Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Felgi a hamulce!
Autor Wiadomość
sosen86 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 345
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 28-10-2006, 22:58   Felgi a hamulce!

czy zmieniajac felgi ze stadardowych na np.16" osłabna hamulce???[/b]
_________________
FIAT TIPO 1.4 S 93r 78Km 120 000km
BMW E46 320D 98r 136Km 228 000km
VW CADDY 1.9D :) 96r 63Km ze 600 000km
SPRZEDAŻ CZĘŚCI DO SAMOCHODÓW
WARSZTAT SAMOCHODOWY :
sklep.automotive@gmail.com
warsztat.automotive@gmail.com
     Moneta
 
 
Broadway 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 15 Cze 2005
Posty: 199
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 28-10-2006, 23:06   Re: Felgi a hamulce!

sosen86 napisał/a:
czy zmieniajac felgi ze stadardowych na np.16" osłabna hamulce???[/b]

Hamulce sie poprawią, bo opona bedzie miala niższy profil i wiecej sily bedzie szlo na hamowanie, a nie na odkształcanie opon.
     Moneta
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 29-10-2006, 13:19   

sosen86 napisał/a:
czy zmieniajac felgi ze stadardowych na np.16" osłabna hamulce???

To zależy od masy całego koła, jak założysz cięższe koła to zwiększy się masa wirująca co spowoduje gorsze rozpędzanie i gorsze hamowanie.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
EASYKATO 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 101
Dołączył: 13 Kwi 2006
Posty: 353
Skąd: Bielany Wrocławskie
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 30-10-2006, 08:16   Re: Felgi a hamulce!

sosen86 napisał/a:
czy zmieniajac felgi ze stadardowych na np.16" osłabna hamulce???[/b]



skuteczność hamowania
będzie mniejsza

-małe zaciski i tarcze beda poddane wiekszym temperaturom (płyn ham.!!)
- trudniej bedzie doprowadzic do zablokowania kół przy hamowaniu (bedą chcialy sie toczyc)
-szybciej zużyjesz tarcze/klocki
_________________
Sedicivalvole 3d '93
(Wytrzymał już ze mną 20 lat)
     Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 30-10-2006, 08:55   

Ale jaja ! Trzy odpowiedzi - każda inna ! I o ile z romano i Broadway'em z grubsza można można się zgodzić - choć naprawdę różnice w hamowaniu będą niemal niedostrzegalne , o tyle EASYKATO po raz kolejny wypisuje brednie ! Masz chyba chłopie problem z czytaniem ze zrozumieniem ... Jeżeli auto , które masz i chcesz sprzedać - jest zrobione według stanu twojej wiedzy motoryzacyjnej - to ja już gratuluję kupującemu !
Przecież Sosen86 nie chce zmieniać hamulców na mniejsze , tylko felgi na większe . I jeżeli zrobi to z zachowaniem obwodu koła ( patrz - tabele zamienników opon ) - to nie zmieni się nic !
     assistance
 
Krzysztof A. 


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2006
Posty: 100
Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 30-10-2006, 09:35   

Standardowo mam w moim 2.0 16V stalowe 15' ale na letnich alumkach z oponami BF Goodrich 205/40R17 hamuje o niebo lepiej.Byłbym za tym że w tej sytuacji nie ma znaczenia niewielka róznica w wadze kół tylko dobra jakość opon i odpowiedni profil.

