Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Za małe tarcze hamulcowe
Autor Wiadomość
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 20:41   Za małe tarcze hamulcowe

słowem wstępu:
kiedyś jak zmieniałem klocki to miałem problem z ich kupnem (dali mi za małe), gdy już wymieniłem na inne zdżiwiło mnie ze klocek jest szerszy od tarczy, ale stwierdziłem, że w końcu to moja pierwsza tempra i pewnie tak ma być zeby rant na tarczy się nie robił
dziś to samo, 2 razy biegałem do sklepu

do rzeczy:
czy wasze klocki tez zużywają się w ten sposób?


Strasznie szybko zużyły mi sie klocki (6tys km), do tego strasznie się pyliły i brudziły, ale problemów z hamulcem nie miałem

ostatnio narzekałem na twardy hamulec, powiązywałem to z zimnem, a dziś znalazłem przyczynę:
klocki zuzyły sie (choc nie do granic) i przy hamowaniu stykały się ze sobą poza tarczą:


wniosek:
albo ja się nie znam albo mam za małe tarcze !!! - klocki są szersze o ok 1cm

jeżdżę temprą 1,6 (nr silnika zgodny z VIN), klocki które pasują do mojego jarzma to wg. katalogu MAFFa klocki do tempry 1,8
auto nie było bite, więc wywnioskowałem, ze kotś załozył za małe tarcze

Co wy na to?
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
  
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:16   

Klocki zużywają ci się na 100% nie prawidłowo. Napisz jaką masz tam tarczę może ktoś przekombinował i dał za małą tarczę? Klocek ma się wytrzeć na całej swojej powierzchni. Sprawdź w ePer'ze prawidłowy wymiar tarczy dla twojego samochodu i porównaj z tym co masz. Druga możliwość źle dobrany klocek. A cyknij jeszcze zdjęcie tarczy jak możesz ciekawi mnie jak na niej klocek się układał.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:21   

yoyo, najpierw zmierz średnicę tarczy, i nie wiem jaka powinna byś w S.W. ale w 1.6 są 240mm w standarcie. I teraz problem polega na tym że było kilka rodzai - kształtów klocków. Ja też wstępnie kupiłem za duże.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:24   

W/g kilku źródeł (dla Tempry SW 1.6) powinieneś mieć tarczę litą 257mm. ciechu, Tempra sedan bez ABS'u ma 240mm
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:42   

ciechu napisał/a:
Ja też wstępnie kupiłem za duże.

mi zawsze dają za małe gdzieś o 1/4



jak zdejme kółko to cyknę fotke, klocki układają się tak jak widać, czyli wszystko ok ale okładziny wystają poza obrys tarczy ok 8-10mm
hamulec jest ok, do momentu aż części klocka które sie nie ścierają bo wystają ponad tarczę się nie spotkają

obecnie mam klocki MAFF (7.222.1) gabaryt o ile pamiętam 104x67mm, do tej tarczy musiałby być 104x57-60mm a takich w ołe w żafnym katalogu nie spotkałem
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:48   

Albo masz załozone inne zaciski,jarzmo... Nie wiem czy fizycznie jest to wykonalne.
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:51   

no coś jest nie tak, ale bardziej bym stawiał na tarcze,
jutro sciągnę koło, szkoda ze dziś nie miałem miarki przy sobie
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 21:57   

No po mojemu to też wynika że na przodzie 257mm litej tarczy a z tyłu lita 240mm lub bębny 228mm. No chyba nie założył klocków od sedici, bo to raczej nie realne, ale wygląda mi na to, że ktoś wcisnął tam tarczę 240mm i stąd ten problem :D

JAM_BELFEGOR napisał/a:
ciechu, Tempra sedan bez ABS'u ma 240mm
no i tak właśnie napisałem :D
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 22:26   

ciechu, Możliwe ze poprzedni właściciel przy kupnie tarczy nie dodał ze to tempra SW i dali mu 240mm a yoyo kupuje katalogowo klocki na 257mm.
ciechu napisał/a:
no i tak właśnie napisałem :D
A jak były abs to 257mm dlatego to napisałem.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 22:49   

no tak pewnie było... poprosze tarcze dla Tempry 1.6 bez ABS i tyle :D

JAM_BELFEGOR napisał/a:
A jak były abs to 257mm
ja to wiem, ale ABS nie był chyba w standardzie tylko w opcji? Tak mi się wydaje. Dlatego tak napisałem :D
ciechu napisał/a:
ale w 1.6 są 240mm w standarcie.
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 02-04-2009, 22:59   

