Czym grozi poranne odpalanie auta w zime na LPG |
Autor |
Wiadomość |
dzejbi
Wiek: 44 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 310 Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 21-11-2005, 12:35 Czym grozi poranne odpalanie auta w zime na LPG
|
|
|
Co tu będę więcej pisał. Wszystko zawarte w temacie.
Dodam może tylko, że nie chodzi mi o jakies eksperymenty dla zasady, tylko zauważyłem, że przy niskich temperaturach znacznie lepiej auto zapala na LPG.
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie powinno się tego robić ani nawet jezdzić na gazie dopóki temperatura silnika nie osiagnie jakichs 40-50 stopni, dlatego pytam o samo zapalanie na LPG (jak zapali od razu przełączam na benzyne).
Co o tym sądzicie. Czy grozi mi zepsucie czegoś?
Aha, instalacja jest I generacji, nowa (ma niecałe 4 miechy) firmy BRC. |
_________________ ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 21-11-2005, 13:09
|
|
|
Reduktor - czyli tzw. parownik (choc to bardzo niefachowa nazwa), ma za zadanie wyrownanie cisnienia panujacego w butli do cisnienia atmosferycznego. Przy rozprezaniu gazów pobierane jest "cieplo" z otoczenia i odwrotnie przy sprezaniu gazów cieplo "wydziela" sie do otoczenia - po to duze sprezarki maja uklady chlodzace sprezone powietrze zaraz za wyjsciem z sprezarki.
Dlatego reduktory w autach podlacza sie pod uklady obiegu plynu, aby plyn oddawał swoje cieplo i utrzymywal redukor w stanie "cieplym", a za tym nie zamarzaly membrany w reduktorze.
Odpalanie na "zimno" powoduje ze membrany nie sa dogrzewane i zle pracują - nawet moga zamarzac. Dodatkowo w reduktorach osadza sie taki jak by "olej - maź". Gdy jest go duzo na dnie reduktora "przytrzymuja" one membrany i utrudniaja ich prace.
Z wiekiem , membrany traca swe wlasicowsci, moga nawet pekac (oczywiscie w skali mikro). Glowne objawy to wzrost spalania, "mulenie" się auta.
Tak wiec z wiekiem warto wymienic membrany na nowe, oraz co np. 10-20tys. km spuszczac "maź" z reduktora(reduktor musi byc cieply!).
Dla testu, jak zaraz odpalisz auto na LPG, otworz maske i dotnik reduktora. Przekonasz sie jakis jest zimny. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
|
dzejbi
Wiek: 44 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 310 Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 21-11-2005, 13:14
|
|
|
Okej, fajnie że mi wytłumaczyłeś.
Czyli rozumiem, że takie kwestie jak rozerwanie np. obudowy filtra powietrza czy tym bardziej uszkodzenie jakiegoś elementu silnika w chwili zapalania jest raczej wykluczone? |
_________________ ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 21-11-2005, 13:23
|
|
|
Cytat: | Czyli rozumiem, że takie kwestie jak rozerwanie np. obudowy filtra powietrza czy tym bardziej uszkodzenie jakiegoś elementu silnika w chwili zapalania jest raczej wykluczone? |
To sa tzw. "cofki", czyli cofniecie sie "wybuchu" poza cylidner, do ukladu dolotowego.
Glowne tego przyczyny to problemy z zaplonem. Np. brudne swiecie, "jakies" spalanie stukowe, bledne ustawienie zaplonu na kole zamachowym, zly stan kabli WN.
Wiec jesli odpalasz na LPG od rana i - jak to niektorzy mowili na forum - ze autko pali im na np. 3 gary jak odpalaja od rana, to moze byc prawdopodobiensto tego ze wystapi "cofka".
Jesli silnik jest w dobrej kondycji to nie ma sie czego obawiac.
Ja osobiscie odpalam auto na LPG. Mam gaźnik. I jak odpale staram sie, aby silnik nie zgasl do czasu nie uzyskania temp. conajmniej 50-60C. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 21-11-2005, 14:21
|
|
|
Co do cofek to nie od zimnego silnika. To jak Miszko napisał uszkodzenia osprzętu.