** Dodano: 30-10-2006, 09:43 **
dodam że płyn mam DOT 4 (czyli z tego co pamiętam to chyba temp. wrzenia 360 stopni)
     Moneta
 
sosen86 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 345
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 30-10-2006, 19:30   

EASYKATO, no wlasnie jak by sie mialo tak dziac to by wszyscy chyba jezdzili na felgach 10" <lol>....ej ile moze wazyc taka 16"felga z opona bo ostatnio sprawdzalem i metalowa 14z zimowka wazy 13,5 kilo :)
_________________
FIAT TIPO 1.4 S 93r 78Km 120 000km
BMW E46 320D 98r 136Km 228 000km
VW CADDY 1.9D :) 96r 63Km ze 600 000km
SPRZEDAŻ CZĘŚCI DO SAMOCHODÓW
WARSZTAT SAMOCHODOWY :
sklep.automotive@gmail.com
warsztat.automotive@gmail.com
     Moneta
 
 
EASYKATO 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 101
Dołączył: 13 Kwi 2006
Posty: 353
Skąd: Bielany Wrocławskie
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-11-2006, 01:11   

schab napisał/a:
Ale jaja ! Trzy odpowiedzi - każda inna ! I o ile z romano i Broadway'em z grubsza można można się zgodzić - choć naprawdę różnice w hamowaniu będą niemal niedostrzegalne , o tyle EASYKATO po raz kolejny wypisuje brednie ! Masz chyba chłopie problem z czytaniem ze zrozumieniem ... Jeżeli auto , które masz i chcesz sprzedać - jest zrobione według stanu twojej wiedzy motoryzacyjnej - to ja już gratuluję kupującemu !
Przecież Sosen86 nie chce zmieniać hamulców na mniejsze , tylko felgi na większe . I jeżeli zrobi to z zachowaniem obwodu koła ( patrz - tabele zamienników opon ) - to nie zmieni się nic !



załóż kolego schab najpierw szesnastki do tipo (ale przecież ty nawet nie masz tipo tylko dedrę !!! ) a potem dopiero zabieraj głos na forum.
Poza tym sprawdz czy aby napewno nie zmienia sie nic po przejsciu z np 14 na 16-tki;
obwod koła - owszem można dobrać prawie idealnie,
ale z szerokością gumy już gorzej,
prawda?

Znajdź letnie 165/../16 będące zamiennikiem do
standardowej opony tipo 1.4 165/65/14!!!!!


Tak żeby szerokość opony była jednakowa dla wyeliminowania różnicy oporów

znajdziesz?


Inna sprawa jak ciężar rozłożony jest w kole 14stalowym i 16alu
(kolega Romano już o tym napisał)-bliżej obwodu czy bliżej środka koła?
To ma wpływ na hamowanie.

Jeszcze warto zwrócić uwagę na ciśnienie jakie ładuje się w opony o niższym profilu
(różnicę w zachowaniu kół 16 napompowanych do wyższych wartości i tych o zalecanej przez instrukcję obsługi auta).





I gorąca prośba do Ciebie kolego schab napisz po co nawiązujesz w tym wątku do mojego samochodu?
Chętnie się dowiem.
Auto ci rdzewieje?
Zazdrosny jesteś?
Kompleksy jakieś na punkcie mojego auta masz?
Objechało cię jakieś SEDICI i myślisz że to ja?
(na pewno nie ja! :lol: )
Więc napisz po co?

Przyjedź do Wrocławia to cię przewiozę, :lol:


Jeżeli przyjedziesz tipo 1.4 na seryjnych kołach to pohamujemy:
Vmax , hamulec do zera 10 razy i przy dziesiątym zmierzymy na prywatnym terenie drogę hamowania.

Założymy 16tki z ogumieniem rozmiaru jak u KrzysztofaA ( mam takie w garażu na kołkach)
i znowu Vmax hamulec do zera (znowu10X)
i przy dziesiątym zmierzymy drogę hamowania.


Wszystko w praktyce, żadnego brandzlowania.

I zobaczysz czy skuteczność hamulców po zmianie na 16tki rośnie czy maleje.




I druga prośba:
napisałeś że kolejny raz wypisuję brednie
przypomnij mi !