Cytat:
ja to wiem, ale ABS nie był chyba w standardzie tylko w opcji? Tak mi się wydaje. Dlatego tak napisałem :D
No tak masz racje. Zobaczymy co jutro yoyo, napisze.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 03-04-2009, 10:41   

yoyo, mam identyczne klocki jak u Ciebie,więc jedyne co to problem z tarczami.Dzieje się podobnie w momencie gdy sprężyny na klockach nie odpychają ich,ale nie aż do tego stopnia.Może ktoś ją przetaczał nieumiejętnie :mrgreen: :mrgreen:
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 11:48   

No więc wygląda to tak:


czyli mam tarcze 240mm, a powinienem mieć 257mm?
257 to o 8,5mm ma promieniu szersze tak patrzę na ten odstęp od jarzma, ciężko było zmierzyć ale ok 7mm - więc jak to się ma tam zmieścić ?
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 12:15   

Zaciski albo zwrotnica kombinowana...
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 12:47   

yoyo, tak jak ego napisał, wygląda na to, że masz hamulce z przodu z kilku różnych bajek. Skoro zacisk "obsługuje" klocki dla 257mm tarczy, a mimo to tarcza się tam nie zmieści to zwrotnica pewnie też jest od zwykłego 1.6. (czyli dla 240mm). Więc wyjścia masz dwa. Albo zostajesz przy tarczy 240mm i szukasz zacisku z jarzmem do takich hamulców i będziesz miał hamulce słabsze od fabrycznych w S.W., albo druga opcja - kupujesz tarcze 257mm i szukasz do nich zwrotnic. Ale to jest moje zdanie, pierwszy raz się spotkałem z taką fuszerą :D
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 12:54   

fuck czyli wychodzi na to że ktoś założył zwrotnice od sedana, na to tarczę od sedana, a jarzma i zaciski pozostawił od SW :sciana:
chyba to oleje i po prostu będę zmieniał częściej klocki, hamulce są mocne, nie piszczą, nie hałasują, na fomarach strasznie brudziły i zrobiłem ok 6kkm, może MAFF będzie twardszy i ciut lepszy.
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ciechu 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 45
Dołączył: 29 Lis 2007
Posty: 4008
Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 13:13   

yoyo, jako że się z tym nie spotkałem to nie wiem co ewentualnie grozi jazda na takich hamulcach, jednak mógłbyś się rozglądnąć za zwrotnicami używanymi na forum i kupić tarcze 257mm np Mikody - nie drogo ale dobrze :D Zmiana zacisków na te dla 240mm trochę się z celem mija, poza tym chyba więcej roboty i drożej może wyjść. Pamiętaj - to są hamulce a nie lotka na klapie :!:
_________________
Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM
     assistance   Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 13:48   

Cytat:
poza tym chyba więcej roboty i drożej może wyjść.

no tu bym się kłucił - wystarczy zmienić tylko jarzma i zaciski, a do orginału tarcze, i zwrotnice

wiem jak to wygląda, ale jeżdżę tak od września 2007, aktualny hamulec teoretycznie niczym nie odbiega od hamulców w sedanie, jest nawet lepszy, bo klocek jest szerszy a co za tym idzie powierzchnia styku z tarczą jest większa, przeglądy przechodzę legalnie więc o bezpieczeństwo się nie boję

problem pojawia się gdy klocki na tyle się zetrą że stykają się ponad tarczą, przy tarczy 12mm to jak oba się zetrą po 6mm muszę wymienić klocki :/

na razie jeżdżę z tym co mam,nawet jeśli zdobędę zwrotnice i tarcze, to klocki które wczoraj założyłem będą już miały wyżłobienie co zmusi mnie do kupna kolejnych klocków :sciana:

tak więc po malusiu szukam zwrotnicy od SW (może mi ktoś napisać jaka to ma być i z czego pasuje 1,8?, potem tarcze i całość założę przy kolejnej wymianie klocków czyli za ok 6kkm

