|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Halogeny a prawo?? |
Autor |
Wiadomość |
Bratek
Wiek: 39 Dołączył: 16 Sty 2007 Posty: 51 Skąd: Rymanów Zdrój
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 27-07-2007, 16:54 Halogeny a prawo??
|
|
|
Witam
Jechałem sobie dzisiaj spokojnie jak zawsze , wypadam za zakrętu i widzę lizaczka, który pokazuje, że mam zjechać na pobocze.
Funkcjonariusz się pyta na jakich światłach jadę? I mówię mu, że na zwykłych. Wzioł dowód, ubezpieczenei i poszedł do radiowozu. Siedząć i czekając zadawałem sobie pytanie, co się tak czepił świateł, skoro miałem włączone. Po chwili skojarzyłem, że miałem włączone halogeny w zderzaku i pozycyjne w lampach.
Na szczęście nie dostałem mandatu tylko pouczenie, ale zapytałem gościa czy faktycznie nie można tak jeździć?
Powiedział, że nie można bo się łamie jakiś tam paragraf (zapomniałem jaki), ale ja mu mówie, że przeciesz światła te które miałem włączone świecą dużo niżej i nie oślepiają tak jak zwykłe. Sami dobrze wiece jak niektórzy mają ustawione światła, rażą nawet w dzień
I tak pewnei dalej tak będę jeździł z halogenami.
Jaka jest wogóle różnica między światłami do jazdy dziennej a halogenami? Bardzo podobne żarówki i taka sama moc, tylko tak jak wczesniej napisałem halogeny świecą niżej, nie rozumiem tego, dlaczego nie można ich używać w dzień |
|
|
|
|
ROMI72
Pomógł: 2 razy Wiek: 52 Dołączył: 06 Lis 2006 Posty: 204 Skąd: Gryfice
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 27-07-2007, 17:02
|
|
|
Odpowiedz jest prosta
Bo do tego nie służą żeby używać je w dzień tak mowi kodeks drogowy!!
Jeśli mrugniesz długimi światlami np: że stoi patrol i z drugiej strony policjant to zobaczy dostaniesz mandat i nie dlatego że ostrzegasz innych kierujących, że stoi policja z radarem tylko dostaniesz mandat za to, że Używasz świateł niezgodnie z ich przeznaczeniem !!
także jeździj dalej na halogenach i zbieraj mandaty :) |
_________________ Fiat TIPO 1.4 /GAZ/Castrol gtx3 - sprzedany
Renault 19 1.4 Castrol GTX3 - sprzedany
Fiat Marea Weekend 1,6 16V |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 27-07-2007, 17:13
|
|
|
Przedewszystkim u nas nie ma czegoś takiego jak światła do jazdy dziennej bo zgodnie z aktualnym kodeksem drogowym w naszym kraju jest obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały boży rok na okrągło. Wszelkie dodatkowe lampki itp podpadaja pod paragraf. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 27-07-2007, 18:17
|
|
|
Poszukaj ustaw prawnych dot. halogenów. Są to światła dodatkowe, niewymagane. Jeżeli jednak je mamy musza być one tak skonstruowane, że dopiero przy światłach mijania powinny dać się zapalić, po drugie muszą tez być odpowiednio umocowane w aucie (są wytyczne co do tego) oraz można je używać tylko w czasie ograniczonej przezroczystości powietrza czyli np. mgły.
Teoretycznie jeżeli byś wyłączył mijania i włączył halogeny to działają one tak jak światła do jazdy dziennej, tylko z tym, że żarówki halogenowe są niżej i zjadają więciej watów Niestety u nas jest zabrionione jeżdżenie z tak włączonymi światłami. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-07-2007, 18:59
|
|
|
miszko napisał/a: | dopiero przy światłach mijania powinny dać się zapalić... |
Miszko, pozycyjnych nie mijania.
Lampy przeciwmgielne włącza się we mgle lub na bardzo krętych drogach (górskie).
