Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Manualne sterowanie wiatrakiem chłodnicy ...
Autor Wiadomość
Yaroslav 
witamy nowego


Wiek: 40
Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 5
Skąd: Więcbork
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 07-08-2008, 16:33   Manualne sterowanie wiatrakiem chłodnicy ...

Siema!!
Wiec jak w temacie, chcialbym zrobic sobie wlaczanie wiatraka chlodnicy w kabinie za pomoca jakiegos zwykłego włacznika. Nie bardzo orientuje sie jak to zrobic, a zabierac sie do pracy niewiedzac jak dana rzecz zrobic to jakos nie bradzo ... Wiem, ze do wtyczki zasilajacej wiatrak ida 2 kable. Podłaczyłem oba i tylko jeden z nich po przyłozeniu do bieguna akumulatora ( minusowego - ) zastartowal wiatrak. Teraz moje pytanie == Jak to dalej pociagnac ?? Wiem ,ze trzeba zrobic instalacje ,na ktorej musi byc bezpiecznik lub podpiac sie pod cos, ktore w swym obwodzie ma juz bezpiecznik. Za włacznik moze posłuzyc nieuzywany wlacznik halogenow ??

Moze ktos juz sie w to bawil, jezeli tak to poprosze o jakas instrukcje , porady itd.

Pozdrawiam !!
  
 
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 07-08-2008, 17:25   

Yaroslav, teoretycznie możesz sie wpiąć pod ten wyłącznik jesli go nie używasz. Napiecie podciąg grubymi kablami najlepiej prosto od aku, może byc przez bezpiecznik (jesli sie nie myle to na wiatrak przypada 30-ka) i wyłącznikiem przetnij jeden kabelek - najlepiej plus i po sprawie.
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-08-2008, 19:05   

Yaroslav Najprościej jest wpiąć kabel w przekaźnik od wentylatora....
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
Arkady1s 


Pomógł: 6 razy
Wiek: 47
Dołączył: 09 Sie 2007
Posty: 130
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 07-08-2008, 19:48   

Ogólnie rzecz ujmując wiatrak chłodnicy działa na zasadzie zwarcia. Poszukaj wtyczki wiatraka przy nim i kawałkiem przewodu go zewrzyj. Wiatrak się włączy to wystarczy od każdego przewodu poprowadzić przewód do kabiny i oba podpiąć pod dowolny włącznik. Masa wentylatora jest brana z samochodu przez chłodnicę lub dodatkowy przewód sterowanie jest plusem. Poprostu termostat zamyka obwód po odpowiednim rozszerzeniu się po ogrzaniu a po schłodzeniu obwód jest przerywany.
  
 
 
Yaroslav 
witamy nowego


Wiek: 40
Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 5
Skąd: Więcbork
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 07-08-2008, 19:49   

W ktorym miejscu sie ten przekaznik znajduje ?
  
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-08-2008, 20:18   

z przekaźnikiem nie wiem czy jest i gdzie go szukać, ale ja w poldku miałem zrobione tak:

w chodnicę wkręcony jest czujnik temperatury (termowłącznik) z dwoma przewodami, po ich zwarciu następuje uruchomienie wentylatora, wystarczy z tego termowłącznika pociągnąć kable do przełącznika i gotowe, ten sposób nie wymaga żądnego bez\piecznika
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 07-08-2008, 22:46   

Przekaźniak brak, Ego się myli. Tam jest zwykły obwód: czujnik zwiera obwód i załącza się plus na wiatrak.
A wiatrak ma podciągniętą masę kablem.

Wystarczy, że na kablu za czujnikiem wepniesz się z od plusa i możesz włączać i wyłączać wiatrak.
Pociągnij to grubym kablem.

Jeszcze lepiej, to zastosować przekaźnik i sterowanie będziesz miał na "mały" prąd, a "duży" prąd będziesz puszczał przez przekaźnik.

A tak z ciekaowości, po co Ci to sterowanie?

** Dodano: 07-08-2008, 23:47 **
By the way, chyba, że masz kilmatyzację wtedy wentylator ma 2 stopnie chłodzenia i wtedy jest przy nim trochę elektorniki.
Przy autach bez klimy są zwykłe wiatraki.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
drobek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 191
Skąd: tychy
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-08-2008, 10:09   

miszko, tez sie mylisz :P sedici ma 2 biegi (stopnie) chłodzenia i pewnie inne mniejsze motorki tez.
Yaroslav, Niewiem czy jest przekaznik w tipo ale mozesz sam sobie zamontowac i raczej wiekszej wiedzy do podłączenia nie trzeba. Ego moze mial na mysli wykozystanie przekaznika z halogenów skoro jest włącznik. W poprzednim autku mialem przekaznik typ chyba 542 ze sterowaniem z kabiny. Instalacja bardzo prosta. Montujesz go w okolicy najlepiej akusia. Do przekaznika dociagasz grubego + z akusia zabezpieczonego bezpiecznikiem oraz mase - . Z przekaznika lecisz do wentylatora jednym + kablem a do kabiny ciagniesz 2 kabelki do włącznika. Spinasz wszystko do kupiki (na przekazniku jest schemat) pamietam tylko ze 30 to + z akusia
_________________
Poldek Borek 79r LPG 2.0 8v 122 KM
Alfa 164 95r LPG 2.0 8vts 148 KM
Tipo Sedici 92r LPG 2.0 16v 147 KM
Opel Omega 95r ----- 2.0 16v 136 KM
BMW 320 R6 92r LPG 2.0 24v 150 KM
Opel Omega 95r LPG 2.5 v6 170 KM
  
 
danek7 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 48
Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 31
Skąd: Jelenia Góra
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 08-08-2008, 23:09   

... spytam jak Miszko "po co Ci to sterowanie" ale domyślam się że ci się wiatrak nie załacza jak płyn się nagrzewa...
najprościej (ja tak jeździłem chyba z rok) jest pociągnąć dwa przeowdy równolegle od wyłacznika elektrowentylatora zamonotwanego na dole chłodnicy (jego zadaniem jest zewrzeć swoje styki po osiągnięciu odpowiedniej temp.... zaleznie od silnika np. 92 stopnie C) do kabiny np przez drzwi czy komorę silnika... to nie jest ważne, ważne jest aby przekrój przewodu był nie za mały (co najmniej 1mm2). Następnie na te 2 przewody zakładasz przełącznik (dowolny, nawet od lamki nocnej z sypialni :) oby z 20A wytrzymał) i po sprawie... Włączasz go kiedy chcesz i wyłaczasz kiedy chcesz...
dla sprawdzenia czy to zadziała, ściągnij przewód z wyłacznika elektowentylatora z chłodnicy i zewrzyj piny w przewodzie jakimś grubszym przewodem na chwilkę... wiatrak powinien się załączyć...
_________________
Tipo 1.6ie 159.A3.046 - sprzedane
  
 
Yaroslav 
witamy nowego


Wiek: 40
Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 5
Skąd: Więcbork
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 09-08-2008, 13:12   

Dzieki Panowie za wszystkie porady. Dzis sie za to zabralem i bez problemu udalo mi sie to zrobic. Faktycznie bylo to smiesznie proste, po poscie od danek 7 zczailem dokładnie jak to ma wygladac . Jeszcze raz dziekuje .
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load