Wracając do tematu
kolega Sosen86 w profilu ma wpisane tipo 1.4
więc seryjne tarcze i hamulce
nie były przewidziane do 16 calowej felgi.

mały zacisk może się okazać za słaby
po kilku ostrych następujących po sobie hamowaniach.

i nie mam tu na myśli hamowań z 20 czy 30 km/h

Jeżeli ktoś się z tym nie zgadza
cóż jego prawo.


sosen86 napisał/a:
......no wlasnie jak by sie mialo tak dziac to by wszyscy chyba jezdzili na felgach 10"......



pytałeś o hamulce po zmianie na 16tki
to ci odpowiedziałem

spadnie skutecznosc
przeczytaj jeszcze raz co napisałem
po myślnikach
i pomyśl.


Zresztą co mi tam, zakładaj szesnastki i jeździj
znasz swoje auto
i sam będziesz potrafił ocenić zmiany
i koszt częstszych wymian pewnych elementów


Krzysztof A. napisał/a:
Standardowo mam w moim 2.0 16V stalowe 15' ale na letnich alumkach z oponami BF Goodrich 205/40R17 hamuje o niebo lepiej.Byłbym za tym że w tej sytuacji nie ma znaczenia niewielka róznica w wadze kół tylko dobra jakość opon i odpowiedni profil.



standardowo to SEDICIVALVOLE nie wychodziło z fabryki na stalowych felgach.
Napisz jakiej wielkości masz tarcze z przodu.

Bo jeżeli masz już w swoim aucie hamulce z SEDICI
to nie wypada nawet porównywać ich skuteczności z hamulcami z 1.4
Napisz czy tak samo szybko możesz zblokować (całkowicie aż do załączenia ABS) koła jak przy 15tkach.
_________________
Sedicivalvole 3d '93
(Wytrzymał już ze mną 20 lat)
     Moneta
 
 
sosen86 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 345
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 04-11-2006, 22:28   

kumpel ma 1.6 tipo na 16tkach bez zadnych zmian w hamulcach jezdzi i nic sie nie dzieje no to chyba ash tak zle nie jest

** Dodano: 05-11-2006, 19:18 **
EASYKATO napisał/a:
Zresztą co mi tam, zakładaj szesnastki i jeździj
znasz swoje auto
i sam będziesz potrafił ocenić zmiany
i koszt częstszych wymian pewnych elementów

kolego ja nie mowilem ze bede zakladal 16tki jezdzil ja tylko pytalem po to zeby sie dowiedziec...jak zmienie felgi to mam tesz zamiar zmienic cos w hamulcach jakies sportowe tarcze klocki nie obuzaj sie tak tylko pytalem :) kazdy mam prawo do wypowiedzi ja zadalem temat zeby sie dowiedziec czy cos trzeba zmieniac czy nie....po co mi tu klotnie POzdr..:)
_________________
FIAT TIPO 1.4 S 93r 78Km 120 000km
BMW E46 320D 98r 136Km 228 000km
VW CADDY 1.9D :) 96r 63Km ze 600 000km
SPRZEDAŻ CZĘŚCI DO SAMOCHODÓW
WARSZTAT SAMOCHODOWY :
sklep.automotive@gmail.com
warsztat.automotive@gmail.com
     Moneta
 
 
schab 



Pomógł: 25 razy
Wiek: 66
Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 616
Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 06-11-2006, 09:43   

