Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Ulepszanie wycieraczek...
Autor Wiadomość
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 28-03-2005, 17:05   Ulepszanie wycieraczek...

Jak wiadomo wycieraczki w Fiaach są dość kiepskie. Głównie dlatego że ich ruch jest zbyt szybki i przez to niedokładnie zbierają nadmiar wody. W innych autach ruch jest wolniejszy i przez to dokładniej zbierają. Spróbujcie ściągnąć wodę z szyby wolnym i szybkim ruchem...szybko trzeba dociskać, a to rysuje. Super rozwiązano to w Fiacie Ducato i nawet kiepskie gumki zbierają wodę jak chwilkę popracują. Jak więc zwolnić szybkość ruchu wycieraczek w T/T?
Dobrym rozwiązaniem byłoby spowolnienie ruchu przez opornik. Niestety instalacja wycieraczek to 3 kable: plus, minus i wzbudzenie. Jeśli więc umiejętnie wstawi się opornik (omijając przekaźniki) to spowolni sie ruch w każdym zakresie czyli nawet kiedy jest duży deszcz. To nie jest najlepsze rozwiązanie bo w takim przypadku szybki ruch jest potrzebny. Lepszym byłoby zamontowanie rezystora nastawnego z zakresem, który poprzez regulację ustawiałby szybkość ruchu wycieraczek w zależności od intensywności opadów. To byłoby chyba najlepsze. Przy małych opadach na niskim biegu wycieraczki by chodziły powoli, a przy dużych szybko.
Jest tylko jeden problem: jaki rezystor dobrać aby silnik dobrze działał. Najlepszy byłby w zakresie od zero do nieskończoności, ale czy taki można kupić?
Jeśli ktoś ma pomysł to zapraszam do dyskusji.
     assistance   Moneta
 
 
Nazir 


Wiek: 49
Dołączył: 12 Mar 2005
Posty: 36
Skąd: Głogów
Wysłany: 28-03-2005, 17:42   

Miałem kiedyś Fiata 125p r.78 i o ile pamięć mnie nie myli, to tam był właśnie taki regulator prędkości pracy wycieraczek. Może trzeba to "ugryźć" z tej strony.
     Moneta
 
 
GRAFIT 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 40
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 719
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 28-03-2005, 18:05   

Ja sądze że czasownik jest fajny tzn mi to się sprawdza ale..... nowe pióra co rok i ramiona z mocnym dociskiem muszą być . 8) A taką modyfikacje sądze że da sie zrobić .Jeśli to ci potrzebne.
_________________
Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo :)
     assistance   Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 28-03-2005, 18:24   

Podobny patent był stosowany w maluchu, tylko nie pamiętam czy tam była regulacja szybkości czy częstotliwości pracy wycieraczek.
Osobiście większych zastrzeżen do wycieraczek nie mam i nie przeszkadza mi ich szybkość, wystarczy dbać o ich dobry stan i wszystko jest ok.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 28-03-2005, 18:57   

stare polonezy tez mialy taka regulacje
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 28-03-2005, 19:27   

Tu nie chodzi o czasownik, bo to ma chyba każde T/T, ale o urządzenie spowalniające ruch wycieraczek. Chodzi o to żeby ramię chodziło trochę wolniej to będzie dokładniej zbierało i mniej rysowało. Wolniejszy ruch to też mniejsze zużycie samych gum, bo nie muszą się aż tak naciągać jeśli wolniej się poruszają.
Gumki wymieniałem miesiąc temu i od początku mazały. Wg mnie jest to najgorsze rozwiązanie jakie można było wymyśleć, ale to w końcu Fiat. Ogromna prędkość w powiązaniu ze zintegowanymi ramionami jedynie rysuje szybę, a nie wyciera. Koszmar.
Im mocniej dociśniesz ramię do szyby tym dotklieiwj ją porysuje. Pada więc pomysł wszelkich "skrzydełek" i mocniejszych sprężyn, bo to tylko uszkodzi szybę.
W maluszku była regulacja jedynie częstotliwości włączania wycieraczek. Prędkość natomiast była ustalona.
Jeśli poldek i kredens miały takie cacko to nie wiadomo czy można je zaadoptować do T/T. Najpierw trzeba wiedzieć na jakiej zasadzie działały tamte urządzenia, bo jeśli np chodziły na 2 biegi to tutaj sie nie sprawdzą. Pamiętajmy że w silniku wycieraczek są tylko 3 kable, więc wg mnie w grę wchodzi rezystor.
Jeśli ktoś ma schemat taiego cacka od Poldka to niech podeśle, może coś się obmyśli
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 28-03-2005, 19:41   

