Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kompendium wiedzy Car Audio FAQ - czyli co z czym się je
Autor Wiadomość
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 13-12-2012, 21:23   Kompendium wiedzy Car Audio FAQ - czyli co z czym się je

Znalazłem ciekawy poradnik jak prawidłowo zainstalować car audio -teoria, praktyka oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

http://www.gdynia.mm.pl/~...ioFAQ01beta.pdf
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 13-12-2012, 21:26   

poradnik stary jak świat :)
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 13-12-2012, 21:37   

Leśniczy, może i stary ale ja go dopiero teraz znalazłem. Myślę, że się przyda na przyszłość innym ;)
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 13-12-2012, 22:13   

Pewnie, że przyda. Przez te kilka lat raczej car audio aż tak się nie zmieniło.
Przynajmniej od strony montażu.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
Stivi 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 812
Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 17-12-2012, 20:26   

właściwie wcale ;) Proponuje przykleic bo choc stary to bardzo na czasie ..
_________________
było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG

jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4
     assistance
 
 skype
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 17-12-2012, 20:59   

ja bym jeszcze proponował pobrac na nasz serwer póki tamta strona działa :)
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 17-12-2012, 22:15   

KrzychuB, ten pdf można znaleźć w sieci na 20 różnych forach, stronach itp.
zresztą no nie chciałbym krytykować ale część zawartych tam informacji to przesada i zboczona wiedza dla pedofili CA...
już nie pamiętam czy to akurat tam było napisane np. że montaż głośników w tylnej półce to profanacja bo głośnik nie jest skierowany w stronę ludzi tylko w szybę czy dach... tabela z proponowanymi przekrojami przewodów też jest lekko "odjechana"
przykładowo jestem w trakcie przekładki elektroniki w angielskim range roverze. jeden z przewodów zasilających skrzynke z bezpiecznikami ma długość ok 5m jest wpięty pod pin bezpiecznika 100A i ma przekrój gdzieś 16m2.. według tego poradnika zanim przepali się ten 100A bezpiecznik instalacja powinna stanąć w płomieniach :)
cała instalacja, silnik i osprzęt tego rovera nosi logo BMW, wątpię że inżynierowie z BMW mają słabszą wiedzę o elektronice i kabelkach niż koleś, który napisał ten poradnik :)

nie wspomnę już o tym że jesli ktokolwiek z was otworzył jakiś wzmacniacz samochodowy ( powiedzmy 400W RMS ) to z pewnością zauważył iż ścieżki idące od złącza zasilania do przetwornic mają średnicę hmm gdyby to przełożyć na mm2 to wyjdzie ze 2mm2 ... więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm2 ... oczywiście nie sugeruję, że kabel zasilający może byc cienki jak zapałka tylko podkreślam, że wartości z tabelki są lekko odjechane...
to tak jakby ktoś zrobił sobie układ wydechowy z kwasówki 2,5 cala a na końcu dał tłumik końcowy ze zwężką 1,5cala ...
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
  
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 17-12-2012, 22:18   

Leśniczy, to może oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie zrobiłbyś taki poradnik bo z chęcią bym się dokształcił :) a z tego co widzę na forum posiadasz takową wiedzę :D
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
mikee72 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 52
Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 584
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 17-12-2012, 22:49   

Leśniczy napisał/a:
więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm

Przewód im grubszy tym mniejsza jest jego opornoś.
Nie można kabli porównywać do przekroju rury bo to trochę inaczej działa - tutaj nie ma "wąskiego gardła".
     Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 17-12-2012, 23:08   

mikee72, wiem o tym. porównanie jest przełożeniem na "chłopski" rozum dla reszty forumowiczów, których specjalizacji może byc inna niż elektronika użytkowa
KrzychuB, ja swoje doświadczenia opieram na praktyce, a nie tylko teorii więc musiałbym napisać życiorys nie poradnik :P
zresztą 2-3 dni temu rozwiązałem problem twojego kolegi, który zresztą nie był banalny bo dotyczy tylko radyjek pionnera.
a tak z ciekawości to poprzedni wzmacniacz też okazał się dobry ? :)
i czy kolega zamierza jeździć ze zmostkowaną masą RCA i obudową radia na stałe ? bo następnym razem spali radio, a nie bezpiecznik smd :) poinformuj go o konsekwencjach "drutowania" bezpieczników bo podany prze zemnie patent miał tylko pomóc wykryć przyczynę, a nie ją zlikwidować :)
drutowanie bezpieczników to profanacja i proszenie się o grubsze wydatki

odnosnie poradnika. nie uwzględnia on żadnych informacji na temat działania kondensatorów CA, które sa bardzo ważnym elementem instalacji nawet w systemach CA nie dużych mocy. zastosowanie kondziora niesie znacznie większe korzyści niż inwestowanie kable o olbrzymich przekrojach
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
  
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 17-12-2012, 23:13   

mikee72, zgadzam sie-sciezka we wzmacniczu rzeczywiscie jest cienka ale za to krotka.Poza tym nie ma technicznej mozliwosci by sciezki we wzmacniaczu byly tego samego przekroju co przewody zasilajace od akumulatora.Zdecydowanie tez lepiej przesadzic w strone ,,zbyt grubych"przewodow niz w strone ,,zbyt cienkich"Napewno na grubszych zarowno jakosc jak i moc generowana przez CA na tym zyska.Swoja droga producenci jak wiadomo chociazby po kablach rozruchowych z nadmiarem miedzi tez nie szleja.Rowniez wszyscy wiemy dlaczego.Przewody w instalacjach fabrycznych na przestrzeni kilkudziesieciu lat tez sie ,,scienily"Porownajcie sobie chociazby przewody zasilajace zarowki reflektora w starym i nowszym samochodzie to sie przekonacie ze sa coraz ciensze :)Kiedys robili ,,z zapasem"obecnie sa ,,na styk"
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 17-12-2012, 23:20   

Leśniczy napisał/a:
a tak z ciekawości to poprzedni wzmacniacz też okazał się dobry ? :)


nie sprawdziliśmy jeszcze ;p

Leśniczy napisał/a:
czy kolega zamierza jeździć ze zmostkowaną masą RCA i obudową radia na stałe ?


