|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
BLOS co to? |
Autor |
Wiadomość |
RobertWroc
Pomógł: 3 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lut 2006 Posty: 516 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 14-03-2007, 16:51 BLOS co to?
|
|
|
Mam pytanie,problem nie mój bo gazu nie mam ale może ktoś z was to to ma?
taki gaźnik produkcji włoskiej nazywa się "Blos". Dokładna zasada działania jest prosta i polega na pomiarze przepływu masowego za pomocą pneumatycznego mechanizmu, który jednocześnie zajmuje się podawaniem gazu dokładnie proporcjonalnie do masy przepływającego powietrza. Cały taki "blos" nie dławi przepływu powietrza w zauważalny sposób - jego średnica satysfakcjonuje nawet duże silniki. Sam gaz nie jest sterowany żadnym silnikiem krokowym. Aby być "legal" tam, gdzie głupawa ustawa wymaga elektronicznej regulacji dawki, silnik krokowy zostawia się "na sztukę" otwarty. De facto reduktor powinien być połączony z blosem na krótko, beż żadnych regulacji, śrubek, zaworków etc.
Można nawet nazwać to systemem pierwszej generacji - nie zawiera żadnej elektroniki, będąc jednocześnie wyjątkowo skutecznym. Producent i właściciel patentu, firma BRC zakończyła produkcję jakieś 2 lata temu ze względu na brak możliwości stosowania tego rozwiązania ponieważ ustawy krajów - odbiorców (głównie UE) zaczęły w pojazdach z katalizatorem wymagać elektronicznej regulacji dawki (pomimo iż jest wielokrotnie bardziej powolna i nieproporcjonalna w porównaniu do takiej metody jak "blos" + wymaga dość żmudnego strojenia). Dziś już dość trudno kupić taki gaźnik gazowy (zwany też niekiedy mikserem przepływowym). Ogólnie żywy dowód że głupi urząd potrafi zniszczyć każdą dobrą ideę.
Jeżeli zauważymy, że gaz jest dawkowany proporcjonalnie do przepływu, to od razu można to nazwać inaczej - za pomocą blosa można ustawić stały stosunek powietrza do paliwa - np. 13:1. Nie jest to może optimum jak chodzi o spalanie, bo dla niewielkich obciążeń lambda może być wyższa bez szkody dla silnika - ale już dla mocniejszego depania pedału gazu - nie. Można przyjąć że parametry auta będą takie, jak przy zastosowaniu idealnie zestrojonej instalacji wtrysku gazu, ale auto będzie nieco bardziej paliwożerne (aczkolwiek oczywiście będzie mniej palić niż auto z konwencjonalnym mikserem - o czym za chwilę). Jeżeli ustawimy jakiś skład dla konkretnych obrotów, to będzie on taki sam od zera do bohatera Na tym polega genialność i skuteczność blosa.
Konwencjonalny mikser bazuje na wysysaniu gazu za pomocą podciśnienia. Musi więc zwężać przepływ aby ciśnienie za zwężką spadło. Zazwyczaj taka technika owocuje przelewaniem auta z dołu lub z góry - w zależności jak dobierzemy średnicę miksera. Auto musi odpalać na benzynie (jest bardzo czułe na temp). Zwykle też grożą nam wybuchy nadmiarowego gazu lub prychanie z wydechu.
Z gaźnikiem gazowym takie zjawiska nie wystąpią nigdy. Można sobie darować głupawe klapki przeciwwybuchowe, zwężki i cały ten cyrk. Silnik na benzynie ssie bez ograniczeń, podobnie nie jest dławiony na gazie. Można stosować filtry stożkowe, doloty rezonansowe, turbo (suszareczki muszą jednak mieć reduktor z ciśnieniem zależnym od ciśnienia doładowania - albo kupuje się odpowiedni reduktor albo przerabia istniejący przez dołożenie kompensacji - jedna dziurka + rurka - choć nie każdy da się niestety przerobić). Wszystko to wynika z zasady pracy "blosa" - reakcji tylko na przepływ a nie na podciśnienie. takie cudo stroi się na hamowni. Nie zajmuje to zbyt długo bo do regulacji jest tylko jeden parametr (skład mieszanki w całej skali obrotów ten sam) + dawka dla wolnych obrotów (de facto offset dawki). Całość realizuje wzór DAWKA = A * PRZEPŁYW + B
http://www.allegro.pl/ite...c_promocja.html |
_________________ Było Tipo 1.4ie + lpg(koszmar) Była Croma 2.0ie 16V umarła. Była Dedra 1.8 ie LPG. Była Delta II 1.6 bez LPG.Byłą Kappa 3.0V6,
Jest Alfa Romeo 156 1.8TS |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 14-03-2007, 19:13
|
|
|
Poczytaj TU |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 15-03-2007, 12:36
|
|
|
RobertWroc w razie jakichś wątpliwości co do BLOS'a pisz w wątku o nim lub poprzez priv do mnie a pomoge, BLOS'a montowałem sam u siebie, zrobione w tej chwili mam juz koło 12 tys. km na nim wiec moge co nieco powiedziec na temat jego zalet i problemow z ktorymi mozesz sie spotkac w trakcie eksploatacji [aczkolwiek ja ich akurat nie mialem] |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
czecho
Wiek: 50 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 172 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 15-03-2007, 13:22
|
|
|
no to pisz o zadach i waletach na forum!