Ja nie odpalam na zimno, bo szkoda mi membran no i biorę pod uwagę, że rozprężający się gaz do minus kilkadziesiąt stopni który potrafi poważnie zmrozić części w zimnym silniku. No i zimny gaz nie rozpyla się tak dobrze jak w gorącym kolektorze, co daje zwiększone zuzycie gazu no i to , że na zimnych ściankach osadzają się kropelki gazu i wyżerają materiał (gaz w formie ciekłej jest dość aktywny).
Zawsze staram się dogrzać auto do ok 15 stopni i tyle.
Suma, summarum to ciekawe co więcej kosztuje: spalone paliwo czu membrana? TRzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że oprócz membrany wiele innych elementów ulega szybszemu uszkodzeniu... |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 21-11-2005, 18:22
|
|
|
Gdybym ja mial odpalac na benzynie to w zasadzie w zime nie potrzebna by mi byla instalacja gazowa, bo robie tak krotki trasy, ze zanim go rozgrzeje porzadnie, juz go gasze.
Jak porownam koszt jazdy na paliwie przez cala zime, a koszt jazdy na gazie + ewentualne szybsze zuzycie reduktora, wybieram to drugie. |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
koper
Dołączył: 19 Paź 2005 Posty: 64 Skąd: łódzkie
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 21-11-2005, 18:31
|
|
|
od 2 lat odpalam na samym gazie gdyż mam trochę dziabnięty komp i nie pali nigdy na benzynie,kluczem do względnie bezpiecznego odpalania na lpg jest bardzo dobry stan kabli i świec LUDZIE POPIERAJCIE EKOLOGIĘ 100% LPG |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 21-11-2005, 18:48
|
|
|
Na początku odpalałem na benzynie, ale od czasu jak pewnego razu odpiął się kabelek od elektrozaworu benzyny i musiałem odpalać na gazie, to juz tak zostało.
Tylko czasami przegonię go na benzynie. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
muflonek
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Sie 2005 Posty: 84 Skąd: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 22-11-2005, 16:49
|
|
|
hmm.. propan odparowujew temp -40C, butan dopiero przy 0C. wiec jezeli odpalacie w niskiej temperatyrze na lpg to jedziecie tylko na propanie co w dalszej kolejnosci skutkuje gorsza mieszanka tych dwóch gazow. druga sprawa to to, ze w temp ponizej chyba 57C tworzy sie tzw punkt rosy ("rosa" osadza sie na sciankach cylindrow po czym one koroduja (powoli ale zawsze)) |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 22-11-2005, 18:30
|
|
|
Muflonek zanim mi cylindry skoroduja y\to moja Tempra wyladuje w miejscu zwanym stacją demontażu |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
geezy
Wiek: 60 Dołączył: 11 Wrz 2005 Posty: 42 Skąd: Inowrocław
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 22-11-2005, 21:29
|
|
|
Moje Tipo rano na gazie nie zapali i już. Podgrzewam je ładnie na benzynie przez jakieś 5-7 km i potem bez kłopotów przełączam. Z wiarą, że w ten sposób oszczędzam parownik i membranę. |
_________________ White Tipo 1993 1.4 159A2000
benz.+gaz 262 000km |
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-11-2005, 21:33
|
|
|
Hmmm ja robie tak srednio 14 km na uczelnie wiec bym polowe na benzynie robil ja odpalam na benzynie ide odsniezyc, wyjezdzam i przalaczam na LPG w dzien pale na LPG no i tyle:-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 22-11-2005, 21:43
|
|
|
geezy napisał/a: | Podgrzewam je ładnie na benzynie przez jakieś 5-7 km |
Ja nawet tyle nie przejezdzam do miejsca docelowego wiec moglbym na zime odinstalowac LPg
Ale odpalajac teraz dopoki sie nie rozgrzeje to faktycznie czuje w srodku smrod gazu.
Ale coz lajf is brutal |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
geezy
Wiek: 60 Dołączył: 11 Wrz 2005 Posty: 42 Skąd: Inowrocław
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 25-11-2005, 21:53
|
|
|
Do pracy mam 30 km, z czego ostatnie 8 km to prosta, ładna dwupasmówka i latem, rano przekraczam czasem dozwoloną prędkość. No, nikt nie jest doskonały . Wiem, że na pewno Tipo pojedzie 140 km/h i jeszcze ma zapas. Ale na dalsze sprawdzanie nie mam odwagi. Może mam wyobraźnię ? |
_________________ White Tipo 1993 1.4 159A2000
benz.+gaz 262 000km |
|
|
|
|
gringo105
Wiek: 52 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 65 Skąd: Łęczna
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-12-2005, 21:42
|
|
|
Szykuję się już do trzeciej zimy z moją Temperką i stwierdzam że na mrozie odpala na gazie tak dobrze jak i na benzynie a przy gażniku nie zawsze pamiętasz o przełączeniu na benzynkę.
