|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Kilka bolączek białego fiacika. |
Autor |
Wiadomość |
tompaw
witamy nowego
Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 2 Skąd: Kraków Pn.
|
Wysłany: 13-01-2005, 14:31 Kilka bolączek białego fiacika.
|
|
|
Witam wszystkich forumowiczów.
To mój pierwszy post tutaj, więc jeszcze mnie nie znacie. Po krótce to - mieszkam w Krakowie i od pewnego czasu siedze za kółkiem TIPO '91 1.9 D (choć na naklejce jest TD ;P). Deska cyfrowa, ale bez obrotomierza Wiekszosc czasu zawodowo, edukacyjnie i rozrywkowo spedzam przy wielkim pudle stojacym na moim kompie, ale ostatnio stwierdzilem, iz potrzebuje czegos innego w czym bede mogl dlubac, a co nie bedzie sialo mi 85 Hz stroboskopem po oczach ;]
Auto moje ma przebiegu juz pod 200 k km, tak ze tu i owdzie lubi sie cos spierniczyc (mimo wszystko jestem z niego bardzo zadowolony i do dzis pamietam jak kolega z focusa siadl na kanapie z tylu i zaczal sie rozgladac jakby wszedl do wielkiej hali). No i poza standardowymi bolączkami, takimi jak tylna wycieraczka (zbieram się do naprawy kabelka juz 2 miesiące), pojawiły się ostatnio także sprawy, w których potrzebuję pomocy, gdyż spec ze mnie żaden.
1) Hamulce przednie - przez około 3 miesiące po wymianie klocków (wcześniej też) podczas hamowania masakrycznie ściągał do lewej (aż wyrobiłem sobie odruch: noga na hamulec + kierownica w prawo). Potem owo ściąganie jakby osłabło, ale za to z hamulców zaczęły dochodzić niepokojące dźwięki. Po zdjęciu koła okazało się, że prawe klocki są zużyte tak w 40%, a lewych NIE MA (tzn zostały same okładki, klocki w 100% się starły). Ściąganie się wyjaśniło, ale przyczyna pozostała tajemnicza. Klocki wymieniłem, odpowietrzyłem jedną połowę (prawy przód + lewy tył) i przez pewien czas było ok. Teraz mam wrażenie, że sprawa się powtarza.
2) Generalnie układ kierowniczy - po wymianie opon na zimówki autko lubi sobie ściągać do lewej, niezależnie od tego czy przyspieszam, czy hamuje. Poza tym ze jezdzi sie tak srednio wygodnie, to obawiam sie czy przez to opony nie zuzywaja sie szybciej... no i generalnie tak byc nie powinno. Przy predkosci okolo 130 km/h pojawia sie takie jakby lekkie "falowanie" kierownicy, tzn zaczyna ona się lekko kręcić w prawo-lewo-prawo-lewo z częst. ok. 2x/sek (a więc o wiele za niską na np nie wyważone koła bądź złą nawierzchnię - obserwuję to na A4). Dodatkowo, jeżeli podczas skręconych kół wjadę w jakąś, najmniejszą choćby dziurkę (nawet przy 5 km/h) to znad prawego koła dochodzi głośne "dup" - jakby cos uderzało od środka w okolice mcpersonow. Przy okazji czuc jakby lekki przeskok na kierownicy.
3) Ostatnio zaczely sie dziac dziwne rzeczy z elektryka (wiem, ze to nie ten dzial, ale nie chcialem dzielic posta). Czasami (ok 20% czasu jazdy) lekko nie dogasa ikonka akumulatora (tzn jak deptam gaz to ciemnieje, jak spadaja obroty to jasnieje tak max do moze 25% normalnej jasnosci przy wylaczonym silniku). Sprawdzilem napiecie na akumulatorze i wydaje sie OK (~12.5 V przy wylaczonym silniku, ~13.9 na niskich, ~14.1 na wysokich obrotach). DODATKOWO, czasami podczas jazdy (glownie w miescie) nagle zaczynaja mi migac awaryjne, z tym, ze nie jest to takie normalne miganie, bo migaja rzadziej i nie slychac przy tym cykania. Jest to o tyle nie fajne ze przestaja wtedy dzialac normalne migacze i na srodku 4 pasmowego matecznego wygladam jak choinka ;]
Jezeli ktos mialby jakies rady albo wskazowki dla poczatkujacego amatora, to bylbym bardzo wdzieczny.
Pozdrawiam, narazie.
PS: Maksymalnie mialem na budziku o 1 km/h wiecej niz na fotce na gorze forum ;] |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-01-2005, 15:24 Re: Kilka bolączek białego fiacika.
|
|
|
EDIT - ADMIN - Staraj się uzwyać odp , a nie "cytuj" bo rosnie z tego bardzo duzy i dlugi post! Tutaj wycialem zacytowany powyzej caly post!
