Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana lozysk alternatora
Autor Wiadomość
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 20-11-2005, 16:31   Wymiana lozysk alternatora

Mam problem. Mój alternetor (najprawdopodobniej) zaczyna umierać. Konkretnie podejrzewam łożyska, bo po dłuższym postoju strasznie gwiżdzą. Już nawet słychać jakby grzechotanie luźnego łożyska.
chciałem w końcu naprawić alternator, ale wyciągnięcie go to nie lada sztuka. Czy wystarczy wiedzieć, że nalezy to robić z kanału i grzechotką czy wymagana jest jakaś dodatkowa wiedza?
Jesli już wyciągnę alternator to chciałem zrobić go na tyle, aby nie było problemów w przyszłości, więc oprócz łożysk chciałbym zmienić to co się za niedługo może zużyć.
Tak więc proszę Was o podanie jakie jeszcze części warto zmienić oraz gdzie je kupić?
Najważniejsze są parametry łożysk i dane pozostałych elementów tak by kupić je przed a nie w trakcie wymiany.
Normalnie oddałbym alternator do warsztatu, ale to ok 2-3 dni postoju i dodatkowa (niemała) kasa za robotę. Tak więc wolę sam wymienić co trzeba, a druga rzecz, że do swego podchodzi sie inaczej niż do obcego auta :)
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 20-11-2005, 17:27   

U mnie bylo tak:

1. Demontaż wspomagania - tzn. zdjac pasek klinowy oraz kolo napedowe od wspomagania
2. Zdemontowac pompe, nie odpinaj od hydrauliki, tylko odkrec ja od mocowan i odsunać gdzie na bok.
3. Poluzowac sruby mocujace alternator i zdjac pasek klinowy.
4. Odkrecic przewody od zasilania od altenatora (2 przewody - cienki i ten co daje napiecie - gruby czerwony)
5. Wyjac sruby mocujace alternator (2 dlugie sruby)- wyciaga sie je w strone ukladu wydechowego
6. Wyjac alternator i go rozebrac... zacznij od demnotazu kola napedowego oraz "wiatraczka".
7. Teraz tyl - zdejmujesz plastikowa obudowe oslaniajaca , nastepnie odkrecasz regulator napiecia wraz z szcoztkami (2 sruby to trzymaja). Nastepnie po bokach altenratora sa 3 nakretki na klucz bodajze 8ke czy 10tke. Odkrecasz je.
8. "Rozlozyc" alternator, mozesz potrzebowac sily w rozpolowieniu go.
9. Wymenic lozyska. Jedno jest poprostu na wcisk, drugie jest "przyblokowane" metalowa plytka mocowana do obudowy 3ma srubkami
10. Po wymianie lozysk, wszystko zlozyc. Acha mala uwaga! 3 sruby "skrecajace" altenrator musza byc odpowiednio rowne dokrecone. Zeby obudowa nie ocierala o stojan. Poprostu dokrecaj kazda srube i sprawdz czy kreci sie "walek" z uzwojeniem.
11. Wszystko poskladac i zalozyc w aucie. Pamietaj o dobrym naciagnieciu paska napedzajacego. Przy okazji sprawdz napinacz paska czy jest ok.
12. Koszt lozysk okolo 40-50zł (w ASO).
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 20-11-2005, 21:09   

Dzieki Miszko, jak tylko będę miał czas to sie zabieram i napiszę co wyszło.
Czy ktoś ma dane tych łożysk? Zapewne jesli by kupić je w sklepie to całkiem dobre kosztowałyby 1/3 tej ceny... Najlepiej jakby ktoś miał stare zuzyte...
Czy poza łozyskami warto coś wymienić, żeby później nie rozbierać ponownie?
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 20-11-2005, 21:27   

W ASO kosztuja jak mowilem okolo 40-50 zł (obydwa!). Nie wiem czy taniej gdzies kupisz. I nie wiem czy warto.
Cytat:
Czy poza łozyskami warto coś wymienić, żeby później nie rozbierać ponownie?

Przy rozbieraniu popatrz na szczotki. Mozesz je wymienic jak juz beda mocniej wytarte. (za zamiennik dalem 36zł).

Tak raczej nic wieciej sie nie wymienia.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Basteq 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 115
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 21-11-2005, 07:38   

Tydzień temu wymieniałem łożyska i regulator napięcia czy jak to się tam zwie-za całość (części) zapłaciłem niecałe 50 pln-ów.
Jeszcze jedno - ten regulator napięcia to rozwaliło mi łożysko które charczało od kilku dni!!
     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 21-11-2005, 14:03   

Właśnie dzwoniłem po sklepach. W serwisie trzeba zapłacić 15zł za łożysko, ale wiem jakie są wymagane. Do Fiatów sa stosowane 3 rodzaje łożysk: 6201 6202 lub 6203, w zależności od modelu alternatora.
Takie łożyska kosztują po 4,8zł za sztukę (obustronnie kryte). Kupę z każdego rodzaju po 2 szt i zobaczę które są odpowiednie. Jak zrobię to się podzielę informacjami...
     assistance   Moneta
 
 
markinn 
witamy nowego



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 6
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-12-2005, 22:42   

Witam,

zachęcony dobrym opisem postanowiłem samodzielnie wydrzeć alternator. U mnie źródłem problemów było żarzące się jednostajnym, przyciemnionym światłem ładowanie, więc postanowiłem wymienić diody, przy okazji szczotki (nabyłem na allegro). Łożysk nie ruszałem: wirnik kręcił się lekko, bez oporów, ale i bez luzów.

