Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Połączenie głośnika dwucewkowego
Autor Wiadomość
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 28-12-2010, 23:50   Połączenie głośnika dwucewkowego

Witam! Posiadam zestaw:
-wzmak Pioneer GM-5100T
-sub Pioneer TS-W307D4
Jak wtajemniczeni wiedza głośnik ten ma oporność 8ohm (tzn 2 cewki po 4ohm co w sumie daje 8ohm) Z uwagi na to że wzmacniacz przystosowany jest bardziej do obsługi głośnika/głośników o oporności 4ohm chciałbym rozważyć pewną kwestię, bo sam nie wiem czy tak można. Prawidłowe podłączenie głośnika wygląda tak:
http://img560.imageshack....7d4872444en.jpg
Wzmacniacz posiada dwa kanały stąd mój pomysł żeby podłączyć każdy kanał osobno pod każdą cewkę czyli bez mostkowania kanałów i cewek. Dokładnie chodzi o coś takiego:
http://img259.imageshack....tsw307d4872.jpg
Moje pytanie ogólne to czy tak można i nic mu się nie stanie?

Głównie chodzi o to żeby oporność się zgadzała z tą przewidzianą dla cewek (4ohm) Tylko nie jestem też pewien czy jest tak jak myślę a mianowicie dwa kanały zmostkowane dają 4ohm a każdy kanał osobno też daje 4ohm? Czyli mostkując kanały oporność się nie zmienia a nie mostkując mamy tak jakby 2 razy po 4ohm? Wówczas moja teoria była by prawidłowa i głośnik 8ohm mógłby grać tak jak 4ohm:) Ale zacznijmy od tego czy tak w ogóle można.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości.
     assistance   Moneta
 
 
Dziąbal 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Gru 2009
Posty: 237
Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 29-12-2010, 09:31   

Podłącz głośnik bez mostka, tzn jeden kanał jedna cewka.
_________________
TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8
     assistance
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 29-12-2010, 11:11   

Jeśli chcesz podłączyć pod dwa kanały to upewnij się, że wzmacniacz gra w trybie MONO. Przy stereo możesz sobie spalić głośnik.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-12-2010, 11:44   

W trybie mono w sensie czy filtr dolnoprzepustowy jest włączony?
Wczoraj próbowałem tak podłączać czyli bez mostkow ale tylko na małej mocy. Boje sie bardziej podgłośnić bo to nie głośnik za 30zl i musze byc pewien że nic mu sie nie stanie, dlatego pisze tutaj:)
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 29-12-2010, 13:02   

D@wIdS, możesz to podłączyć tak jak chciałeś czyli każdą cewkę pod osobny kanał , wtedy wzmacniacz będzie obciążony prawidłowo ale tak jak wspominał kolega miszko, wzmacniacz musi mieć przełącznik nma tryb pracy MONO , i nie chodzi tu o filtr dolnoprzepustowy.... musisz mieć na wzmaku taki przełącznik :


jeśli nie masz to wtedy lepiej nie ryzykować jeśli wzmacniacz nie jest z górnej półki

sprawa numer nr.2 jeśli wzmacniacz masz przystosowany do 4ohm i zapniesz mu głośnik 8ohm to nie uszkodzisz ani wzmacniacza ani głośnika , po prostu głośnik będzie grał słabiej a wzmacniacz będzie trzeba wyżej kręcić żeby coś usłyszeć.

czyli któtko mówiąc możesz za wmzaku zrobić mostek i podpiąć głośnik w trybie 8ohm nic sie nie stanie , po prostu będzie grało słabiej .... a takim przypadku juz lepszy efekt będzie podłączając tylko jedną cewkę

** Dodano: 29-12-2010, 13:11 **
ok trochę się do edukowałem :P

możesz śmiało podłączyć tak jak na obrazku nr.2 czyli każda cewka pod osobny kanał i nawet jesli na wzmaku nie masz przełącznika MONO to nic sie nie stanie :)
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-12-2010, 14:03   

Leśniczy, No wlasnie takiego przełącznika nie posiadam na swoim wzmacniaczu, chociaż mam taki malutki którego jeszcze nie rozkminiłem, ponieważ nie jest w żaden sposób oznaczony a przełączanie go podczas pracy wzmacniacza żadnej różnicy w dźwięku nie robi moim zdaniem, ale o tym napisze potem:)
Wracając do tematu to właśnie caly czas to grało w konfiguracji zmostkowanej 8ohm i tak jak mówisz gra to ciszej niz gdyby byl to głośnik 4ohm (sprawdzałem) No i wlasnie dlatego powstał ten temat, bo jak nie da sie nic zrobić zeby to grało lepiej to nie pozostaje mi nic innego jak kupienie modelu TS-W307D2 gdzie juz w mostku będą 4 ohm. Leśniczy jestes pewien że nic mu sie nie stanie w takim połączeniu?
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 29-12-2010, 19:05   

jestem pewny :) ale odpowiedzialności na siebie nie biorę :) ))

może wyrażę się inaczej , gdybym ja bym w takiej sytuacji to bez wahania podłączyłbym obie cewki pod osobne kanały

wiesz to chodzi o logikę .... sprzętu car-audio 8ohm się raczej nie robi więc jakoś trzeba to podłączyć, zaś przełącznik mono słuzy do czegoś innego .... więc najbliższe prawidłowe podłączenie to zapięcie każdej z cewek do osobnego kanału
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-12-2010, 19:35   

