Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Dziwne siłowniki
Autor Wiadomość
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 07-04-2007, 22:25   Dziwne siłowniki

Mam do zamontowania siłowniki do centrala, tylko że mają one 3 kable zamiast 2. Jeden + i dwa takie, że przy zamtkaniu jeden dostaje masę, a przy otwieraniu drugi. Jak to podłączyć do centralki (standard 5 wyjść: czarny, brąz, biały, niebieski, zielony), jak normalne slave'y się nie da bo albo zamknę i nie otworzę, albo nie będę mógł zamknąć - pomocyy!!
_________________
     Moneta
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 08-04-2007, 08:47   

A skąd masz takie siłowniki? Slave powineń meć tylko 2 kable i na tych kablach dostaje zmienne napięcie, raz + i - (np. aby zamknąć) a drugi raz - i + (np. aby otoworzyć).

Jeżeli masz 3 kable i jest tak jak piszesz, to byś musiał zrobić jakiś układ który by miał 3 wejścia i 2 wyjścia - więc raczej byś musiał poradzić się jakiegoś elektronika który też nie wiadomo czy by zrobił taki układ (czytaj - czy by my się chciało i czy gra warta jest świeczki).

Prościej, kup siłowniki slave na 2 kable.
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-04-2007, 10:59   

a czy czasami trzy kable nie mają siłowniki sterujące?
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 08-04-2007, 14:30   

Nie wiem, to sa siłowniki raczej niestandardowe (mastery mają po 4 kable, a slave'y po 3), przykręcane na 3 śruby. Nie musze ich montować, ale nie chciałem kupowac nowych i byłem ciekawy. Skoro gra nie warta świeczki to te kilka zł odżałuję, może nawet zainwestuję w drogi zestaw do otwierania klapy z guzika :)
_________________
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-04-2007, 15:07   

dopiero co się produkowałem ostatnio :D więcej...
ale w skrócie - mastery mają 5 kabli nie 4, bo 2 z nich (zielony i niebieski) to +/- , -/+ zasilania na silnik siłownika w zależności od kierunku ruchu, pozostałe 3 to czarny (masa) oraz brąz i biały - do brąz. lub białego jest masa zwierana przy osiągnięciu jednego lub drugiego skrajnego położenia siłownika ('koniec drogi');
slave'y nie mają kontaktów skrajnych i mają tylko niebieski i zielony;

ty masz jakieś dziwaczne siłowniki, dedykowane pod może inne auto z inną centralką jakąś ruską :D

masz 2 wyjścia - albo kupić normalne siłowniki i w przyszłości nie mieć kłopotu z dopasowaniem do normalnej typowej centralki jeśli się zdarzy że siłownik jakiś lub centralka ci padną;
-albo przerobić kabelki i centralkę razem, bo nie ma sensu przy każdym siłowniku;
układ elektroniczny 'proffesional' można zrobić zawsze, czy nawet prosty a tranzystorach, ale najprościej byłoby ci za pomocą kilku diód i przekaźników dwóch;

c.d.n.

** Dodano: 08-04-2007, 16:12 **
jak rozumiem, masz siłowniki 3 przewodowe każdy; jeden przewód to wspólny +, 2 pozostałe to 2 razy masa; na + masz cały czas podany + a masę podajesz albo na jeden masowy albo na drugi, w zalżności w którą stronę ma iść siłownik?

zaraz coś dopiszę, tylko jem obiad i coś mnie wołają... moment

** Dodano: 08-04-2007, 17:54 **
...jush...

najprościej będzie Ci chyba w ten sposób:

** Dodano: 08-04-2007, 18:08 **
to w prostokącie pomarańczowym to powiedzmy, że centralka, choć w środku wierz mi jest inna ;D na nią wchodzi +12V [czerw], masa [czarny], [biały] i [brąz] które to po zwarciu do masy 'rozkazują' zamknąć/otworzyć, wychodzi [niebieski] i [zielony] na których jest + i - bądz - i + w momencie / na czas ruchu siłownika; po zakończeniu ruchu pozostaje na nich tylko - zazwyczaj.

Zasada taka = centralka na "zielonym" [na obrazku jako jaśniutkoniebieski ;D ] i "niebieskim" daje {+} i {-} lub {-} i {+} na czas ruchu;
masa w całym układzie i na siłownikach jest wspólna tak czy siak;
z niebieskiego i zielonego bierzesz poprzez diodę prostowniczą {+} w momencie gdy jest na jednym lub drugim;
dwa przekaźniki dochodzą; pierwszy 'biegun' cewki każdego przekaźnika łączysz do masy wspólnej dla wszystkiego, drugi poprzez diodę jak na rysunku do zielonego kabla z centralki; z drugim przekaźnikiem podobnie, z tym, że poprzez diodę do niebieskiego;
chodzi o ty, że obydwa przekaźniki mają masę cały czas, a {+} pojawia się tylko na jednym z nich, tylko na tym na kablu od którego akurat był czyli na przekaźniku od zielonego lub od niebieskiego i tylko na czas ruchu;
czyli zamiast siłowników do centralki łączysz jak na rysunku tylko przekaźniki przez diody, przy pojawieniu się podczas zamykania na wyjściu centralki {+} {-} na ten czas zaskakuje tylko przekaźnik jeden a w sytuacji otwierania {-} {+} tylko drugi przekaźnik; do wejścia przekaźników łączysz masę, a na wyjściu każdego z nich pojawia się masa tylko w momencie zamykania lub otiwerania; prosta konwersja, mam nadzieję, że rozumiesz, zresztą nie ma za dużo do rozumowania tu; działać musi i tyle, zwykłe przekaźniki po 2 zeta i 4 diody po 20groszy...

