Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Porady dla laika
Autor Wiadomość
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 07-11-2010, 00:50   Porady dla laika

Na początku prosiłbym o wyrozumiałość, bo moja przygoda z elektryka dopiero co sie zaczyna i niestety ale w tych sprawach to jestem jeszcze zielony. Kupiłem uniwersalny miernik i chciałbym sie czegokolwiek nauczyć. Umiem już mierzyć rezystancje i napiecie na czujnikach 2 pinowych. No ale zielonego pojęcia nie mam jak robić to na kablach. Jak szukać napięcia ? jak szukać mase ? (gdzie przykładać sonde plus a gdzie minus) ? itp. W ogóle chciałbym żebyście koledzy bardziej doświadczeni niż ja dali wszelkie jakies porady, sugestie co do elektryki (mierzenie, lutowanie, czytanie schematów i wszystko co wam do głowy przyjdzie związanego z elektryka). Bo powiem tak: bardzo to wszystko mnie interesuje i chciałbym sie czego kol wiek nauczyć na ten temat. Pozatym wiemy jak naprawiają auta nasi kochani elektrycy/mechanicy (przykład nawet na naszym forum kiedys cos czytałem ze jeden z elektryków komus tam powiedział ze ma na silniku za duża mase) :red_kartka: Tak wiec wolałbym sam naprawiać sobie drobne usterki. A za oszczędzona kasę np zatankować. ;D

Ps. Niech sie wypowie każdy kto ma jakie kol wiek chociażby minimalne pojecie na powyższy temat. Chciałbym też, zeby ten temat posłużył kiedyś komuś takiemu jak ja, jako poradniki i pomógł rozwiązać jego problem. Z góry wszystkim dziękuje za poważne podejście do sprawy. Pozdrawiam :D
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
egon 



Pomógł: 57 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 5516
Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
Wysłany: 07-11-2010, 11:36   

Keray69, jesli o napięcie chodzi to masę szukasz kablem czarnym, a (+) kablem czerwonym, jesli podłączysz odwrotnie, na wyświetlaczu miernika powinna pojawić sie wartość ujemna (np. -12V) wtedy wiadomo, ze masz kable w mierniku odwrotnie podłączone do kabli "mierzonych" ;) Mam nadzieje, ze zrozumiałeś ;)


Keray69 napisał/a:
na naszym forum kiedys cos czytałem ze jeden z elektryków komus tam powiedział ze ma na silniku za duża mase

Niewiem czy na naszym forum, ale powiem ci, ze to bujda jakich mało, bo jak niby można mieć za dużą masę :?: można mieć za małą (za słabą) ale nigdy za dużą ;)
_________________
VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

Tak mało, a tak może pomóc ;) Składka Klubowa
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 07-11-2010, 11:57   

http://forum.tempra.org/t...light=multimetr

tu se poczytaj :)
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 07-11-2010, 21:18   

egon. napisał/a:
Keray69, jesli o napięcie chodzi to masę szukasz kablem czarnym, a (+) kablem czerwonym, jesli podłączysz odwrotnie, na wyświetlaczu miernika powinna pojawić sie wartość ujemna (np. -12V) wtedy wiadomo, ze masz kable w mierniku odwrotnie podłączone do kabli "mierzonych" ;) Mam nadzieje, ze zrozumiałeś ;)


egon. Nie nie o to mi chodziło ;D Tyle to ja wiem ;) chodziło mi o to, że gdzie mam dotykać sondami by znaleźć mase. Powiedzmy że mam kostkę 6 pianowa No i gdzie mam przykładać plus ? A mase do karoseri ? No a jesli chciałbym podłaczyć dodatkowa mase jak moge dowiedzieć sie gdzie ja moge podłaczyć ? Jest ktos w stanie mi to wytłumaczyć ?
Przestudiowałem całego posta luczu i tyle co jest tam napisane to ja juz wiem. ;D
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 07-11-2010, 21:32   

mase łap zawsze do karoseri albo elementu silnika np. do głowicy tak jak świece sprawdzasz a na kostce zazwyczajczerwony albo bronzowy przewód powinien być"+"
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 07-11-2010, 21:54   

palidzojnt221 napisał/a:
a na kostce zazwyczajczerwony albo bronzowy przewód powinien być"+"


A czarny to zawsze masa ? Jesteś pewien kolego ze tak jest zawsze ? No dobra chcę poprowadzić masę powiedzmy z kostki do karoserii i jak mam to zrobić ? do jakiego kaba na kostce mam dać mase do karoseri ? jak go znaleźć ? W dalszym ciagu to nie to co chciałbym wiedzieć ;D

