|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Kompendium wiedzy Car Audio FAQ - czyli co z czym się je |
Autor |
Wiadomość |
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 13-12-2012, 21:23 Kompendium wiedzy Car Audio FAQ - czyli co z czym się je
|
|
|
Znalazłem ciekawy poradnik jak prawidłowo zainstalować car audio -teoria, praktyka oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
http://www.gdynia.mm.pl/~...ioFAQ01beta.pdf |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 13-12-2012, 21:26
|
|
|
poradnik stary jak świat |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 13-12-2012, 21:37
|
|
|
Leśniczy, może i stary ale ja go dopiero teraz znalazłem. Myślę, że się przyda na przyszłość innym |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 13-12-2012, 22:13
|
|
|
Pewnie, że przyda. Przez te kilka lat raczej car audio aż tak się nie zmieniło.
Przynajmniej od strony montażu. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Stivi
Pomógł: 5 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Cze 2006 Posty: 812 Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 17-12-2012, 20:26
|
|
|
właściwie wcale Proponuje przykleic bo choc stary to bardzo na czasie .. |
_________________ było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG
jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4 |
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 17-12-2012, 22:15
|
|
|
KrzychuB, ten pdf można znaleźć w sieci na 20 różnych forach, stronach itp.
zresztą no nie chciałbym krytykować ale część zawartych tam informacji to przesada i zboczona wiedza dla pedofili CA...
już nie pamiętam czy to akurat tam było napisane np. że montaż głośników w tylnej półce to profanacja bo głośnik nie jest skierowany w stronę ludzi tylko w szybę czy dach... tabela z proponowanymi przekrojami przewodów też jest lekko "odjechana"
przykładowo jestem w trakcie przekładki elektroniki w angielskim range roverze. jeden z przewodów zasilających skrzynke z bezpiecznikami ma długość ok 5m jest wpięty pod pin bezpiecznika 100A i ma przekrój gdzieś 16m2.. według tego poradnika zanim przepali się ten 100A bezpiecznik instalacja powinna stanąć w płomieniach
cała instalacja, silnik i osprzęt tego rovera nosi logo BMW, wątpię że inżynierowie z BMW mają słabszą wiedzę o elektronice i kabelkach niż koleś, który napisał ten poradnik
nie wspomnę już o tym że jesli ktokolwiek z was otworzył jakiś wzmacniacz samochodowy ( powiedzmy 400W RMS ) to z pewnością zauważył iż ścieżki idące od złącza zasilania do przetwornic mają średnicę hmm gdyby to przełożyć na mm2 to wyjdzie ze 2mm2 ... więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm2 ... oczywiście nie sugeruję, że kabel zasilający może byc cienki jak zapałka tylko podkreślam, że wartości z tabelki są lekko odjechane...
to tak jakby ktoś zrobił sobie układ wydechowy z kwasówki 2,5 cala a na końcu dał tłumik końcowy ze zwężką 1,5cala ... |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
Wysłany: 17-12-2012, 22:18
|
|
|
Leśniczy, to może oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie zrobiłbyś taki poradnik bo z chęcią bym się dokształcił a z tego co widzę na forum posiadasz takową wiedzę |
_________________ Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
|
|
|
|
|
mikee72
Pomógł: 2 razy Wiek: 52 Dołączył: 11 Lis 2012 Posty: 584 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 17-12-2012, 22:49
|
|
|
Leśniczy napisał/a: | więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm |
Przewód im grubszy tym mniejsza jest jego opornoś.
Nie można kabli porównywać do przekroju rury bo to trochę inaczej działa - tutaj nie ma "wąskiego gardła". |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 17-12-2012, 23:08
|
|
|
mikee72, wiem o tym. porównanie jest przełożeniem na "chłopski" rozum dla reszty forumowiczów, których specjalizacji może byc inna niż elektronika użytkowa
KrzychuB, ja swoje doświadczenia opieram na praktyce, a nie tylko teorii więc musiałbym napisać życiorys nie poradnik
zresztą 2-3 dni temu rozwiązałem problem twojego kolegi, który zresztą nie był banalny bo dotyczy tylko radyjek pionnera.
a tak z ciekawości to poprzedni wzmacniacz też okazał się dobry ?