Z drugiej strony gdyby producent nie chciał żeby ktoś podłączał cewki osobno to by to jakoś uniemożliwił a tu mamy wyraźnie 4 bolce więc samo to jest zastanawiające:)
Pytanie jeszcze jest takie czy moc głośnika się wtedy nie zmniejszy?
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Dziąbal 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Gru 2009
Posty: 237
Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 29-12-2010, 21:39   

Śmiało podłacz obobno kanał/cewka. Jezeli masz wzmacniacz 4 kanałowy to wtedy robisz mostek na dwa kanały innej opcji nie masz. Co Ci da zrobienie mostka na głosniku tak jak to narysowałes. Pamietaj ze na poczatku musisz wygrzać głosnik.
_________________
TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8
     assistance
 
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-12-2010, 21:52   

Dziąbal, Podstawy znam, aż takim laikiem to nie jestem:) A wzmak jest na dwa kanały więc nie ma co mostkować.

Co do głośnika to wyobraź sobie że gra głośno gdy cewki są w mostku. Ale tu chodzi o to żeby w pełni wykorzystać zasoby tego sprzętu.
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Dziąbal 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 13 Gru 2009
Posty: 237
Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 29-12-2010, 22:05   

Tylko z tego co widze to ten mostek nic nie daje. Wez logicznie pomyśl. Cewek w glosniku nie da sie zmostkowac! Zamiennie podlaczyles go do wzmaka tak czy inaczej byś podlaczyl do dales plus do plusa minus do minusa a moc jaka idzie na cewki pozostaje taka sama. Pamietaj ze głosnik musisz wygrzać.
_________________
TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8
     assistance
 
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 29-12-2010, 22:26   

No dobrze moc idzie ta sama ale czyż nie jest tak że głośnik ma 8ohm a zmostkowane kanały dają jedynie 4? Rozdzielajac cewki mozemy każdej dać po 4ohm i w sumie to bedzie 8ohm i to wlasnie chce osiągnąć.
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 30-12-2010, 00:03   

D@wIdS, to nie tak , tu chodzi o równomierne obciążenie końcówek mocy we wzmaku . wykorzystaj wzmacniacz prawidłowo czyli na każdy z dwóch kanałów po jednej cewce , oba kanały będą obciążone 4 ohmy i cewki te. podejrzewam że efekt końcowy będzie ten sam co zrobic na wzmaku mostek i na głośniku mostek na 8 ohm ..... ale opcja nr 1 jest prawidłowa
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 30-12-2010, 00:51   

Czyli mam rozumieć że moge jedynie poprawić warunki pracy dla wzmacniacza a jakość dźwięku pozostanie ta sama? Wiec moja teoria legła w gruzach?:(
_________________
OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 30-12-2010, 01:04   

D@wIdS, dokładnie tak , interpretujesz prawidłowo :)

mostek zwiększa moc ale głośnik na 8ohm ja zaniża, opcjonalnie możesz zrobić prost test , ustaw wzmaka na 3/4 głośności , na radiu daj powiedzmy 15 ( nie wiem czy w pionku to dużo czy mało ) ale ustwa tak żebyś na siedzeniu czuł lekki masaż pleców i przetestuj obie możliwości na tym samym kawałku , i sam wybierz co ci lepiej odpowiada , na pewno nic nie uszkodzisz a jeśli efekt będzie podobny to wybierz opcje osobny kanał dla osobnej cewki
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
D@wIdS 



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1362
Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 30-12-2010, 01:12   

Ok teraz juz wszystko rozumiem:) Rozwiałeś moje wątpliwości za co jestem wdzięczny:) Punkcik dla Ciebie poleci, ale powiedz mi jeszcze czy w sprawie tego magicznego przełącznika na wzmacniaczu mam pisac tutaj czy zakładać osobny temat?

** Dodano: 30-12-2010, 01:17 **
15 w pionku to tak średnio:) Na 30 da sie wytrzymać ale masuje konkretnie a na 40 jeżdżę jak chce sie troche polansować po mieście ale to nie jest zdrowe do końca dla uszu:)

** Dodano: 18-01-2011, 19:09 **
Jak by ktoś tu w przyszłości trafił z podobnym problemem to nie stosować się do powyższych wskazówek!
Kolega Leśniczy, przysłał mi schemat podłączenia takiego głośnika i kategorycznie zabraniają podłączać w ten sposób bo z pewnością zniszczy się głośnik i może też wzmak. Na szczęście ja tego nie zdążyłem spróbować podpiąć w taki sposób bo nie miałem ostatnio czasu (teraz się cieszę).

** Dodano: 18-01-2011, 19:10 **
http://forum.vwgolf.pl/download/file.php?id=2822
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load