|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Z 12 V na 1,5 V |
Autor |
Wiadomość |
armich
Wiek: 53 Dołączył: 12 Lut 2009 Posty: 29 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:30 Z 12 V na 1,5 V
|
|
|
Witajcie klubowicze i nie tylko.Mam pytanko dotyczące redukcji napiecia z 12 V na 1,5 V.Konkretnie.Kupiłem termometr samochodowy którego podświetlanie jest zasilane 12 V,natomiast widoczne cyferki(temp.wew. i zew.)zasilane są baterią 1,5 V.Chciałbym to podłączyć bezpośrednio pod 12 V,tak żebym nie musiał w przyszłości wymieniać baterii.Jak to najprościej zrobić.Jestem kompletnym laikiem jeżeli chodzi o elektronikę. |
_________________ armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. , |
|
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:34
|
|
|
armich, bateryjki będą długo trzymać - nie ma sensu kombinować wg. mnie... |
_________________ K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy
Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku
www.tomekmichalik.pl |
|
|
|
|
armich
Wiek: 53 Dołączył: 12 Lut 2009 Posty: 29 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:37
|
|
|
Tak wiem.Tylko ,że cyfry świecą cały czas ,a mam to wszystko zamontowane w desce z zegarami.A chciałbym ,żeby zapalały się przy zapalaniu świateł.A wiesz ,że każdy demontaż deski to kolejne rozkręcanie itd. |
_________________ armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. , |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:53
|
|
|
na LM radiator. rezystorem, potencjometrem 1k regulacja napięcia na wyjściu. |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
armich
Wiek: 53 Dołączył: 12 Lut 2009 Posty: 29 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:55
|
|
|
Kurde.Sam tego nie zrobię.Nie wiem nawet jak odczytać ten schemat.Ale wielkie dzięki za pomoc. |
_________________ armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. , |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 17:59
|
|
|
pytałeś jak to zrobić... prościej się nie da pokazać jak....
włóż bateryjkę - po problemie. |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 18:21
|
|
|
armich, troszkę lamerski sposób ale możesz podejść do sklepu elektronicznego i poprosić o stabilizatory powiedzmy 7812, 7806, 7803, i jeszcze taki do półtorej wolta nie wiem jak się bedzie zwał
wprawdzie to straty energii są ale powinno zadziałać |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 19:52
|
|
|
ubek napisał/a: | armich, bateryjki będą długo trzymać - nie ma sensu kombinować wg. mnie... | Niestety muszę cie zmartwić, u mnie te bateryjki w termometrze wytrzymują 2-3miesiace też chcenie bym sobie założył stałe źródło prądu, ale doszedłem do wniosku że i tak daje blednę odczyty jak deska się nagrzeje więc go likwiduje. armich, mogę ci go nawet za darmo oddać może go zmodyfikujesz np. wyprowadzisz czujniki na kabelku w jakieś sensowne miejsca. Zdjęcie termometru znajdziesz w moim profilu.
** Dodano: 04-04-2009, 20:54 **
tu masz dokładniejsze zdjęcia http://forum.tempra.org/t...rmometr++panelu
konikks, co to jest LM317K? |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-04-2009, 21:28
|
|
|
Jest to stabilizator napięcia w sklepie elektronicznym za 1.50 kupisz |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 05-04-2009, 23:27
|
|
|
najlepiej zrobić na LM317;
zrobisz sam! poczytaj , poszukaj na google. jest masę opisów, przykładów, tam prawie nie trzeba nic specjalnego składać, alementów parę;
w elektronicznym jak zagadasz może Ci nawet za flaszkę małą ktoś złoży jak się boisz, ale dałbyś radę sam;
zwykłego stabilizatora serii 78xx np 7812 nie kupisz na 1,5 V bo takiego nie ma w szeregu;
musi być regulowany więc np lm317, lm350....