Z twojej wypowiedzi wnioskuje ze mam dać masę do wszystkich pozostałych przewodów oprócz czerwonego i brązowego bądź tez do jednego z tych 6 oprócz tych 2 wyżej wspomnianych ? Chyba nie zrozumiałem...
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 08-11-2010, 16:32   

czyli szukasz po prostu masy na kostce???? masz może miernik uniwersalny lub coś w tym stylu???możesz miernikiem sprawdzić zamknięcie obwodu, przykładasz jeden przewód do karoseri żeby była masa i sprawdzasz po kolei keble na którym obwód będzie zamkniety. a z jakiej kostki chcesz poprowadzić masę??? od czego ta kostka???
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 08-11-2010, 16:45   

palidzojnt221 A wiec tak masę chcę poprowadzić z kostki od ahs. A co znaczy zamknie obwód jak to zobaczę ? Mógłbyś jakoś to bardziej wytłumaczyć ?
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 08-11-2010, 19:03   

ahs czyli od nawiwu tak ???dobrze rozumiem???Miernikiem to sutawiasz na ten symbol diody i wtedy jak masz obwód zamkniety to miernmik pokazuje wartość inna niż 0 bądz inną niz 1, możesz zapodać fotke tej kostki tak żeby możliwie były widoczne kolory kabli???
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 08-11-2010, 22:50   

palidzojnt221 napisał/a:
ahs czyli od nawiwu tak ???dobrze rozumiem???Miernikiem to sutawiasz na ten symbol diody i wtedy jak masz obwód zamknięty to miernik pokazuje wartość inna niż 0 bądz inną niz 1,


Tak tak od nawiewu. Czyli jak zamknie obwód to ten kabel na kostce to jest masa ? A sprawdzać to na mam włączonym zapłonie tak ?

palidzojnt221 napisał/a:
możesz zapodać fotke tej kostki tak żeby możliwie były widoczne kolory kabli???


Nie bardzo bo na razie zbieram wszystkie potrzebne informacje by sie za to zabrać ;D Nie chce nic w ciemno. I jeszcze nic nie rozkręcałem. Mam podejrzenia ze gdzieś tam brakuje właśnie masy, bo kiedyś jak sprawdzałem tam prąd probówka to właśnie? raz był a za chwile nie...


Ps. A gdzie na moim mierniku jest ta opcja do sprawdzania diody ? A sondy pozostają w tej samej pozycji czerwona w 2 od góry a czarna w gnieździe com czy jakoś inaczej ?

_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-11-2010, 23:36   

kolego, nie możesz zakładać że każdy czarny kabel to masa, bo a nuż ktoś coś przerobił kiedyś, np sztukował coś czarnym albo będzie to czarny ale z paskiem kolorowym albo po prostu na czarnym idzie jakiś sygnał z czegoś bądź zasilanie;
w aucie niestety nie ma jakichś uniwersalnych standardów w elektryce, że czarny to masa;
owszem, w wielu przypadkach przyjmuej się, że czarny to masa, czerwony plus, ale producent w jakiejś kostce czy wiązce niekoniecznie tak ma, więc warto mieć to na uwadze,
bo sobie możesz kiedyś zmostkować w dobrej wierze taki czarny z masą auta (złączyć) a potem okaże się że na tym kablu pojawia się tak nprawdę +12 do zasilania czegoś np po przekręceniu stacyjki i co najmniej polecą ci bezpieczniki albo coś uszkodzisz; zdarza się też tak, że może być 'czarny' kabelek niby w powietrzu, czyli mierząc względem masy czy plusa niby nic na nim nie ma a tak naprawdę wchodzi albo do np Digiplexu albo do innej zabawki czy kontrolki i na niego podaje masę jakiś czujnik albo styk kontrolujący np stan jakieś pompki podciśnieniowej ('auto-ssanie' w gaźniku chyba miało taki kabelek na przykład, zwierany do masy) albo np od czujnika jakiegoś.

