Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Halogeny a prawo??
Autor Wiadomość
Bratek 



Wiek: 39
Dołączył: 16 Sty 2007
Posty: 51
Skąd: Rymanów Zdrój
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 16:54   Halogeny a prawo??

Witam
Jechałem sobie dzisiaj spokojnie jak zawsze 8) , wypadam za zakrętu i widzę lizaczka, który pokazuje, że mam zjechać na pobocze.
Funkcjonariusz się pyta na jakich światłach jadę? I mówię mu, że na zwykłych. Wzioł dowód, ubezpieczenei i poszedł do radiowozu. Siedząć i czekając zadawałem sobie pytanie, co się tak czepił świateł, skoro miałem włączone. Po chwili skojarzyłem, że miałem włączone halogeny w zderzaku i pozycyjne w lampach.
Na szczęście nie dostałem mandatu tylko pouczenie, ale zapytałem gościa czy faktycznie nie można tak jeździć?
Powiedział, że nie można bo się łamie jakiś tam paragraf (zapomniałem jaki), ale ja mu mówie, że przeciesz światła te które miałem włączone świecą dużo niżej i nie oślepiają tak jak zwykłe. Sami dobrze wiece jak niektórzy mają ustawione światła, rażą nawet w dzień :zolta:
I tak pewnei dalej tak będę jeździł z halogenami.
Jaka jest wogóle różnica między światłami do jazdy dziennej a halogenami? Bardzo podobne żarówki i taka sama moc, tylko tak jak wczesniej napisałem halogeny świecą niżej, nie rozumiem tego, dlaczego nie można ich używać w dzień :?:
  
 
 
ROMI72 



Pomógł: 2 razy
Wiek: 52
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 204
Skąd: Gryfice
Województwo: Zachodniopomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 17:02   

Odpowiedz jest prosta
Bo do tego nie służą żeby używać je w dzień tak mowi kodeks drogowy!!

Jeśli mrugniesz długimi światlami np: że stoi patrol i z drugiej strony policjant to zobaczy dostaniesz mandat i nie dlatego że ostrzegasz innych kierujących, że stoi policja z radarem tylko dostaniesz mandat za to, że Używasz świateł niezgodnie z ich przeznaczeniem !!
także jeździj dalej na halogenach i zbieraj mandaty :) :)
_________________
Fiat TIPO 1.4 /GAZ/Castrol gtx3 - sprzedany
Renault 19 1.4 Castrol GTX3 - sprzedany
Fiat Marea Weekend 1,6 16V
     assistance
 
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 27-07-2007, 17:13   

Przedewszystkim u nas nie ma czegoś takiego jak światła do jazdy dziennej bo zgodnie z aktualnym kodeksem drogowym w naszym kraju jest obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały boży rok na okrągło. Wszelkie dodatkowe lampki itp podpadaja pod paragraf.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 27-07-2007, 18:17   

Poszukaj ustaw prawnych dot. halogenów. Są to światła dodatkowe, niewymagane. Jeżeli jednak je mamy musza być one tak skonstruowane, że dopiero przy światłach mijania powinny dać się zapalić, po drugie muszą tez być odpowiednio umocowane w aucie (są wytyczne co do tego) oraz można je używać tylko w czasie ograniczonej przezroczystości powietrza czyli np. mgły.

Teoretycznie jeżeli byś wyłączył mijania i włączył halogeny to działają one tak jak światła do jazdy dziennej, tylko z tym, że żarówki halogenowe są niżej i zjadają więciej watów ;) Niestety u nas jest zabrionione jeżdżenie z tak włączonymi światłami.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Radke 



Pomógł: 8 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1240
Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 27-07-2007, 18:59   

miszko napisał/a:
dopiero przy światłach mijania powinny dać się zapalić...

Miszko, pozycyjnych nie mijania.
Lampy przeciwmgielne włącza się we mgle lub na bardzo krętych drogach (górskie).
W innym przypadku zabronione jest ich używanie.