poza tym stabilizatora musisz dać, bo taki termometr potrzebuje płynne w miarę, stabilne źródło zasilania by pomiar-wynik nie skakał mu jak głupi; termotetr taki mierzy zmianę rezystancji termistora lub diody (tak, dioda jest spoko do tego jakby ktoś pytał), zależy co jest zastosowanym elementem mierzącym temperaturę; by mierzyć zmiany rezystancji musi mieć stabilne zasilanie by nie kłamał; dalbyś np zwykły rezystor od instalacji elektrycznej auta, to skoki w niej zgupną termometr;
zresztą sam stabilizator np lm317 też nie starczy, bo na wyjście wypada dać mu 2 różne kondensatory wygładzające, jeden dałbym elektrolityczny, np 470uF, może być też np nawet 1000uF, a drugi MKT lub MKSE np 100nF;
w elektronicznym zajarzą o co chodzi; |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
armich
Wiek: 53 Dołączył: 12 Lut 2009 Posty: 29 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 06-04-2009, 13:51
|
|
|
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Niestety muszę cie zmartwić, u mnie te bateryjki w termometrze wytrzymują 2-3miesiace też chcenie bym sobie założył stałe źródło prądu, ale doszedłem do wniosku że i tak daje blednę odczyty jak deska się nagrzeje więc go likwiduje. armich, mogę ci go nawet za darmo oddać może go zmodyfikujesz np. wyprowadzisz czujniki na kabelku w jakieś sensowne miejsca. Zdjęcie termometru znajdziesz w moim profilu. |
JAM_BELFEGOR jak byś miał ochotę to wyślij ten termometr.Może faktycznie się pobawię. |
_________________ armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. , |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 06-04-2009, 15:44
|
|
|
3 miesiące to nie tak znowu mało, a zawsze mozna przecież wypuścić kable z gniazdka termometru gdzieś pod kolumne i tam podwiesić bateryjkę żeby łatwiej mozna było ją wymienić |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 06-04-2009, 22:05
|
|
|
yoyo napisał/a: | 3 miesiące to nie tak znowu mało, a zawsze mozna przecież wypuścić kable z gniazdka termometru gdzieś pod kolumne i tam podwiesić bateryjkę żeby łatwiej można było ją wymienić | też jakieś rozwianie, ale to co konikks, podesłał jest banalnie proste, nawet jak się na tym nie zam to idę z schematem do sklepu tam są opisane podzespoły dają mi co trzeba lutuje do kupy i "ta daaaa" banalnie proste, tak tyko z ciekawości pytałem co to jest to LM bo lubię wiedzieć co składam choć tak naprawdę ta wiedza nie potrzebna. armich, to proste jak budowa cepa to czerwone kupujesz w sklepie elektronicznym a to zielone to przewody (bo szkoda płytkę robić z tego) jak nie umiesz zlutować kabelków razem z tym co kupisz w sklepie, wedle prostego schematu to nawet nie bierz się za ten temat. Termometr mogę ci wysłać tylko napisz na PW adres. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
DARREK
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 502 Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 06-04-2009, 22:42
|
|
|
kolego...
zapewne opornik wiesz jak wyglada...
120R - koszt? jakies 15 gr
LM317k - koszt? jakieś 5zł
1K lin - potencjometr - koszt? jakieś 2 zł.
jakieś kabelki i jedziem...
gdy odwrócisz LM'a zobaczysz 2 wyprowadzenia (dot. obudowy wyżej, bo LM317k występował w kilku obudowach róznych producentów). wyprowadzenia nie są symetrycznie na środku...
zazwyczaj wyprowadzenia są nadrukowane. Jeżeli nie a nie wiesz gdzie szukać, zapytaj sprzedawce.. lub tutaj..
i teraz tak... patrzysz na wyprowadzenia i łączysz...
zapewne zapytasz że na schemacie masz 3 "odnóża" a na LM'ie sa 2.. otóż 3 to obudowa. jak już dojdziesz do oznaczeń, to praktycznie koniec "kłopotów". rezystor łączysz dowolną stroną, co do potencjometru tak samo, z tym, że środek to suwak.
hmm chyba już prościej się nie da....
a zapomniałem... na tego LM'a radiator, który izolujesz od masy... tzn. aby nie zrobił zwary z masą...
Pzdr. |
_________________ Tipo 2.0 8V '91 159.A6.046 DGT - odszedł...
Renault Espace IV 2.0 |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 06-04-2009, 23:52
|
|
|
zazwyczaj LM317 i 350 i podobne, tak jak typowe stabilizatory, są w obudowie TO-2xx, nie jak na obrazku; masz więc prostokąt z 3 ma nogami z dołu , tego LM317. w skleie Ci powiedzą która noga do czego;
daj na wyjściu polecam równolegle do wyjścia czyli plus do plusa, minus do minusa dwa kondensatory, jeden jakiś elektrolityczny np 470uF , drugi MKT lub MKSE np 100nF bo sam LM317 nie wytłumi aż tak skokow w instalacji... chyba, że nie przeszkadza Ci, że termometr będzie nieco, ciut ciut skakał jak dodajesz gazu bo prawdopodobnie tak będzie... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 07-04-2009, 08:31
|
|
|
DARREK, dokładnie jak pisze unknown, ma 3 nóżki i nic do obudowy nie lutujesz. tez na zdjęciu to jakiś zabytek unknown napisał/a: | daj na wyjściu polecam równolegle do wyjścia czyli plus do plusa, minus do minusa dwa kondensatory, |
maiło być prosto a komplikuje się |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
armich
Wiek: 53 Dołączył: 12 Lut 2009 Posty: 29 Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 07-04-2009, 18:58
|
|
|
Chłopaki dzięki za tak liczne propozycje.Napewno z którejś skorzystam. |
_________________ armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. , |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-04-2009, 20:58
|
|
|
Nic si? nie boj i nic si? nie komplikuje. Na lm317 to najprostsze skuteczne tanie rozwiazanie,sam mialem takie zrobic kiedys do termometru. Spytaj w sklepie elektronicznym,bo jak naprawd? si? boisz to ci za browara zlutuja na pewno jak poprosisz,to chwilka. A kondensatory daj na wyjsciu dodatkowo. Rownolegle czyli tyle, ?e bierzesz z tych dwoch, z kazdego noge + i dajesz do + druta wyjsciowego a mase kazdego do masy wyjscia,jak np akumulatory laczysz przy odpalaniu z "pomocniczego"; zadziala ci to ok i koniec z upierdliwymi bateriami |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|