tyle gdybania o kolorach ;) że schematy elektryczne najpierw, gdzie masz kolory kabli podane, a założenia własne w ramach ryzyka na końcu ;)

mierzenie miernikiem miałeś opisane już, wiadomo do pomiaru napięcia dwie sondy, jedna na masę - punkt odniesienia,
druga na mierzony punkt;

masę-punkt odniesienia piszę, gdyż może jakimś cudem zdarzyć Ci się, że załóżmy masz dwa urządzenia, które są podłączone do jednej masy, powiedzmy nawet 2 akumulatory dla przykładu spięte ze sobą minusowymi klemami; jedno ma 12V drugi np tylko 5V. względem masy mierząc tak wyjdzie; ale już mierząc między nimi zmierzysz różnicę tylko czyli 7V;
może Ci się to gdzieś do pomiarów przydać, gdzie jakiś element nie jest bezpośrednio do masy zapięty tylko do czegoś, choć to może już wiesz;

jeszcze co do masy - w kostkach, wiązkach, jak nie wiesz gdzie jest masa - najpewniej zrób tak, że ustaw miernik na pomiar rezystancji (omomierz), jedną sondę daj na karoserię gdzieś gdzie ma dobry kontakt do masy, a drugą sondą dotykaj pinów w kostce; jak natrafisz na pin (kabelek, blaszkę) w kostce na którym jest masa to opór na mierniku wyniesie ci coś np 0.8 - 4 ohm (jakiś may zawsze, bo spadki na miernkiu, łaba bateria, gdzieś na stykach etc ale bliski zera wiadomo).

tak możesz ustalić który pin / kabelek w kostce jest 'masowy', mając jednak na uwadze zdrowy rozsądek czyli wiedząc mniej więcej jakie urządzenie mierzysz, by się nie okazało, że niby zmierysz tam masę bo coś jest wyłączone a potem przekaźnik przeskakuje, coś zasili a twoje jakieś podłączenie zrobi zwarcie;
prosty przykład - żarówki, prosty ale idealny; mają tak mały opór, że jak wziąłbyś kostkę od świateł, to w zasadzie zmierzysz niby masę i tu i tu, bo żarówka zwiera oba 'bieguny' nazwijmy to swoją małą opornością; teraz gdybyś chciał np dorobić kabelek masowy bo stary np ci się przeciera i dorobisz nie tam gdzie trzeba, to możesz dorobić go niechcący między masą a 'biegunem' gdzie po włączeniu stacyjki poleci + na żarówkę; dlatego do pomiaru kostek świateł żarówki wyjmij by nie zwierały + i - a ustalisz masę w kostce; to taki prosty przykład;

nie wiem czego chciałbyś więcej, może coś się wymyśli; generalnie miernikiem pomierzysz prąd płynący do pewnego zakresu (nie mierzysz tam gdzie podejrzewasz wystąpienie dużego przepływu prądu bo się miernik zjara) wpinając jakby miernik w szereg z odbiornikiem, by przez mirnik szedł prąd, napięcie wiesz jak, rezystancję np czujników też wiesz chyba...
czujnika wału czy tego typu dodatków nie zmierzysz dobrze bo do tego trzeba oscyloskop, możne se miernikiem co najwyżej sprawdzić czy przewody są ok i coś przechodzi przez czujnik.... hmm nie iwem co byś chciał mierzyć jeszcze :D

ogólnie warto wziąść instrukcje ze schematami elektrycznymi i przejrzeć, to Ci an przyszłość pewno też wiele wyjaśni co i jak jest spięte.


napisał bym więcej, ale pojawiam się tu ostatnio raz na x miesięcy :D (aż się kiedyś wreszcie odrobię.. szkoła, nowa praca, różne zajęcia.. heh...)

** Dodano: 08-11-2010, 23:42 **
edit: na dole między 200 a HFE masz tester diód; w jedną stronę przykładając sondy będzie poza zakresem czyli "1___" na wyświetlaczu, w drugą czyli w kierunku przewodzenia jak zamienisz sondy miejscami będzie w zal od diody np 400 - 700;

oczywiście pod warunkiem, że dioda nie jest połączona równolegle z czymś, co by mogło przekłamać wynik, np w kierunku gdzie dioda nie przewodzi coś ci miernik jednak pokaże bo pójdzie inną drogą przez coś co jest równolegle do diody.

sondy w mierniku zaś:

COM - common, -wspólny- tu zawsze do pomiarów czarna wpięta;

