|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
hałas z silnika - jak by zatarte łożysko |
Autor |
Wiadomość |
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 27-03-2014, 16:39 hałas z silnika - jak by zatarte łożysko
|
|
|
Nie mogę zlokalizować pochodzenia hałasu. Rzężenie-zgrzytanie, jak by z zatartego łożyska. Pojawia się po rozgrzaniu silnika. Pochodzi z okolicy alternatora, pompy wody i rozrządu. Hałas ten zmniejsza się lub ustaje gdy obciążam alternator przez np. włączenie świateł i ogrzewania tylnej szyby. Najbardziej to słychać na luzie.
Na bardzo luźnym pasku jest głośniejszy a na mocno napiętym, mniejszy.
Podejrzenie padło oczywiście na alternator i wymieniłem w nim przednie łożysko, bo miało lekki luz. Wstawiłem 6203Z i znowu to samo. Pomyślałem, że może ma za mała szczelinę i wymieniłem ponownie na C3. No i nadal lipa, nadal hałas. Tylnego nie wymieniałem, bo altek kręci się naprawdę cicho i gładko.
Następna podejrzana, to oczywiście pompa wody, ale tą wymienił poprzedni właściciel całkiem niedawno i również luźno się obraca, bez luzów.
Zdjąłem pasek klinowy i zaskoczenie, hałas nadal występuje, może trochę mniejszy, ale jest.
Rozrząd zmieniałem, to nie rolka napinająca, bo tak samo było przed wymianą.
Więc co to u licha może hałasować? W kole pasowym na wale korbowym chyba nie ma nic, co by tak rzęziło? Macie jakieś sugestie, ktoś miał coś takiego? |
|
|
|
|
pawcio0706
Pomógł: 1 raz Wiek: 32 Dołączył: 29 Wrz 2011 Posty: 146 Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 27-03-2014, 17:22
|
|
|
Ostatnio zmienialem rozrzad u siebie i jak dobrze pamietam to jest tam jeszcze jedna rolka taka z zabkami ona tez musi byc jakos lozyskowana i to moze ona ci halasuje |
_________________ Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990 |
|
|
|
|
palidzojnt221
Pomógł: 15 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 700 Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 27-03-2014, 18:01
|
|
|
nie ma opcji, rolka na rozrządzie któras musi byc trefna, moze po prostu gdzies Ci osłona paska rozrządu obciera??? skrzynie mozna wykluczyc bo raczej bys słyszął ze to nie po tej stronie silnika cos sie dzieje, zdejmij pasek rozrządu i sprawdz rolki |
_________________ Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6 |
|
|
|
|
pit14
Pomógł: 13 razy Wiek: 56 Dołączył: 15 Maj 2013 Posty: 463 Skąd: Kraśnik
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 27-03-2014, 18:55
|
|
|
Myślałem o rolce napinającej pasek osprzętu , ale jak piszesz że po zdjęciu paska jest to samo i przy napięciu paska osprzętu jest ciszej to podejrzewam panewkę łożyska głównego lub wałek pośredni ( w obu przypadkach obym się mylił ) |
|
|
|
|
Renegat...
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2012 Posty: 121 Skąd: KOLUSZKI
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-03-2014, 20:43
|
|
|
Panewka wyraźnie stuka....a nie trze....więc może to nie panewki...
weź kolego kawałek wężyka gumowego włóż jeden koniec do ucha a drugim końcem obadaj rolki i obracające się elementy powinieneś usłyszeć co wydaje niepokojący dzwięk |
_________________ BYŁ
TRABANT 601 zwei takt
Omega A C20NE 2,0 115KM
Omgea A C30NE 3,0 6-garow ca 200 KM
Tipo 1,4
Tipo 2,0 8V GRANTURISMO
FIAT BRAVO HGT 2.0 20V
FORD COUGAR 2,5 V6 177KM jest
Lancia DELTA II 2,0 16V T 196KM JEST
Lancia Delta I.....e się składa.... |
|
|
|
|
pit14
Pomógł: 13 razy Wiek: 56 Dołączył: 15 Maj 2013 Posty: 463 Skąd: Kraśnik
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 27-03-2014, 20:47
|
|
|
stuka - o ile ma smarowanie , a jeśli nie to piszczy i chrobocze : =( kanał olejowy może być zapchany) |
|
|
|
|
Renegat...
