Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Płyny chłodzące: jaka różnica? co ile wymieniać?
Autor Wiadomość
dzejbi 



Wiek: 44
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 310
Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 13-10-2005, 21:09   Płyny chłodzące: jaka różnica? co ile wymieniać?

W związku z tym, że chciałbym wymienić przed zimą płyn do chłodnic mam w związku z tym dwa pytania:

1. Jaka jest różnica płynów różowych od niebieskich. Czy to jest to samo? Jak nie to które są lepsze? Z tego co zauważyłem różowy jest np. Borygo zaś niebieski Petrygo (oba produkowane przez Orlen).

2. Co ile tys. km. lub co ile miesięcy należy wymieniać płyn chłodzący? Czy w ogóle jest jakieś zalecenie, czy może wymienia się je dopiero wówczas, gdy jego parametry wyraźnie się pogorszą (np. temp. krzepnięcia spadnie znacznei poniżej deklarowanej -35 czy -37 st.C)?

3. Co sądzicie o płynach chłodzących pochodzących z hipermarketów? Są one w znacznie niższych cenach (nawet poniżej 20 zł za 5l). Czy warto to w ogóle brać do ręki? Ja mam dość dobre zdanie o płynie z Tesco Korzystny Zakup (ale produkowanym dla tego koncernu przez "Organika Car"). Po roku jazdy na tym płynie, obecnie jego temp krzepnięcia wynosi jeszcze -28 st.C.

Będę wdzięczny za odpowiedzi na te pytania.
_________________
ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
     assistance   Moneta
 
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-10-2005, 21:56   

No wiec tak liczy sie temperatura krzepniecia :-)
Grunt to zebys nie mial wody w ukladize bo bedize niezla niespodzianka...
Ja mam wlany jakis australijski nieznam sie w serwisie mi wlali i nie kosztowla duzo a ponoc b dobry nasza zime napewno prtzetrzyma :-)
Plyn to plyn zazwyczaj wrzucaja tylko swoja nalepke a producentem jest dosc duzy koncern zadko trafia sie totalny szit ale to nie wykluczone...
Co do zmiany plynu chlodzacego to slyszalem ze co 3 lata ale tego nie jestem pewien jak dla mnie to powinno sie zmienic jak drastcyznie spadnie t krzepniecia owego plynu

pzdr
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
dzejbi 



Wiek: 44
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 310
Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 13-10-2005, 22:05   

Hehe, australijski...fajnie, ale tam raczej o mrozie to mówią jak spadnie im temp do +5ciu ;)
Oczywiście nie oznacza to że płyny mają kiepskie.
A może chodziło o austriacki? Przecież ściągać z Australii takie rzeczy to byłoby mało opłacalne.

A co z ta różnicą kolorów? Przecież coś w tym musi być. Inaczej konserny takie jak Orlen nie produkowałyby dwóch płynów chłodzących.
_________________
ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
     assistance   Moneta
 
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-10-2005, 22:24   

Hmm inny barwnik :-) moze maja rozna temp krzepniecia :-)
Nie serio australijski sam sie zdziwilem :D bo to zupelnie nie logiczne ale jednak :/
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
Erewan 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 05 Cze 2005
Posty: 397
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 14-10-2005, 11:50   

Polecam Boryszew Alu - nie jest może tani (jedźcie najwyżej do Makro), ale ponoć świetnie nadaje się do "przechodzonych" silników... U mnie chłodzi idealnie :)
     Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 14-10-2005, 12:22   Re: Płyny chłodzące: jaka różnica? co ile wymieniać?

Plyny skladaja sie glownie z glikolu - chemikiem nie jestem, ale o ile sie orientuje sa dwa rodzaje tegoz. Kolor zalezy od barwnika. Wymiana co dwa lata lub gdy temp. krzepniecia spadnie ponizej sensownej granicy (-25 st. C?). W hipermarkecie to ja bym nie kupowal takich rzeczy :) Polecam Orlenowskiego Qala.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 14-10-2005, 12:55   

Powiem szczerze że do chłodnicy też nie wlewałbym płynu z Tesco za 19zł.

Do spryskiwaczy owszem ale nie do chłodnicy.