Natomiast światła tzw. dalekosiężne powinny włączać się razem z drogowymi.
_________________
Pozdrawiam

Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:

* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d

zapraszam na: www.trade-r.pl
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Sh4rKy 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 40
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 183
Skąd: EZG
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-07-2007, 21:47   

Halogeny są zabronione w terenie zabudowanym - tyle wiem. Ale wielu "joł ziomów" i "karków" włącza je, żeby być jeszcze bardziej (wg. ich mniemania) "joł".

No cóż, ludzie; parapety...
_________________
Fiat Tipo.
L'ultima tentazione.


--

Wyhoduj własnego Chomika! Udostępniaj i pobieraj pliki!
     assistance
 
 skype
 
MiKuS 



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 612
Skąd: TcZeW
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 28-07-2007, 09:11   

Co do rodzaju świateł, na każdych światlach musi być homologacja Ex gdzie x to cyfra oznaczająca przeznaczenie reflektora (dalekosiężne, przeciwmgielne, mijania) na halogenach w T/T jest homologacja na przeciwmgielne, a jeśli dokupimy sobie światła dzienne, to muszą mieć takową homologację, i jeśli są poprawnie zainstalowane to gliniarz moze nam.... (chyba że jedziemy na nich w nocy) a dla pewności lepiej gdzieś do schowka wsadzic kwitek od tych świateł z homologacja...
[A ja po mieście już 4 miesiąc na postojówkach jeżdze i jeszcze mnie nikt nie zatrzymał]
_________________
Tipo 1.4 Gaźnik
     Moneta
 
look.toronto 



Wiek: 45
Dołączył: 03 Wrz 2006
Posty: 136
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 28-07-2007, 09:22   

MiKuS napisał/a:
A ja po mieście już 4 miesiąc na postojówkach jeżdze i jeszcze mnie nikt nie zatrzymał]


Masz szczęście i nie trafiłeś pewnie jeszcze na kontrolę drogową. Mi za taką jazdę wlepili 50zł mandatu.
_________________
Pozdrawiam :-)

Gość - ;)


Tipo 1,4s 1994r. 205kkm
LPG Tomasetto
  
 
 skype
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 28-07-2007, 13:20   

MiKuS napisał/a:
jeśli dokupimy sobie światła dzienne, to muszą mieć takową homologację, i jeśli są poprawnie zainstalowane to gliniarz moze nam.... a dla pewności lepiej gdzieś do schowka wsadzic kwitek od tych świateł z homologacja...


Ta homologacja to się nadaje zeby w piecu w zimie rozpalić. Zgodnie z kodeksem drogowym ma się jeździć na światłach mijania (wiem że to głupota) i nie ma ani słowa o tzw. światałach dziennych. Spytaj się policjanta z ciekawości to Ci wytłumaczy i jeszcze paragrafy poda.
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 28-07-2007, 14:48   

Używanie świateł dziennych (żarówka do 21W) jest dopuszczone w Polsce.

** Dodano: 28-07-2007, 15:52 **
A co myślicie o regulatorze mocy, albo inaczej - wpiąć jakiś rezystor kilkunasto-watowy. Zrobić obejście w instalacji i taki rezystor wpiąć przy światełkach z oddzielnego zasilania sterowanego z wewnątrz auta. Do tego dać diodę, aby napięcie się nie cofało do fabrycznej instalacji.

