Pytanie o wszystkie Nasze samochody |
Autor |
Wiadomość |
Tip_top
Wiek: 39 Dołączył: 04 Wrz 2006 Posty: 35 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 08:13 Pytanie o wszystkie Nasze samochody
|
|
|
Witam!
Ostatnio przyszła mi do głowy myśl, żeby sprawdzić, które silniki TT (benzyna i diesel) są kolizyjne, czyli po zerwaniu paska rozrządu tłoki spotkają się z zaworami.
Jeżeli ktoś posiada taką informację (z doświadczenia lub z jakiegoś źródła) to proszę o opisaniu przypadku w tym temacie.
Pozdrawiam. |
_________________ nie ma jak diesel :D |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 23-10-2006, 09:00
|
|
|
Cóż, nie wiem jak jest to w silnikach innych aut ale w moim (Tempra 1.6 gaźnik 8V) wydaje się, że mam silnik bezkolizyjny. Powtarzam: wydaje się, nie jestem w 100% pewien. Otóż po zdjęciu głowicy zauważyłem, że tłoki mają na górze specjalne okrągłe wyżłobienia (tak ok 1mm głębokości), właśnie pod zaworami. Ich średnica mniej więcej (nie mierzyłem) odpowiada średnicy zaworów. Wyżłobienia są po dwa na każdym z tłoków...
|
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
Marcin - fiattipo.pl
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 1166 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 10:51 Re: Pytanie o wszystkie Nasze samochody
|
|
|
Wszystkie są kolizyjne. |
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 23-10-2006, 12:32
|
|
|
W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia? |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 15:10
|
|
|
Jak najbardziej wszystkie są 'kolizyjne' |
_________________
|
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 18:28
|
|
|
Radke napisał/a: | W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia? |
w celu zapewnienia odpowiedniej cyrkulacji mieszanki w cylindrze Marcin - fiattipo.pl napisał/a: | Wszystkie są kolizyjne. |
nie inaczej,niestety |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Tip_top
Wiek: 39 Dołączył: 04 Wrz 2006 Posty: 35 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 19:24
|
|
|
No to czyli mamy temat zamknięty
Wiemy już, że wszystkie są KOLIZYJNE, więc drodzy użytkownicy trzymajmy się wymiany pasków rozrządu
Pozdrawiam Tip_Top |
_________________ nie ma jak diesel :D |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 19:27
|
|
|
Radke napisał/a: | W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia? |
Są to typowe podcięcia pod zawory, zawór dolotowy zaczyna się otwierać przed dojściem tloka do GMP(górne martwe położenie) również zawór wydechowy całkowicie zamyka się po GMP. Gdyby nie wyżłobienia to dochodziłoby do kolizji tłoka i zaworów podczas normalnej pracy silnika
Marcin - fiattipo.pl napisał/a: | Wszystkie są kolizyjne. |
Silniki 1,1 nie są kolizyjne, ale ten silnik w tipo u nas jest bardzo rzadko spotkany |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 23-10-2006, 19:45
|
|
|
romano napisał/a: | Radke napisał/a: | W takim razie w jakim celu zrobione są te wyżłobienia? |
Są to typowe podcięcia pod zawory, zawór dolotowy zaczyna się otwierać przed dojściem tloka do GMP(górne martwe położenie) również zawór wydechowy całkowicie zamyka się po GMP. Gdyby nie wyżłobienia to dochodziłoby do kolizji tłoka i zaworów podczas normalnej pracy silnika |
No dobra, to idąc dalej, za ciosem...
Co ze zmianą wałka/ów rozrządu o większym wzniosie?
Jaka jest rezerwa? |
_________________ klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+ |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-10-2006, 19:59
|
|
|
weźmy pod uwage też to,że różni producenci samochodów mają różne kształty własnie tych wyżłobień w tłokach |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Marcin - fiattipo.pl
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 1166 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 24-10-2006, 08:28
|
|
|
romano napisał/a: |
Silniki 1,1 nie są kolizyjne, ale ten silnik w tipo u nas jest bardzo rzadko spotkany |
O dokładnie. Romano masz rację - 1.1 Fire jest bezkolizyjny |
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-10-2006, 08:45
|
|
|
Raku napisał/a: | No dobra, to idąc dalej, za ciosem...
Co ze zmianą wałka/ów rozrządu o większym wzniosie?
Jaka jest rezerwa? |
Sam maksymalny wznios nie wiele ma do kolizyjności silnika, liczy się wznios zaworu przy położeniu tłoka u góry, renomowani proucenci nawet w danych wałka podają jaki jest wnios zaworu dolot/wydech przy GMP tłoka.