A znany jestem z nieprzesadzania z olejami po 250zł i płynami po 100zł więc tutaj wykazuje dziwne jak dla mnie umiarkowanie.

proponuje płyn jak najtańszy ale jednak w miarę markowy nie z hipermarkietu.
35zł można dać
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
Emf 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 47
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 2668
Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 14-10-2005, 19:52   

Dzejbi Borygo nie jest produkowane przez Orlen ;)
Ja uzywalem wielu i roznica ..... zadna
Napewno wole wlac lepszy olej (bez przesady oczywiscie) niz plyn chlodzacy bo tego zadaniem jest jedynie niezamarzniecie w zime.
_________________
Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.

     assistance   Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 15-10-2005, 13:44   

Emf napisał/a:
plyn chlodzacy bo tego zadaniem jest jedynie niezamarzniecie w zime.


poza tym tylko niezakamienienie ukladu i ochrona przed korozja :)
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 16-10-2005, 22:40   

hmm..... ciekawa dyskusja, bo płyny z marketu czy no-name'y niby tanie ale nie wiadomo.... ale ludzi znam co długo jeżdżą na tym i nic się nie dzieje..... nie wiadomo co w silniczku :-) ale by coś raczej wyszło przez latka.....
choć może lepiej dołożyć.....
osobiście, w markecie może bym i kupił ale nie no-name czy płyn marki "tani-i-dobry-jakiś", prędzej coś co wcześniej się jush widywało....
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
matt214 



Dołączył: 26 Paź 2009
Posty: 41
Skąd: RT
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 18-10-2011, 19:46   

ja natomiast po waszych opiniach nie wiem czy wybrać Pietrygo czy Borygo?
Ponoć słyszałem ze Pietrygo jest bardziej żrący, ale jak wy sugerujecie miedzy tymi dwoma produktami , który nadaje się płyn na zimę w mojej temperówce z przebiegiem 350 tys mająca około 18, 5 lat?
Proszę o konkrety, dziękuje ;]
_________________
Tempra 1.6 '93 (Benzyna + LPG) PS. jeszcze na gażniku
  
 
 
m.m1981 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Gru 2009
Posty: 234
Skąd: gorka jaklinska
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 18-10-2011, 20:33   

Słyszalem ze dobry jest też płyn marki KULER co do tych z marketu to przyznam sie ze dosc długo jeżdzlem na czyms takim i bylo ok
_________________
były
dwa maluchy 125p polonez renault 25 tipo 1.4:(((
jest
JEST LANCIA DELTA :) )) juz zyje jeszcze nie w jednym kolorze ale zyje i ma sie nie zle
pojawił się MERCEDES C200
     assistance
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 18-10-2011, 20:41   

m.m1981, dawałem KULERA i jestem zadowolony :)
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 18-10-2011, 20:55   

Ja podlecem oryginalny Paraflu, cały żywot Tipek przejeździł na nim od fabryki i nie było takich tematów jak rdzawy kolor czy jakiś syf. Zawsze jak spuszczałem go po kilku latach był tylko lekko ciemniejszy nic poza tym. Teraz kupowałem do Lancy i za dużą bankę dałem 44zł czyli jak np. za Borygo. Poza tym co oryginał to oryginał, nie ma takich tematów jak korozja w układzie czy wżery w głowicy lub krystalizowanie w niskich temp. czy uszkodzenie termostatu. Jak z Lancy spuszczałem to wyleciał brunatny syf, po zabarwieniu mniemam iż było to Borygo (choć nie mam pewności) + sporo wody sądząc po korozji. Po płukaniu chłodnicy wyleciały takie rdzawe kluchy że aż się zdziwiłem. Dla porównania jak robiłem w Tipku taką samą operacje profilaktycznie z chłodnicy prawie nic nie wyleciało poza woda z karhera i paru drobin.

