Co to jest ??? |
Autor |
Wiadomość |
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 19:35 Co to jest ???
|
|
|
Powiedzcie mi co to za elementy zaznaczone na zdjęciach? |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 17-03-2006, 19:38
|
|
|
a gdzie te zdjęcia?? |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 19:47
|
|
|
Już są.
Na pierwszym zdjęciu strzałką zaznaczyłem przewód. Jego zdjęcie nie powoduje zmian w pracy silnika - czy tak powinno być?
To samo jest z przewodami elementu na kolejnych zdjęciach - ich zdjęcie nie wpływa na pracę silnika. |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
marcin_m
Pomógł: 1 raz Wiek: 39 Dołączył: 17 Sty 2006 Posty: 139 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 17-03-2006, 19:48
|
|
|
ego! Ja widzę zdjęcia, ale mam zbyt małą wiedzę by pomóc Jarkowi. |
_________________ był zagazowany tipolot 1,6 i.e. SX 93', jest bravo JTD 01' |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 20:23
|
|
|
Zdjęcie 2 i 3 - wygląda mi to na czujniki bądź złączki od układu podciśnienia.
U mnie (gaźnik) jest dokładnie taki sam czujnik odpowiedzialny za podtrzymanie obrotów na zimnym silniu - ssanie automatyczne.
Co do pierwszego zdjęcia - nie mam pojęcia |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 20:27
|
|
|
Nie wiem jak u Ciebie ale umnie to coś jest wkręcone obok czujnika temperatury (ten niebieski na zdjęciu). Zastanawiające jest to że nie wychodzą z TEGO przewody elektryczne tylko rurki. |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
muflonek
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Sie 2005 Posty: 84 Skąd: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 21:02
|
|
|
napierwszym zdjeciu jest zawor przelewowy, ten przewod jest chyba podlaczony do kolektora dolotowego (pewnie jak sie zwieksza podcisnienie w kolektorze dolotowym to ten zawor sie przymyka i cisnienie na wtryskach sie nie zmiejsza mimo zwiekszonego poboru paliwa).
Ad 2,3. U mnie po odczepieniu tych przewodow tez nic sie nie dzieje (ale silnik na benzynce w sumie wzorowo tez nie pracuje:P), ten czujnik pod wplywem temperatury otwiera lub zamyka przelot miedzy tymi przewodami. jaki to ma wplyw na prace silnika nie wiem i tez chetnie sie dowiem |
|
|
|
|
Radke
Pomógł: 8 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1240 Skąd: Błonie k/W-wy
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 17-03-2006, 22:50
|
|
|
Jarek38 napisał/a: | Nie wiem jak u Ciebie ale umnie to coś jest wkręcone obok czujnika temperatury (ten niebieski na zdjęciu). Zastanawiające jest to że nie wychodzą z TEGO przewody elektryczne tylko rurki. |
Bo to jest termozawór na przewody podciśnienia. Nie zamyka obwodu elektrycznego... |
_________________ Pozdrawiam
Moja Tempra to już historia. Obecnie jest:
* Opel Astra Caravan 1.7DTL
* Citroen C4 Grand Picasso aut
* Fiat Uno 1.4 VAN
* Polonez Truck Plus 1.9d
zapraszam na: www.trade-r.pl |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-03-2006, 00:22
|
|
|
Jarek38
Na pierwszym zdjęciu zaznaczony kółkiem jest widoczny regulator ciśnienia paliwa w listwie wtryskiwaczy. Ustawiony jest fabrycznie na ok. 3 atm (300 kPa). Dołączony weżyk połączony z kolektorem ssącym ma za zadanie wytwarzać podciśnienie w regulatorze nad membramą powodując utrzymanie różnicowego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika nie mniejszego niż 2,8 atm. Zdjęcie tego wężyka lub jego nieszczelność powoduje zwiększenie zużycia paliwa na wyższych obrotach czyli podczas jazdy.
Na drugim i trzecim zdjęciu jest zawór od tzw. EGR-u i pośrednio od pochłaniacza oparów paliwa z zbiornika. Z pierwszego cylindra na kolektorze wydechowym są pobierane spaliny w okresie rozruchu silnika. Znajdź tam miedzianą rurkę. Ta rurka prowadzi do dwóch puszek (membramowych zaworów), które są wysterowne przez ten zawór. Pierwsza to spaliny a druga z nią połączona to opary paliwa. Gdy silnik się zagrzeje to zawór zamknie się i spaliny oraz opary paliwa nie będą pobierane przez kolektor ssący. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 22-03-2006, 17:29
|
|
|
a mozesz mi jeszcze powiedziec do czego służy to cos co zaznaczylem z lewej strony na gorze?
|
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-03-2006, 22:55
|
|
|
ego
To są zawory pneumatyczne układu pochłania oparów paliwa i układu (tzw. EGR)oczyszczającego przepustnicę przy pomocy spalin zawierających znaczną ilość niespalonego paliwa ( pierwszy cylinder) w okresie rozruchu zimnego silnika.