W innym przypadku zabronione jest ich używanie.
Natomiast światła tzw. dalekosiężne powinny włączać się razem z drogowymi. |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Sh4rKy
Pomógł: 3 razy Wiek: 40 Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 183 Skąd: EZG
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-07-2007, 21:47
|
|
|
Halogeny są zabronione w terenie zabudowanym - tyle wiem. Ale wielu "joł ziomów" i "karków" włącza je, żeby być jeszcze bardziej (wg. ich mniemania) "joł".
No cóż, ludzie; parapety... |
_________________ Fiat Tipo.
L'ultima tentazione.
--
Wyhoduj własnego Chomika! Udostępniaj i pobieraj pliki! |
|
|
|
|
MiKuS
Pomógł: 6 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 612 Skąd: TcZeW
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 28-07-2007, 09:11
|
|
|
Co do rodzaju świateł, na każdych światlach musi być homologacja Ex gdzie x to cyfra oznaczająca przeznaczenie reflektora (dalekosiężne, przeciwmgielne, mijania) na halogenach w T/T jest homologacja na przeciwmgielne, a jeśli dokupimy sobie światła dzienne, to muszą mieć takową homologację, i jeśli są poprawnie zainstalowane to gliniarz moze nam.... (chyba że jedziemy na nich w nocy) a dla pewności lepiej gdzieś do schowka wsadzic kwitek od tych świateł z homologacja...
[A ja po mieście już 4 miesiąc na postojówkach jeżdze i jeszcze mnie nikt nie zatrzymał] |
_________________ Tipo 1.4 Gaźnik |
|
|
|
|
look.toronto
Wiek: 45 Dołączył: 03 Wrz 2006 Posty: 136 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 28-07-2007, 09:22
|
|
|
MiKuS napisał/a: | A ja po mieście już 4 miesiąc na postojówkach jeżdze i jeszcze mnie nikt nie zatrzymał] |
Masz szczęście i nie trafiłeś pewnie jeszcze na kontrolę drogową. Mi za taką jazdę wlepili 50zł mandatu. |
_________________ Pozdrawiam :-)
Gość -
Tipo 1,4s 1994r. 205kkm
LPG Tomasetto |
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 28-07-2007, 13:20
|
|
|
MiKuS napisał/a: | jeśli dokupimy sobie światła dzienne, to muszą mieć takową homologację, i jeśli są poprawnie zainstalowane to gliniarz moze nam.... a dla pewności lepiej gdzieś do schowka wsadzic kwitek od tych świateł z homologacja... |
Ta homologacja to się nadaje zeby w piecu w zimie rozpalić. Zgodnie z kodeksem drogowym ma się jeździć na światłach mijania (wiem że to głupota) i nie ma ani słowa o tzw. światałach dziennych. Spytaj się policjanta z ciekawości to Ci wytłumaczy i jeszcze paragrafy poda. |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 28-07-2007, 14:48
|
|
|
Używanie świateł dziennych (żarówka do 21W) jest dopuszczone w Polsce.
** Dodano: 28-07-2007, 15:52 **
A co myślicie o regulatorze mocy, albo inaczej - wpiąć jakiś rezystor kilkunasto-watowy. Zrobić obejście w instalacji i taki rezystor wpiąć przy światełkach z oddzielnego zasilania sterowanego z wewnątrz auta. Do tego dać diodę, aby napięcie się nie cofało do fabrycznej instalacji.
Jeżeli by zastosować rezystor 35W (światła mijania mają 55W) to by się miało na wyjściu około 20W.
