Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Z 12 V na 1,5 V
Autor Wiadomość
armich 



Wiek: 53
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-04-2009, 17:30   Z 12 V na 1,5 V

Witajcie klubowicze i nie tylko.Mam pytanko dotyczące redukcji napiecia z 12 V na 1,5 V.Konkretnie.Kupiłem termometr samochodowy którego podświetlanie jest zasilane 12 V,natomiast widoczne cyferki(temp.wew. i zew.)zasilane są baterią 1,5 V.Chciałbym to podłączyć bezpośrednio pod 12 V,tak żebym nie musiał w przyszłości wymieniać baterii.Jak to najprościej zrobić.Jestem kompletnym laikiem jeżeli chodzi o elektronikę.
_________________
armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. ,
  
     Moneta
 
ubek 



Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3790
Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
Wysłany: 04-04-2009, 17:34   

armich, bateryjki będą długo trzymać - nie ma sensu kombinować wg. mnie...
_________________
K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy

Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku



www.tomekmichalik.pl
     Moneta
 
 
armich 



Wiek: 53
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-04-2009, 17:37   

Tak wiem.Tylko ,że cyfry świecą cały czas ,a mam to wszystko zamontowane w desce z zegarami.A chciałbym ,żeby zapalały się przy zapalaniu świateł.A wiesz ,że każdy demontaż deski to kolejne rozkręcanie itd.
_________________
armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. ,
     Moneta
 
konikks 



Pomógł: 43 razy
Wiek: 42
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 2755
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 17:53   



na LM radiator. rezystorem, potencjometrem 1k regulacja napięcia na wyjściu.
_________________
Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO
     Moneta
 
 
armich 



Wiek: 53
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-04-2009, 17:55   

Kurde.Sam tego nie zrobię.Nie wiem nawet jak odczytać ten schemat.Ale wielkie dzięki za pomoc.
_________________
armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. ,
     Moneta
 
konikks 



Pomógł: 43 razy
Wiek: 42
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 2755
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 17:59   

pytałeś jak to zrobić... prościej się nie da pokazać jak....


włóż bateryjkę - po problemie.
_________________
Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO
     Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 18:21   

armich, troszkę lamerski sposób ale możesz podejść do sklepu elektronicznego i poprosić o stabilizatory powiedzmy 7812, 7806, 7803, i jeszcze taki do półtorej wolta nie wiem jak się bedzie zwał
wprawdzie to straty energii są ale powinno zadziałać
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 19:52   

ubek napisał/a:
armich, bateryjki będą długo trzymać - nie ma sensu kombinować wg. mnie...
Niestety muszę cie zmartwić, u mnie te bateryjki w termometrze wytrzymują 2-3miesiace też chcenie bym sobie założył stałe źródło prądu, ale doszedłem do wniosku że i tak daje blednę odczyty jak deska się nagrzeje więc go likwiduje. armich, mogę ci go nawet za darmo oddać może go zmodyfikujesz np. wyprowadzisz czujniki na kabelku w jakieś sensowne miejsca. Zdjęcie termometru znajdziesz w moim profilu.

** Dodano: 04-04-2009, 20:54 **
tu masz dokładniejsze zdjęcia http://forum.tempra.org/t...rmometr++panelu
konikks, co to jest LM317K?
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
konikks 



Pomógł: 43 razy
Wiek: 42
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 2755
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 21:28   

JAM_BELFEGOR napisał/a:


** Dodano: 04-04-2009, 20:54 **
tu masz dokładniejsze zdjęcia http://forum.tempra.org/t...rmometr++panelu
konikks, co to jest LM317K?


Jest to stabilizator napięcia w sklepie elektronicznym za 1.50 kupisz
_________________
Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO
     Moneta
 
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 05-04-2009, 23:27   

najlepiej zrobić na LM317;
zrobisz sam! poczytaj , poszukaj na google. jest masę opisów, przykładów, tam prawie nie trzeba nic specjalnego składać, alementów parę;
w elektronicznym jak zagadasz może Ci nawet za flaszkę małą :D ktoś złoży jak się boisz, ale dałbyś radę sam;
zwykłego stabilizatora serii 78xx np 7812 nie kupisz na 1,5 V bo takiego nie ma w szeregu;
musi być regulowany więc np lm317, lm350....

poza tym stabilizatora musisz dać, bo taki termometr potrzebuje płynne w miarę, stabilne źródło zasilania by pomiar-wynik nie skakał mu jak głupi; termotetr taki mierzy zmianę rezystancji termistora lub diody (tak, dioda jest spoko do tego jakby ktoś pytał), zależy co jest zastosowanym elementem mierzącym temperaturę; by mierzyć zmiany rezystancji musi mieć stabilne zasilanie by nie kłamał; dalbyś np zwykły rezystor od instalacji elektrycznej auta, to skoki w niej zgupną termometr;
zresztą sam stabilizator np lm317 też nie starczy, bo na wyjście wypada dać mu 2 różne kondensatory wygładzające, jeden dałbym elektrolityczny, np 470uF, może być też np nawet 1000uF, a drugi MKT lub MKSE np 100nF;
w elektronicznym zajarzą o co chodzi;
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
armich 



Wiek: 53
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 06-04-2009, 13:51   

JAM_BELFEGOR napisał/a:
Niestety muszę cie zmartwić, u mnie te bateryjki w termometrze wytrzymują 2-3miesiace też chcenie bym sobie założył stałe źródło prądu, ale doszedłem do wniosku że i tak daje blednę odczyty jak deska się nagrzeje więc go likwiduje. armich, mogę ci go nawet za darmo oddać może go zmodyfikujesz np. wyprowadzisz czujniki na kabelku w jakieś sensowne miejsca. Zdjęcie termometru znajdziesz w moim profilu.