EDIT: albo nie pisz... zobaczyłemn ile kosztuje i już mi ciekawość minęła |
_________________ Tipo 1.6 i.e. suite '94 + LPG BRC
no to nie jest problem... to się wszystko zgłasza jako usterkę... |
|
|
|
|
RobertWroc
Pomógł: 3 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lut 2006 Posty: 516 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 15-03-2007, 23:22
|
|
|
Zacznę od tego że faktycznie moja wina nie sprawdziłem że juz jest taki wątek wielkie PRZEPRASZAM ZA BAŁAGAN GrzesiekK., Nie mam gazu a poprzednie autko z tym "cudem" wyleczyło mnie z pozornej oszczędności.Temat blosa zainteresował mojego kuzyna.Biedny student szuka oszczędnosci na czym się da,a rownocześnie marzy by jeździc szybko sprawnie bezawaryjnie i tanio.
Troszke martwi go cena cuda,jego nielegalnośc oraz informacje że nie produkuje sie tego od ok 2-3 lat.To co oni żenią na allegro? |
_________________ Było Tipo 1.4ie + lpg(koszmar) Była Croma 2.0ie 16V umarła. Była Dedra 1.8 ie LPG. Była Delta II 1.6 bez LPG.Byłą Kappa 3.0V6,
Jest Alfa Romeo 156 1.8TS |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 16-03-2007, 07:51
|
|
|
Co do tego czy go produkuja czy nie to nie wiem nigdy mnie to nie interesowalo, a to co sprzedaja to jesli nawet juz nie jest produkuje sie BLOS'a mechanicznego to zapasy magazynowe ktore pozostaly. Co do legalnosci to jesli ma twoj kumpel instalke II generacji to musi sie liczyc z tym ze moze mu sie diagnosta na przegladzie przyczepic, ja u siebie mam intalacja LPG I generacji i na taka mam papiery do auta wiec co do BLOS'a to nie moga mi nic zrobic, auto na analizatorze spalin trzyma parametry spalin wiec OK. Zawsze mozna tez na przeglad instalacje zlozyc jak nalezy a BLOSa zostawic na polce w domu.
Co do samego BLOS to w moim przypadku przywrocil mi frajde z jazdy autem na gazie ;] Przy zakupie auto mialo zwykly misker i czuc bylo ze go mocno obcina to, wywalilem nawet wtedy misker i smigalem na PB, ale w koncu zaryzykowalem z BLOSem i nie zalowalem ani chwili, frajda z jazdy jest znowu i troche wiecej w kieszeni zostaje. |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
rożek
Wiek: 39 Dołączył: 17 Gru 2006 Posty: 44 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 12-04-2007, 17:29
|
|
|
blos nadaje się do dużych pojemności - przy małych za bardzo to nie działa bo są za małe podciśnienia ale silnik silnikowi nie równy |
|
|
|
|
Ninja
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Wrz 2005 Posty: 762 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 12-04-2007, 20:53
|
|
|
teraz to tylko sekwencyjną instalke LPG sie zaklada do tych lepszych aut a nie sie bawi z BLOS'em. Jesli mialbym zniweczyć auto gazem to jedynie sekwencją.
** Dodano: 12-04-2007, 20:57 **
William ma BLOS w BMW swoim. Moze cos powiedziec. |
_________________
www.budowork.pl |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 06:57
|
|
|
Ninja napisał/a: | teraz to tylko sekwencyjną instalke LPG sie zaklada do tych lepszych aut a nie sie bawi z BLOS'em. Jesli mialbym zniweczyć auto gazem to jedynie sekwencją. |
Zgadza się, przy zakładaniu nowej instalacji nie zastanawiałbym się i włożył sekwencje, ale jesli juz ktos kupi dosyc mocne auto tak jak ja np. swoje sedici i jest juz w nim instalka I lub II generacji to BLOS jest bardzo dobrym rozwiazaniem, sam chcialem przezbroic swoja instalacje lpg na sekwencje ale przeanalizowalem co ile kosztuje i BLOS okazala sie duzo lepszym rozwiazaniem.