Fakt jedynie membrana dostaje w kość aż piszczy dosłownie to co często bierze się za piski jakiegoś paska to odgłosy pracy zimnej membrany.
Resztę strachów możemy pominąć, "punkty rosy", " aktywność ciekłego gazu" czy nawet strzały w kolektor, w samochodach gażnikowych to rzadkość.
Zestaw naprawczy z membraną to rok temu 80zł wymiana nie jest majstersztykiem sztuki mechanicznej, można to zrobić samemu. Odpalając tylko na gazie przyśpieszysz wymianę o 20-30 tyś . Tak więc poza zapominalstwem (jak w moim przypadku, przełączanie na benzynkę) ekonomia to drugi powód odpalania na gazie wystarczy pomyśleć i policzyć. |
_________________ -SREBRNA STRZAŁA-1,6S`95 LPG- sprzedana
VECTRA KOMBI 1,6 16V `97 LPG sprzedana
teraz VW Passat kombi 1.8 00 LPG |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 07-12-2005, 22:19
|
|
|
ja jush z 2 latka odpalam na LPG, z tą zimą będą dwie i póki co nic złego;
po odpaleniu oczywiście nie gazuję by nie zamarzł maxymalnie reduktor tylko minimalnie podtrzymuję gaz jakiś czas, potem minimalnie zwiększam obroty dopiero i po takim parominutowym zabiegu jadę, jak osiągnie te min 40'C (drgnie wskazówka),zdarzało się i zdarza, że od razu, choć to podobno niedobre (uzasadnione) ale w sumie tyle benzyny co nawet po trochu miałbym spalić to wolę nawet profilaktycznie co 2-3 latka membrany kupić, podobno niedrogie a będą nowe.....
może mam wrażenie ale może minimalnie teraz tej zimy wreszcie jest mulastszy ciut i więcej pali niż normalnie (może tylko wrażenie) więc jeśli nawet membrany (wymienię sam, powinno się dać, tak jak filterek zmieniałem itp) to koszt mniejszy niż benzynka.... innych efektów ubocznych odpukać) brak. |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
kamilsitek1983
Pomógł: 13 razy Wiek: 41 Dołączył: 02 Mar 2006 Posty: 757 Skąd: sanok
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 02-03-2006, 23:17
|
|
|
Dżejbi>u mnie jest tak samo lepiej pali na gazie niż na benzynie!!!!Z tego co czytam lepiej jest palic auto na gazie(zimne)niz na benzynie,gaz ma ok 105oktanów a pozatym benzyna szybciej zmywaolej z tulei!!tak tylko czytałem>juz kilka żródeł o tym pisze!!!tez mam BRC 2 letnia,kumpel który tym sie zajmuje powiedział!Pal na gazie>czasami jeżdzij na benzynie bo wtrysk moze szlak trafic!!I trzeba pamietac zeby miec zawsze paliwko w baku zeby pompki nie zajechac!!!!!!!!!!!!!!!
[ Dodano: 02-03-2006, 23:22 ]
Palmy wszyscy na LPG najwyżej wszyscy stracimy!!!!
[ Dodano: 02-03-2006, 23:23 ]
Mój stary pali od 5 lat na gazie(lepiej zapala) i nic sie nie stało!!!!!!!!!wszystko hula elegancko!!! |
_________________ aktualnie 406 kombi 2.0 16v+lpg |
|
|
|
|
Chiquita
Wiek: 37 Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 502 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-03-2006, 08:49
|
|
|
A mój jak zimny to nie pali na LPG Kręce nim ze 3 razy i nic, a za 4,5 razem prawie za każdym razem strzela w filtr. Nie wiem jak autko będzie zachowywać się gdy temp. będzie tak gdzieś 10-15 stopni. Koniecznie musze podjechać gdzieś do mechanika bo teżbym wolał zapalać na LPG. |
_________________
|
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 03-03-2006, 10:31
|
|
|
kamilsitek1983 napisał/a: | ...Z tego co czytam lepiej jest palic auto na gazie(zimne)niz na benzynie,gaz ma ok 105oktanów a pozatym benzyna szybciej zmywaolej z tulei!!tak tylko czytałem>juz kilka żródeł o tym pisze!!!tez mam BRC 2 letnia,kumpel który tym sie zajmuje powiedział!Pal na gazie>czasami jeżdzij na benzynie bo wtrysk moze szlak trafic!!I trzeba pamietac zeby miec zawsze paliwko w baku zeby pompki nie zajechac! |
Bo przy uwagach typu "Nie pal na gazie" nie chodzi o silnik tylko o membramę w parowniku.