JAM_BELFEGOR jak byś miał ochotę to wyślij ten termometr.Może faktycznie się pobawię.
_________________
armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. ,
     Moneta
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-04-2009, 15:44   

3 miesiące to nie tak znowu mało, a zawsze mozna przecież wypuścić kable z gniazdka termometru gdzieś pod kolumne i tam podwiesić bateryjkę żeby łatwiej mozna było ją wymienić
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-04-2009, 22:05   

yoyo napisał/a:
3 miesiące to nie tak znowu mało, a zawsze mozna przecież wypuścić kable z gniazdka termometru gdzieś pod kolumne i tam podwiesić bateryjkę żeby łatwiej można było ją wymienić
też jakieś rozwianie, ale to co konikks, podesłał jest banalnie proste, nawet jak się na tym nie zam to idę z schematem do sklepu tam są opisane podzespoły dają mi co trzeba lutuje do kupy i "ta daaaa" banalnie proste, tak tyko z ciekawości pytałem co to jest to LM bo lubię wiedzieć co składam choć tak naprawdę ta wiedza nie potrzebna. armich, to proste jak budowa cepa to czerwone kupujesz w sklepie elektronicznym a to zielone to przewody (bo szkoda płytkę robić z tego) jak nie umiesz zlutować kabelków razem z tym co kupisz w sklepie, wedle prostego schematu to nawet nie bierz się za ten temat. Termometr mogę ci wysłać tylko napisz na PW adres.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
DARREK 



Pomógł: 22 razy
Wiek: 39
Dołączył: 26 Cze 2008
Posty: 502
Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 06-04-2009, 22:42   

kolego...

zapewne opornik wiesz jak wyglada...

120R - koszt? jakies 15 gr


LM317k - koszt? jakieś 5zł



1K lin - potencjometr - koszt? jakieś 2 zł.


jakieś kabelki i jedziem...

gdy odwrócisz LM'a zobaczysz 2 wyprowadzenia (dot. obudowy wyżej, bo LM317k występował w kilku obudowach róznych producentów). wyprowadzenia nie są symetrycznie na środku...
zazwyczaj wyprowadzenia są nadrukowane. Jeżeli nie a nie wiesz gdzie szukać, zapytaj sprzedawce.. lub tutaj..


i teraz tak... patrzysz na wyprowadzenia i łączysz...
zapewne zapytasz że na schemacie masz 3 "odnóża" a na LM'ie sa 2.. otóż 3 to obudowa. jak już dojdziesz do oznaczeń, to praktycznie koniec "kłopotów". rezystor łączysz dowolną stroną, co do potencjometru tak samo, z tym, że środek to suwak.

hmm chyba już prościej się nie da....

a zapomniałem... na tego LM'a radiator, który izolujesz od masy... tzn. aby nie zrobił zwary z masą...

Pzdr.
_________________
Tipo 2.0 8V '91 159.A6.046 DGT - odszedł...
Renault Espace IV 2.0
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-04-2009, 23:52   

zazwyczaj LM317 i 350 i podobne, tak jak typowe stabilizatory, są w obudowie TO-2xx, nie jak na obrazku; masz więc prostokąt z 3 ma nogami z dołu , tego LM317. w skleie Ci powiedzą która noga do czego;

daj na wyjściu polecam równolegle do wyjścia czyli plus do plusa, minus do minusa dwa kondensatory, jeden jakiś elektrolityczny np 470uF , drugi MKT lub MKSE np 100nF bo sam LM317 nie wytłumi aż tak skokow w instalacji... chyba, że nie przeszkadza Ci, że termometr będzie nieco, ciut ciut skakał jak dodajesz gazu :D bo prawdopodobnie tak będzie...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
konikks 



Pomógł: 43 razy
Wiek: 42
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 2755
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-04-2009, 08:31   

DARREK, dokładnie jak pisze unknown, ma 3 nóżki i nic do obudowy nie lutujesz. tez na zdjęciu to jakiś zabytek :)
unknown napisał/a:
daj na wyjściu polecam równolegle do wyjścia czyli plus do plusa, minus do minusa dwa kondensatory,


maiło być prosto a komplikuje się :lalala:
_________________
Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO
     Moneta
 
 
armich 



Wiek: 53
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Lubin
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 07-04-2009, 18:58   

Chłopaki dzięki za tak liczne propozycje.Napewno z którejś skorzystam.
_________________
armich vel Dziki - było Tipo 1,4 i.e. 1995 jest Tipo 1.8 i.e. 1995 + gaz od 2004r. ,
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-04-2009, 20:58   

Nic si? nie boj i nic si? nie komplikuje. Na lm317 to najprostsze skuteczne tanie rozwiazanie,sam mialem takie zrobic kiedys do termometru. Spytaj w sklepie elektronicznym,bo jak naprawd? si? boisz to ci za browara zlutuja na pewno jak poprosisz,to chwilka. A kondensatory daj na wyjsciu dodatkowo. Rownolegle czyli tyle, ?e bierzesz z tych dwoch, z kazdego noge + i dajesz do + druta wyjsciowego a mase kazdego do masy wyjscia,jak np akumulatory laczysz przy odpalaniu z "pomocniczego"; zadziala ci to ok i koniec z upierdliwymi bateriami ;)
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load