Rezystor na + , mozna kupic regulowane plynnie rezystory w elektronicznym. Koszt okolo 10-20zł. Mi akurat odpowiada ten szybki tryb, bo zbieraja szybko. No ale musza byc dobre gumki.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 28-03-2005, 21:08   

Wiem, że rezystor ma być +, mam nawet miejsce. Nie wiem tylko jaki rezystor i czy można dostać taki w zakresie zero do nieskończoności. Taki byłby najlepszy.
Gdybyś spróbował jak pracują wolniejsze wycieraczki to pewnie przyznałbyś rację. Tak jak napisałem Ducato ma wolno pracujące wycieraczki i w naszym firmowym aucie gumki sa chyba niewymieniane od nowości, a jednak po kilku minutach pracy wycierają dużo lepiej niż moje w Tipo które mają miesiąc. Szyba też nie jest tam porysowana jak u mnie w aucie...
W T/T są najszybciej pracujące wycieraczki jakie spotkałem. To jedyne auto które chlapie na przechodniów wodą wyrzucaną z szyby!!
Aha. Napiszcie mi jeszcze czy u Was też przy ok 110km/h spryskiwacze dają tylko mgiełkę która pryska jedynie na dół szyby? U mnie pęd powietrza całkowicie zdusza strumienie płynu, a że końcówki sa pod maską a nie na niej to powietrze wciska się pod maskę, a nie ciągnie strumienia na szybę. Przy niższych prędkościach działa dobrze, ale >100km/h pryska tylko na wycieraczki.
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 29-03-2005, 20:59   

Ja mam ustawione dysze na gorna granice pola wycieraczek. Podczas jazdy akurta na sam srodek mi pryskaja, a przy 110km/h tak troche ponizej srodka.

Mkaminski czytaj co pisze ;) Pisalem ze w elektronicznym idzie kupic plynnie regulowane rezystrory.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 29-03-2005, 22:45   

Miszko czytam co piszesz ;)
Właśnie pisze o płynie regulowanych ale najczęściej sa one regulowane tylko w jakimś zakresie (np 100-1000 Ohm). Po zamontowaniu może to nic nie dać (za mały opór), albo w ogóle nie ruszą się wycieraczki (za duży). Ja tylko zastanawiałem się czy są takie które mają zakres 0-nieskończoność! Minimalne nastawienie - szybka praca podczas ulewy, maksymalne - wycieraczki wstrzymane :D
Co do spryskiwaczy to jednak najlepsze są takie na masce, bo ten rosprysk który robi się koło 110km/h wygląda strasznie i żeby szyba była lekko morka trzeba chwilkę odczekać jadąc ponad 100km/h z płynam na szybie...zgroza
     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 30-03-2005, 05:59   

łomatko
panowie obudźcie się !!!!
100-1000Ohm ??

Moze tak już omijając elektryke (a konkretnie dzielniki napięcia) popatrzcie na oporniki nagrzewnicy ??
I tak po chłopsku: Silnik podobny (jeden i drugi mają około 2500obr/min z tym że wycieraczkowy p[racuje przez przekładnie) a w dmuchawie są oporniki około 0,5 - 1 - 2 Ohm.
Przy czym przy sumie 3,5Ohm ona prawie się nie kręci nie wspominając że wiatrak przy tak wolnych obrotach nie sprawia oporów a gyma na szybie raczej bardzo duży.
Jeśli ktoś montowałby rezystor to kilka uwag:
1) Będzie on b.małej wartości - pewnie koło 1 ohm
2) Duża moc - na oko z 20W (co daje dość duzy rezystor)
3) trze by go chłodzić czyli umieścić najlepiej w kanale dmuchawy.
4) I tak może jakis mostek przewidzieć bo spalony rezystor oznacza brak wycieraczek
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 30-03-2005, 07:07   

