Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
zawór cut-off
Autor Wiadomość
Świstak 



Pomógł: 16 razy
Wiek: 40
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 608
Skąd: Zgierz
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 23-10-2008, 22:47   zawór cut-off

czy jest taki zawór w jednopunkcie ? wiem że wielopunkty posiadają cut-off dzięki czemu podczas jazdy chamowanie silnikiem jest ekonomiczniejsze a niżeli "wyrzucanie na luz"

jeśli jest w jednopunkcie to jak wygląda i gdzie on może się snajdować... aha no i czy podczas jazdy na LPG działa ten zawór ?
     assistance   Moneta
 
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 24-10-2008, 05:03   

Świstak, w jednopunkcie tez jest napewno dokładnie niewiem gdzie ale jest napewno, na LPG podobno działa ale pewny nie jestem ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 24-10-2008, 06:48   

Na 99% nie ma zaworu cut-off, ale funkcja ta realizowana jest przez komputer sterujący wtryskiem. Powyżej jakiś obrotów i zamkniętej przepustnicy odcinane jest zasilanie wtryskiwacza i paliwko nie jest wtryskiwane do cylindrów.

Przy lpg działa to na podobnej zasadzie, komputer lpg odczytując obroty i dane z czujnika położenia przepustnicy może częściowo albo całkowicie zamykać dopływ gazu.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 24-10-2008, 09:12   Re: zawór cut-off

Świstak napisał/a:
czy jest taki zawór w jednopunkcie ? jeśli jest w jednopunkcie to jak wygląda i gdzie on może się snajdować... aha no i czy podczas jazdy na LPG działa ten zawór ?

W jednopunktach ten zawór jest i to zintegrowany w jednum urządzeniu z silnikiem krokowym . Czy będzie działał na gazie - zależy wyłącznie od instalacji gazowej .
     assistance
 
Świstak 



Pomógł: 16 razy
Wiek: 40
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 608
Skąd: Zgierz
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 24-10-2008, 13:02   

właśnie na dniach mam zamiar wyczyścić silnik krokowy. czyw związku z tym jest możliwość uszkodzenia tego zaworu ?? czy przestawienia go jakoś. nie chce spowodować zakłócenia działania tego zaworu
     assistance   Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 24-10-2008, 17:12   

schab napisał/a:
W jednopunktach ten zawór jest i to zintegrowany w jednum urządzeniu z silnikiem krokowym

Czy kolega jest pewny tego ?
Śmiem twierdzić z dużą dozą prawdopodobieństwa, że we wtrysku Bosch mono-jetronic nie ma żadnego zaworu cut-off a funkcja ta realizowana jest jedynie przez komputer na podstawie danych o obrotach silnika i ze stycznika zamknięcia przepustnicy, który to się znajduje w silniczku krokowym.

Powiem nawet więcej, wydaje mi się że większość wtrysków nie ma zaworów cut-off tylko odpowiedni algorytm w sterowniku, który odcina dopływ paliwa w trakcie hamowania silnikiem, po prostu taki zawór jest całkowicie zbędny jak można to zrealizować za pomocą wtryskiwaczy i oprogramowania. Oczywiście w starych mechanicznych wtryskach może one występują, ale pełni elektronicznym wtrysku nie spotkałem się z zaworami cut-off a na pewno nie w mono-jetronicu.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
maciekt8 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 165
Skąd: Żyrardów
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 24-10-2008, 17:34   

W wielopunktach może i tak, ale w bosch monojetronic czy nawet motronic występujących w naszych autach jest to odcięcie owszem może i komputer ma w programie zapis itp ale jest odcięcie właśnie przy hamowaniu silnikiem i realizowane jest to przez stycznik w silniczku krokowym.
_________________
F/I/A/T Tempra 1.6ie 159A3.048
  
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 24-10-2008, 18:40   

romano napisał/a:
Czy kolega jest pewny tego ?
Śmiem twierdzić z dużą dozą prawdopodobieństwa, że we wtrysku Bosch mono-jetronic nie ma żadnego zaworu cut-off Powiem nawet więcej, wydaje mi się że większość wtrysków nie ma zaworów cut-off Oczywiście w starych mechanicznych wtryskach może one występują, ale pełni elektronicznym wtrysku nie spotkałem się z zaworami cut-off a na pewno nie w mono-jetronicu.

