Ulepszanie wycieraczek... |
Autor |
Wiadomość |
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-03-2005, 17:05 Ulepszanie wycieraczek...
|
|
|
Jak wiadomo wycieraczki w Fiaach są dość kiepskie. Głównie dlatego że ich ruch jest zbyt szybki i przez to niedokładnie zbierają nadmiar wody. W innych autach ruch jest wolniejszy i przez to dokładniej zbierają. Spróbujcie ściągnąć wodę z szyby wolnym i szybkim ruchem...szybko trzeba dociskać, a to rysuje. Super rozwiązano to w Fiacie Ducato i nawet kiepskie gumki zbierają wodę jak chwilkę popracują. Jak więc zwolnić szybkość ruchu wycieraczek w T/T?
Dobrym rozwiązaniem byłoby spowolnienie ruchu przez opornik. Niestety instalacja wycieraczek to 3 kable: plus, minus i wzbudzenie. Jeśli więc umiejętnie wstawi się opornik (omijając przekaźniki) to spowolni sie ruch w każdym zakresie czyli nawet kiedy jest duży deszcz. To nie jest najlepsze rozwiązanie bo w takim przypadku szybki ruch jest potrzebny. Lepszym byłoby zamontowanie rezystora nastawnego z zakresem, który poprzez regulację ustawiałby szybkość ruchu wycieraczek w zależności od intensywności opadów. To byłoby chyba najlepsze. Przy małych opadach na niskim biegu wycieraczki by chodziły powoli, a przy dużych szybko.
Jest tylko jeden problem: jaki rezystor dobrać aby silnik dobrze działał. Najlepszy byłby w zakresie od zero do nieskończoności, ale czy taki można kupić?
Jeśli ktoś ma pomysł to zapraszam do dyskusji. |
|
|
|
|
Nazir
Wiek: 49 Dołączył: 12 Mar 2005 Posty: 36 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 28-03-2005, 17:42
|
|
|
Miałem kiedyś Fiata 125p r.78 i o ile pamięć mnie nie myli, to tam był właśnie taki regulator prędkości pracy wycieraczek. Może trzeba to "ugryźć" z tej strony. |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-03-2005, 18:05
|
|
|
Ja sądze że czasownik jest fajny tzn mi to się sprawdza ale..... nowe pióra co rok i ramiona z mocnym dociskiem muszą być . A taką modyfikacje sądze że da sie zrobić .Jeśli to ci potrzebne. |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 28-03-2005, 18:24
|
|
|
Podobny patent był stosowany w maluchu, tylko nie pamiętam czy tam była regulacja szybkości czy częstotliwości pracy wycieraczek.
Osobiście większych zastrzeżen do wycieraczek nie mam i nie przeszkadza mi ich szybkość, wystarczy dbać o ich dobry stan i wszystko jest ok. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 28-03-2005, 18:57
|
|
|
stare polonezy tez mialy taka regulacje |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-03-2005, 19:27
|
|
|
Tu nie chodzi o czasownik, bo to ma chyba każde T/T, ale o urządzenie spowalniające ruch wycieraczek. Chodzi o to żeby ramię chodziło trochę wolniej to będzie dokładniej zbierało i mniej rysowało. Wolniejszy ruch to też mniejsze zużycie samych gum, bo nie muszą się aż tak naciągać jeśli wolniej się poruszają.
Gumki wymieniałem miesiąc temu i od początku mazały. Wg mnie jest to najgorsze rozwiązanie jakie można było wymyśleć, ale to w końcu Fiat. Ogromna prędkość w powiązaniu ze zintegowanymi ramionami jedynie rysuje szybę, a nie wyciera. Koszmar.
Im mocniej dociśniesz ramię do szyby tym dotklieiwj ją porysuje. Pada więc pomysł wszelkich "skrzydełek" i mocniejszych sprężyn, bo to tylko uszkodzi szybę.
W maluszku była regulacja jedynie częstotliwości włączania wycieraczek. Prędkość natomiast była ustalona.
Jeśli poldek i kredens miały takie cacko to nie wiadomo czy można je zaadoptować do T/T. Najpierw trzeba wiedzieć na jakiej zasadzie działały tamte urządzenia, bo jeśli np chodziły na 2 biegi to tutaj sie nie sprawdzą. Pamiętajmy że w silniku wycieraczek są tylko 3 kable, więc wg mnie w grę wchodzi rezystor.
