|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Dziwne siłowniki |
Autor |
Wiadomość |
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 07-04-2007, 22:25 Dziwne siłowniki
|
|
|
Mam do zamontowania siłowniki do centrala, tylko że mają one 3 kable zamiast 2. Jeden + i dwa takie, że przy zamtkaniu jeden dostaje masę, a przy otwieraniu drugi. Jak to podłączyć do centralki (standard 5 wyjść: czarny, brąz, biały, niebieski, zielony), jak normalne slave'y się nie da bo albo zamknę i nie otworzę, albo nie będę mógł zamknąć - pomocyy!! |
_________________
|
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 08-04-2007, 08:47
|
|
|
A skąd masz takie siłowniki? Slave powineń meć tylko 2 kable i na tych kablach dostaje zmienne napięcie, raz + i - (np. aby zamknąć) a drugi raz - i + (np. aby otoworzyć).
Jeżeli masz 3 kable i jest tak jak piszesz, to byś musiał zrobić jakiś układ który by miał 3 wejścia i 2 wyjścia - więc raczej byś musiał poradzić się jakiegoś elektronika który też nie wiadomo czy by zrobił taki układ (czytaj - czy by my się chciało i czy gra warta jest świeczki).
Prościej, kup siłowniki slave na 2 kable. |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 08-04-2007, 10:59
|
|
|
a czy czasami trzy kable nie mają siłowniki sterujące? |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 08-04-2007, 14:30
|
|
|
Nie wiem, to sa siłowniki raczej niestandardowe (mastery mają po 4 kable, a slave'y po 3), przykręcane na 3 śruby. Nie musze ich montować, ale nie chciałem kupowac nowych i byłem ciekawy. Skoro gra nie warta świeczki to te kilka zł odżałuję, może nawet zainwestuję w drogi zestaw do otwierania klapy z guzika |
_________________
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-04-2007, 15:07
|
|
|
dopiero co się produkowałem ostatnio więcej...
ale w skrócie - mastery mają 5 kabli nie 4, bo 2 z nich (zielony i niebieski) to +/- , -/+ zasilania na silnik siłownika w zależności od kierunku ruchu, pozostałe 3 to czarny (masa) oraz brąz i biały - do brąz. lub białego jest masa zwierana przy osiągnięciu jednego lub drugiego skrajnego położenia siłownika ('koniec drogi');
slave'y nie mają kontaktów skrajnych i mają tylko niebieski i zielony;
ty masz jakieś dziwaczne siłowniki, dedykowane pod może inne auto z inną centralką jakąś ruską
masz 2 wyjścia - albo kupić normalne siłowniki i w przyszłości nie mieć kłopotu z dopasowaniem do normalnej typowej centralki jeśli się zdarzy że siłownik jakiś lub centralka ci padną;
-albo przerobić kabelki i centralkę razem, bo nie ma sensu przy każdym siłowniku;
układ elektroniczny 'proffesional' można zrobić zawsze, czy nawet prosty a tranzystorach, ale najprościej byłoby ci za pomocą kilku diód i przekaźników dwóch;
c.d.n.
** Dodano: 08-04-2007, 16:12 **
jak rozumiem, masz siłowniki 3 przewodowe każdy; jeden przewód to wspólny +, 2 pozostałe to 2 razy masa; na + masz cały czas podany + a masę podajesz albo na jeden masowy albo na drugi, w zalżności w którą stronę ma iść siłownik?
zaraz coś dopiszę, tylko jem obiad i coś mnie wołają... moment
** Dodano: 08-04-2007, 17:54 **
...jush...
najprościej będzie Ci chyba w ten sposób:
** Dodano: 08-04-2007, 18:08 **
to w prostokącie pomarańczowym to powiedzmy, że centralka, choć w środku wierz mi jest inna na nią wchodzi +12V [czerw], masa [czarny], [biały] i [brąz] które to po zwarciu do masy 'rozkazują' zamknąć/otworzyć, wychodzi [niebieski] i [zielony] na których jest + i - bądz - i + w momencie / na czas ruchu siłownika; po zakończeniu ruchu pozostaje na nich tylko - zazwyczaj.
Zasada taka = centralka na "zielonym" [na obrazku jako jaśniutkoniebieski ] i "niebieskim" daje {+} i {-} lub {-} i {+} na czas ruchu;
masa w całym układzie i na siłownikach jest wspólna tak czy siak;
z niebieskiego i zielonego bierzesz poprzez diodę prostowniczą {+} w momencie gdy jest na jednym lub drugim;
dwa przekaźniki dochodzą; pierwszy 'biegun' cewki każdego przekaźnika łączysz do masy wspólnej dla wszystkiego, drugi poprzez diodę jak na rysunku do zielonego kabla z centralki; z drugim przekaźnikiem podobnie, z tym, że poprzez diodę do niebieskiego;
chodzi o ty, że obydwa przekaźniki mają masę cały czas, a {+} pojawia się tylko na jednym z nich, tylko na tym na kablu od którego akurat był czyli na przekaźniku od zielonego lub od niebieskiego i tylko na czas ruchu;
czyli zamiast siłowników do centralki łączysz jak na rysunku tylko przekaźniki przez diody, przy pojawieniu się podczas zamykania na wyjściu centralki {+} {-} na ten czas zaskakuje tylko przekaźnik jeden a w sytuacji otwierania {-} {+} tylko drugi przekaźnik; do wejścia przekaźników łączysz masę, a na wyjściu każdego z nich pojawia się masa tylko w momencie zamykania lub otiwerania; prosta konwersja, mam nadzieję, że rozumiesz, zresztą nie ma za dużo do rozumowania tu; działać musi i tyle, zwykłe przekaźniki po 2 zeta i 4 diody po 20groszy...