P.S z płynami trzeba uważać nie wszystkie na dają się do wszystkiego, czytałem całkiem nie dawno że w skrajnych wypadkach może załatwić nawet uszczelkę pod głowicą.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 18-10-2011, 21:19   

ze względu, że nie gdyś miałem problemy ze wskazaniami temperatury w tipo, a później zmieniałem termostat to przetestowałem parę płynów :)
głownie z pod znaku boryszewa ....
na początku był jakiś czerwony, po zakupie auta wlałem różowe borygo ... problemy ze wskazaniami temp dalej wystepowały ( nie miało to nic wspólnego z płynem ale na początku o tym nie wiedziałem ) więc zmieniłem na zielone... w miedzy czasie poprawiłem wskazania czujnika i nie długo później wymieniałem termostat więc automatycznie pomyślałem że znowu zmienię płyn. padło na borygo alu ( najdroższy z tych trzech ) niby najlepszy bo najmniej inwazyjny dla układu chłodzenia itd. w momencie rozlewania boyrgu alu miało kolor niebieski... po paru miesiącach zmieniło kolor na zupełnie przezroczysty, nie tylko wyglądało jak woda ale również pod palcami było jak woda .... więc znowu zmieniłem na różowe borygo, które moim skromnym zdaniem zachowywało się najlepiej w tipoku....

obecnie gdybym zmieniał płyn to prawdopodobnie wlałbym prestone.
w tesco widziałem jakiś wynalazek w czerwonej bańce marki top drive za chyba 16zł 5L... tego nie wlałbym do układu nawet gdybym miał nie wyjeżdżać z garażu przez całą zimę ....

tu masz test paru płynów dostępnych na rynku

http://unofani.eev.pl/viewtopic.php?t=428
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 18-10-2011, 21:21   

ja lałem K2

płyn to płyn.

Z resztą macie dylemat :p auta warte średnio 1500 zł i przeżywacie który płyn lepszy :p Wszystko działa tak samo.

I żeby nie było że się wywyższam bo mam bravo :p Po prostu taka prawda :D
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 18-10-2011, 21:22   

jak już ktoś odkopał..
i się udzieliłeś, to Leśniczy jak sobie ze wskaźnikiem poradziłeś?
tam masa któraś 'nie działa', tak?
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 19-10-2011, 16:41   

masa na silniku była ale brakowało na szkielecie. puściłem gruby przewód z klemy minus na szkielet auta ....

** Dodano: 19-10-2011, 17:45 **
Luczu, bez przesady musi być różnica w jakości pomiędzy płynami za 15 i 50zł ... ten za 15 zł to raczej kranówa z dodatkiem samego glikolu i niczego innego. lepszy płyn powinien być wymieszany z wodą destylowaną i zawierać pakiet dodatków antykorozyjnych i myjących. przynajmniej ja tak sobie tłumaczę kupując ten droższy :D
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
matt214 



Dołączył: 26 Paź 2009
Posty: 41
Skąd: RT
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 19-10-2011, 17:11   

ludzie , ja pytalem o co innego , pisze na temat proszę
_________________
Tempra 1.6 '93 (Benzyna + LPG) PS. jeszcze na gażniku
  
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 19-10-2011, 17:17   

matt214, Wszystkie firmowe płyny będą odpowiednie, ponieważ spełniają wymagane normy itd. Ja wlałem borygo. Działa, więcej nie potrzeba.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 19-10-2011, 19:01   

Płynów jest kilka rodzai. Podstawowa różnica to glikol - może być propylenowy lub ( najczęściej) etylenowy. Kolor często wskazuje (choć nie zwsze) rodzaj dodatków do glikolu. Ten różowy zawiera dodatki antypienne nie bazujące na silikonie. Gotowe płyny dostępne w sklepach to poprostu koncentrat rozrobiony z kranówą ( nie wiem czy wszystkie, ale niektórych dużych producentów napewno).
     Moneta
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 19-10-2011, 19:04   

Kolor zależy od dodawanych barwników, normalnie każdy byłby bezbarwny. W przypadku naszych T/T właściwie właściwie nie ma to znaczenia. Każdy płyn będzie dobry.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 19-10-2011, 19:35   

Jelcyn,
Zgadzam się z twoimi postami. Kolor zależy od barwnika, a ten najczęściej zależy od zastosowanych dodatków.
     Moneta
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 19-10-2011, 20:13   

lynx, możliwe, ale nie szukałbym w tym reguły.
Ps.:ciekawe co ten temat robił w dziale ogólnym?
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
matt214 



Dołączył: 26 Paź 2009
Posty: 41
Skąd: RT
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 19-10-2011, 20:24   

no dobra, dzieki, z mojej strony to wszytko
_________________
Tempra 1.6 '93 (Benzyna + LPG) PS. jeszcze na gażniku
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load