Gorzej niestety będzie w tym momencie z kolorem świateł. Będą bardziej emitować na zółto. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
slavol
Pomógł: 7 razy Wiek: 54 Dołączył: 24 Maj 2005 Posty: 200 Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-07-2007, 23:42
|
|
|
miszko, Coś pokręciłeś i to nieźle. Rezystor dobiera się aby ograniczyć moc pobierana przez odbiornik i tu ważniejsza jest oporność nie moc(spadnie napięcie) żarówka po oporniku pobierała by 20w ale 35w odłoży się na rezystorze w postaci ciepła(i o takiej mocy musiałby być) więc gdzie sens?? I po co dioda, żadne napięcie nie będzie się cofało. Chyba że jakaś elektroniczna przetwornica(wysoka sprawność rzędu 80-90%) to tak, tylko po co? |
_________________ Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-) |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 29-07-2007, 06:23
|
|
|
Chodziło mi już o pobieraną moc przy 12V. Wiem, że dobiera się rezystor o odopowiedniej rezystancji, ale przecież można się kierować "mocą". Po co komuś wiadomość jaką oporność ma, skoro i tak za dużo mu to nie powie. (Mówię tutaj o sytuacji, gdzie ktoś jest mniej zorientowany w sprawach elektrycznych). A w samochodzie mamy w miare stałe napięcie, więc dobierając odpowiedni rezystor na 12V o odpowiedniej mocy komuś będzie łatwiej. Nic nie stoi na przeszkodzie sobie odpowiednią rezystancje wyliczyć.
Co do diody, to nie wiem czy czytałeś. Chciałem zrobić "obejście" instalacji fabrycznej. Jeżeli teraz na tej mojej instalacji podam prąd, to prąd "pójdzie" starymi kablami fabrycznymi. Gdzieś te kable muszą się łączyć np. przy żarówce. Na fabrycznej instalacji i tak zapewne jak by się podało prąd to zatrzyma się on na przekaźniku, ale po co ma "biegać". |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
slavol
Pomógł: 7 razy Wiek: 54 Dołączył: 24 Maj 2005 Posty: 200 Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-07-2007, 10:30
|
|
|
miszko napisał/a: |
Co do diody, to nie wiem czy czytałeś. Chciałem zrobić "obejście" instalacji fabrycznej. Jeżeli teraz na tej mojej instalacji podam prąd, to prąd "pójdzie" starymi kablami fabrycznymi. Gdzieś te kable muszą się łączyć np. przy żarówce. Na fabrycznej instalacji i tak zapewne jak by się podało prąd to zatrzyma się on na przekaźniku, ale po co ma "biegać". |
Właśnie, nie będzie biegać bo zatrzyma się na przekaźniku po co komplikować sprawę. co do rezystora to będę się upierał że to oporność jest najważniejsza, potem moc. Powiedzmy że jestem "niezorientowany" idę do elektronicznego i proszę o rezystor 35w , a sprzedawca -jaki opór- nie wiem może 50 MOhn. Wracam do samochodu i ciemność widzę. A tak wogóle to bez sensu bo mocowo nic nie zaoszczędzimy (straty na oporniku) Chyba że chcemy zrobić przyjemność innym kierowcą nie oślepiając ich w dzień. |
_________________ Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-) |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 29-07-2007, 19:16
|
|
|
Hipo napisał/a: | Zgodnie z kodeksem drogowym ma się jeździć na światłach mijania (wiem że to głupota) i nie ma ani słowa o tzw. światałach dziennych. Spytaj się policjanta z ciekawości to Ci wytłumaczy i jeszcze paragrafy poda. |
Mylisz się.
PORD mówi wyraźnie:
Art. 51.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący może używać świateł do jazdy dziennej. |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 30-07-2007, 08:20
|
|
|
slavol napisał/a: | Coś pokręciłeś i to nieźle. Rezystor dobiera się aby ograniczyć moc pobierana przez odbiornik i tu ważniejsza jest oporność nie moc(spadnie napięcie) żarówka po oporniku pobierała by 20w ale 35w odłoży się na rezystorze w postaci ciepła(i o takiej mocy musiałby być) więc gdzie sens?? |
Oj , nie uważałeś na fizyce !
Zacznijmy od początku : żarówka 55W /12V = prąd 4,58A , opór żarówki 12V / 4,58A = 2,62 Ohma .