w 'kółku' masz powiedzmy siłownik, czyli ten sam co dla reszty +12V wchodzi a masy są brane z przekaźników;(ten siłownik może jest 2 silniczkowy po prostu)
wszystkie tego typu siłowniki 3 przewodowe łączysz równolegle, oczywiście jest to tylko slave;
PAMIĘTAJ że siłowniki ciągną w szczycie nawet kilka A, więc przekaźniki powinny móc wytrzymać taki impuls, te co kupisz.
diody to np 1N4001, wszystkie 4 sztuki, dwie z nich są do zasilenia tylko plusem tylko danego przekaźnika a dwie pozostałe po to są zaporowo z obydwoma biegunami każdej cewki przekaźika, by przepięcia zaindukowane przy rozłączniu rozładowywać, dłużej pożyje przekaźnik... wszystko w temacie chyba;
na rys 2 dokładnie to samo, ale pokazane tylko to co masz dorobić, czyli dopiąć się do masy i + wspólnych dla całości no i dodać połączone 2 przekaźniki i 4 diody; |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 10-04-2007, 20:17
|
|
|
Więc piszę dalej. Zapomniałem dodać mały szczegół - to są siłowniki centrala w fordzie sierra i dlatego mają one: master 4 kable, a slave 3 i nie mają centralki(czytane z książki obsługi i pytane w aso)! Ojciec mojej dziewczyny poprosił mnie o założenie, więc próbowaliśmy. Założyliśmy jednak wszystkie 4 siłowniki nowe i wszystko było ok (instalka na pilota, bo fordowski klucz tak zdarty, że wygląda jak patyk od lizaka), tylko że pozostała kwestia klapy kufra. Siłownik był tam nadal fordowski i nie zamykał, więc postanowiłem go odłaczyć. Dodam, że wszystko podłaczaliśmy pod kable ze starej instalki, żeby znów nie ciągnąć nowej wiązki - wykorzystaliśmy 2 z 3. Kiedy odłaczyłem bagażnik to central przestał działać. Prąd do centralki idzie - sprawdzone, siłowniki też działają (na krótko). Występuje jeszcze taka sytuacja, że gdy dotknę tymi kablami, króte odciąłem w bagażniku do masy to iskrzą - obydwa - jakoś tak mają 2 plusy, chociaż przy standardowych siłownikach polaryzacja jest przecież zmienna. Jutro to musze poprawić także proszę o odpowiedź. |
_________________
|
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 10-04-2007, 22:07
|
|
|
zaraz.. bo się gubię
w tej chwili masz 'nową' instalację w sensie:
-kupiłeś i założyleś nową typową centralkę na 5 kabli (?)
-podłączyleś te twoje siłowniki
-odłączyłeś ten z bagażnika bo nie działa?
czy jak?
może masz tą instalkę jakąś dziwną, że w stanie 'bezruchu' , przekaźniki w centralce w spoczynku, na oba 'bieguny' silnika siłownika kufra podają + (są zwarte do +) a gdy ma otworzyć/zamknąć to jeden //lub drugi// z przekaźników centralki przełącza się na chwilę zwierając do -; w efekcie masz zmianę polaryzacji z {+ : +} na {+ : -} // lub {-: +} by wywołać ruch; stąd iskrzenie; jeśli kupiłeś normalną typową uniwersalną centralkę to ma ona w środku zworki lub miejsca na lutowanie (luty wtedy robią za zworki) do konfiguracji, czyli do ustawienia nimi czy ma podawać w spoczyku + czy - na na co przełączać podczas ruchu a także na co ma reagować z centralki nadzrędnej (odbiorczej pilota jeśli osobna lub alarmowej), czy na sygnały - czy + i jakie;
to by była odpowiedź czemu możesz mieć plusy w spoczynku;
ale jak to teraz: masz normalne siłowniki czy te dziwne? na ilu kablach jakie podłączone? slave wszyskie czy jakieś mastery? centralkę uniwerslaną założoną?
jak w tej chwili to wygląda i jak masz do tego doąłczony ten od bagażnika i jaki on jest?
to może coś Ci wymyślę jeszcze;
//BTW: w fordzie pewno musiało być coś a'la centralka do tego w postaci kilku przekaźników, najwyżej nie opisali tego //
pzdr |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|