Na Twoim zdjęciu wprowadzilem dodatkowe opisy i umiesciłem je w dziale upload pod adresem: http://www.tempra.org/ttt...oparyPaliwa.jpg .
Zagrożenia to:
1. Jeżeli zawór nie zamknie się pod wpływem temperatury silnika to proces pochłania trwa nadal aż do oczyszczenia tego zaworu. Silnik wydaje wtedy niepokojące dźwięki. Spaliny ogrzewają zasysane powietrze w kolektorze i oczyszczają kanały w przepustnicy.
2. Jeżeli zawór nie zamyka się po rozgrzaniu silnika to powoduje to również zasysanie oparów paliwa bezpośrednio z zbiornika paliwa przez pochłaniacz i w zbiorniku powstaje podciśnienie.
3. Wszystkie przewody tych układów muszą być szczelne, gdyż mają wpływ na wielkość ciśnienia w kolektorze, które jest mierzone przez czujnik ciśnienia bezwzględnego. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-03-2006, 08:11
|
|
|
a do czego służy to cos co zaznaczyłem z lewej strony,takie małe i mało widoczne
a czy jest możliwość sprawdzenia sprawdzenia jakos tych szpejów od oparów czy sa sprawne? mam cos takiego ze przy pewnych obrotach dziwnie mi terkocze to pierwsze od gory z prawej |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
M@ciej
Pomógł: 1 raz Wiek: 57 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 110 Skąd: Węgielsztyn
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 23-03-2006, 10:02
|
|
|
ego napisał/a: | a do czego służy to cos co zaznaczyłem z lewej strony,takie małe i mało widoczne |
Czy chodzi Ci o ten mały zaworek |
_________________ Pozdrawiam !
Jeżdżę Tipo 2.0 16V
Szybko mija mi czas. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-03-2006, 13:23
|
|
|
tak chodzi mi o ten zaworek,wchodza do niego dwa wężyki i ma napis ford |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
M@ciej
Pomógł: 1 raz Wiek: 57 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 110 Skąd: Węgielsztyn
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 23-03-2006, 14:12
|
|
|
ego napisał/a: | wchodza do niego dwa wężyki i ma napis ford |
Wchodzą do niego trzy wężyki i ma napis FORD. Jeden połączony jest z przepustnicą, drugi do kolektora ssącego a trzeci do filtra parowego a z niego do zbiornika paliwa.
Pytałem już o niego w innym temacie.
Umieszczony jest w grupie 10201 " Rury zbiornika paliwa ". Jego numer kat 82428175.
W odpowiednikach występuje w innych modelach Tipo i np. w Cinquecento pod tym samym numerem.
Ktoś kiedyś powiedział, że jet mało istotny ale wydaje mi się iż jest to dość istotny element układu. Przewody które do niego dochodzą są twarde co ma chyba na celu ich odporność na sklejanie się. Musi się w tym układzie wytwarzać podciśnienie.
Kolega " Jadodada " pisze na temat zaworków, które są umieszczone w pobliżu tego.
Wspomina coś o podciśnieniu i wogóle.
Dla mnie jednak jest to zbyt ... no wiesz.
Myślę, że cała nadzieja w koledze " Jadodada " iż rozwinie temat w bardziej przystępny
sposób. Zrozumiałem, że któryś odpowiedzialny jest za przeczyszczenie przepustnicy inny odpowiedzialny jest za pochłanianie oparów. Ale co się dzieje jeżeli są one uszkodzone, jaki wpływ mają na poprawną pracę wspomnianych układów. Jak rozpoznać ich uszkodzenie. |
_________________ Pozdrawiam !
Jeżdżę Tipo 2.0 16V
Szybko mija mi czas. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 23-03-2006, 16:42
|
|
|
M@ciej napisał/a: | Ale co się dzieje jeżeli są one uszkodzone, jaki wpływ mają na poprawną pracę wspomnianych układów. Jak rozpoznać ich uszkodzenie. |
no właśnie chodzi mi dokładnie o to samo,co sie dzieje jeśłi ktoreys z nich bedzie uszkodzony,jak to poznac i jaki maja wplyw na na prace silnika,spalanie i takie tam inne,poprostu interesuje mnie wszytsko na ten temat |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-03-2006, 00:20
|
|
|
M@ciej i ego.