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2012 Posty: 121 Skąd: KOLUSZKI
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-03-2014, 21:54
|
|
|
Witam
Moim zdaniem stuka....
Kanał olejowy zapchany to jeszcze nie spotkałem się z czymś takim tam dość spore ciśnienie powstaje...wszystko jest ok jak panewka pracuje na filmie olejowym...w momencie zerwania filmu olejowego następuje dość problematyczny wzrost tarcia który w krótkim czasie doprowadza do obrócenia panewki dalszego spadku ciśniena oleju jeszcze większego tarcia i zatarcia panewki...mieli ją dosłownie bo struktura przeciwcierna wykonana jest albo z brazów ołowiowych albo z tzw białych metali (Zn+ dodatki )Materiał przeciwcierny panewki jest bardzo miękki w porównaniu z hartowanym czopem wału...i wtedy następuj stukanie bo tworzy się luz pomiędzy wałem a korbowodem luz na kilka mm...co objawia się stukaniem i spadkiem wyraźnym ciśnienia oleju.
U mnie jak przekreciło panewke najpierw był wyraźny świst i miganie kontrolki oleju...przejechałem jakieś 800m i było po zabawie...przy rozbiórce silnika panewki na wale w tym miejscy nie było ....znaczy się była w misce olejowej w postaci drobnych wiórków... |
_________________ BYŁ
TRABANT 601 zwei takt
Omega A C20NE 2,0 115KM
Omgea A C30NE 3,0 6-garow ca 200 KM
Tipo 1,4
Tipo 2,0 8V GRANTURISMO
FIAT BRAVO HGT 2.0 20V
FORD COUGAR 2,5 V6 177KM jest
Lancia DELTA II 2,0 16V T 196KM JEST
Lancia Delta I.....e się składa.... |
|
|
|
|
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 28-03-2014, 11:09
|
|
|
Dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Panewka raczej nie, bo jak zdejmowałem miskę olejową, to nie było nawet grama opiłków.
Ale moim zdaniem, skoro ma wpływ naciąg paska klinowego, to rozrząd również można wykluczyć, ale sam już nie wiem. Pozostaje koło pasowe. Tylko co tam mogło by rzęzić?
Dodam, że Tempra ma obecnie 105.000 km, przynajmniej na liczniku, ale pewne fakty wskazują, że może tyle mieć |
|
|
|
|
Renegat...
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2012 Posty: 121 Skąd: KOLUSZKI
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-03-2014, 11:45
|
|
|
Weź kawałek rurki gumowej do ucha z jednej strony a druga strona do rolek alternatora obracających sie elementów...napinacza i momentalnie dojdziesz co tak ci hałasuje to najlepszy sposób |
_________________ BYŁ
TRABANT 601 zwei takt
Omega A C20NE 2,0 115KM
Omgea A C30NE 3,0 6-garow ca 200 KM
Tipo 1,4
Tipo 2,0 8V GRANTURISMO
FIAT BRAVO HGT 2.0 20V
FORD COUGAR 2,5 V6 177KM jest
Lancia DELTA II 2,0 16V T 196KM JEST
Lancia Delta I.....e się składa.... |
|
|
|
|
pit14
Pomógł: 13 razy Wiek: 56 Dołączył: 15 Maj 2013 Posty: 463 Skąd: Kraśnik
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 28-03-2014, 16:14
|
|
|
Ja bym szukał przy rozrządzie , bo po zdjęciu paska osprzętu hałas nie ustępuje może za mocno naciągnięty pasek i napinacz szwankuje. Pasowało by zdjąć osłonę i przepatezeć |
|
|
|
|
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 28-03-2014, 16:22
|
|
|
pit14, No ale rozrząd (pasek i napinacz) zmieniłem. No i jak to się ma do tego, że jak klinowy napinam, to hałas się zmniejsza?
** Dodano: 28-03-2014, 16:48 **
Test z rurką do ucha wskazuje, że hałas pochodzi z okolicy koła pasowego na wale rozrządu.
Trzeba będzie zdjąć i pooglądać, może coś tam ociera. Znajomy mi podpowiedział, że to może klin się wyrobił. Przy wymianie rozrządu nic nie zauważyłem. No zobaczymy jak odkręcę. |
|
|
|
|
pit14
Pomógł: 13 razy Wiek: 56 Dołączył: 15 Maj 2013 Posty: 463 Skąd: Kraśnik
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 28-03-2014, 19:15
|
|
|
jeśli z wału , to może być wina klina , zdejmij i zobacz stan kół i samego klina |
|
|
|
|
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 29-03-2014, 11:46
|
|
|
No i sprawa się chyba wyjaśniła - koło pasowe do wymiany. Jest wyrobione na klinie. Sam klin jest na stałe i jest nieruszony, podobnie kółko od rozrządu, ale koło pasowe, tak jak na zdjęciach.