Z tego co wiem to stosując sportowe wałki nic nie trzeba robić z tłokami, oczywiście wskazane są inne modyfikacje w zależności od wałka.
Nawet fiat w tych samych konstrukcjach stosuje różne wzniosy w 1,4/1,6 gaźnik i wtrysk maksymalny wznios jest 8,8mm a 1,6MPI Tempra/Punto wznios wynosi 9,7mm |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 24-10-2006, 15:26
|
|
|
Raku napisał/a: | Aha, czyli lepiej żeby był większy wznios?
Była by różnica jak by założyć wałek i wikszym wzniosie? Czy ważniejsza jest długość otwarcia? Czy jeżeli wałek ma większy wznios to zawór jest dłużej otwarty?
Już mi się pomerdało wszystko... |
Powoli , powoli ...
Po pierwsze - fabrycznie instalowane wałki są kompromisowym rozwiązaniem mającym zapewnić kulturę pracy silnika , umiarkowany apetyt na paliwo , możliwy moment obrotowy i znośną moc . Wszystkie te warunki są ze sobą sprzeczne .
Dlatego zmiana wałków na sportowe zawsze skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa , oraz niemożnością ustawienia wolnych obrotów ! Chyba , że komuś zależy na zużyciu 30l / 100km i wolnych obrotach 3000 obr / min !
Nie da się też w nieskończoność zwiększać wzniosu krzywek , bo zawór ma skok ograniczony ugięciem sprężyny i dalej po prostu nie pójdzie !
Wałki o dużym wzniosie bardzo obciążają pasek rozrządu , a czym to grozi - każdy wie ! |
|
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 24-10-2006, 15:30
|
|
|
schab napisał/a: | Po pierwsze - fabrycznie instalowane wałki są kompromisowym rozwiązaniem mającym zapewnić kulturę pracy silnika , umiarkowany apetyt na paliwo , możliwy moment obrotowy i znośną moc . Wszystkie te warunki są ze sobą, sprzeczne .
Dlatego zmiana wałków na sportowe zawsze skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa , oraz niemożnością ustawienia wolnych obrotów ! Chyba , że komuś zależy na zużyciu 30l / 100km i wolnych obrotach 3000 obr / min ! |
Ten temat pomijamy! O to nikt się nie pytał. To tylko teoretyczne dywagacje na temat "'lepszości' wałków o wzniosie..." |
_________________ klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+ |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-10-2006, 19:23
|
|
|
Raku napisał/a: | Aha, czyli lepiej żeby był większy wznios?
Była by różnica jak by założyć wałek i wikszym wzniosie? Czy ważniejsza jest długość otwarcia? Czy jeżeli wałek ma większy wznios to zawór jest dłużej otwarty?
Już mi się pomerdało wszystko... |
Dla osiągów lepiej jak jest większy i skok i czas otwarcia zaworów, ale im większe one są od wałka seryjnego tym większych zmian wymaga silnik i tym charakterystyka przesuwa się wyżej.
Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie wałków seryjnych ale np z mocniejszych wersji tego samego silnika lub kupowanie wałków u sprawdzonych producentów z konkretnym przeznaczeniem(np do normalnego ruchu, rajdowych, lub wyścigówych) |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Mir23
Wiek: 42 Dołączył: 02 Gru 2005 Posty: 87 Skąd: Chełm, Warszawa
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 25-10-2006, 09:45
|
|
|
Fiatowska seria silników FIRE jest bezkolizyjna, natomiast co do tego "które silniki TT (benzyna i diesel) są kolizyjne", to dodam tylko, że nie ma bezkolizyjnych silników DIESLA. W którymś numerze MOTORU sprawa była poruszana |
_________________ Była: Tempra SW, 1.9 TD, XII.1993r, 140000km
Była: Micra 1.3, 1993r., 165000km
Jest: Audi A4 Avant 1.8 1996r. przebieg - kto to wie? |
|
|
|
|
pawel_wrc
witamy nowego
Wiek: 44 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 1 Skąd: Sandomierz
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 11-11-2006, 09:22
|
|
|
witam
Ja się nie zgodzam
mam Temprę 91' 1,6 mono po zerwaniu paska wszystko jak należy, jeżdzi do tej pory,
a dodam że przez swoją niewiedzę próbowałem ją jeszcze odpalić i na pycha i kreciłem rozrusznikiem |
|
|
|
|
|