Wasze życzenia są także moimi gdyż ciągle poszukuję bezinwazyjnej metody na zmniejszenie zużycia paliwa.
M@ciej ten mały zawór "Ford" zostal prze Ciebie trafnie opisany.
Jest to jedyny sterownik otwierający i zamykajacy dopływ oparów paliwa do kolektora ssącego.
Jeżeli ciśnienie w kolektorze jest niskie ( czyli duże podciśnienie ) to zawór jest maksymalnie otwarty - przypuszczam , że takie warunki są na wolnych obrotach. Jeżeli obroty wzrastają to zawór się zamyka. W warunkach hamowania silnikiem gdy przepustnica jest zamknięta również tworzą się korzystne warunki dużego podciśnienia otwierające dostęp do oparów paliwa.
Jeżeli układ oparów paliwa przez zaworem jest prawidłow działającym (czyli szczelnym) to efektem korzystnym na zmiejszenie zużycia paliwa jest wytworzenie się podciśnienia w zbiorniku paliwa. Przy odkręcaniu korka paliwa powinno być słyszalne syczenie powietrza wciąganego do zbiornika. Zbiornik powinien mieć zieloną uszczelkę w korku i sprawny zawór naciśnieniowy. Jeżeli czuć benzynę po zatrzymaniu samochodu to brak jest uszczelki w korku lub trzeba sprawdzić układ odprowadzania oparów paliwa, gdyż w zbiorniku może wytwarzać się nadciśnienie.
Na temat EGR-u napiszę póżniej po dokładniejszym sprawdzeniu jego elementów i zapoznaniu się z opisem w książce Obsługa Tempry.
Ogólnie jest to układ który wspomaga uruchomienie zimnego silnika i czyści przepustnicę przez co skraca się czas okresu automatycznego ssania. Silnik szybciej się nagrzewa się i przez to zmniejsza się zużycie paliwa. Dodatkowo jest to korzystne dla środowiska ze względu na zmniejszenie toksyczności spalin. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
M@ciej
Pomógł: 1 raz Wiek: 57 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 110 Skąd: Węgielsztyn
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 24-03-2006, 13:22
|
|
|
Jadodada napisał/a: | 1. Jeżeli zawór nie zamknie się pod wpływem temperatury silnika to proces pochłania trwa nadal aż do oczyszczenia tego zaworu. Silnik wydaje wtedy niepokojące dźwięki. |
Jak mam to rozumieć ? Co to znaczy niepokojące dziwięki ?. Jakiego typu są to odgłosy ? |
_________________ Pozdrawiam !
Jeżdżę Tipo 2.0 16V
Szybko mija mi czas. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-03-2006, 14:25
|
|
|
M@ciej
Te niepokojące dźwięki pracy silnika są słyszalne jako dodatkwy basowy pomruk o różnej wysokości , gdy spaliny są pobierane z kolektora wydechowego do kolektora ssącego.
Taki nietypowy odgłos zanika po zakończeniu okresu ssania. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 24-03-2006, 17:38
|
|
|
jadodada dzieki wielkie za proby wytłumaczenia i cierpliwosc ale ja i tak nie łapie nadal po co to jest i czy jest to az tak ważne i potrzebne do poprawnej pracy silnika,wiadomo ze skoro jest to jest potrzebne...ale i tak nie łape |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-03-2006, 21:44
|
|
|
ego
Pierwszy cylinder jest najbardziej oddalony od przepustnicy.
Paliwo podawane wtryskiwaczami pośrednio przed zawór ssący częściowo pozostaje w kolektorze ssącym.
Tak więc z czwartego, trzeciego i drugiego wtryskiwacza przechodzi na pierwszy cylinder ( ze względu na kierunek ruchu powietrza w kolektorze od wtryskiwacza czwartego do pierwszego) i dodatkowo podaje jeszcze pierwszy wtryskiwacz. Mieszanka na pierwszym cylindrze jest zatem najbogatsza. W związku z tym spaliny z tego cylindra są bogate w niespalone paliwo. Zatem zawraca się je w tym układzie z powrotem do pierwszego cylindra.
Powrót spalin do kolektora powoduje zmniejszenie podciśnienia mierzonego przez czujnik ciśnienia bezwzględnego, a zatem wtryskiwacze podają mniej paliwa.