Vohm,mA...- tu czerwona gdy mierzysz napięcie, rezystancję, diody sprawdzasz

10ADC - tu przekładasz czerwoną sondę z miejsca środkowego VomA jeśli chcesz przepływ prądu mierzyć, wtedy po przełożeniu sony zamykasz obwód poprzez miernik, tj np pomiar prądu żarówki - jedno złącze żarówki do minusa dasz a drugie złącze zamiast do plusa to zapinasz pod czarną sondę miernika, a czerwoną sondę miernika do plusa, wtedy prąd płynie przez miernik, zmierzysz ile prądu żre żarówka; pamiętaj, że miernik masz do 10A a to niedużo dla niektórych samochodowych urządzeń, zaczniesz mierzyć coś co pije np 20A to spalisz bezpiecznik w miernkiu albo sam miernik
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 09-11-2010, 00:25   

unknown, Dziękuje za konkretna wyczerpująca odpowiedz dowiedziałem sie tego czego chciałem :D Hmm to jak już znajdę masę na kostce to z jednej strony mogę podłączyć kabel bezpośrednio do pina masy w kostce a z drugiej do blachy ? Czy rozciać kabel masy i wpiąć sie do niego z nawa masa i też do karoseri ? I kolejne pytanie z cyklu śmiesznych hehe ;D Powiedzmy że na kostce 6 piniowej tylko jeden kabel będzie odpowiadał masie ? Czy może być ich wiecej ? :roll:

** Dodano: 09-11-2010, 00:38 **
O i przy okazji co znaczy pojecie zimne luty ? Zawsze mnie to zastanawiało ;D
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 09-11-2010, 08:01   

Zimny lut (lub "zimny styk") – nieprawidłowe złącze wykonane metodą lutowania. Powstaje, gdy lutowanie odbywa się przez stopienie lutownicą bezpośrednio lutu, a nie pośrednio poprzez łączone metale. Nie jest przez to spełniony podstawowy warunek lutowania, tzn. zarówno materiał łączony, jak i materiał dodatkowy (lut) muszą osiągnąć temperaturę przewyższającą temperaturę topnienia lutu. Połączenie takie ma charakter wyłącznie adhezyjny, bez udziału dyfuzji w głąb elementów lutowanych. W takich warunkach powstaje wadliwe złącze o bardzo słabych właściwościach użytkowych. W obwodach elektrycznych zimny lut charakteryzuje się wysoką rezystancją lub zupełną przerwą w obwodzie, co ułatwia jego zlokalizowanie, na jego powierzchni może wystąpić iskrzenie, co prowadzi do uszkodzenia elementów elektronicznych. Poza zastosowaniami elektronicznymi zimny lut może charakteryzować się np. małą wytrzymałością mechaniczną, brakiem szczelności, słabą odpornością na korozję.

wikipedia
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 09-11-2010, 10:50   

Hmm czyli tłumacząc na polski hehe :D i zimny lut powstaje w wyniku nieumiejętnego lutowania lub częściowego odłączenia sie lutu ;D A znaleźć go można przez pomiar miernikiem rezystancji i chyba tyle co do "zimnego lutu".
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 09-11-2010, 16:13   

Zimny lut można poznać wzrokowo, a mianowicie ma matowy kolor. Pozostałe są z połyskiem:) Wiem bo to ostatnio było to przyczyną awarii mojego radia i poznałem od razu że coś jest z nim nie tak:) Wystarczy poprawić lutownicą i gut:)
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 09-11-2010, 21:36   

Keray69 napisał/a:
Powiedzmy że na kostce 6 piniowej tylko jeden kabel będzie odpowiadał masie ? Czy może być ich wiecej ?


raczj jedna jest masa podpięta do karoseri, ewentualnie moga być inne tak jak kolega pisał jeśli chodzi o jakieś czujniki ale do karoseri raczej jeden idzie
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 09-11-2010, 21:50   

D@wIdS napisał/a:
Wystarczy poprawić lutownicą i gut:)



Dzieki za rade. Na pewno sie przyda ;D

palidzojnt221 napisał/a:
raczj jedna jest masa podpięta do karoseri, ewentualnie moga być inne tak jak kolega pisał jeśli chodzi o jakieś czujniki ale do karoseri raczej jeden idzie


No a jeśli żaden nie idzie do karoserii tylko wszystkie z kostki lecą gdzieś w kable ?
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
palidzojnt221 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 33
Dołączył: 14 Wrz 2010
Posty: 700
Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 10-11-2010, 21:18   

no to juz musisz sie schematem posłużyć
_________________
Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6
     assistance
 
Keray69 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Wrz 2009
Posty: 349
Skąd: Ełk
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 10-11-2010, 21:55   

palidzojnt221 napisał/a:
no to juz musisz sie schematem posłużyć


No skołowałem juz sobie schemacik i jutro chyba będę z tym walczył ;D
_________________
TEMPRA 1.6 S.X ie
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load