w 'kółku' masz powiedzmy siłownik, czyli ten sam co dla reszty +12V wchodzi a masy są brane z przekaźników;(ten siłownik może jest 2 silniczkowy po prostu)

wszystkie tego typu siłowniki 3 przewodowe łączysz równolegle, oczywiście jest to tylko slave;

PAMIĘTAJ że siłowniki ciągną w szczycie nawet kilka A, więc przekaźniki powinny móc wytrzymać taki impuls, te co kupisz.

diody to np 1N4001, wszystkie 4 sztuki, dwie z nich są do zasilenia tylko plusem tylko danego przekaźnika a dwie pozostałe po to są zaporowo z obydwoma biegunami każdej cewki przekaźika, by przepięcia zaindukowane przy rozłączniu rozładowywać, dłużej pożyje przekaźnik... wszystko w temacie chyba;

na rys 2 dokładnie to samo, ale pokazane tylko to co masz dorobić, czyli dopiąć się do masy i + wspólnych dla całości no i dodać połączone 2 przekaźniki i 4 diody;
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
mrk69 



Pomógł: 31 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1884
Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 10-04-2007, 20:17   

Więc piszę dalej. Zapomniałem dodać mały szczegół - to są siłowniki centrala w fordzie sierra i dlatego mają one: master 4 kable, a slave 3 i nie mają centralki(czytane z książki obsługi i pytane w aso)! Ojciec mojej dziewczyny poprosił mnie o założenie, więc próbowaliśmy. Założyliśmy jednak wszystkie 4 siłowniki nowe i wszystko było ok (instalka na pilota, bo fordowski klucz tak zdarty, że wygląda jak patyk od lizaka), tylko że pozostała kwestia klapy kufra. Siłownik był tam nadal fordowski i nie zamykał, więc postanowiłem go odłaczyć. Dodam, że wszystko podłaczaliśmy pod kable ze starej instalki, żeby znów nie ciągnąć nowej wiązki - wykorzystaliśmy 2 z 3. Kiedy odłaczyłem bagażnik to central przestał działać. Prąd do centralki idzie - sprawdzone, siłowniki też działają (na krótko). Występuje jeszcze taka sytuacja, że gdy dotknę tymi kablami, króte odciąłem w bagażniku do masy to iskrzą - obydwa - jakoś tak mają 2 plusy, chociaż przy standardowych siłownikach polaryzacja jest przecież zmienna. Jutro to musze poprawić także proszę o odpowiedź.
_________________
     Moneta
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 10-04-2007, 22:07   

zaraz.. bo się gubię ;D
w tej chwili masz 'nową' instalację w sensie:
-kupiłeś i założyleś nową typową centralkę na 5 kabli (?)
-podłączyleś te twoje siłowniki
-odłączyłeś ten z bagażnika bo nie działa?

czy jak?

może masz tą instalkę jakąś dziwną, że w stanie 'bezruchu' , przekaźniki w centralce w spoczynku, na oba 'bieguny' silnika siłownika kufra podają + (są zwarte do +) a gdy ma otworzyć/zamknąć to jeden //lub drugi// z przekaźników centralki przełącza się na chwilę zwierając do -; w efekcie masz zmianę polaryzacji z {+ : +} na {+ : -} // lub {-: +} by wywołać ruch; stąd iskrzenie; jeśli kupiłeś normalną typową uniwersalną centralkę to ma ona w środku zworki lub miejsca na lutowanie (luty wtedy robią za zworki) do konfiguracji, czyli do ustawienia nimi czy ma podawać w spoczyku + czy - na na co przełączać podczas ruchu a także na co ma reagować z centralki nadzrędnej (odbiorczej pilota jeśli osobna lub alarmowej), czy na sygnały - czy + i jakie;

to by była odpowiedź czemu możesz mieć plusy w spoczynku;

ale jak to teraz: masz normalne siłowniki czy te dziwne? na ilu kablach jakie podłączone? slave wszyskie czy jakieś mastery? centralkę uniwerslaną założoną?
jak w tej chwili to wygląda i jak masz do tego doąłczony ten od bagażnika i jaki on jest?
to może coś Ci wymyślę jeszcze;

//BTW: w fordzie pewno musiało być coś a'la centralka do tego w postaci kilku przekaźników, najwyżej nie opisali tego //
pzdr
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load