Przykładowo podłączamy opornik o wartości 1 Ohma i otrzymujemy : podział napięcia 2,62 : 1 = na żarówce 8,69V : 3,31V na oporniku .
Natomiast w związku z tym , że przy połączeniu szeregowym popłynie mniejszy prąd niż poprzednio ( oporność 2,62+1ohm ) = 3,31A .
Przy takich parametrach żarówka osiągnie moc 28,76W ( więc połowę mocy znamionowej ) , a na oporniku odłoży się 10,96W , co łącznie daje 39,72W !!!
Co stało się z brakującymi ponad 15W ? Ano - niechcąco zaoszczędziliśmy ...
Jeszcze jeden przykład : co się dzieje , gdy na reflektorach zabraknie masy ? Żarówki "przepinają" się w połączenie szeregowe i otrzymujemy odpowiednio : płynący prąd spada o połowę i wynosi ~2,30A , napięcie przypadajace na każdą żarówkę też dzieli się na pół , a to daje moc żarówki 2,30A x 6V = 13,8W ( żarzy się , a nie świeci ) Więc jak łatwo policzyć - obie żarówki pobierają łącznie 27,6W zamiast 110W . Coś chyba nie tak z Twoją fizyką ... |
|
|
|
|
slavol
Pomógł: 7 razy Wiek: 54 Dołączył: 24 Maj 2005 Posty: 200 Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 30-07-2007, 17:29
|
|
|
No tak pokręciłem mocno, trza było przypomnieć sobie co nieco sorki za zamieszanie. |
_________________ Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-) |
|
|
|
|
avenger85
Pomógł: 6 razy Wiek: 39 Dołączył: 18 Lut 2007 Posty: 571 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 30-07-2007, 18:21
|
|
|
to może ja powiem tak ... jazda na halogenach w ciągu dnia w mieście to bajer dzięki któremu autko ma fajniej wyglądać ( i faktycznie wygląda lepiej ) a pomysł z zakładaniem
rezystorów jest po prostu przekombinowany i beznadziejny ( bez obrazy ) ... i wogóle w jakim celu to robić ? żywotność żarówek nie wzrośnie zaoszczędzić na zużyciu energii ( paliw a ) też się nie da bo z rezystorem czy bez żarówka będzie brała swoje 55W .... no wieć po co ???? |
_________________ Fiat Tipo 2.0 8V |
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 31-07-2007, 06:47
|
|
|
avenger85 napisał/a: | to może ja powiem tak ... jazda na halogenach w ciągu dnia w mieście to bajer dzięki któremu autko ma fajniej wyglądać ( i faktycznie wygląda lepiej ) a pomysł z zakładaniem
rezystorów jest po prostu przekombinowany i beznadziejny ( bez obrazy ) ... i wogóle w jakim celu to robić ? żywotność żarówek nie wzrośnie zaoszczędzić na zużyciu energii ( paliw a ) też się nie da bo z rezystorem czy bez żarówka będzie brała swoje 55W .... no wieć po co ???? |
Czytanie ze zrozumieniem się kłania ... - żarówka z rezystorem NIE BĘDZIE BRAŁA 55W !
slavol potrafił się przyznać do błędu i za to mu chwała !!
Jazdy na światłach przeciwmgielnych w terenie zabudowanym ( jak już ktoś pisał ) - zakazuje Kodeks Drogowy .
Co do żywotności żarówek - to też się mylisz i to znacznie : obniżenie napięcia , pod jakim pracuje KAŻDA żarówka ( nie tylko w samochodzie ) o 5% - powoduje wydłużenie okresu użytkowania aż o 20% .