Zaznaczam, że jestem lajkonikiem w sprawach mechanicznych, ale ambitnie czasami postanawiam sam coś zrobić, szczególnie że daje to korzyść podwójną: satysfakcję i oszczędność.

Genearalnie bez problemów, chociaż kilka punktów, przy których straciłem trochę czasu.

Ostani raz na wolności był chyba w fabryce, więc po kilkunastu latach niektóre sprawy są trudniejsze :-) W pierwszej kolejności urwał się ten cienszy kabelek alternatora (wzbudzenie ?), był tak zmurszały przy konektorze.

Pompa wspomagania jest przykręcona śrubami 15mm, co się okazało nie lada problemem, bo dwa zestawy standardowych nasadek nie zawierały takiego rozmiaru ! Straciłem godzinę na poszukiwania u sąsiadów ...

Po wyciągnięciu długiej śruby trzymającej alternator, ten nie zamierzał wcale opuścić miejsca. Musiałem się zdrowo namęczyć, żeby go wyciągnąć...

Do wymiany diód potrzeba lutownicy o sporej mocy: transformatorowa nawet nie potrafiła rozgrzać cyny, dopiero stara kolba sobie poradziła.

Po zmontowaniu wszystkiego naciąg pasków musiałem z dwa razy poprawiać, żeby się pozbyć pisków.

Zaznaczam, że całą operację przeprowadzałem pod blokiem, bez dostępu z kanału i pod oczami wścibskich przechodniów więc każda praca liczy się podwójnie :-)

Operacja zakończona skutkiem pozytywnym (ładowanie już się nie żarzy)

W każdym razie dziękuję za dobry opis i zabieram się za następny: wymiana płynu wspomagania :-)

Pozdrawiam,

Marek
_________________
--------------------------------------
Tipo 1992, 1.4i.e. LPG, zzzielony
  
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 05-12-2005, 09:48   

markinn napisał/a:

Zaznaczam, że całą operację przeprowadzałem pod blokiem, bez dostępu z kanału i pod oczami wścibskich przechodniów więc każda praca liczy się podwójnie :-)


Wspolczuje, mam to samo :D

[ Dodano: Pon 05 Gru, 2005 09:49 ]
markinn napisał/a:

Operacja zakończona skutkiem pozytywnym (ładowanie już się nie żarzy)


Gratulacje! 8)
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 05-05-2006, 19:34   

Łozyska wymieniłem, ale dla każdego kto to będzie robił radzę:
1. Po wyjęciu altrnatora najpierw wykręć szczotki a dopiero potem rozbieraj korpus!! Ja myślałem, że nie trzeba i je złamałem. Koszt 40zł...
2. Pomimo informacji w książce czy serwisie kup najlepiej wszystkie 4 rodzaje łożysk. Mi podano w serwisie jakie pasują do mojego alternatora i ...nie pasowały!! Rezultat: stracony czas na zakup jednego łożyska.
3. PRzed wymianą łozysk sprawdź czy wycie nie jest z napinacza paska wieloklinowego!! Ja zmieniłem łożyska a wycie nie ustało. Po badaniu stetoskopem (sprawdza sie nie tylko u lekarzy) okazało sie, że to rolka. Po wymianie mam spokój...
4. Podczas wymiany najpierw odepnij akumulator!! Przy odkręcaniu zwarłem przewody i mogłem doprowadzić do uszkodzenia elementów elektrycznych!!
     assistance   Moneta
 
 
Tomasz@20@KSU 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 16 Lut 2006
Posty: 108
Skąd: Stryszawa/B-B
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 16-06-2006, 12:24   

Heh mnie znowu denerwuje żarząca się podczas jazdy kontrolka od ładowania na desce, podobno to diody... Jeżdżę z tym już dobre pół roku, no ale warto by kiedyś usterkę usunąć :lol: Poczytałem sobie Wasze refleksje nad alternatorem i chyba się też niedługo za niego zabiorę :roll: Pozdrawiam!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 16-06-2006, 20:38   

mogą być diody, może padać cały regulator napięcia, mógł alternator z wilgoici i syfów leciących przez lata napęcznieć i ociera o obudowę robiąc zwarcie (ociera nim rozsadzi obudowę :) ) ... możliwości jest dużo, nigdy nie wiesz czym tym razem Cię zaskoczy :evil:
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load