Ta właśnie wartość podana była TYLKO jako przykład regulowanych oporników. Nic poza tym. Tak poza tym to właśnie na taką odpowiedź liczyłem bo kwestia elektryczna czyli wyliczenie odpowiednich parametrów byłaby najtrudniejsza. Wg mnie jest to do rozwiązania, ale nie ma nic gorszego niż eksperymentowanie bo to ono właśnie doprowadza potem do problemów.
Jeśli opornik miałby być dużej mocy to najlepiej umieścić go jednak w komorze silnika, ale z dala od ciepła. Wtedy w razie awarii można dość łatwo zrobić obejście lub go wymienić.
Zastanawiam się tylko w jakim zakresie taki opornik 1Ohm zmniejszyłby szybkość ruchu. Można zamontować taki stały opornik który zwalniałby pracę. Można by go zrobić jako baypass do przewodu na którym byłby zainstalowany włącznik (przekaźnik). Kiedy byłby otwarty to prąd szedłby przez opornik, jeśli zamknięty to z jego ominięciem. Kolejny problem to że nie można tylko zamontować opornika na przewodzie zasilającym, bo sam układ zasilający silnik ma w sobie 2 przekaźniki które przy niższym prądzie nie będą działały (wg schematu jest to przy silniku wycieraczek). Muszę przemyśleć gdzie można wpiąć się w instalację i gdzie ewentualnie zamontować opornik. Musiałby mieć jakiś radiator który by go chłodził. Czynnikiem łagodzącym jest fakt, że silnik nie pracuje cały czas, a tylko co kilka sekund, wiec opornik spalić się nie powinien. To tylko moje gdybania bez podstaw merytorycznych.
     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 30-03-2005, 10:31   

No dobra.
Rezystor góra 3 ohm (a myśle że 1,5-2,2 będzie najlepszy)
U mnie jest około 65 cykli na minutę a standart to 44 +-5 i do tego należy dążyć.
Przy 3ohm i prądzie około 2,5 A (przyjmijmy do obliczeń 3A) wychodzi rezystor 9W.
Także 10W powinien wystarczyć ale jak by był większy to nie zaszkodzi a przy częstych rozruchach da większą gwarancję niezawodnosci.

Pamiętajcie jesnak że metoda obniżania prędkosci rezystorami jest nienajlepsza bo osłabia silnik wycieraczek. Po prostu prauje on np na 10,5V zamiast na 12,3V i jest słabszy.

Najlepszym rozwiazaniem zwolnieia układu jest nawinięcie wirnika z większą ilościa zwoii lub zamontowanie mocniejszych magnesów.
Obie te rzeczy moge zrobić naraz u siebie w zakładzie ale nie chce mi sie tego rozbierać .
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
bicart 



Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 138
Skąd: GRYFICE
Wysłany: 04-05-2005, 07:43   

witam. mysle ze mam sposob na zwolnienie pracy wycieraczek:) znalazlem w starych czasopismach elektronicznych układ do płynnej regulacji predkosci silnika pradu stałego. układ wytrzymuje obciazenie 30A i 160W wiec mysle ze wytrzyma obciazenie silnika wycieraczek. w skład układu wchodza dwa tranzystory jeden sredniej drugi duzej mocy i potencjometr do regulacji. zatem uklad mozna zrobic na tak zwana pajeczynke:) brakuje mi tylko tranzystora duzej mocy i uklad bedzie uruchomiony. jak tylko g przetestuje to podziele sie z wami wrazeniami;) pozdro Bicart
_________________
Fiat Tipo 1.4ie SPI 94r 3d MANIA
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-05-2005, 09:21   

Czekam z ogromną niecierpliwością....
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 04-05-2005, 12:22   

mkaminski100 napisał/a:
Jak wiadomo wycieraczki w Fiaach są dość kiepskie. Głównie dlatego że ich ruch jest zbyt szybki i przez to niedokładnie zbierają nadmiar wody.

A mi sie to wlasnie podoba ze one tak "zapierniczaja" :) Bo szybko zbieraja wode a nie widnieja mi pol miniuty przed oczami :P
Ale kto co lubi.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-05-2005, 12:37   

Wg mnie jakość wycierania to zupełnie co innego od tego co kto lubi.
Zgadzam się, te wycieraczki "zapierniczają" gubiąc po prostu wodę i rozchlapując dookoła. Zamiast jednego powolnego ruchu potrzebują kilku szybkich. Mniej widac, szyba się bardziej rysuje. Wiem bo tego samego dnia jechałem kolejno Maluchem, Astrą i Tipo. Przy tym samym deszczu wycieraczki Tipo były najgorsze, najmniej dokładne i najbardziej chlapiące (przy takiej prędkości same sobie nachlapują wodę na szybę!!). Jazda maluszkiem to była przyjemność, bo dokładniej zbierał pomimo wielu muszek na szybie. Opel dzięki wolnemu ruchowi zbierał raz a dokładnie, a ponieważ zbierał całą wodę kolejne krople nie rozpływały sie od razu. Dlatego też jestem święcie przekonany, że spowolnienie ruchu wycieraczek w Tipo spowoduje mniejsze uszkodzenia szyby i dokładniejsze wycieranie.

