|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Rezystory, pomoc w dobraniu. |
Autor |
Wiadomość |
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 12:57 Rezystory, pomoc w dobraniu.
|
|
|
Może wie ktoś jakich rezystorów powinienem użyć do tych diod:
http://allegro.pl/dioda-n...1877011036.html
Są na 3-3.2V a ja chce podłączyć je w samochodzie czyli 12V
Mile widziany link na allegro to od razu zakupie |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-10-2011, 13:21
|
|
|
390Ohm
Jak chcesz, żeby trochę słabiej świeciły, ale dłużej żyły to możesz dać 470 |
_________________ --------------------
Szukasz części do tempry? Sprawdź tu:
http://forum.tempra.org/-vt22568.htm#273568 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 19:27
|
|
|
Dzięki wielkie |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 21:13
|
|
|
12V / 0.020mA = 600Ohm
biorąc pod uwagę, że po odpalneiu silnika napięcia znamionowe w instalacji wynosi 13,5V nalezy nawet zastosować rezystor 700Ohm. diody będą świeciły pełną mocą i nie będzie im groziło przepalenie ...
ponadto nie które ledy pobierają mniej niz 20mA więc za bezpieczną granice przyjmuje się 680ohm-1kohm |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 21:15
|
|
|
Czyli 390 ohm spali mi diode? |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-10-2011, 21:35
|
|
|
Leśniczy, bajka ;P
Przede wszystkim na diodach mamy spadki napięcia, krzemowe nieświecące 0,67V, germanowe 0,2V, świecące 1V czerwone do 3V niebieskie. I to napięcie już należy odjąć, a więc mamy 9V. 20mA dla diody niebieskiej wystarcza, ale nawet 30mA jej nic nie zrobi.
Zaproponowany przede mnie rezystor 390Ohm daje prąd około 25mA. Nie pomyślałem o wzroście napięcia do tych 14,4V faktycznie, ale wtedy dioda też żyje. Ale 700Ohm da Ci prąd koło 15mA, a tu już świecenie słabnie. Ja zalecam 470Ohm
Aaaaa tak w ogóle, rezystory 700Ohmowe nie występują w standardowych szerego E24, a nawet wyższych. Jeśli trzymać się tego rzędu rezystancji to Dawid musisz wziąć 680Ohm.
Piszę jako elektronik (i pasjonat i z zawodu), a nie hobbysta, który kiedyś tam zamontował gdzieś tam diodę
PS A przepalenie diodzie w samochodzie w tym wieku grozi dużo częściej niż żarówkom, ze względu na sporo impulsowych śmieci w zasilaniu niestety. Żarówki mają pewną bezwładność cieplną, diody naprawdę szybko reagują na przepięcia. I tu rezystorem się za bardzo nie uchronisz, jeśli to ma w ogóle świecić. |
_________________ --------------------
Szukasz części do tempry? Sprawdź tu:
http://forum.tempra.org/-vt22568.htm#273568 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 21:43
|
|
|
Leśniczy, pawel200388, a więc dogadajcie się w końcu bo nie wiem co kupić |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-10-2011, 22:02
|
|
|
Słuchaj, montowałem dziesiątki takich rzeczy. Przedwczoraj zamontowałem nowe, niebieskie podświetlenie w jakimś starszym radyjku, 2 diody, każda ma rezystorek 390Ohm i jakoś działa. Miesiąc temu naprawiałem kumplowi spalone podświetlenie pod samochodem, 390Ohm diody na brzegach, 470 diody w środku. Nie padła do tej pory ani jedna. Więcej w tym temacie nie pisze bo to szkoda zachodu na taką głupotę, rezystor kosztuje max 10gr, więc kup dwa, nawet na allegro można pooprosić sprzedawcę o wrzucenie w paczki tego i tego i sam sobie sprawdzisz czy będzie Ci za mocno świecić czy za słabo.
Co jak co, ale diody niebieskie zawsze były prądolubne. Diody czerwone najmniej potrzebują. |
_________________ --------------------
Szukasz części do tempry? Sprawdź tu:
http://forum.tempra.org/-vt22568.htm#273568 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 22:05
|
|
|
pawel200388 napisał/a: | Więcej w tym temacie nie pisze bo to szkoda zachodu na taką głupotę, rezystor kosztuje max 10gr, więc kup dwa, nawet na allegro można pooprosić sprzedawcę o wrzucenie w paczki tego i tego i sam sobie sprawdzisz czy będzie Ci za mocno świecić czy za słabo. |
Chodzi mi o to żeby jej nie spalić ale żeby znowu świeciła tak mocnym światłem jak powinna.