Widzisz - twój problem polega na tym, że coś ci się wydaje , a ty przyjmujesz to jako pewnik poparty setkami dowodów .
Jako zaprzeczenie tych opinii - przestudiuj sobie załączony rysunek , zwracając szczególną uwagę na element z nr 12 ;D . Nie dość , że schemat ten dotyczy właśnie mono-jetronic , w którym nie ma jakoby nie ma zaworu cut-off , i nie jest on zintegrowany z silnikiem krokowym , to jeszcze na dodatek dotyczy ów schemat tak niespotykanego auta jak Fiat Tipo ...
Życzę więcej pokory w miejsce zbytniej pewności siebie !
     assistance
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 24-10-2008, 21:53   

Ze tak zapytam przy okazji, jesli mam auto zasilane przez gaznik (czyli niby nie ma sensu hamowac silnikiem) i jest ono wyposazone w instalacje LPG (co gdzies slyszalem, ze wtedy juz ma sens) to w czasie hamowania silnikiem odcina sie doplyw gazu (czesciowo lub calkowicie) czy nie?
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-10-2008, 07:55   

Ciechu78 napisał/a:
Ze tak zapytam przy okazji, jesli mam auto zasilane przez gaznik (czyli niby nie ma sensu hamowac silnikiem) i jest ono wyposazone w instalacje LPG (co gdzies slyszalem, ze wtedy juz ma sens) to w czasie hamowania silnikiem odcina sie doplyw gazu (czesciowo lub calkowicie) czy nie?

A nie do końca masz rację - nawet tak anachroniczne samochody jak 126p EL były wyposażone w elektrozawór biegu jałowego montowany do gaźnika ( że był to najbardziej zawodny element gaźnika - to już zupełnie inna sprawa ) . Podobne rozwiązania stosowane były w wielu innych autach , więc jest wielce prawdopodobne , że i w twoim gaźniku też występuje . Wtedy wykonanie połączenia z elektrozaworem gazu spowoduje działanie w trakcie hamowania silnikiem i na gazie .
A po drugie - hamowanie silnikiem ma sens zawsze ( bez względu na to co go zasila ) . Znacznie zmniejsza obciążenie termiczne układu hamulcowego . Spróbowałbyś zjechać z alpejskich przełęczy hamując tylko przy pomocy hamulców ! Dla takich kierowców co jakiś czas są tam przygotowane kupy piachu i przeciwstoki do wytracenia prędkości , kiedy przegrzane hamulce zawiodą ... :lol:
Ty myślisz tylko o aspekcie ekonomicznym hamowania silnikiem ( zaoszczędzone paliwo ) a pomyślałeś , że klocki też kosztują ?
     assistance
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 25-10-2008, 10:43   

schab napisał/a:
Widzisz - twój problem polega na tym, że coś ci się wydaje , a ty przyjmujesz to jako pewnik poparty setkami dowodów

A jest dokładnie na odwrót, mi wystarczy jeden dowód w postaci rozebranego siliniczka krokowego a nie bzdury wypisywane w "mądrych książkach". Ja przynajmniej próbuję moja wiedzę zweryfikować w kilku źródłach, żeby mieć pewność, że nie piszę głupot.

schab napisał/a:
Jako zaprzeczenie tych opinii - przestudiuj sobie załączony rysunek , zwracając szczególną uwagę na element z nr 12 ;D . Nie dość , że schemat ten dotyczy właśnie mono-jetronic , w którym nie ma jakoby nie ma zaworu cut-off , i nie jest on zintegrowany z silnikiem krokowym , to jeszcze na dodatek dotyczy ów schemat tak niespotykanego auta jak Fiat Tipo ...


