Połączenie głośnika dwucewkowego |
Autor |
Wiadomość |
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-12-2010, 23:50 Połączenie głośnika dwucewkowego
|
|
|
Witam! Posiadam zestaw:
-wzmak Pioneer GM-5100T
-sub Pioneer TS-W307D4
Jak wtajemniczeni wiedza głośnik ten ma oporność 8ohm (tzn 2 cewki po 4ohm co w sumie daje 8ohm) Z uwagi na to że wzmacniacz przystosowany jest bardziej do obsługi głośnika/głośników o oporności 4ohm chciałbym rozważyć pewną kwestię, bo sam nie wiem czy tak można. Prawidłowe podłączenie głośnika wygląda tak:
http://img560.imageshack....7d4872444en.jpg
Wzmacniacz posiada dwa kanały stąd mój pomysł żeby podłączyć każdy kanał osobno pod każdą cewkę czyli bez mostkowania kanałów i cewek. Dokładnie chodzi o coś takiego:
http://img259.imageshack....tsw307d4872.jpg
Moje pytanie ogólne to czy tak można i nic mu się nie stanie?
Głównie chodzi o to żeby oporność się zgadzała z tą przewidzianą dla cewek (4ohm) Tylko nie jestem też pewien czy jest tak jak myślę a mianowicie dwa kanały zmostkowane dają 4ohm a każdy kanał osobno też daje 4ohm? Czyli mostkując kanały oporność się nie zmienia a nie mostkując mamy tak jakby 2 razy po 4ohm? Wówczas moja teoria była by prawidłowa i głośnik 8ohm mógłby grać tak jak 4ohm:) Ale zacznijmy od tego czy tak w ogóle można.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości. |
|
|
|
|
Dziąbal
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 13 Gru 2009 Posty: 237 Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 09:31
|
|
|
Podłącz głośnik bez mostka, tzn jeden kanał jedna cewka. |
_________________ TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8 |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 11:11
|
|
|
Jeśli chcesz podłączyć pod dwa kanały to upewnij się, że wzmacniacz gra w trybie MONO. Przy stereo możesz sobie spalić głośnik. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 11:44
|
|
|
W trybie mono w sensie czy filtr dolnoprzepustowy jest włączony?
Wczoraj próbowałem tak podłączać czyli bez mostkow ale tylko na małej mocy. Boje sie bardziej podgłośnić bo to nie głośnik za 30zl i musze byc pewien że nic mu sie nie stanie, dlatego pisze tutaj:) |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 13:02
|
|
|
D@wIdS, możesz to podłączyć tak jak chciałeś czyli każdą cewkę pod osobny kanał , wtedy wzmacniacz będzie obciążony prawidłowo ale tak jak wspominał kolega miszko, wzmacniacz musi mieć przełącznik nma tryb pracy MONO , i nie chodzi tu o filtr dolnoprzepustowy.... musisz mieć na wzmaku taki przełącznik :
jeśli nie masz to wtedy lepiej nie ryzykować jeśli wzmacniacz nie jest z górnej półki
sprawa numer nr.2 jeśli wzmacniacz masz przystosowany do 4ohm i zapniesz mu głośnik 8ohm to nie uszkodzisz ani wzmacniacza ani głośnika , po prostu głośnik będzie grał słabiej a wzmacniacz będzie trzeba wyżej kręcić żeby coś usłyszeć.
czyli któtko mówiąc możesz za wmzaku zrobić mostek i podpiąć głośnik w trybie 8ohm nic sie nie stanie , po prostu będzie grało słabiej .... a takim przypadku juz lepszy efekt będzie podłączając tylko jedną cewkę
** Dodano: 29-12-2010, 13:11 **
ok trochę się do edukowałem
możesz śmiało podłączyć tak jak na obrazku nr.2 czyli każda cewka pod osobny kanał i nawet jesli na wzmaku nie masz przełącznika MONO to nic sie nie stanie |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 14:03
|
|
|
Leśniczy, No wlasnie takiego przełącznika nie posiadam na swoim wzmacniaczu, chociaż mam taki malutki którego jeszcze nie rozkminiłem, ponieważ nie jest w żaden sposób oznaczony a przełączanie go podczas pracy wzmacniacza żadnej różnicy w dźwięku nie robi moim zdaniem, ale o tym napisze potem:)
Wracając do tematu to właśnie caly czas to grało w konfiguracji zmostkowanej 8ohm i tak jak mówisz gra to ciszej niz gdyby byl to głośnik 4ohm (sprawdzałem) No i wlasnie dlatego powstał ten temat, bo jak nie da sie nic zrobić zeby to grało lepiej to nie pozostaje mi nic innego jak kupienie modelu TS-W307D2 gdzie juz w mostku będą 4 ohm. Leśniczy jestes pewien że nic mu sie nie stanie w takim połączeniu? |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 19:05
|
|
|
jestem pewny ale odpowiedzialności na siebie nie biorę ))
może wyrażę się inaczej , gdybym ja bym w takiej sytuacji to bez wahania podłączyłbym obie cewki pod osobne kanały
wiesz to chodzi o logikę .... sprzętu car-audio 8ohm się raczej nie robi więc jakoś trzeba to podłączyć, zaś przełącznik mono słuzy do czegoś innego .... więc najbliższe prawidłowe podłączenie to zapięcie każdej z cewek do osobnego kanału |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 19:35
|
|
|
Z drugiej strony gdyby producent nie chciał żeby ktoś podłączał cewki osobno to by to jakoś uniemożliwił a tu mamy wyraźnie 4 bolce więc samo to jest zastanawiające:)
Pytanie jeszcze jest takie czy moc głośnika się wtedy nie zmniejszy? |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Dziąbal
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 13 Gru 2009 Posty: 237 Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 21:39
|
|
|
Śmiało podłacz obobno kanał/cewka. Jezeli masz wzmacniacz 4 kanałowy to wtedy robisz mostek na dwa kanały innej opcji nie masz. Co Ci da zrobienie mostka na głosniku tak jak to narysowałes. Pamietaj ze na poczatku musisz wygrzać głosnik. |
_________________ TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 21:52
|
|
|
Dziąbal, Podstawy znam, aż takim laikiem to nie jestem:) A wzmak jest na dwa kanały więc nie ma co mostkować.