Koszt przerobki mojej instalacji na sekwencje do sedici wyniosl by 2000zl bo z I generacji to tylko zbiornik moze zostac, Blos kosztowal mnie 250zł, na sewkencji auto palilo by maks 2l/100km mniej na miescie lpg niz na Blosie, wiec przy sredniej cenie gazu w ciagu roku powiedzmy na poziomie 2,10zl cena 100km po miescie na sekwencji to okolo 27,50zl a na Blosie 31,50zł, wiec oszczedzilbym okolo 4zl/100km, jak latwo policzyc dalej przerobka na sekwencje wzgledem Blosa zwrocila by mi sie po jakis okolo 45000km wiec bez sensu bylo sie pakowac zwlaszcza ze auto zabawi u mnie raczej gora dwa lata i bedzie przesiadka.
Z Blosa jestem bardzo zadowolony, nigdy nie mialem strzalu na gazie, mimo nawet odpalania na mrozie cala zime od razu na LPG [mialem dziure w zbiorniku i zero Pb], kumpel ma astre gsi c20xe czyli 150KM na sekwencji za 2800zł i powiem tyle ze mi nie ucieknie, tipolot zamyka na gaziorze spokojnie 200km/h i niejednego młodziana w nowej furce juz nauczyłęm pokory moim 16 letnim dziadkiem ;] |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
moto77
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 19 Gru 2006 Posty: 185 Skąd: Pińczów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 13-04-2007, 08:48
|
|
|
Przyłączam sie że blos to dobre rozwiązanie choć niezbyt tanie.... |
_________________ Fiat Tipo 1,6 Suite + LPG |
|
|
|
|
rożek
Wiek: 39 Dołączył: 17 Gru 2006 Posty: 44 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 14-04-2007, 00:22
|
|
|
GrzesiekK. napisał/a: | Ninja napisał/a: | teraz to tylko sekwencyjną instalke LPG sie zaklada do tych lepszych aut a nie sie bawi z BLOS'em. Jesli mialbym zniweczyć auto gazem to jedynie sekwencją. |
Zgadza się, przy zakładaniu nowej instalacji nie zastanawiałbym się i włożył sekwencje, ale jesli juz ktos kupi dosyc mocne auto tak jak ja np. swoje sedici i jest juz w nim instalka I lub II generacji to BLOS jest bardzo dobrym rozwiazaniem, s............................ ;] |
Ja się zastanawiam czy u siebie nie założyć (silnik 1,5 uno na gaźniku) tylko miałbym wielki problem z podłączeniem tego no i podobno z gaźnikiem za bardzo to nie działa. |
|
|
|
|
William
Wiek: 45 Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 63 Skąd: Trsow
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 14-04-2007, 07:16
|
|
|
Są blosy do gaźników z podtrzymaniem przepustnicy i są takie do wtrysków.
Poza tym po co Ci w 1.5 blos? Strzela Ci? Muli? Wyreguluj zapłon, sprawdź świece i kable WN i zapomnij o blosie. Namodzisz się z instalacją tego, a wymiernych efektów nie będzie, bo jak strzelało, tak strzelać będzie a na poprawę osiągów w gaźnikowcu nie licz.
Ja założyłem blosa do 3.5 litrowego auta, bo zwykła zwężka zmniejszała mi światło dolotu z 77mm na 30mm!!! To rażąca różnica. Po założeniu blosa i konkretnej instalacji WN nie ma strzałów nawet przy 7 tys. obr. Auto ciągnie do odcinki i nie ma że mixer nie wyrabia. Blos poda tyle i le silnik zechce. No i spalanie spadło z 20l/100km na 16l w mieście.
A to fotki jak to wygląda u mnie.
|
_________________ BMW E32 735i
Alpina B11 Project |||||||||| 40% |
|
|
|
|
rożek
Wiek: 39 Dołączył: 17 Gru 2006 Posty: 44 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 14-04-2007, 20:25
|
|
|
Ja mam gaźnik 30/32 DMTR a mikser ma średnice 2x 26mm jechać to jedzie ale żeby to działało to musiałem do połowy zakleić dolot powietrza do filtru bo na wolnych obrotach zdychał i miał ubogą mieszanke.
I właśnie też tak myśle że blos tu nic nie da jak w gaźniku gardziele mają ok 24 mm |
|
|
|
|
GrzesiekK.
Pomógł: 43 razy Wiek: 43 Dołączył: 17 Paź 2006 Posty: 1290 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 14-04-2007, 20:54
|
|
|
William obuduj oddziel stożek od komory silnika tak aby nie miał możliwości łapać ciepłego powietrza od chłodnicy to zobaczysz znowu spora zmianę w zachowaniu silnika na LPG |
_________________ FIAT TIPO 2.0 SEDICIVALVOLE - sprzedane ... pozostały miłe wspomnienia ...
ALFA ROMEO 156 3,0 V6 24V 231KM@288Nm <= a tą zbudowałem sobie sam ;]
ALFA ROMEO GT 3,2 V6 24V 248KM@302Nm - daily car żony, koszyk na zakupy |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|