Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kąt Wyprzedzenia zaplonu w 1.6 i.e.
Autor Wiadomość
mitsubishit 


Wiek: 43
Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 45
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 05-12-2005, 22:35   Kąt Wyprzedzenia zaplonu w 1.6 i.e.

Witam. Czytałem troche o digiplexie i jego wpływie na spalanie i moc silnika.
U mnie, jak juz pisalem, wydaje mi sie ze silnik jest troche slaby jak na 1,6. Zabrlem sie za szukanie. sprawdzilem kompresje (nie jest zla) i chcialem spr. kąt wyprzedzenia zapłonu. podlaczylem sobie lampe pod 1 cylinder i ... sie zdziwilem boiskra przeskakiwala w momencie, kiedy w okienku w skrzyni nie widać zadnego znaku. Teraz pytanie...

Czego szukać? kołka czy jakiejs cechy na kole zamachowym? Czy mozliwe jestzeby silnik byl tak mocno rozregulowany? Co reguluje kąt u mnie (brak digiplexu)? Aha jeszcze jedno. spala 15,5 l gazu. Rozgrzewany zwykle na benzynie. Silnik 1.6 DOHC (149C2.046)
_________________
Tipo 1.6 i.e. DGT 1990r (149C2.046)
  
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 05-12-2005, 22:55   

hmmm
Sterownik może zmieniać nieznacznie wyprzedzenie zapłonu zależnie od sygnałów z lambdy itp ale kąt ustawia się ręcznie.
Najlepiej na znak na kole zamachowym.
Generalnie ten znak powinno być widać wtedy gdy z przeciwnej strony na kole wału znak pokrywa się ze znakiem na silniku (obudowie plastykowej paska rozrządu)
Ale jeśli ktoś obrócił o 180stopni wał w stos do wałka rozrządu i połaczył kable do kopułki właściwie to też musi być dobrze.

Znak na kole pomalowałeś jasną farbą ??
Sprawdź znak na kole napędzającym pasek rozrządu.
Może masz takie wyprzedzenie że znaku na zamachowym jeszcze nie widać jak błyska lampa (to nie musi być duze przestawienie - zamiast -11 masz -13 i już znaku nie bobaczysz).
Czy sprawdzałeś przy odpowiednich obrotach silnika ?? (przy wyższych jest większe a mechanior czasami myśli że wolne obroty to 600RPM a ja na LPG mam 1000RPM)

Mój 1.6 i.e pali 9l gazu więc pewnie masz za duże wyprzedzenie.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
mitsubishit 


Wiek: 43
Dołączył: 25 Lis 2005
Posty: 45
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 05-12-2005, 23:05   

hmmm. Obroty okolo 800-1000 (digital)

Znaku niepomalowałem, ale powinno być go widać bez tego. Zawsze widać. Wyprzedzenie sie zmienia przy wyższych prędkościach wału. CZy rośnie czy maleje nie widze. wiem tylko ze siezmienia bo widze po śrubach na docisku. Jutro sprawdze czy niejest wał przestawiony o 180 stopni.
jabko napisał/a:
Mój 1.6 i.e pali 9l gazu więc pewnie masz za duże wyprzedzenie.

Zazdroszcze wyniku. Czy auto jezdzi w miescie czy tylko trasy? Jakbym mial duze wyprzedzenie czy auto by nie prychalo i ciezko odpalalo? u mnnie nic takiego nie ma
_________________
Tipo 1.6 i.e. DGT 1990r (149C2.046)
  
 
 
wglogowski 



Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 126
Skąd: Radom
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 06-12-2005, 07:31   

Miałem ten sam ból mój fiacik też palił 15 litrów. Wymieniłem membranki w mieszalniku i spalanie spadło do 10l /100 gazu. Silnik 1.6, gaźnik. Na brak mocy nie narzekam ;) . Może masz źle wyregulowana instalację gazową albo sonda lambda szwankuje?
_________________
KLIK
  
