Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastava 1100p Mediteran 1.6 16V
Autor Wiadomość
Chmielu1995 


Dołączył: 23 Lut 2020
Posty: 23
Skąd: Nowa Sól
Województwo: Lubuskie
Wysłany: 13-04-2020, 14:09   Zastava 1100p Mediteran 1.6 16V

Witam.

Opisze w tym dziale auto, które jest mi bardzo bliskie, a jest nim Zastava 1100p z 1982 roku. Jestem jego czwartym właścicielem od 2016 roku. Dlaczego w ogóle Zastava? Z sentymentu. Mój tata miał 3 sztuki z lat 1977,1979 i 1981 wszystkie w pięciu furtkach. Po latach postanowiłem kupić taki samochód, ale w rzadszej trzydrzwiowej wersji. Zastave kupiłem w ciemno, sprzedający przywiózł mi ją z Płońska na lawecie. Szybka decyzja i tak stałem się właścicielem tego cuda, które stało od 2004 praktycznie nie ruszane.
Niestety z mojego lenistwa, braku funduszy trochę sobie 1100p postało, tak z 1,5 roku.

Robiłem przy nim małe robótki, aż na końcu się okazało, że oryginalny silnik stracił kompresję, obrobił wałek na gładko.Ogólnie nie było sensu ekonomicznego go naprawiać. Wtedy zapadła decyzja o przekładce silnika. Nie chciałem iść w ośmiozaworowe 1.3/1.5/1.6, postanowiłem wsadzić jednostkę z Palio\Sieny 1.6 16V o pojemności 1581ccm. Jednostka w sumie jest dużym rozwinięciem silnika 1.6 8V znanego z Tipo\Tempry\Delty. W tamtym roku zrobiłem przegląd po ponad 15 latach i przerejestrowałem na siebie.

Teraz specyfikacja
- Silnik: 1581ccm z Palio/Sieny, oznaczenie 178B3.000 o mocy 103KM i 142Nm momentu. Blok został nawiercony pod łapę Zastavy, przez to został przerobiony rozrząd. Dzisiaj bym to zrobił inaczej i pewnie, to zmienię. Przespawana też jest odma z wlewem oleju. Teraz dolot planuję zmienić oraz wydech, bo jest to partyzancki szajs mojej produkcji.

- Skrzynia biegów: Uno mk1 1.5. Z jakimś innym mocowaniem niż zwykle w Fiatach występuje. Przekładnia od Sieny nie wchodziła zbyt dobrze i bym musiał podcinać fartuch nadkola oraz zmieniać wybierak na linki. A tak odciąłem jedną blaszkę w oryginalnym wybieraku i wszystko działa. Półosie są od Zastavy od skrzyni IV razem z uszczelniaczami. O dziwo jeszcze się nie urwały. Założyłbym półosie z Ibizy 021, ale zdobyć do nich uszczelniacze, to jest cud.

- Elektryka: Wiązka silnika Siena, odłączony pochłaniacz par paliwa, sterownik z usuniętym immo, reszta elektryki Zastava. Z wiązki Sieny wyprowadziłem sobie przewody pod lampę wstecznego. Alternator z napinaczem od Bravo/Bravy z regulacją mimośrodem. Całość będzie jednak przebudowana.

- Układ paliwowy: W przebudowie, zbiornik seria. W bagażniku dwie pompy paliwa niskiego i wysokiego ciśnienia razem z filtrem, dołożony zbiornik wyrównawczy o pojemności 2L. chcę położyć plastikowe sztywne przewody w środku, tak ma rozwiązane Ibiza 021. Oryginalne, stalowe, nisko zawieszone na podwoziu do mnie nie przemawiają. Tak przeróbka wiąże się z tym, że przez cały okres produkcji 1971-2008 101/1100p było na gaźniku i nie było wersji na wtrysku, z której można by było zaadoptować zbiornik.

Zawieszenie i układ kierowniczy: Prawie seria, wymienione amortyzatory. Z przodu założone camber plates robione na zamówienie. Grubszy stabilizator od późniejszej wersji dedykowany pod skrzynię V. Plany są na gwint i poliuretany. Maglownica z cywilizowanymi końcówkami od Ibizy 021. Skrócone drążki kierownicze, do tego końcówki od Cinquecento. kierownica Monte Carlo 31cm, chyba najmniejsza jaka występowała.

Hamulce: Seria bez wspomagania, wymienione, to co trzeba. Jak można się domyślić, nie daje rady. Mam już materiał na przebudowę, serwo od Ibizy 021, które pochodzi z VAG-a, blacha montażowa serwa jest jak chyba w Ritmo. Pompę planuję coś około 25mm zamiast fabrycznych 19mm. Szukam tylnych zacisków Fiatowskich. Ciekawostką jest to, że flansza dedykowana do CC/SC do założenia zacisków na tył pasuje bez problemu do piasty tylnej 1100p.

Układ chłodniczy i ogrzewania: Chłodnica Fiorino 1.7D wsadzona na chama, wentylator SPAL od klimy z Audi A4 B5 w obudowie wentylatora Uno 1.1. Pompa wody seria, koło jednak stoczone o jeden rowek, bo się nie mieściło. Pasek jest od Sieny 1.4. Nagrzewnica seria z uszkodzonym zaworkiem. Węże pocięte od Sieny, zbiorniczek wyrównawczy od Lublina.

Nadwozie: Malowane i remontowane wiele lat temu, nieudolnie oczywiście. Szare packi od podkładu robione przeze mnie. Trochę na potrzeby swapa sam lekko przerobiłem. Dołożone wzmocnienia podłużnic od Ibizy 021. Zastava dostała też akcesoryjne "sanki" produkcji Felny sprowadzone z Serbii. Dwa dni temu założyłem też rozpórkę kielichów. Zewnętrznie chcę ją upodobnić do poliftowej wersji GL z rynku brytyjskiego. Ta wersja miała specyficzne dokładki progów, nadkoli i pasa przedniego, na klapie była lotka. Poszukiwania tego pakietu są ciężkie, na chwilę obecną mam dokładkę zderzaka przedniego.

Jak widać auto wymaga wielu poprawek, ale pomału bez pośpiechu, to się ogarnie. 8)

Tak było w lipcu 2016. Opony Stomil z 1992 założone przez drugiego właściciela. Zapuszczony trupek z 1.1 i skrzynią IV.


W tamtym roku pod koniec lata. Usunięte kły ze zderzaków na wzór Jugosłowiańskiej wersji Mediteran. Założona atrapa od wersji z lat 1975-1977. Wyszły pierwsze niedoróbki.


Tak przerobiłem silnik w 2018, żeby pasował pod seryjną łapę i mocowanie. Wsadzony jest adapter mojej produkcji. Napinacz jest od Zastavy, rolka prowadząca od Sieny, ale niżej ustawiona niż fabrycznie.



Wspomniana dokładka od wersji GL, nówka sztuka będzie z halogenami Wesem. W tamtym roku kupiłem też japońskie felgi Hoshino Impul o szerokości 6,5 cala oraz lusterka Vitaloni Californian. Bardzo mi przeszkadza brak kompletnego pakietu GL. Do wnętrza szukam foteli Recaro od Ritmo Abartha.



Tegoroczne modyfikacje robione na przemian z Tipo. Wspomniany zbiornik wyrównawczy do paliwa oraz rozpórka kielichów. Czeka mnie jeszcze dużo dłubaniny.
  
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 21-09-2020, 11:44   

Co tam u zastavy?
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load