No i co z tego wynika ?
Że papier może wszystko przyjąć. Jak dla kogoś dwie stykające się blaszki są zaworem cut-off to.......ma do tego prawo, żyjemy w wolnym kraju i jak ktoś chce to tak nazywać to jego sprawa, ale dla mnie to jest co najwyżej stycznik/wyłącznik/włącznik zamknięcia przepustnicy, tylko tyle i aż tyle, bo informuje komputer o zamknięciu przepustnicy, ale nie odcina paliwa, dopiero jak komputer ma informacje o podwyższonych obrotach i o zamknięciu przepustnicy to odczytuje to jako hamowanie silnikiem i przestaje wtryskiwać paliwo.

Jak już bawimy się w obrazki to przedstawiam schemacik budowy silnika krokowego.


schab napisał/a:
Życzę więcej pokory w miejsce zbytniej pewności siebie !

A ja życzę więcej ograniczonego zaufania w słowo pisane, czasami warto się zastanowić czy znalezione informację są prawdziwe i próbować je zweryfikować a nie ślepo ufać.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 26-10-2008, 15:47   

Cytat:
Ty myślisz tylko o aspekcie ekonomicznym hamowania silnikiem ( zaoszczędzone paliwo ) a pomyślałeś , że klocki też kosztują ?
Gdybyśmy mieli przeliczać cenę klocków na zaoszczędzone paliwo (biorąc pod uwagę fakt, że nie mam odcięcia paliwa przy hamowaniu silnikiem) to i tak lepiej wrzucać luz na dojeździe :)

schab napisał/a:
A nie do końca masz rację
Nie napisałem, że ja tak uważam, tylko że tak się dowiedziałem z różnych źródeł i szukam na forum potwierdzenia lub zaprzeczenia tych informacji

schab napisał/a:
hamowanie silnikiem ma sens zawsze ( bez względu na to co go zasila ) . Znacznie zmniejsza obciążenie termiczne układu hamulcowego . Spróbowałbyś zjechać z alpejskich przełęczy hamując tylko przy pomocy hamulców ! Dla takich kierowców co jakiś czas są tam przygotowane kupy piachu i przeciwstoki do wytracenia prędkości , kiedy przegrzane hamulce zawiodą ... :lol:
Nie mieszkam w Alpach!!! Ani nawet w Karkonoszach. Jedyny podjazd i zjazd w mojej okolicy to wiadukt :) , poza tym równina. Aczkolwiek kiedy jestem w górach zawsze używam silnika do hamowania. Ale pytałem o coś innego i w sumie nie uzyskałem konkretnej odpowiedzi. Obciążenie termiczne układu hamulcowego to miałem raz, kiedy rozpędzałem się na maksa od zakrętu do zakrętu, ale na co dzień tak nie jeżdżę więc mnie to nie dotyczy.

Więc zapytam raz jeszcze, ale inaczej formułując to pytanie: Czy kiedy hamuję silnikiem to odcina się dopływ LPG lub Pb jeśli mam gaźnik Weber 32-24 TLDE?
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
polansky 



Pomógł: 20 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Mar 2007
Posty: 1007
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 26-10-2008, 17:43   

Ciechu78 napisał/a:
Czy kiedy hamuję silnikiem to odcina się dopływ LPG lub Pb jeśli mam gaźnik Weber 32-24 TLDE?


Domyślam się, że chodziło Ci o gaźnik WEBER 32/34 , taki jak zamieszczony w skanie.

Więc jeśli chodzi o Pb, to jeśli masz sprawny zawór "cut-off", pozycja 20 na rysunku, to odpowiedź brzmi tak ;)

Jeśli chodzi o LPG, to tak jak Ci wcześniej napisał kolega schab

schab napisał/a:
Wtedy wykonanie połączenia z elektrozaworem gazu spowoduje działanie w trakcie hamowania silnikiem i na gazie .
_________________
Traktuj innych tak, jak byś chciał żeby Ciebie traktowano ;)

Fiesta 1.25 ZETEC-S Fun '98 ;>
  
     Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 26-10-2008, 17:51   

romano napisał/a:
Jak dla kogoś dwie stykające się blaszki są zaworem cut-off to.......ma do tego prawo, żyjemy w wolnym kraju i jak ktoś chce to tak nazywać to jego sprawa, ale dla mnie to jest co najwyżej stycznik/wyłącznik/włącznik zamknięcia przepustnicy