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 06-12-2005, 07:41   

Może cos z instalką LPG ale jak nie widzi znaku to i tak musi sprawdzić co z tym zapłonem.
Jak jest za duże wyprzedzenie to jest słaby (mieszanka wybucha jak tłok jest jeszcze daleko od górnego położenia i stwarza mu oprór zanim dojdzie do góry) Przy przesadzeniu o kilka stopni niby nic sie nie dzieje a auto słabe.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
Ninja 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 762
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 06-12-2005, 13:07   

Jakbys mial duze wyprzedzenie to napewno nie mialbys odczucia ze silnik jest za slaby jak na 1,6 DOHC. Biorac pod uwage ze inne elementy sa w porzadku.
     assistance
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-12-2005, 13:50   

jabko napisał/a:
Sterownik może zmieniać nieznacznie wyprzedzenie zapłonu zależnie od sygnałów z lambdy itp ale kąt ustawia się ręcznie.
Najlepiej na znak na kole zamachowym.


Życzę powodzenia w ręcznym ustawieniu kąta wyprzedzenia zapłonu w układzie z Digiplexem :D Niestety nie da się, mapa jest na stałe wpisana w kompie i kąt zależy od prędkości obrotowej i podciśnienia.
Kręcenie aparatem na nic się zdaje, jedynie mozna by spróbowac ustawić cpw trochę w innym położeniu.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 06-12-2005, 13:59   

romano mój przyjacielu przestaw sobie kopułkę o 90stopni i zobaczymy czy ci komputer ustawi zapłon na podstawie CPW.
Komputer rzeczywiscie zmienia kat ustawienia zapłonu w zależnosci od obrotów ale tylko w małym zakresie (np: 3 stopnie - strzelam bo nie znam dokładnej wartosci)

Auto zauważalnie inaczej chodzi jak na łezkach przesuniesz kopułkę max w jedną lub drugą stronę.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-12-2005, 14:42   

jabko napisał/a:
romano mój przyjacielu przestaw sobie kopułkę o 90stopni i zobaczymy czy ci komputer ustawi zapłon na podstawie CPW.


Jabko ty mój kompanie do dyskusji dobrze wiesz, że jak kopułka będzie przestawiona o 90st. to silnik nie będzie chodził, ale to wcale nie świadczy o mozliwości regulacji.

jabko napisał/a:
Auto zauważalnie inaczej chodzi jak na łezkach przesuniesz kopułkę max w jedną lub drugą stronę.

Kręciłem w Uno 1,4ie(ten sam układ zapłonowy) i ne było żadnej różnicy.
Przy najbliżej okazji pokręce kopułką w Tipo i zobacze czy coś się zmienia.
W każdej książce obsługi pisze, że w przy digiplexie nie ma możliwości regulacji kątu wyprzedzenia zapłonu.

Zerknij na: http://tempra.org/instrukcja/037silnik.html
pisze tam:
"Zapłon elektroniczny "Digiplex II".
Moduł kontrolny otrzymuje dane
z czujników (prędkość obrotowa silnika,
obciążenie, wartość ciśnienia
w kolektorze ssącym),i na tej podstawie
określa optymalny kąt
wyprzedzenia zapłonu.Rozdzielacz zapłonu służy
jedynie do zasilania świec zapłonowych."
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 06-12-2005, 14:58   

Po zerwanym pasku rozrządu ustaiwałem zapłon na stroboskop i gośc po pierwszym odczycie około 8 stopni odkręcił kopułkę (ja stojac z boku powiedziałem że tu komputer ustawia zapłon i kopułka nic nie daje - a gość powiedział ze fiatów to on sie już narobił tysiące i wie co robi. Dodam ze mechanior dobry i od niego pozyczałem przyrząd do wymiany płytek na zaworach bez rozbierania i same płytki) Ruszył kopułkę i zmieniło się na 11 stopni (dalej przy wolnych obrotach)

Dalej już sie nie dało i powiedział że juz jest w zasadzie OK ale popatrzył do książki jakiejś potem sprawdził obroty (bo mam na wolnych ponad 900) i powiedział że jeszcze z 2 stopnie by sie przydało i jak będe czuł że jest troche za słaby to żebym rozpiłował łezki na kopułce i ją przekręcił jeszcze.

nic juz z tego nie rozumiem ale podejrzewam że jak pasek jest przestawiony o jeden ząb to wtedy można się troche ratować kopułka i stąd zmiana kąta.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-12-2005, 19:39   