Drogi kolego (?) Easykato !
Spędziłeś cały weekend przy komputerze , zadałeś sobie masę trudu , zająłeś masę miejsca na forum i co ? Nie przekonałeś mnie ( a i chyba nikogo ) co do swoich racji . Mało tego – w dalszym ciągu podtrzymuję swoje zdanie o twojej nieznajomości motoryzacji , a dodatkowo – fizyki . Polecam powrót do gimnazjum i powtórkę tematów : moment obrotowy , siła , tarcie , ciśnienie i parcie , a przy okazji kilku innych .
Natomiast twój tekst jest wyjątkowym przykładem na efekt jaki otrzymamy , kiedy zmieszamy urażoną dumę z arogancją i niczym nie popartą pewnością swoich racji , nieznajomością fizyki itp. Jak w każdym przypadku – kiedy zjemy na raz zbyt wiele ciężkostrawnych potraw – co powstaje ?
Po prostu z faktami się nie dyskutuje ! To , że ty masz inne zdanie , że stawiasz veto – nie zmieni faktu , że słońce jutro też wstanie ... Jak kiedyś w kabarecie mówił Jan Kobuszewski : „praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb...”
Ale do rzeczy . Po pierwsze i najważniejsze – bo to było tematem pytania :
Z punktu widzenia fizyki hamowanie kół samochodu jest procesem znoszenia się dwóch momentów obrotowych . Jednego powstałego w wyniku przyłożenia pewnej siły do tarczy hamulcowej , drugiego – siły powstałej na styku opony z podłożem – przyłożonej do ramienia będącego promieniem koła . A skoro z jednej strony nie zmienia się średnica tarczy , ani siła nacisku zacisków hamulcowych , a z drugiej zakładamy niezmienioną średnicę koła – to co się zmienia ? Oczywiście nie da się zbagatelizować wpływu bezwładności mas wirujących , ale znów błąd : nie ma znaczenia rozkład mas w kole – jak starasz się mądrze pisać , ale całkowita masa elementu wirującego ! A w przypadku felg 16’ – będą wraz z oponami ważyły więcej niż porównywalne 14’ .
Natomiast sam proces hamowania nie jest taki prosty , aby dało się go zobrazować w postaci równania fizycznego z dwoma zmiennymi . Jest tyle czynników mających wpływ na hamowanie , że do dziś wszyscy producenci aut , opon , tarcz i klocków , a także zawieszeń - starają się znaleźć taki kompromis , żeby było dobrze w każdych warunkach i tanio , a nikomu się tak naprawdę nie udało !
Po drugie – jak już pisałem – nie masz pojęcia nawet o swoim samochodzie ! Owszem – ja nawet nie mam Tipo tylko Dedrę . I nie mam w związku z tym kompleksów , wręcz ty powinieneś ... Ale ty już tego nie wiesz , że Fiat Tipo / Tempra jest oparty o tą samą płytę podłogową co Delta / Dedra .W zależności od modelu ma również te same zawieszenia , skrzynie i silniki . Różnią się tylko nadwoziem i wyposażeniem ( na niekorzyść Fiata ) . I tak na przykład moja „tylko Dedra” ma takie same hamulce jak twój Fiat – z przodu podwójne wentylowane tarcze , z tyłu pojedyncze – całość z ABS . Jako ciekawostkę powiem ci , że silniki z oznaczeniem 835... lub 836 ... konstrukcyjnie nie pochodzą bezpośrednio od Fiata , ale właśnie od Lancii .
A skoro pytasz o swoje inne brednie – to jak nazwać odpowiedź na pytanie forumowicza z Tipo 1,4 – jak obniżyć auto ? „Załóż amortyzatory i sprężyny ze słabszego auta” ... Dla mnie genialne! Wzorowy „wiejski tuning” . Auto może i się obniży – ale chyba nie bardzo sobie zdajesz sprawę z konsekwencji !

A w ogóle – to proszę moderatorów o zablokowanie tego wątku , albo wywalenie go w kosmos , bo ta dyskusja za chwilę przerodzi się w dywagacje na temat wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą ...
     assistance
 
sosen86 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 345
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Województwo: Śląskie
Wysłany: 06-11-2006, 12:02   

schab, EASYKATO, mała prośba do panow o niekłucenie siem :) i wogole TEMAT ZAMKNIETY jush wszystko wiem:) tyle praw fizyki to sie nawet w szkole nie nasłuchalem heh POzdr..
_________________
FIAT TIPO 1.4 S 93r 78Km 120 000km
BMW E46 320D 98r 136Km 228 000km
VW CADDY 1.9D :) 96r 63Km ze 600 000km
SPRZEDAŻ CZĘŚCI DO SAMOCHODÓW
WARSZTAT SAMOCHODOWY :
sklep.automotive@gmail.com
warsztat.automotive@gmail.com
     Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load