W jednym tylko się zgadzam : jakkolwiek zużycie energii przez żarówki da się zmniejszyć , to nijak nie przekłada się to na zużycie paliwa . Różnica w zużyciu wynosi poniżej 0,1 l na 100km - a więc np. jeden szybszy odjazd z pod świateł ją niweluje . Że nie wspomnę o użyciu klimatyzacji , gdzie spalanie wzrasta o ~1L , a nikt normalny jej w upał nie wyłącza ! |
|
|
|
|
avenger85
Pomógł: 6 razy Wiek: 39 Dołączył: 18 Lut 2007 Posty: 571 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 31-07-2007, 09:42
|
|
|
no dobra może i żarówka z rezystorem weźmie mniej ...
a jeśli chodzi o tą wydłużoną żywotność to tylko założenie teoretyczne ...
możemy kupić dwie takie same żarówki ... ja będę na nie zawsze podawał taki sam prąd i takie samo napięcie ...zaś ty będziesz tam sobie kombinował z ograniczaniem prądu czy napięcia ..... i wcale nie jest w 100% pewne że moja spali się pierwsza ... niestety ale teraz wszystko robi chińczyk i łatwo trafić na sztukę bardziej wadliwą od drugiej
btw ale nadal pozostaje pytanie po jakiego ch bawić się w rezystory przy lampach ??? |
_________________ Fiat Tipo 2.0 8V |
|
|
|
|
Ninja
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Wrz 2005 Posty: 762 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 31-07-2007, 10:03
|
|
|
Sh4rKy napisał/a: | Halogeny są zabronione w terenie zabudowanym - tyle wiem. |
to znaczy sie ze nic nie wiesz...bo pierwszy slysze zeby byly zabronione w terenie zabudowanym. Skad tą bzdure wziales to nie wiem.
Tu Ci kolega wyjasnił.
Radke napisał/a: | Lampy przeciwmgielne włącza się we mgle lub na bardzo krętych drogach (górskie).
W innym przypadku zabronione jest ich używanie.
|
z tym ze niekoniecznie muszą to być górskie. Kręto w trojmiescie jest tez np. na ul.Sopockiej - ta ulica gdzie odbywał sie na niej GSMP Grand Prix Sopotu. Wlaczam tam halogen zawsze.
Cytat: | Najważniejsze jest, żeby świateł przeciwmgłowych używać zgodnie z ich przeznaczeniem zapisanym w przepisach ruchu drogowego, to znaczy podczas mgły i obfitych opadów śniegu, a nie w czasie deszczu. Z uwagi na ich charakter i zamocowanie z przodu samochodu stosować je według obowiązujących przepisów, podczas dobrej widoczności, świateł przeciwmgłowych nie wolno stosować w dzień. należy nocą i na krętej drodze. Wówczas są pomocą dla kierującego a nie udręką dla innych uczestników ruchu. – wyjaśnia mł. inspektor Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji. - Kręta droga to taka, która została opatrzona stosownym znakiem. Świateł przeciwmgłowych nie wolno stosować w dzień. |
Cytat: | Prawo o ruchu drogowym:
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
- kierujący pojazdem silnikowym jest zobowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie.
b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania.
/.../
2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1 dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła. |
|
_________________
www.budowork.pl |
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 31-07-2007, 10:57
|
|
|
avenger85 napisał/a: | a jeśli chodzi o tą wydłużoną żywotność to tylko założenie teoretyczne ...btw ale nadal pozostaje pytanie po jakiego ch bawić się w rezystory przy lampach ??? |
Z przedłużoną żywotnością - to nie jest założenie teoretyczne ! Pracuję w branży oświetleniowej od ~15lat i to akurat jest pewnik . Wynika to ze znacznie niższej temperatury pracy włókna żarówki . Dla przykładu : żarówki w sygnalizatorach ulicznych - właśnie po to , aby zapewnić im maksymalnie długą trwałość - produkowane są na napięcie 280V ( ! ) , podczas , gdy zasilane są normalnym napięciem 230V . Inna sprawa , że taka żarówka emituje o 30% mniej światła od zwykłej , świecącej w domu ...
Natomiast - po co zakładać rezystory przy żarówkach - ja też nie wiem , ale w tym wątku nie padło takie pytanie ! |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|