Spaliny ogrzewają powietrze w kolektorze i czujnik temperatury powietrza ma wcześniej wyższą temperaturę przez co również wtryskiwacze podają mniej paliwa.
Dodatkowo spaliny oczyszczają kanały powietrzne w przepustnicy co powoduje , że powietrze jest w wystraczającej ilości w mieszance paliwowej i sonda lambda upora się z tym składem mieszanki.
Ogólnie ten układ EGR powstał ze względu na wymagania dotyczące związków azotu w spalinach. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
M@ciej
Pomógł: 1 raz Wiek: 57 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 110 Skąd: Węgielsztyn
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 25-03-2006, 18:12
|
|
|
Czyli generalnie rzecz biorąc mają wpływ na niższe spalanie zużycie benzyny, oraz dbają o czystość kanałów w przepustnicy.
Już teraz wiem czemu moje kanały powietrzne w przepustnicy były zanieczyszczone.
Czy dobrze rozumuję ?
Mój czujnik, który pokazałem na fotce jest pęknięty i wydaje mi się, że auto więcej pali. |
_________________ Pozdrawiam !
Jeżdżę Tipo 2.0 16V
Szybko mija mi czas. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 25-03-2006, 20:22
|
|
|
M@ciej
Tak dobrze rozumujesz!
Tylko nie wiem czy kojarzysz , który to układ jest odpowiedzialny za spaliny a który za opary paliwa.
Jeżeli piszesz, że masz pęknięty czujnik to ja kojarzę ten z napisem ford , który jest odpowiedzialny za opary paliwa.
Za spaliny , które czyszczą kanały jest odpowiedzialny ten na końcu rurki mosiężnej i sterujący nim drugi obok forda po prawej. Czyli są w tym układzie dwa zawory membramowe i zawór termiczny w pobliżu tego niebieskiego czujnika od wody dla wtryskiwaczy.
Ten metalowy zawór membramowy , który jest na końcu rurki lubi się zacinać. Spróbuj W40 popsykać na trzpień sterujący tego zaworu widoczny w szczelinie pod górna obudową.
Jeżeli będziesz słyszał "sapanie" i "syczenie" to znaczy że ten zawór się otwiera. Tak ogólnie to sprawdź rurki i wężyki czy są drożne i szczelne oraz czy zawór termiczny na zimnym silniku jest otwarty. Bo jeżeli jest cały czas zamknięty to tego układu EGR nie ma kto otworzyć i ten zawór trzeba "sprawdzić". Jeżeli nie da się go uruchomić to konieczna jest wymiana np. na używany, który należy wypożyczyć dla przetestowania - czy układ zacznie pracować. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
M@ciej
Pomógł: 1 raz Wiek: 57 Dołączył: 22 Lut 2005 Posty: 110 Skąd: Węgielsztyn
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 27-03-2006, 13:59
|
|
|
Jadodada napisał/a: | to ja kojarzę ten z napisem ford |
Właśnie ten zawór mam pęknięty w miejscu gdzie wychodzą rozgałęzienia do przewodów.
Jadodada napisał/a: | Za spaliny , które czyszczą kanały jest odpowiedzialny ten na końcu rurki mosiężnej i sterujący nim drugi obok forda po prawej. Czyli są w tym układzie dwa zawory membramowe i zawór termiczny |
Jak dobrze patrzę na schemat to jest to układ 10260 " Urządzenie przeciwzaburdzeniowe ".
Widać na nim, że obok tych zaworów membranowych jest również i zawór nr kat 5939615 ale jest on wkręcony w termostat.
Dodam fotę ale bardzo kiepskiej jakości.
Wspominasz też " w pobliżu tego niebieskiego czujnika od wody dla wtryskiwaczy "
Ja u siebie takiego nie widzę. Jedyna niebieska wtyczka to ta, która znajduje się między kolektorem ssącym a silnikieg do którego podłączony jest elektrozawór biegu jałowego.
Chyba powoli sie gubie. Musze to dokładnie obejrzeć w samochodzie i posprawdzać tak jak pisałeś połączenia i drożność przewodów. |
_________________ Pozdrawiam !
Jeżdżę Tipo 2.0 16V
Szybko mija mi czas. |
|
|
|
|
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 28-03-2006, 22:20
|
|
|
Maciej na zdjęciu nr 2 zamieszczonym na początku tematu widać zawór termiczny (zaznaczony kółkiem) od układu EGR a obok po prawej jest czujnik temperatury (z niebieską końcówką) współpracujący z układem wtryskowym. |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
|