Jeżeli by zastosować rezystor 35W (światła mijania mają 55W) to by się miało na wyjściu około 20W.
Gorzej niestety będzie w tym momencie z kolorem świateł. Będą bardziej emitować na zółto.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
slavol 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2005
Posty: 200
Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 28-07-2007, 23:42   

miszko, Coś pokręciłeś i to nieźle. Rezystor dobiera się aby ograniczyć moc pobierana przez odbiornik i tu ważniejsza jest oporność nie moc(spadnie napięcie) żarówka po oporniku pobierała by 20w ale 35w odłoży się na rezystorze w postaci ciepła(i o takiej mocy musiałby być) więc gdzie sens?? I po co dioda, żadne napięcie nie będzie się cofało. Chyba że jakaś elektroniczna przetwornica(wysoka sprawność rzędu 80-90%) to tak, tylko po co?
_________________
Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-)
     assistance   Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 29-07-2007, 06:23   

Chodziło mi już o pobieraną moc przy 12V. Wiem, że dobiera się rezystor o odopowiedniej rezystancji, ale przecież można się kierować "mocą". Po co komuś wiadomość jaką oporność ma, skoro i tak za dużo mu to nie powie. (Mówię tutaj o sytuacji, gdzie ktoś jest mniej zorientowany w sprawach elektrycznych). A w samochodzie mamy w miare stałe napięcie, więc dobierając odpowiedni rezystor na 12V o odpowiedniej mocy komuś będzie łatwiej. Nic nie stoi na przeszkodzie sobie odpowiednią rezystancje wyliczyć.


Co do diody, to nie wiem czy czytałeś. Chciałem zrobić "obejście" instalacji fabrycznej. Jeżeli teraz na tej mojej instalacji podam prąd, to prąd "pójdzie" starymi kablami fabrycznymi. Gdzieś te kable muszą się łączyć np. przy żarówce. Na fabrycznej instalacji i tak zapewne jak by się podało prąd to zatrzyma się on na przekaźniku, ale po co ma "biegać".
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
slavol 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2005
Posty: 200
Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-07-2007, 10:30   

miszko napisał/a:



Co do diody, to nie wiem czy czytałeś. Chciałem zrobić "obejście" instalacji fabrycznej. Jeżeli teraz na tej mojej instalacji podam prąd, to prąd "pójdzie" starymi kablami fabrycznymi. Gdzieś te kable muszą się łączyć np. przy żarówce. Na fabrycznej instalacji i tak zapewne jak by się podało prąd to zatrzyma się on na przekaźniku, ale po co ma "biegać".


Właśnie, nie będzie biegać bo zatrzyma się na przekaźniku po co komplikować sprawę. co do rezystora to będę się upierał że to oporność jest najważniejsza, potem moc. Powiedzmy że jestem "niezorientowany" idę do elektronicznego i proszę o rezystor 35w , a sprzedawca -jaki opór- nie wiem może 50 MOhn. Wracam do samochodu i ciemność widzę. A tak wogóle to bez sensu bo mocowo nic nie zaoszczędzimy (straty na oporniku) :D Chyba że chcemy zrobić przyjemność innym kierowcą nie oślepiając ich w dzień.
_________________
Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-)
     assistance   Moneta
 
Emf 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 47
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 2668
Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 29-07-2007, 19:16   

Hipo napisał/a:
Zgodnie z kodeksem drogowym ma się jeździć na światłach mijania (wiem że to głupota) i nie ma ani słowa o tzw. światałach dziennych. Spytaj się policjanta z ciekawości to Ci wytłumaczy i jeszcze paragrafy poda.


Mylisz się.

PORD mówi wyraźnie:

Art. 51.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący może używać świateł do jazdy dziennej.
_________________
Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.

     assistance   Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 30-07-2007, 08:20   

slavol napisał/a:
Coś pokręciłeś i to nieźle. Rezystor dobiera się aby ograniczyć moc pobierana przez odbiornik i tu ważniejsza jest oporność nie moc(spadnie napięcie) żarówka po oporniku pobierała by 20w ale 35w odłoży się na rezystorze w postaci ciepła(i o takiej mocy musiałby być) więc gdzie sens??