Jeśli ktoś ma schemat taiego cacka od Poldka to niech podeśle, może coś się obmyśli |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 28-03-2005, 19:41
|
|
|
Rezystor na + , mozna kupic regulowane plynnie rezystory w elektronicznym. Koszt okolo 10-20zł. Mi akurat odpowiada ten szybki tryb, bo zbieraja szybko. No ale musza byc dobre gumki. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 28-03-2005, 21:08
|
|
|
Wiem, że rezystor ma być +, mam nawet miejsce. Nie wiem tylko jaki rezystor i czy można dostać taki w zakresie zero do nieskończoności. Taki byłby najlepszy.
Gdybyś spróbował jak pracują wolniejsze wycieraczki to pewnie przyznałbyś rację. Tak jak napisałem Ducato ma wolno pracujące wycieraczki i w naszym firmowym aucie gumki sa chyba niewymieniane od nowości, a jednak po kilku minutach pracy wycierają dużo lepiej niż moje w Tipo które mają miesiąc. Szyba też nie jest tam porysowana jak u mnie w aucie...
W T/T są najszybciej pracujące wycieraczki jakie spotkałem. To jedyne auto które chlapie na przechodniów wodą wyrzucaną z szyby!!
Aha. Napiszcie mi jeszcze czy u Was też przy ok 110km/h spryskiwacze dają tylko mgiełkę która pryska jedynie na dół szyby? U mnie pęd powietrza całkowicie zdusza strumienie płynu, a że końcówki sa pod maską a nie na niej to powietrze wciska się pod maskę, a nie ciągnie strumienia na szybę. Przy niższych prędkościach działa dobrze, ale >100km/h pryska tylko na wycieraczki. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 29-03-2005, 20:59
|
|
|
Ja mam ustawione dysze na gorna granice pola wycieraczek. Podczas jazdy akurta na sam srodek mi pryskaja, a przy 110km/h tak troche ponizej srodka.
Mkaminski czytaj co pisze Pisalem ze w elektronicznym idzie kupic plynnie regulowane rezystrory. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 29-03-2005, 22:45
|
|
|
Miszko czytam co piszesz
Właśnie pisze o płynie regulowanych ale najczęściej sa one regulowane tylko w jakimś zakresie (np 100-1000 Ohm). Po zamontowaniu może to nic nie dać (za mały opór), albo w ogóle nie ruszą się wycieraczki (za duży). Ja tylko zastanawiałem się czy są takie które mają zakres 0-nieskończoność! Minimalne nastawienie - szybka praca podczas ulewy, maksymalne - wycieraczki wstrzymane
Co do spryskiwaczy to jednak najlepsze są takie na masce, bo ten rosprysk który robi się koło 110km/h wygląda strasznie i żeby szyba była lekko morka trzeba chwilkę odczekać jadąc ponad 100km/h z płynam na szybie...zgroza |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 30-03-2005, 05:59
|
|
|
łomatko
panowie obudźcie się !!!!
100-1000Ohm ??
Moze tak już omijając elektryke (a konkretnie dzielniki napięcia) popatrzcie na oporniki nagrzewnicy ??
I tak po chłopsku: Silnik podobny (jeden i drugi mają około 2500obr/min z tym że wycieraczkowy p[racuje przez przekładnie) a w dmuchawie są oporniki około 0,5 - 1 - 2 Ohm.
Przy czym przy sumie 3,5Ohm ona prawie się nie kręci nie wspominając że wiatrak przy tak wolnych obrotach nie sprawia oporów a gyma na szybie raczej bardzo duży.
Jeśli ktoś montowałby rezystor to kilka uwag:
1) Będzie on b.małej wartości - pewnie koło 1 ohm
2) Duża moc - na oko z 20W (co daje dość duzy rezystor)
3) trze by go chłodzić czyli umieścić najlepiej w kanale dmuchawy.
4) I tak może jakis mostek przewidzieć bo spalony rezystor oznacza brak wycieraczek |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 30-03-2005, 07:07
|
|
|
Ta właśnie wartość podana była TYLKO jako przykład regulowanych oporników. Nic poza tym. Tak poza tym to właśnie na taką odpowiedź liczyłem bo kwestia elektryczna czyli wyliczenie odpowiednich parametrów byłaby najtrudniejsza. Wg mnie jest to do rozwiązania, ale nie ma nic gorszego niż eksperymentowanie bo to ono właśnie doprowadza potem do problemów.
Jeśli opornik miałby być dużej mocy to najlepiej umieścić go jednak w komorze silnika, ale z dala od ciepła. Wtedy w razie awarii można dość łatwo zrobić obejście lub go wymienić.