Prędkość podobna do tej w Uno z jedną wycieraczką jest małą przesadą. DO tego konstrukcja "przerywającego" silnika w połączeniu z konstrukcją ramienia zintegrowanego doprowadza wielu właściceli Fiatów do białej gorączki.
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 04-05-2005, 12:49   

1. Mi chodza szybko i tylko raz przez 10 lat wymienialem piora (gumy). Wydaje mi sie ze lepiej by bylo zastosowac miekciejsza guma lub napiac bardziej sprezyne.
2. Wiesz nie wiem o czym mowisz o tych zachlapywaniu sobie szyby, u mnie wyciera i nic nie zachlapuje "samej sobie", tak wiec ... chmm nie wiem o czym mowisz ;)
3. To ze po "sasiadach" Tempra woda leje to fakt, ale w koncu to Dama wiec musi byc widac jak sie "pudruje" 8) Mi to w niczym nie przeszkadza.
4. Mam Uno i wiem jak chodza wycieraczki ;) Jest wolny bieg i b. szybki. I tez nie mam do nich zastrzezen. Chodza ok
5. Zacinajace sie wycieraczki to nie wina silnika, przekaznika czy innych "bajerów" tylko wina smaru ktory dostaje sie pod styk kolowy od "przerywacza". Wystarczy rozebrac, przetrzec szmatka nadmiar smaru (fabryka dala go az za duzo) i po klopiocie. Jak nowe. Fotoreportaz jest na naszej www w Zrob to Sam.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-05-2005, 18:00   

Przy mocniejszym deszczu ramię nie nadąża zbierać i wyrzucona w górę woda spowrotem ląduje na oknie. To jeszcze nie jest taki problem, ale to beznadziejne mazanie. Jak jeszcze leje deszcz to można przeżyć, ale jazda po deszczu za autem które chlapie błotem to prawie ciągła praca wycieraczki i spryskiwacza. Kurde, mam nowe gumki ALCA bo myślałem że to ich wina. Dalej rozmazują! Ostatnio jechałem w średnim deszczu nocą i bałem się jechać 80km/h bo nic nie widziałem, wszystko rozmazane.
To jest pierwsze auto w którym staram się najpierw wyczyścić szybę ścierką, żeby nie było syfu bo jadąc nie zbierze go a zbierający sie kurz na piórach pięknie porysuje okno. Mam już tego dość, po pół roku szybę mam porysowaną jak normalnie po kilku latach.
Sprężynę mówisz? Wg mnie i tak sprężyny są mocno dociśnięte, mocniej niż w innych autach (mam porównanie). Dociągnięcie sprężyny spowoduje mocniejsze tarcie co doprowadzi do mocniejszych i głębszych rys.
Co do zacinających sie wycieraczek to jak dla mnie usterka to usterka. Wiem na czym ona polega, ale wg mnie to jeszcze gorzej bo nie wynika z wady materiału tylko bezmyślności projektanta... pewnie tego samego który projektował ramiona zintegrowane...
Jak bicart zrobi to spowolnienie to chyba będę drugi w kolejce. Zresztą ustawiając odpowiednio dalej mogą "zapierniczać", a przy błocie powoli i dokładnie ściągać je z szyby.
     assistance   Moneta
 
 
darens 
witamy nowego


Dołączył: 29 Kwi 2005
Posty: 2
Skąd: warszawa
Wysłany: 05-05-2005, 08:01   

a ja sobie założyłem ramiona od fiata sejcento i jest git :D
  
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 05-05-2005, 08:23   

A nie sa za krótkie? Pasują dobrze?
     assistance   Moneta
 
 
darens 
witamy nowego


Dołączył: 29 Kwi 2005
Posty: 2
Skąd: warszawa
Wysłany: 05-05-2005, 10:53   

no może trochę ale mam 188cm wzrostu i przed oczkami mam szybke wytartą
  
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 05-05-2005, 15:59   

darens napisał/a:
no może trochę ale mam 188cm wzrostu i przed oczkami mam szybke wytartą

Czyli widzisz mkaminski100 to raczej zalezy od ramiom ich przylegania i gumy niz bardziej od szybkosci ich zbierania ;)
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 05-05-2005, 20:42   

Miszko ma racje testowałem to na wiele sposobów. Różne pióra, Regulator obrotów na triaku itp. - i wiem jedno dobra gumka to podstawa.
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 05-05-2005, 20:57   

dziura.arek napisał/a:
i wiem jedno dobra gumka to podstawa.

Takkk, zwlaszcza jak sie cwiczy linie rownoległe ;)
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load