Zerknąłem jeszcze do książki o Uno i pisze, że kręcenia aparatem nie wpływa na kąt wyprzedzenia zapłonu i jakieś bzdety o ustawieniu aparatu za pomocą przyżądu made in Fiat.
Na przyszły tydzień jestem umówiony z kumplem na robienie hamulców to przy okazji wybadam jak to u mnie w praktyce z tą regulacją kąta wygląda.
A przydałoby sie poustawiać troche inaczej żeby troche power'u na lpg odzyskać.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
misiak 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Maj 2005
Posty: 110
Skąd: Bory Tucholskie
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 08-12-2005, 02:17   

przepraszam że się wtrącę w żywą dyskusję ale
czy ratowanie się kopułką jeśli pasek rozrządu przeskoczy o 1 ząb też ma zastosowanie... nie zbluzgajcie mnie za brak wiedzy... 8-[
...w silniku z 2 wałkami rozrządu :?:
bo też ostatnio kręcę sam troche przy swoim Tipo (149C2.046)
jabko, to nawet wie co i czemu kręcę :yawinkle:
_________________
Trzymajmy się w kupie...
...kupy nikt nie ruszy...
     Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 08-12-2005, 11:04   

misiak napisał/a:
czy ratowanie się kopułką jeśli pasek rozrządu przeskoczy o 1 ząb też ma zastosowanie... nie zbluzgajcie mnie za brak wiedzy...

To zdecydowanie trzeba poprawic. Wtedy zawory nie otwieraja sie poprawnie i moze dojsc do uszkodzenia silnika. A ratowanie sie kopulka to tylko polowiczne rozwiazanie.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 08-12-2005, 13:49   

romano nie wiem jak sie ma tłumaczenie książkowe ale masz następne potwierdzenie że ruch kątowy kopułki zmienia kat.
Tu masz post gdzie kolega misiak miał problemy i po ruszeniu kopułką auto zaczęło normalnie chodzić.
Post o ruszaniu kopułką

miszko to to wiem że pasek trzeba mieć założony poprawnie.

Ale teraz jeszcze po doświadczeniach misiak myślę że kopułka wpływa na kąt wyprzedzenia niezależnie czy pasek jest dobrze czy źle załozony.
Wcześniej mnie zastanawiało że skoro wszystko ustawia komp to po co łezki na mocowaniu aparatu. Przecie mogły by być otwory.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-12-2005, 18:09   

Jabko, bo aparat musi być odpowiednio ustawiony, fiat ma nawet na to specjalną procedurę:
1. zdjąć kopułkę rozdzielacza
2. Ustawić silnik w położniu GMP 4 tłoka
3. Zamiast kopułki zamontować przyżąd 185.9896 000
4. Palec rozdzielacza powinien być ustawiony naprzeciwko "0" podziałki przyżądu. W przeciwnym razie, aby osiągnąć to położenie należy kręcić rozdzielaczem - i po to są łezki.

Może kolega misiak po interwencji mechanika miał źle ustawiony aparat i stąd cały problem.
Tak jak napisałem wcześniej, w przyszłym tygodniu(jak załatwię stroboskop) będę badał sprawę praktycznie to zobaczymy jak to się ma do teorii.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 08-12-2005, 20:17   

Opisz potem wszystko.
Bo te całe Digiplexowe sterowanie siakieś dziwne
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-12-2005, 21:23   

jabko napisał/a:
Opisz potem wszystko.

Cosik naskrobię z korzyścią dla potomnych.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
misiak 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Maj 2005
Posty: 110
Skąd: Bory Tucholskie
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 09-12-2005, 01:46   

No mechanik nie chciał źle, bo ustawił aparat tak jak był wcześniej, bo był zaznaczony, tyle że wymianie zimeringu towarzyszyła wymiana świec, kabli WN, kopułki, palca, czujnika temp i tps'u - stą pogubił się mechanik
a przyczyna jakże błacha - nowa kopułka miała nacięcie "dziepko" w innym miejscu przez co została przesunięta względem aparatu o parę stopni
ale doszedłem do tego SAM :!:
:D

