Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak wymienić chłodnicę?
Autor Wiadomość
tad42 


Dołączył: 09 Maj 2006
Posty: 93
Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 03-05-2009, 12:42   Jak wymienić chłodnicę?

Czy posiada ktoś manuala jak się zabrać samodzielnie do wymiany chłodnicy w Tipku 1.4ie? Mam chęć samemu się za to zabrać, ale nie wiem na co zwrócić szczególną uwagę. Jakie niespodzianki mogą mnie przy tym czekać? Proszę doświadczonych Kolegów o rady oparte o własną praktykę warsztatową. Nadmienię tylko, że dysponuję warsztatem w postaci parkingu pod blokiem :)
Pozdrawiam
_________________
tp
  
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-05-2009, 13:53   

No to przyszykuj sobie, dużą miednicę i pojemnik np. po płynie do spryskiwaczy (5l) i jakiś lejek, trochę szmatek do wycierania. Dodam że przy okazji wymiany chłodnicy, wymień płyn na nowy bo to wydatek raczej śmieszny a konieczny tak jak olej czy filtry. PRESTONE czy BORYGO kosztują około 30-35zł 4-5l Przy wyminie chłodnicy rzecz jasna najpierw spuszczasz z układu do miednicy cały płyn odkręcając dolną rurkę z chłodnicy (grubą). Następnie ogrzewanie przekręcamy na maks, wykręcamy śrubę z bloku silnika (niebieska strzałka) oraz odpowietrznik z chłodnicy (czasami jest na wężyku), oraz odkręcamy korek ze zbiorniczka płynu chłodniczego, wyleci nam jeszcze trochę płynu.

Rozłączasz drugi waż z chłodnicy i możesz przystąpić do odkręcania śrub mocujących oraz wiatraka, pusta chłodnica nie jest szczególnie ciężka. Nową montujesz tak jak zdemontowałeś starą. Robisz wszystko w odwrotnej kolejności, zostawiając tylko otwarte ogrzewanie oraz korek zbiorniczka płynu chłodniczego. Stary płyn zlej do pustego pojemnika np. po płynie do spryskiwaczy. Przy napełnianiu układu możesz troszkę poluzować śrubę z bloku silnika i odpowietrznik żeby się lekko sączyło tamtędy nowy płyn wypchnie powietrze, następnie je zakręcasz. Zbiorniczek zalewasz do pełna. Odpalasz silnik (nie gazuj) i leć z powrotem pod zbiorniczek płynu, gdy zacznie go ubywać ty zacznij go dolewać, aż do momentu gdy poziom ustabilizuje się. Wtedy możesz dodać na chwilę trochę gazu. Ponownie skoryguj ilość płynu ewentualnie dolej. Zgaś silnik i poluzuj ponownie korek odpowietrznika aż wyleci kilka kropel płynu. Teraz zakręć koreczek na zbiorniczku przejedz się trochę znowu sprawdź poziom płynu, posłuchaj czy z układu nie bulgocze ani nie słychać odgłosów przelewania. Przelewanie oznacza że brakuje płynu zaś bulgotanie świadczy o zapowietrzonym układzie, najczęściej w nagrzewnicy nadmuchu, to się z czasem wypełni tylko musisz pamiętać o sprawdzaniu poziomu płynu i dolewaniu go. Ewentualnie możesz podjechać na stromy podjazd przodem auta w górę i przy gazować, potem znowu popuścić koreczek odpowietrznika na chłodnicy. Oczywiście nie muszę chyba dodawać że na nagrzanym silniku płyn jest gorący i postępujemy powoli i ostrożnie czy to przy odkręcaniu odpowietrznika czy korka zbiorniczka.

** Dodano: 03-05-2009, 15:27 **
P.S czy wymiana chłodnicy jest konieczna (przecieka)? Przeważnie wystarczy ją przepłukać najpierw chemią potem ręcznie np. wężem.

To kosztuje około 9-10zł
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
tad42 


Dołączył: 09 Maj 2006
Posty: 93
Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 03-05-2009, 19:24   

Serdeczne dzięki za szybką odpowiedź. Chłodnica była już płukana czymś podobnym i niestety niewiele to dało. Podczas dłuzszej jazdy temp. utrzymuje sie na granicy wlaczenia wentylatora, a po zatrzymaniu gotuje sie i wywala ciecz przez korek...
_________________
tp
  
 
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 03-05-2009, 19:45   

tad42, moze winny jest termostat, który za słabo sie otwiera???
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
tad42 


Dołączył: 09 Maj 2006
Posty: 93
Skąd: Kalisz
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 03-05-2009, 20:13   

tipacz napisał/a:
tad42, moze winny jest termostat, który za słabo sie otwiera???
Termostat jest nowy, wiec za duzo zbiegow okolicznosci. Moim zdaniem winna jest jakas niedroznosc w chlodnicy. Kiedys przeciekala i zostala potraktowana proszkiem do uszczelnienia, przestala cieknac, ale z czasem rosla temperatura pracy. I tak juz zostalo.
_________________
tp
  
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-05-2009, 21:31   

tad42 napisał/a:
Kiedys przeciekala i zostala potraktowana proszkiem do uszczelnienia,
To są marne wynalazki bo usuwając jeden problem stwarzają drugi. Z czasem powodują obrastanie układu i efekcie zawał :lalala: serducha. Jak kurować chłodnicę to tylko lutowaniem, trochę lutu ołowiawego mały palnik gazowy i po problemie. Przynajmniej jest zrobione pewnie, jedyny ból taki że trzeba właśnie demontować chłodnicę. Mam nadzieje że ci tylko nie pozatykało kanałów w silniku. Swoją drogą winna też może być zużyta pompa cieczy. Przy spuszczaniu teraz obecnego płynu i tak sobie kup środek do udrażniania układu chłodzenia, zalej i odpal silnik i niech pochodzi 10-15min zależny od specyfiku, układ chłodnia to nie tylko chłodnica.

** Dodano: 03-05-2009, 22:45 **
P.S tylko nie kupuj jakiś Doktrów-X tylko sprawdzone środki typu PRESTONE czy STP i tak kosztują kilka naście złoty.
http://www.allegro.pl/ite...e_chlodnic.html
http://www.allegro.pl/ite...en_rdze_25.html
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load