** Dodano: 03-04-2009, 14:52 **
P.S. czy mniejsze zwrotnice, mają jakieś przełożenie na koła ? tzn. zrywność prędkość? chyba nie bo kółka i tak 14" ?

czy wymiana zwrotnicy nie pociągnie za soba kolejnych elementów? stabilizator? amortyzator? łożysko na półosi ?
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 03-04-2009, 14:23   

yoyo napisał/a:
P.S. czy mniejsze zwrotnice, mają jakieś przełożenie na koła ? tzn. zrywność prędkość? chyba nie bo kółka i tak 14" ?

czy wymiana zwrotnicy nie pociągnie za soba kolejnych elementów? stabilizator? amortyzator? łożysko na półosi ?


1) Nie
2) Nie
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 16:02   

JAM_BELFEGOR, co Ty na to powiesz?
klocki które pasuja do moich zacisków wg katalogu są od tempry 1,8, czyli tempra SW ma zawieszenie jak 1,8

Ty montujesz właśnie zaciski i tarcze od 1,8 + tarcze 257mm, jeśli zakładasz je na seryjne zwrotnice od 1,4 to nie wyjdzie Ci to co u mnie ? czyli tarcza spotka się z jarzmem?
jeśli tobie się uda to i u mnie powinny się zmieścić :?
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 03-04-2009, 18:38   

yoyo, zmieniałem dzisiaj koła na letnie i zmierzyłem przy okazji tarcze no i wychodzi na to że jest 257mm.Najlepsze jest to że nie miałem pojęcia o tym że SW ma inne heble niż sedan.Dobrze wiedzieć bo będę musiał w niedługim czasie wymienić parę części.
No i pytanie-dlaczego musisz zmieniać zwrotnice :?: Nie wystarczy zmienić same jarzma :?: Chyba nikt się nie bawił ze zmianą zwrotnic na mniejsze ot tak bo to jest trochę dłubania z tym.Może same jarzma są wymienione i tarcze :?:
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 19:01   

ZielonyTBG napisał/a:
Może same jarzma są wymienione i tarcze :?:


jarzma są chyba ok, sam stwierdziłeś że masz takie same klocki jak ja, sedan ma niejsze i to duzo mniejsze

myślałem o samych tarczach, ale niepokoi mnie ten mały odstęp między tarczą 240 a jarzmem, poczekam aż JAM.Belfegor się wypowie, bo on teraz kombinuje z hamulcami, może go zmolestuje i jak będzie montował to podjadę i przymierze również do swojego
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-04-2009, 22:04   

yoyo, Hmmm ja to widzę tak, możesz podjechać do mnie to sobie porównasz, mam zaciski na tarcze 240mm i na tarczę 257mm (całe komplety z jarzmem), możemy też przymierzyć mój układ z 1.8 bo na razie jest luzem. Jak ustalimy co masz to będziemy myśleć co zrobić szkoda trochę dywagować i zgadywać, choć mnie się wydaje że będziesz miał do wymiany zaciski z jarzmem + nowa tarcza lita 257 albo poszukasz tego samego zestawu ale z 1.8 16V jak ja na tarczę wentylowaną (zawsze to troszkę lepsze hamowanie). Co do moich zacisków ciężko powiedzieć gdyż nie mogę odkręcić starego jarzma muszę dopiero pojechać do mechanika na klucz pneumatyczny. Kilku mądrzejszych ode mnie kolegów twierdzi że zaciski 1.8 16V i 2.0 V8 pasują bez przeróbek do zwrotnicy 1.4.-1.6 i na tym się na razie opieram dopóki nie odkręcę starego jarzma.

** Dodano: 03-04-2009, 23:05 **
P.S jest weekend ja mam wolne, albo spot w niedzielę tylko trochę lipa z wożeniem narzędzi i reszt ale czemu nie.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-04-2009, 08:49   

a ja wstałem dziś z gorączką :/ zobaczę jak się będę czuł za kilka godzin i wysle Ci smsa lub zadzwonie, ew. moze jutro przyjade w ciuchach roboczych na spocik, zobacze jak mi się sytuacja rozwinie
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 04-04-2009, 09:12   

yoyo, skoro mamy takie same klocki,jarzma i zaciski to po prostu ktoś kupił złe tarcze (za małe) i to wszystko.Wymienisz tarcze na normalne i tyle.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load