Te rezystory są tak tanie że ze 150 sztuk wezmę na zapas, ale chciałem się konkretnie dowiedzieć jakie |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-10-2011, 22:09
|
|
|
No to jak masz wziąć 150 sztuk to na przyszłość się przydadzą i inne. Weź:
25 sztuk 220Ohm
25 sztuk 390Ohm
25 razy 470Ohm
25 razy 560Ohm
25 razy 680Ohm
25 razy 1kOhm (1000 Ohm)
To są najpopularniejsze w zastosowaniach najzwyklejszego amatora najprostszej elektroniki. |
_________________ --------------------
Szukasz części do tempry? Sprawdź tu:
http://forum.tempra.org/-vt22568.htm#273568 |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2011, 22:10
|
|
|
I wracamy do początku
Który optymalny? |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany: 29-10-2011, 00:56
|
|
|
Ja zamontowałem już parę diód w swoich tipusiach. Zawsze daję 1kOhm na diodę, a jak podłączałem 4 szeregowo to dla bezpieczeństwa dawałem 160ohmów. Może słabiej świecą ale gołym okiem dla mnie nie jest ta różnica zauważalna. I to mnie 2 razy uchroniło przed spaleniem diód jak mi ładowanie dobiło do 18.7V. Ps. Przy nieodpalonym silniku też dobrze świecą. |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 29-10-2011, 05:32
|
|
|
D@wIdS, a nie lepiej kupic diody 12v łatwo dostepne i nie drogie, a jak chcesz miec pewnosc ze sie nie spalą to można je puścić przez stabilizator napiecia. Ja tak mam i ponad 5 lat już swiecą. Poniżej przykładowy stabilizator.
|
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
pawel200388
Pomógł: 3 razy Dołączył: 12 Sie 2006 Posty: 69 Skąd: Skierki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 29-10-2011, 06:39
|
|
|
Wpisz sobie w google "datasheet 7812". Ten układ scalony nie będzie prawidłowo pracował przy samochodowym zasilaniu. Z 12V na wejściu nie zrobi 12V na wyjściu. Już lepiej skorzystać z 7809, jeśli się uprzeć, no ale płytki Dawids nie zbuduje, a jak podłączy na pająka to albo prędzej czy później układ rozleci mu się od drgań w samochodzie, albo nie do końca dobrze zaizoluje i jeszcze zwarcie się pojawi za jakiś czas
Dawid, kup zestaw rezystorow, zestaw diod, połącz kilka kombinacji i SAM zobacz jak Ci będzie najbardziej odpowiadać, bo widzę, że problem doboru rezystorów zmienia urósł do rangi ... a zresztą
Czemu odradzam 78xx? Bo często naprawiam elektronikę samochodową, domową i przemysłową i nawet w tej ostatniej widziałem już tak opłakane próby lutowania, modyfikacji, własnych "podzespołów", że głowa mała. Jak ktoś niewiele umie (bez obrazy) to lepiej się za to nie zabierać. |
_________________ --------------------
Szukasz części do tempry? Sprawdź tu:
http://forum.tempra.org/-vt22568.htm#273568 |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 29-10-2011, 09:53
|
|
|
nie zamierzam się tu z nikim kłócić w tak banalnej kwestii, sprzedałem i podłączyłem pare tysięcy ledów ( pojedyńcze sztuki, listwy, smd, 3-watowe i inne ) i nigdy nie dawałem do 3,5,8 czy 10mm ledów rezystorów mniejszych niż 620ohm .... dawałem na własne życzenie klienta a po tygodniu, klient wracał po większą oporność i nowe diody.... D@wIdS, to są tak tanie graty, że możesz sobie poeksperymentować. daj rezystor 470 ohm a później 680. dla twojego oka może nie być różnicy .... dla diody będzie
ogólnie trzeba wziąć poprawkę na pewną kwestie, te diody które kupujesz w sklepie z elektroniką czy allegro to nie są diody markowych producentów elektroniki tylko najtańsze badziewiaki z chin gdzie wyprodukowanie takiej diody wynosi 1gr. lub mniej więc ciekawe ile taki led poświeci jak dostanie większy prąd ?
mogę się zgodzić, że stosowanie stabilizatorów LM w tym przypadku jest zupełnie zbędne |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
D@wIdS
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 1362 Skąd: Jastrowie/ Złotów
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-10-2011, 12:33
|
|
|
pawel200388, dobra wezmę kilka rodzajów i spokój
Pablo84K, dzięki, właśnie zastanawiałem się też jaki dać przy połączeniu szeregowym 4 diod bo jest mi to potrzebne w przypadku kostki do sterowania szyb.
Leśniczy, dam 680 w zasadzie nie muszą świecić na 100%, chodzi tylko o podświetlenie przycisków.
Dzięki wam wszystkim za pomoc.
Chcecie to dzielcie się między sobą sugestiami i spostrzeżeniami, ja dowiedziałem się to co chciałem i tu zakończę moją aktywność w tym temacie |
_________________ OPEL ASTRA BERTONE 2.0T
|
|
|
|
|
palidzojnt221
Pomógł: 15 razy Wiek: 33 Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 700 Skąd: Morawica
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 29-10-2011, 16:50
|
|
|
http://allegro.pl/diody-l...1903575651.html
ja kupiłem takie diody i rezystory na 12v i 6v(do motoru) jak na razie nic sie nie spaliło a swiecenie tez nie jest zle jak dla mnie |
_________________ Kowalski, Było Tipo 1.4, VW golf II 1.8 Polonez Caro 1.6 GLE, Fiat 126p el 2000r, Audi a4 b5 1.8 benzyna 125qni;P VW vento 1.8 90HP 94rok, obecnie żona ujeżdza honde accord 6 usa 3.0v6 |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 30-10-2011, 06:02
|
|
|
koledzy ja napisałem przykładowy a nie że taki własnie mam nie pamietam co tam wlutowałem ale ważne ze działa. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|