Zastanawiam się tylko w jakim zakresie taki opornik 1Ohm zmniejszyłby szybkość ruchu. Można zamontować taki stały opornik który zwalniałby pracę. Można by go zrobić jako baypass do przewodu na którym byłby zainstalowany włącznik (przekaźnik). Kiedy byłby otwarty to prąd szedłby przez opornik, jeśli zamknięty to z jego ominięciem. Kolejny problem to że nie można tylko zamontować opornika na przewodzie zasilającym, bo sam układ zasilający silnik ma w sobie 2 przekaźniki które przy niższym prądzie nie będą działały (wg schematu jest to przy silniku wycieraczek). Muszę przemyśleć gdzie można wpiąć się w instalację i gdzie ewentualnie zamontować opornik. Musiałby mieć jakiś radiator który by go chłodził. Czynnikiem łagodzącym jest fakt, że silnik nie pracuje cały czas, a tylko co kilka sekund, wiec opornik spalić się nie powinien. To tylko moje gdybania bez podstaw merytorycznych. |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 30-03-2005, 10:31
|
|
|
No dobra.
Rezystor góra 3 ohm (a myśle że 1,5-2,2 będzie najlepszy)
U mnie jest około 65 cykli na minutę a standart to 44 +-5 i do tego należy dążyć.
Przy 3ohm i prądzie około 2,5 A (przyjmijmy do obliczeń 3A) wychodzi rezystor 9W.
Także 10W powinien wystarczyć ale jak by był większy to nie zaszkodzi a przy częstych rozruchach da większą gwarancję niezawodnosci.
Pamiętajcie jesnak że metoda obniżania prędkosci rezystorami jest nienajlepsza bo osłabia silnik wycieraczek. Po prostu prauje on np na 10,5V zamiast na 12,3V i jest słabszy.
Najlepszym rozwiazaniem zwolnieia układu jest nawinięcie wirnika z większą ilościa zwoii lub zamontowanie mocniejszych magnesów.
Obie te rzeczy moge zrobić naraz u siebie w zakładzie ale nie chce mi sie tego rozbierać . |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
bicart
Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 138 Skąd: GRYFICE
|
Wysłany: 04-05-2005, 07:43
|
|
|
witam. mysle ze mam sposob na zwolnienie pracy wycieraczek:) znalazlem w starych czasopismach elektronicznych układ do płynnej regulacji predkosci silnika pradu stałego. układ wytrzymuje obciazenie 30A i 160W wiec mysle ze wytrzyma obciazenie silnika wycieraczek. w skład układu wchodza dwa tranzystory jeden sredniej drugi duzej mocy i potencjometr do regulacji. zatem uklad mozna zrobic na tak zwana pajeczynke:) brakuje mi tylko tranzystora duzej mocy i uklad bedzie uruchomiony. jak tylko g przetestuje to podziele sie z wami wrazeniami;) pozdro Bicart |
_________________ Fiat Tipo 1.4ie SPI 94r 3d MANIA |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-05-2005, 09:21
|
|
|
Czekam z ogromną niecierpliwością.... |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 04-05-2005, 12:22
|
|
|
mkaminski100 napisał/a: | Jak wiadomo wycieraczki w Fiaach są dość kiepskie. Głównie dlatego że ich ruch jest zbyt szybki i przez to niedokładnie zbierają nadmiar wody. |
A mi sie to wlasnie podoba ze one tak "zapierniczaja" Bo szybko zbieraja wode a nie widnieja mi pol miniuty przed oczami
Ale kto co lubi. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-05-2005, 12:37
|
|
|
Wg mnie jakość wycierania to zupełnie co innego od tego co kto lubi.
Zgadzam się, te wycieraczki "zapierniczają" gubiąc po prostu wodę i rozchlapując dookoła. Zamiast jednego powolnego ruchu potrzebują kilku szybkich. Mniej widac, szyba się bardziej rysuje. Wiem bo tego samego dnia jechałem kolejno Maluchem, Astrą i Tipo. Przy tym samym deszczu wycieraczki Tipo były najgorsze, najmniej dokładne i najbardziej chlapiące (przy takiej prędkości same sobie nachlapują wodę na szybę!!). Jazda maluszkiem to była przyjemność, bo dokładniej zbierał pomimo wielu muszek na szybie. Opel dzięki wolnemu ruchowi zbierał raz a dokładnie, a ponieważ zbierał całą wodę kolejne krople nie rozpływały sie od razu. Dlatego też jestem święcie przekonany, że spowolnienie ruchu wycieraczek w Tipo spowoduje mniejsze uszkodzenia szyby i dokładniejsze wycieranie.