Szukam teraz numeru tego koła, może ktoś wie, do 1.6 z gaźnikiem 86KM.
Po eper wychodzi koło wielorowkowe, a ja mam pasek klinowy oczywiście.
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-03-2014, 14:08
|
|
|
andyroman,pamietaj o tym ze to uszkodzenie nie wzielo sie z nieba.Klin nie jest po to by przenosil obciazenia a sluzy tylko do prawidlowego osadzenia kola przy montazu.Przy wymianie rozrzadu za slabo przykreciles nakretke.Wiec przy skladaniu wez to pod uwage.Na zdjeciach wyraznie widac jak kolo bujalo sie na wale.W pore rozebrales bo na dniach scielo by klin i dopiero byla by jazda jak to uratowac.
Jesli miedzy czopem walu a kolem nie zrobil sie duzy luz to zalozylbym to spowrotem.Ale jesli zalatwisz drugie kolo z pewnoscia lepiej zalozyc nie wyrobione.Porzadny klucz do przykrecenia i odpowiednia sila to podstawa. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 29-03-2014, 16:41
|
|
|
Panowie, nie bijcie.
To nie koło pasowe! Na marginesie, to na pewno nie było za słabo przykręcone. Nie wiem, skąd się te wyrobienia wzięły. Ale one nie powodowały tego hałasu.
Hałas pochodził jednak z rozrządu. A co go powodowało? Pasek rozrządu był za mocno napięty, pomimo, że dało się go skręcić o 90*. Sam go tak napiąłem podczas wymiany. Wiem, wiem, łajza za mnie. Dzisiaj jak rozebrałem rozrząd i po oględzinach ponownie składałem, ruszyło mnie aby sprawdzić jak się zachowa gdy go zluzuję. I jak ręką odjął, zapanowała cisza. Teraz również można go skręcić o 90*, ale wymaga to mniejszej siły.
A przed wymianą rozrządu, to hałasowało również łożysko w alternatorze, które obecnie na darmo wymieniłem drugi raz. Ale przynajmniej mam jakieś lepszej firmy i z końcówką c3.
Dziękuję wszystkim za dobre chęci i próby pomocy.
Wkrótce się odezwę z kolejnymi tematami.
** Dodano: 29-03-2014, 16:44 **
pit14, miałeś rację. |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-03-2014, 16:49
|
|
|
andyroman napisał/a: | Na marginesie, to na pewno nie było za słabo przykręcone. Nie wiem, skąd się te wyrobienia wzięły |
Takie wyrobienie na klinie i na przylgni zdecydowanie zrobilo sie od niedokreconego dostatecznie mocno kola pasowego.
Za mocno napiety pasek rozrzadu poprostu wyje( ty pisales o rzezeniu-zgrzytaniu) w pewnym przedziale predkosci zwlaszcza jak silnik rozgrzany bo wtedy rozszerzalnosc cieplna powoduje ze silnik nieznacznie sie rozszerza i dodatkowo napina pasek.
Naciag paska w tych silnikach musi byc naprawde niewielki(na zimnym silniku)mimo ze paski waskie.Ale tez opory walka rozrzadu nie sa duze wiec smialo mozna zalozyc nieco luzniej. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
andyroman
Dołączył: 16 Lis 2013 Posty: 107 Skąd: Parczew
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 30-03-2014, 11:29
|
|
|
Może i wyje, dla mnie to był taki jazgot i trochę się może zasugerowałem że to z łożyska.
A co do dokręcenie, to masz rację, że pewnie dlatego się tak wyrobiło. Ale to pewnie ktoś przede mną to musiał źle skręcić, bo ja kawał klucza użyłem i rurkę.
Poprzedni pasek faktycznie był luźny, myślałem, że za luźny. Ostatnio zmieniałem pasek w silniku v6 3.0 i może zasugerowałem się tamtym naciągiem.
Tak myślę, czy pasek przez ten większy naciąg nie za bardzo się męczył. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|