Co do głośnika to wyobraź sobie że gra głośno gdy cewki są w mostku. Ale tu chodzi o to żeby w pełni wykorzystać zasoby tego sprzętu. |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Dziąbal
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 13 Gru 2009 Posty: 237 Skąd: Elbląg
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 22:05
|
|
|
Tylko z tego co widze to ten mostek nic nie daje. Wez logicznie pomyśl. Cewek w glosniku nie da sie zmostkowac! Zamiennie podlaczyles go do wzmaka tak czy inaczej byś podlaczyl do dales plus do plusa minus do minusa a moc jaka idzie na cewki pozostaje taka sama. Pamietaj ze głosnik musisz wygrzać. |
_________________ TempRa 1.8
Tipo 3D 1.8 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-12-2010, 22:26
|
|
|
No dobrze moc idzie ta sama ale czyż nie jest tak że głośnik ma 8ohm a zmostkowane kanały dają jedynie 4? Rozdzielajac cewki mozemy każdej dać po 4ohm i w sumie to bedzie 8ohm i to wlasnie chce osiągnąć. |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 30-12-2010, 00:03
|
|
|
D@wIdS, to nie tak , tu chodzi o równomierne obciążenie końcówek mocy we wzmaku . wykorzystaj wzmacniacz prawidłowo czyli na każdy z dwóch kanałów po jednej cewce , oba kanały będą obciążone 4 ohmy i cewki te. podejrzewam że efekt końcowy będzie ten sam co zrobic na wzmaku mostek i na głośniku mostek na 8 ohm ..... ale opcja nr 1 jest prawidłowa |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 30-12-2010, 00:51
|
|
|
Czyli mam rozumieć że moge jedynie poprawić warunki pracy dla wzmacniacza a jakość dźwięku pozostanie ta sama? Wiec moja teoria legła w gruzach?:( |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 30-12-2010, 01:04
|
|
|
D@wIdS, dokładnie tak , interpretujesz prawidłowo
mostek zwiększa moc ale głośnik na 8ohm ja zaniża, opcjonalnie możesz zrobić prost test , ustaw wzmaka na 3/4 głośności , na radiu daj powiedzmy 15 ( nie wiem czy w pionku to dużo czy mało ) ale ustwa tak żebyś na siedzeniu czuł lekki masaż pleców i przetestuj obie możliwości na tym samym kawałku , i sam wybierz co ci lepiej odpowiada , na pewno nic nie uszkodzisz a jeśli efekt będzie podobny to wybierz opcje osobny kanał dla osobnej cewki |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 30-12-2010, 01:12
|
|
|
Ok teraz juz wszystko rozumiem:) Rozwiałeś moje wątpliwości za co jestem wdzięczny:) Punkcik dla Ciebie poleci, ale powiedz mi jeszcze czy w sprawie tego magicznego przełącznika na wzmacniaczu mam pisac tutaj czy zakładać osobny temat?
** Dodano: 30-12-2010, 01:17 **
15 w pionku to tak średnio:) Na 30 da sie wytrzymać ale masuje konkretnie a na 40 jeżdżę jak chce sie troche polansować po mieście ale to nie jest zdrowe do końca dla uszu:)
** Dodano: 18-01-2011, 19:09 **
Jak by ktoś tu w przyszłości trafił z podobnym problemem to nie stosować się do powyższych wskazówek!
Kolega Leśniczy, przysłał mi schemat podłączenia takiego głośnika i kategorycznie zabraniają podłączać w ten sposób bo z pewnością zniszczy się głośnik i może też wzmak. Na szczęście ja tego nie zdążyłem spróbować podpiąć w taki sposób bo nie miałem ostatnio czasu (teraz się cieszę).
** Dodano: 18-01-2011, 19:10 **
http://forum.vwgolf.pl/download/file.php?id=2822 |
|
|
|
|
|