Prędkość podobna do tej w Uno z jedną wycieraczką jest małą przesadą. DO tego konstrukcja "przerywającego" silnika w połączeniu z konstrukcją ramienia zintegrowanego doprowadza wielu właściceli Fiatów do białej gorączki. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 04-05-2005, 12:49
|
|
|
1. Mi chodza szybko i tylko raz przez 10 lat wymienialem piora (gumy). Wydaje mi sie ze lepiej by bylo zastosowac miekciejsza guma lub napiac bardziej sprezyne.
2. Wiesz nie wiem o czym mowisz o tych zachlapywaniu sobie szyby, u mnie wyciera i nic nie zachlapuje "samej sobie", tak wiec ... chmm nie wiem o czym mowisz
3. To ze po "sasiadach" Tempra woda leje to fakt, ale w koncu to Dama wiec musi byc widac jak sie "pudruje" Mi to w niczym nie przeszkadza.
4. Mam Uno i wiem jak chodza wycieraczki Jest wolny bieg i b. szybki. I tez nie mam do nich zastrzezen. Chodza ok
5. Zacinajace sie wycieraczki to nie wina silnika, przekaznika czy innych "bajerów" tylko wina smaru ktory dostaje sie pod styk kolowy od "przerywacza". Wystarczy rozebrac, przetrzec szmatka nadmiar smaru (fabryka dala go az za duzo) i po klopiocie. Jak nowe. Fotoreportaz jest na naszej www w Zrob to Sam. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-05-2005, 18:00
|
|
|
Przy mocniejszym deszczu ramię nie nadąża zbierać i wyrzucona w górę woda spowrotem ląduje na oknie. To jeszcze nie jest taki problem, ale to beznadziejne mazanie. Jak jeszcze leje deszcz to można przeżyć, ale jazda po deszczu za autem które chlapie błotem to prawie ciągła praca wycieraczki i spryskiwacza. Kurde, mam nowe gumki ALCA bo myślałem że to ich wina. Dalej rozmazują! Ostatnio jechałem w średnim deszczu nocą i bałem się jechać 80km/h bo nic nie widziałem, wszystko rozmazane.
To jest pierwsze auto w którym staram się najpierw wyczyścić szybę ścierką, żeby nie było syfu bo jadąc nie zbierze go a zbierający sie kurz na piórach pięknie porysuje okno. Mam już tego dość, po pół roku szybę mam porysowaną jak normalnie po kilku latach.
Sprężynę mówisz? Wg mnie i tak sprężyny są mocno dociśnięte, mocniej niż w innych autach (mam porównanie). Dociągnięcie sprężyny spowoduje mocniejsze tarcie co doprowadzi do mocniejszych i głębszych rys.
Co do zacinających sie wycieraczek to jak dla mnie usterka to usterka. Wiem na czym ona polega, ale wg mnie to jeszcze gorzej bo nie wynika z wady materiału tylko bezmyślności projektanta... pewnie tego samego który projektował ramiona zintegrowane...
Jak bicart zrobi to spowolnienie to chyba będę drugi w kolejce. Zresztą ustawiając odpowiednio dalej mogą "zapierniczać", a przy błocie powoli i dokładnie ściągać je z szyby. |
|
|
|
|
darens
witamy nowego
Dołączył: 29 Kwi 2005 Posty: 2 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 05-05-2005, 08:01
|
|
|
a ja sobie założyłem ramiona od fiata sejcento i jest git |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 05-05-2005, 08:23
|
|
|
A nie sa za krótkie? Pasują dobrze? |
|
|
|
|
darens
witamy nowego
Dołączył: 29 Kwi 2005 Posty: 2 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 05-05-2005, 10:53
|
|
|
no może trochę ale mam 188cm wzrostu i przed oczkami mam szybke wytartą |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 05-05-2005, 15:59
|
|
|
darens napisał/a: | no może trochę ale mam 188cm wzrostu i przed oczkami mam szybke wytartą |
Czyli widzisz mkaminski100 to raczej zalezy od ramiom ich przylegania i gumy niz bardziej od szybkosci ich zbierania |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
dziura.arek
Pomógł: 3 razy Wiek: 44 Dołączył: 28 Lis 2004 Posty: 690 Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 05-05-2005, 20:42
|
|
|
Miszko ma racje testowałem to na wiele sposobów. Różne pióra, Regulator obrotów na triaku itp. - i wiem jedno dobra gumka to podstawa. |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 05-05-2005, 20:57
|
|
|
dziura.arek napisał/a: | i wiem jedno dobra gumka to podstawa. |
Takkk, zwlaszcza jak sie cwiczy linie rownoległe |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|