Dzięki Ci o Panie , że zechciałeś podzielić się z nami prostaczkami odrobiną swej światłej mądrości ! Teraz już wiemy , że urządzeniem nazywanym cut-off jest Coś , co JE raczy w dobrodziejstwie swojem tak nazwać . I nie może to być -broń Boże- żadne proste urządzenie , a jedynie konsola złożona z wielu czterordzeniowych procesorów , z terrabitami RAM na pokładzie . Pozostałe się nie liczą , wręcz nie istnieją !
Wobec tak niebotycznie wysokiego poziomu argumentacji ja się wycofuję z dalszej polemiki na temat cut-off-a .
Jeszcze Świętą Inkwizycję na mnie naślą ...
     assistance
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 26-10-2008, 18:20   

Cytat:
Dzięki Ci o Panie , że zechciałeś podzielić się z nami prostaczkami odrobiną swej światłej mądrości ! Teraz już wiemy , że urządzeniem nazywanym cut-off jest Coś , co JE raczy w dobrodziejstwie swojem tak nazwać . I nie może to być -broń Boże- żadne proste urządzenie , a jedynie konsola złożona z wielu czterordzeniowych procesorów , z terrabitami RAM na pokładzie . Pozostałe się nie liczą , wręcz nie istnieją !
Wobec tak niebotycznie wysokiego poziomu argumentacji ja się wycofuję z dalszej polemiki na temat cut-off-a .
Jeszcze Świętą Inkwizycję na mnie naślą ...

Proponuję, żebyś zgłosił się do inżynierów z Fiata i powiedział w jakim wielkim błędzie tkwili przez lata montując do prościutkiego gaźnikowego samochodu jakim jest Tipo: moduł cut-off, zawór elektromagnetyczny, stycznik zamknięcia przepustnicy i jeszcze im obroty były potrzebne a wystarczyły dwie blaszki.
Za tak rewolucyjne odkrycie by Cię ozłocili, wylegiwałaś byś się na hawajach a nie zadawał z takim prostakiem jak ja.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 27-10-2008, 00:38   

sorry ze sie wtracam w ta dyskusje,
polansky, dzieki za oswiecenie, bo to wiele zmienia w sposobie mojej jazdy :)
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
Świstak 



Pomógł: 16 razy
Wiek: 40
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 608
Skąd: Zgierz
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-10-2008, 09:47   

hmmm ja do tej pory jeździłem wyrzucając na luz... ciężko się przestawić :D ale cały czas się staram... zawór z tego co widze działa i tak powyżej 1800 obr. więc akurat ;)


P.S. panowie nie kłućcie sie ;)
     assistance   Moneta
 
 
Carol 



Wiek: 34
Dołączył: 06 Sie 2006
Posty: 120
Skąd: Szczytno
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 03-11-2008, 23:52   

Jeszcze chciałbym zwrócić uwagę na ekonomizer w większości naszych tipolotów w końcu po coś on tam jest;)
_________________
Fabbrica Italiana di Automobili Torino Tipo 1.4 i.e '93 motor: 160A1.046
     Moneta
 
 
Świstak 



Pomógł: 16 razy
Wiek: 40
Dołączył: 15 Cze 2008
Posty: 608
Skąd: Zgierz
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 04-11-2008, 01:05   

wg mnie ekonomizer to gówno... i nie działa...
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-11-2008, 11:09   

Carol, to sobie można traktować jako bajerancką wskazówkę w liczniku a nie źródło informacji. :lol:
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 04-11-2008, 14:45   

Ekonomizer jest dobry gdy dobrze działa i kierowca trzyma się jego "zaleceń".
Co oznacza jazdę bardzo mało dynamiczną.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Carol 



Wiek: 34
Dołączył: 06 Sie 2006
Posty: 120
Skąd: Szczytno
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 04-11-2008, 21:31   

U mnie akurat działa dobrze. Heh ojciec się stosuje to mu mało pali ale gdy ja go wezmę w swoje rączki :lalala: to już pali więcej ;D
_________________
Fabbrica Italiana di Automobili Torino Tipo 1.4 i.e '93 motor: 160A1.046
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 30 days
Network load