[ Dodano: 09-12-2005, 00:50 ]
ale z tego co wiem to 19C2.046 nie posiada na pokładzie Digiplex'u
chyba że nie wiem...
_________________
Trzymajmy się w kupie...
...kupy nikt nie ruszy...
     Moneta
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 09-12-2005, 07:11   

Ja ma inny. Z Digi.
Ale wyprzedzenie zapłonu działa tak samo
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 09-12-2005, 08:38   

Misiak, a gdzie masz umiejscowiony aparat zapłonowy ?
Nie znam się na dwuwałkowych ale w jednowałkowych bez digiplexu, aparat zapłonowy jest na bloku silnika i napędzany jest od wałka pośrednego i w tych układach statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu reguluje się właśnie kręcąc aparatem zapłonowym.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
Tobi 



Dołączył: 21 Wrz 2006
Posty: 287
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-02-2008, 12:09   

Wybaczcie, że odkopuję ten temat, ale jest on najbliższy mojemu problemowi.
Pisałem, że mam problemy z odpaleniem auta. Zdiagnozowałem brak iskry. Wymieniłem przewody WN, wyczyściłem świece, a na koniec wyczyściłem styki w aparacie zapłonowym. Problem w tym, że nie wiem teraz jak ustawić aparat ani jak był ustawiony palec. Teraz przy próbie odpalania rozrusznik kręci i zapłon czasem próbuje załapać ale kończy się strzałami w wydech, co by wskazywało na źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu. Jak go teraz prawidłowo ustawić?
_________________
Tempra 1.6S gaźnik + LPG

Zamawiaj jedzenie przez internet.
Moje domeny na sprzedaż.
     assistance   Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 16-03-2008, 20:53   

Brak iskry w tak prostym układzie jaki ma silnik 1.6 gaźnik (Digiplex2 + jeden czujnik) pozwala sądzić, że do wymiany masz Czujnik Położenia Wału - CPW.

Jak już w innym temacie Ci koledzy odpisali, ruszanie kopułką nie ma związku z kątem zapłonu ;)

Digiplex ma swoje mapy zapłonu zapisane w pamięci, zależnie od podawanych przez CPW danych oraz badaniu podciśnienia ustalą mapę zapłonu. Podciśnienie doprowadzane jest takim małym wężykiem z puszką. Ta puszka to tłumik drgań.

Wymień CPW, maniutek ma dostęp do nowych oryginalnych CPW w cenie 50zł (to nie jest reklama ;) )
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Tobi 



Dołączył: 21 Wrz 2006
Posty: 287
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 16-03-2008, 20:57   

Nie nie, iskra jest. Problem w tym, że nie zaznaczyłem położenia tego aparatu zapłonowego, którego ruszanie podobno nic nie zmienia :P Po ponownym założeniu zapłon zaskakuje tylko na moment, strzela w wydech i gaśnie.
_________________
Tempra 1.6S gaźnik + LPG

Zamawiaj jedzenie przez internet.
Moje domeny na sprzedaż.
     assistance   Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 16-03-2008, 21:12   

A rozrząd Ci się nie przestawił, sprawdzałeś na znakach?
Krzywki na wałku są ok?
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 16-03-2008, 21:13   

nie jestem pewien tego co pisze ale raczej się nie mylę:
ustaw sobie silnik tak aby pierwszy cylinder był GMP (górny martwy punkt),
możesz to zrobić kręcąc kołem na biegu (świece muszą być wykręcone) i np. patrząc na znaki kół rozrządu, albo wkładając w miejsce po świecy długi śrubokręt i patrząc kiedy wysunie się najbardziej (w tym przypadku na dwoje babka wróżyła bo to możesz trafić na fazę wydechu, ale obserwując palec rozdzielacza połapiesz się która to faza :)
gdy już ustawisz silnik oznacz sobie w którym miejscu jest palec i drugą kreskę zrób sobie na kopułce w miejscy gdzie masz styk 1 kabla do cylindra, załóż kopułkę i zgraj znaki - powinno być ok

strasznie to zagmatwałem i dobrze by było żeby to ktoś trzeźwy potwierdził ale chyba w tym przypadku się nie mylę :P
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 30 days
Network load