Powiedziałem mu z czym to się wiąże. Nie robi tego bo za miesiąc kupuje jakieś lepsze radio więc naprawa tego mija się z celem zwłaszcza że nie przedstawia ono jakiejś większej wartości finansowej i technicznej ;p
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 18-12-2012, 00:13   

shagger78, kiedyś standardem były przewody z miedzi zanieczyszczonej lub z dodatkami innych mniej "szlachetnych" metali, ( co wychodziło na plus ) teraz robi się przewody z miedzi beztlenowej o czystości 99,8% ( nie dotyczy wyrobów chińskich :D ) wyliczonej dokładnie do zapotrzebowania
do starego golfa mogłeś wsadzić H4 100W i nic sie nie działo. obecnie spalisz kable, stopisz kostkę i odpalisz odbłyśnik od lampy :)

ale trochę odbiegamy od tematu CA, a ze względu iż powyższy poradnik nie wspomina nic o stosowaniu kondensatorów to poświęcę paru minut mojego życia na napisanie tych "wypocin" "D

akumulator ze względu na dużą oporność wewnętrzną ( wolno oddaje i przyjmuje energię ) i często odległość ( parę metrów ) od wzmacniacza nie jest wstanie oddawać co chwilę dużych impulsów energii, których potrzebuje wzmacniacz ... po prostu jest za wolny i ma za daleko. dlatego stosuję się kondensatory, które maja bardzo małą oporność wew. dzieki czemu bardzo szybko oddają energię i równie szybko ją uzupełniają ( między "łupnięciami" niskich tonów ) zdąży się doładować i byc gotowym do kolejnego oddania impulsu.

dodatkowo co ważne kondensator nie tylko rekompensuje spadki napięcia ale również działają jako filtr energii.
jeśli jakieś urządzenie w naszym wypasionym aucie generuje zakłócenia ( a tak się składa, że wszystkie urządzenia posiadające elektryczny silnik generują zakłócenia elektromagnetyczne ) czyli wycieraczki, nawiew, pompka paliwa
itp. kondensator niweluje wszystkie możliwe zakłócenia pochodzące z instalacji naszego bolidu. prostymi słowami kondzior zapewni czystszą energię oraz zadba aby sprzęt miał nadmiar tego czego potrzebuje czyli energii :D
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
  
 
Stivi 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 812
Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 18-12-2012, 14:35   

Leśniczy napisał/a:
nie wspomnę już o tym że jesli ktokolwiek z was otworzył jakiś wzmacniacz samochodowy ( powiedzmy 400W RMS ) to z pewnością zauważył iż ścieżki idące od złącza zasilania do przetwornic mają średnicę hmm gdyby to przełożyć na mm2 to wyjdzie ze 2mm2 ... więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm2 ... oczywiście nie sugeruję, że kabel zasilający może byc cienki jak zapałka tylko podkreślam, że wartości z tabelki są lekko odjechane...
to tak jakby ktoś zrobił sobie układ wydechowy z kwasówki 2,5 cala a na końcu dał tłumik końcowy ze zwężką 1,5cala ...


można by gdybac na wiele sposobów. Ale skoro tak jest to mysle ze 10mm2 kabelek starczylby na 500w RMS ? Jesli tak myslisz to podłącz i wykręć tą moc z REALNEGO źródła (mowa o dobrym wzmacniaczu) wpompuj w jakis glosnik i zobaczysz co sie bedzie działo ;) .

Fakt przekroje są dosyc wygórowane ale nie mozna powiedziec ze jest to niepoprawnie napisane. Jest poprostu z dobrym zapasem i jak komus sie ubzdura drugi wzmacniacz to nie musi ciągnąć drugiego kabla ;) . Ogółem jesli chodzi o kable to rozmowy forumowe są do dzis nawet na forum audiocar.pl i co temat to nowe teorie .. osobiscie wole miec zapas niż niedobór .
_________________
było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG

jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4
     assistance
 
 skype
 
mikee72 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 52
Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 584
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 18-12-2012, 21:00   

shagger78 napisał/a:
producenci jak wiadomo chociazby po kablach rozruchowych z nadmiarem miedzi tez nie szleja


He he, ja instaluję różne systemy na 12V i w dużych ilościach kupuję zasilacze 12V/5A. No i tam przed zasilaczem jest kabel 230V (taki "magnetofonowy").
Kabel niby normalny, ale pod izolacją kilka (dosłownie!) włosków i to chyba nawet nie z miedzi, bo jakoś dziwnie mało giętkie są.
Za pierwszym razem to był szok, bo chciałem ten obcięty kabel na stałe w gniazdku podłączyć :-k .. Chińczyki są mistrzami oszczędności :red_kartka:
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load