Jeden ze składników propan-butan ma chyba temp. wrzenia 0st. Więc poniżej jest cieczą a nie gazem.
Używanie gazu do momentu rozgrzania parownika przez płyn jest troszke niszczące ale dla parownika a nie dla samego silnika.
A generalnie panowie jak byśmy słuchali wszystkich przeciwników LPG to nasze auta powinny dawno juznie działać.
A mój kumpel ma Reno na LPG na pewno od '96 a może i dłużej.
Jeździ cały czas. |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-03-2006, 18:17
|
|
|
jabko napisał/a: | A generalnie panowie jak byśmy słuchali wszystkich przeciwników LPG to nasze auta powinny dawno juznie działać. |
|
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-03-2006, 18:53
|
|
|
Jedni mówią,że lpg wydłuża żywotność silnika,inni znowu,że skraca,więc trzeba z tego wyciągnąć średnią albo mieć te wszystkie bezsensowne uwagi w
to jest tak samo jak ja bym sie miał wypowiadac na temat auta w dislu,co jest dobre a co do dupy,a tak naprawde nigdy nie jeździłem na dłuższą metę takim autem.Coś ktoś gdzieś uslyszy i pożniej pier...li głupoty,że aż w oczy szczypie |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
bloku
Wiek: 44 Dołączył: 13 Lut 2006 Posty: 55 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 06-03-2006, 14:31
|
|
|
geezy napisał/a: | Moje Tipo rano na gazie nie zapali i już. Podgrzewam je ładnie na benzynie przez jakieś 5-7 km i potem bez kłopotów przełączam. Z wiarą, że w ten sposób oszczędzam parownik i membranę. |
Ta wiara jest nikla... Oczywiscie odpalac na benzynce ale jak tylko silnik chwyci min temp mozna przelaczyc na gaz...i wio |
_________________ /F/I/A/T/ Tipo 1.4 S 1992r.(159A2) 78 KM
LPG Lovato,
Audio: JVC MP3, 2x250W SONY, 2x120 Hertz,
Citroen Saxo VAN(!) - służbowy... |
|
|
|
|
bronek
Pomógł: 1 raz Dołączył: 31 Paź 2005 Posty: 284 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 18-03-2006, 14:47
|
|
|
A ja sobie odpalałem zimny silnik w zimie na gazie no i..... lipa! Reduktor jest do wymiany/regeneracji. Teraz temperówka pali mi ok 16-18 w miescie, nie trzyma obrotów i ogólnie totalna lipa.
Reduktor wysłużył 2 lata i ok 15000 tys km. :/ |
|
|
|
|
picek
Wiek: 50 Dołączył: 20 Lut 2006 Posty: 400 Skąd: Gogolin
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 18-03-2006, 17:04
|
|
|
Ja odpalam na benzynie i nigdy mi to nie minie.Po paru minutach na gaz.Wydaje mi się to korzystniejsze a to dlatego,że np.po całej nocy gładzie cylindrów są dość suche więc lepiej odpalić czymś co poniekąd jest tłuste.Gasząc silnik tęz przechodzę na benzyne.W ten sposób odpowietrzam sobie cały układ wtryskowy,wypełniam go benzynką i rano zawsze łatwiej go odpalić. |
_________________ Audi |
|
|
|
|
bob96
Pomógł: 7 razy Wiek: 63 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 519 Skąd: Jastrzębie Zdrój
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 18-03-2006, 20:36
|
|
|
Bronek jaką masz instalacje ??? |
_________________ Cromka 1.9 automat
Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja
Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC
P.Walker+ Sirio ML145
Uniden 78 elite |
|
|
|
|
|