i czy kolega zamierza jeździć ze zmostkowaną masą RCA i obudową radia na stałe ? bo następnym razem spali radio, a nie bezpiecznik smd poinformuj go o konsekwencjach "drutowania" bezpieczników bo podany prze zemnie patent miał tylko pomóc wykryć przyczynę, a nie ją zlikwidować
drutowanie bezpieczników to profanacja i proszenie się o grubsze wydatki
odnosnie poradnika. nie uwzględnia on żadnych informacji na temat działania kondensatorów CA, które sa bardzo ważnym elementem instalacji nawet w systemach CA nie dużych mocy. zastosowanie kondziora niesie znacznie większe korzyści niż inwestowanie kable o olbrzymich przekrojach |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-12-2012, 23:13
|
|
|
mikee72, zgadzam sie-sciezka we wzmacniczu rzeczywiscie jest cienka ale za to krotka.Poza tym nie ma technicznej mozliwosci by sciezki we wzmacniaczu byly tego samego przekroju co przewody zasilajace od akumulatora.Zdecydowanie tez lepiej przesadzic w strone ,,zbyt grubych"przewodow niz w strone ,,zbyt cienkich"Napewno na grubszych zarowno jakosc jak i moc generowana przez CA na tym zyska.Swoja droga producenci jak wiadomo chociazby po kablach rozruchowych z nadmiarem miedzi tez nie szleja.Rowniez wszyscy wiemy dlaczego.Przewody w instalacjach fabrycznych na przestrzeni kilkudziesieciu lat tez sie ,,scienily"Porownajcie sobie chociazby przewody zasilajace zarowki reflektora w starym i nowszym samochodzie to sie przekonacie ze sa coraz ciensze :)Kiedys robili ,,z zapasem"obecnie sa ,,na styk" |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 17-12-2012, 23:20
|
|
|
Leśniczy napisał/a: | a tak z ciekawości to poprzedni wzmacniacz też okazał się dobry ? |
nie sprawdziliśmy jeszcze ;p
Leśniczy napisał/a: | czy kolega zamierza jeździć ze zmostkowaną masą RCA i obudową radia na stałe ? |
Powiedziałem mu z czym to się wiąże. Nie robi tego bo za miesiąc kupuje jakieś lepsze radio więc naprawa tego mija się z celem zwłaszcza że nie przedstawia ono jakiejś większej wartości finansowej i technicznej ;p |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 18-12-2012, 00:13
|
|
|
shagger78, kiedyś standardem były przewody z miedzi zanieczyszczonej lub z dodatkami innych mniej "szlachetnych" metali, ( co wychodziło na plus ) teraz robi się przewody z miedzi beztlenowej o czystości 99,8% ( nie dotyczy wyrobów chińskich ) wyliczonej dokładnie do zapotrzebowania
do starego golfa mogłeś wsadzić H4 100W i nic sie nie działo. obecnie spalisz kable, stopisz kostkę i odpalisz odbłyśnik od lampy
ale trochę odbiegamy od tematu CA, a ze względu iż powyższy poradnik nie wspomina nic o stosowaniu kondensatorów to poświęcę paru minut mojego życia na napisanie tych "wypocin" "D
akumulator ze względu na dużą oporność wewnętrzną ( wolno oddaje i przyjmuje energię ) i często odległość ( parę metrów ) od wzmacniacza nie jest wstanie oddawać co chwilę dużych impulsów energii, których potrzebuje wzmacniacz ... po prostu jest za wolny i ma za daleko. dlatego stosuję się kondensatory, które maja bardzo małą oporność wew. dzieki czemu bardzo szybko oddają energię i równie szybko ją uzupełniają ( między "łupnięciami" niskich tonów ) zdąży się doładować i byc gotowym do kolejnego oddania impulsu.
dodatkowo co ważne kondensator nie tylko rekompensuje spadki napięcia ale również działają jako filtr energii.
jeśli jakieś urządzenie w naszym wypasionym aucie generuje zakłócenia ( a tak się składa, że wszystkie urządzenia posiadające elektryczny silnik generują zakłócenia elektromagnetyczne ) czyli wycieraczki, nawiew, pompka paliwa
itp. kondensator niweluje wszystkie możliwe zakłócenia pochodzące z instalacji naszego bolidu. prostymi słowami kondzior zapewni czystszą energię oraz zadba aby sprzęt miał nadmiar tego czego potrzebuje czyli energii |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
|
Stivi
Pomógł: 5 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Cze 2006 Posty: 812 Skąd: Sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 18-12-2012, 14:35
|
|
|
Leśniczy napisał/a: | nie wspomnę już o tym że jesli ktokolwiek z was otworzył jakiś wzmacniacz samochodowy ( powiedzmy 400W RMS ) to z pewnością zauważył iż ścieżki idące od złącza zasilania do przetwornic mają średnicę hmm gdyby to przełożyć na mm2 to wyjdzie ze 2mm2 ... więc co z tego, że na zasilaniu damy przewód 20mm2 skoro przed przetwornicą jest zwężka na 2mm2 ... oczywiście nie sugeruję, że kabel zasilający może byc cienki jak zapałka tylko podkreślam, że wartości z tabelki są lekko odjechane...
to tak jakby ktoś zrobił sobie układ wydechowy z kwasówki 2,5 cala a na końcu dał tłumik końcowy ze zwężką 1,5cala ... |
można by gdybac na wiele sposobów. Ale skoro tak jest to mysle ze 10mm2 kabelek starczylby na 500w RMS ? Jesli tak myslisz to podłącz i wykręć tą moc z REALNEGO źródła (mowa o dobrym wzmacniaczu) wpompuj w jakis glosnik i zobaczysz co sie bedzie działo .
Fakt przekroje są dosyc wygórowane ale nie mozna powiedziec ze jest to niepoprawnie napisane. Jest poprostu z dobrym zapasem i jak komus sie ubzdura drugi wzmacniacz to nie musi ciągnąć drugiego kabla . Ogółem jesli chodzi o kable to rozmowy forumowe są do dzis nawet na forum audiocar.pl i co temat to nowe teorie .. osobiscie wole miec zapas niż niedobór . |
_________________ było Tipo 1.4 AGT 5D 160A1.046 LPG
Tipo 1.4ie 3D 160A1.046 LPG
Bravo 1.6 16v 182AB LPG
Stilo 1.6 16v LPG
jest.. Peugeot 106 s16 TU5J4 |
|
|
|
|
mikee72
Pomógł: 2 razy Wiek: 52 Dołączył: 11 Lis 2012 Posty: 584 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 18-12-2012, 21:00
|
|
|
shagger78 napisał/a: | producenci jak wiadomo chociazby po kablach rozruchowych z nadmiarem miedzi tez nie szleja |
He he, ja instaluję różne systemy na 12V i w dużych ilościach kupuję zasilacze 12V/5A. No i tam przed zasilaczem jest kabel 230V (taki "magnetofonowy").
Kabel niby normalny, ale pod izolacją kilka (dosłownie!) włosków i to chyba nawet nie z miedzi, bo jakoś dziwnie mało giętkie są.
Za pierwszym razem to był szok, bo chciałem ten obcięty kabel na stałe w gniazdku podłączyć .. Chińczyki są mistrzami oszczędności |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|