Oj , nie uważałeś na fizyce !
Zacznijmy od początku : żarówka 55W /12V = prąd 4,58A , opór żarówki 12V / 4,58A = 2,62 Ohma .
Przykładowo podłączamy opornik o wartości 1 Ohma i otrzymujemy : podział napięcia 2,62 : 1 = na żarówce 8,69V : 3,31V na oporniku .
Natomiast w związku z tym , że przy połączeniu szeregowym popłynie mniejszy prąd niż poprzednio ( oporność 2,62+1ohm ) = 3,31A .
Przy takich parametrach żarówka osiągnie moc 28,76W ( więc połowę mocy znamionowej ) , a na oporniku odłoży się 10,96W , co łącznie daje 39,72W !!!
Co stało się z brakującymi ponad 15W ? Ano - niechcąco zaoszczędziliśmy ...
Jeszcze jeden przykład : co się dzieje , gdy na reflektorach zabraknie masy ? Żarówki "przepinają" się w połączenie szeregowe i otrzymujemy odpowiednio : płynący prąd spada o połowę i wynosi ~2,30A , napięcie przypadajace na każdą żarówkę też dzieli się na pół , a to daje moc żarówki 2,30A x 6V = 13,8W ( żarzy się , a nie świeci ) Więc jak łatwo policzyć - obie żarówki pobierają łącznie 27,6W zamiast 110W . Coś chyba nie tak z Twoją fizyką ...
     assistance
 
slavol 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2005
Posty: 200
Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 30-07-2007, 17:29   

No tak pokręciłem mocno, trza było przypomnieć sobie co nieco :prayer: sorki za zamieszanie.
_________________
Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-)
     assistance   Moneta
 
avenger85 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lut 2007
Posty: 571
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Ostrzeżeń:
 10/3/5
Wysłany: 30-07-2007, 18:21   

to może ja powiem tak ... jazda na halogenach w ciągu dnia w mieście to bajer dzięki któremu autko ma fajniej wyglądać ( i faktycznie wygląda lepiej :) ) a pomysł z zakładaniem
rezystorów jest po prostu przekombinowany i beznadziejny ( bez obrazy ) ... i wogóle w jakim celu to robić ? żywotność żarówek nie wzrośnie zaoszczędzić na zużyciu energii ( paliw a ) też się nie da bo z rezystorem czy bez żarówka będzie brała swoje 55W .... no wieć po co ????
_________________
Fiat Tipo 2.0 8V
  
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 31-07-2007, 06:47   

avenger85 napisał/a:
to może ja powiem tak ... jazda na halogenach w ciągu dnia w mieście to bajer dzięki któremu autko ma fajniej wyglądać ( i faktycznie wygląda lepiej :) ) a pomysł z zakładaniem
rezystorów jest po prostu przekombinowany i beznadziejny ( bez obrazy ) ... i wogóle w jakim celu to robić ? żywotność żarówek nie wzrośnie zaoszczędzić na zużyciu energii ( paliw a ) też się nie da bo z rezystorem czy bez żarówka będzie brała swoje 55W .... no wieć po co ????

Czytanie ze zrozumieniem się kłania ... - żarówka z rezystorem NIE BĘDZIE BRAŁA 55W !
slavol potrafił się przyznać do błędu i za to mu chwała =D> !!
Jazdy na światłach przeciwmgielnych w terenie zabudowanym ( jak już ktoś pisał ) - zakazuje Kodeks Drogowy .
Co do żywotności żarówek - to też się mylisz i to znacznie : obniżenie napięcia , pod jakim pracuje KAŻDA żarówka ( nie tylko w samochodzie ) o 5% - powoduje wydłużenie okresu użytkowania aż o 20% .
W jednym tylko się zgadzam : jakkolwiek zużycie energii przez żarówki da się zmniejszyć , to nijak nie przekłada się to na zużycie paliwa . Różnica w zużyciu wynosi poniżej 0,1 l na 100km - a więc np. jeden szybszy odjazd z pod świateł ją niweluje . Że nie wspomnę o użyciu klimatyzacji , gdzie spalanie wzrasta o ~1L , a nikt normalny jej w upał nie wyłącza !
     assistance
 
avenger85 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lut 2007
Posty: 571
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Ostrzeżeń:
 10/3/5
Wysłany: 31-07-2007, 09:42   

no dobra może i żarówka z rezystorem weźmie mniej ...
a jeśli chodzi o tą wydłużoną żywotność to tylko założenie teoretyczne ...
możemy kupić dwie takie same żarówki ... ja będę na nie zawsze podawał taki sam prąd i takie samo napięcie ...zaś ty będziesz tam sobie kombinował z ograniczaniem prądu czy napięcia ..... i wcale nie jest w 100% pewne że moja spali się pierwsza ... niestety ale teraz wszystko robi chińczyk i łatwo trafić na sztukę bardziej wadliwą od drugiej

btw ale nadal pozostaje pytanie po jakiego ch bawić się w rezystory przy lampach ???
_________________
Fiat Tipo 2.0 8V
  
 
 
Ninja 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 762
Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
Ostrzeżeń:
 5/3/5
Wysłany: 31-07-2007, 10:03   

Sh4rKy napisał/a:
Halogeny są zabronione w terenie zabudowanym - tyle wiem.

to znaczy sie ze nic nie wiesz...bo pierwszy slysze zeby byly zabronione w terenie zabudowanym. Skad tą bzdure wziales to nie wiem.

Tu Ci kolega wyjasnił.
Radke napisał/a:
Lampy przeciwmgielne włącza się we mgle lub na bardzo krętych drogach (górskie).
W innym przypadku zabronione jest ich używanie.


z tym ze niekoniecznie muszą to być górskie. Kręto w trojmiescie jest tez np. na ul.Sopockiej - ta ulica gdzie odbywał sie na niej GSMP Grand Prix Sopotu. Wlaczam tam halogen zawsze.

Cytat:
Najważniejsze jest, żeby świateł przeciwmgłowych używać zgodnie z ich przeznaczeniem zapisanym w przepisach ruchu drogowego, to znaczy podczas mgły i obfitych opadów śniegu, a nie w czasie deszczu. Z uwagi na ich charakter i zamocowanie z przodu samochodu stosować je według obowiązujących przepisów, podczas dobrej widoczności, świateł przeciwmgłowych nie wolno stosować w dzień. należy nocą i na krętej drodze. Wówczas są pomocą dla kierującego a nie udręką dla innych uczestników ruchu. – wyjaśnia mł. inspektor Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji. - Kręta droga to taka, która została opatrzona stosownym znakiem. Świateł przeciwmgłowych nie wolno stosować w dzień.

Cytat:
Prawo o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

- kierujący pojazdem silnikowym jest zobowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie.

b) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania.

/.../

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1 dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
_________________

www.budowork.pl
     assistance
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 31-07-2007, 10:57   

avenger85 napisał/a:
a jeśli chodzi o tą wydłużoną żywotność to tylko założenie teoretyczne ...btw ale nadal pozostaje pytanie po jakiego ch bawić się w rezystory przy lampach ???

Z przedłużoną żywotnością - to nie jest założenie teoretyczne ! Pracuję w branży oświetleniowej od ~15lat i to akurat jest pewnik . Wynika to ze znacznie niższej temperatury pracy włókna żarówki . Dla przykładu : żarówki w sygnalizatorach ulicznych - właśnie po to , aby zapewnić im maksymalnie długą trwałość - produkowane są na napięcie 280V ( ! ) , podczas , gdy zasilane są normalnym napięciem 230V . Inna sprawa , że taka żarówka emituje o 30% mniej światła od zwykłej , świecącej w domu ...
Natomiast - po co zakładać rezystory przy żarówkach - ja też nie wiem , ale w tym wątku nie padło takie pytanie !
     assistance
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load