Sporo do gadania hihi no ale co tam
ad1
Podejrzewam że to moze z servem lub urządzeniem zapomniałem jak to się nazywa które rozdziela siłe (płyn hamulcowy ) .Może być to też wina nie odbijającego tłoczka stąd by sciaganie i starcie klocków pasowało by mi .Jak z tarczami w jakim są stanie ?? Tarcze też dają drgania na ster!! jak mają defekt!!
ad2
Więc to chrupnięcie to na 80% przegób napędowy na pół osi .
Co do ściągania to może byc;tarcze, felga-felgi,hamulce,GEOMETRIA zawieszenia tzw zbierzność kół
Proponuje ustawienie zbieżności , dokładne sprawdzenie;stanu wahaczy,stabilizatora ,koncówek drążków kier.elementów gumowych
ad3
Co do ładowania to masz nie dłużego aczykolwiek niby dobre tzn ja przy uruchomionym silniku mam troche ponad 14 wolt poza tym jakie są żarówki może 100wat hehe a w tym przypadku to prawidłowy objaw !
Jakie masz obroty silnika nagrzanego do 90 st?? bez odbiorników żadnych??
druga sprawa to migacze jest jeden przerywacz przy bezpiecznikach od ;ma działanie do migaczy i awaryjnych należy nieraz przetrzyścić styk pomiędzy pracującą blaszką a drugim elementem umnie pomogło miałem objaw że migacz chwilowo zostawał tzn nie migał tylko sie palił. Po wytrzszczeniu jak nowe działają. Był tam nalocik taki zielonkawy.
Ale u ciebie się samo załacza??
może kabel jakiś jest luźny lub masz coś z włącznikiem awaryjnych????? |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 13-01-2005, 16:10
|
|
|
A1/A2
Jesli slychac chrupotanie to 1)przegub 2) lozysko kola.
To sciaganie tak jak przedmowca mowil - nieobijajacy do konca hamulec - podnies kola odpal auto przyhamuj kilka razy, zobacz czy blokuje kolo.
Jedz do sprawdzenia wywazenia kola - drgania RACZEJ napewno sa spowodowane zly wywazeniem kola lub lozysko zaciera sie to tez moze byc powodem sciagania na jedna strone! Sprawdz zbieznosc.
A3
Na 100% uszkodzony jest wlacznik kierunkow.
Wycieraja sie tam styki i dochodzi do malego "zwarcia" i przekaznik dostaje "lewy" prad przez co swiruje.
Lub przekaznik jest uszkodzony -ale stawiam na wlacznik kierunkow - musial bys rozebrac cala "dzwigienke" - uwaga tylko ostroznie! |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-01-2005, 16:56
|
|
|
Co do rączek jest bardzo dużo urzywek tych rączek na złomie w poznaniu
krotoski złom lecz są one ogólnie drogie tam jedna ok 100zł to cenna wywoławcza. Jak by co odpowiem dokładniej lub podam tel. |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
tompaw
witamy nowego
Dołączył: 13 Sty 2005 Posty: 2 Skąd: Kraków Pn.
|
Wysłany: 13-01-2005, 18:10 Re: Kilka bolączek białego fiacika.
|
|
|
tempra-grafitmetalic napisał/a: | Podejrzewam że to moze z servem lub urządzeniem zapomniałem jak to się nazywa które rozdziela siłe (płyn hamulcowy ) .Może być to też wina nie odbijającego tłoczka stąd by sciaganie i starcie klocków pasowało by mi. |
Hm... no wiec jezeli chodzi o serwo, to sprawdzalem ta pompke podcisnenia co jest na silniku a co do niego idzie i jest OK. Pompa - nie mierzylem czy rowno pompuje ale jezeli chodzi o plyn i odpowietrzenie to tez z tym zrobilem. I w sumie to wyjalem, wyczyscilem i nasmarowalem odpowiednia pasta tloczek, ale... prawy, a skoro sciaga w lewo, to moze on nie odbijac. Sprawdze =]
tempra-grafitmetalic napisał/a: | Jak z tarczami w jakim są stanie ?? Tarcze też dają drgania na ster!! jak mają defekt!! |
Maja dokladnie 1mm roznicy grubosci. Troche wyjechane juz, ale "rowno".
tempra-grafitmetalic napisał/a: | Więc to chrupnięcie to na 80% przegób napędowy na pół osi .
Co do ściągania to może byc;tarcze, felga-felgi,hamulce,GEOMETRIA zawieszenia tzw zbierzność kół
Proponuje ustawienie zbieżności , dokładne sprawdzenie;stanu wahaczy,stabilizatora ,koncówek drążków kier.elementów gumowych
|
To nie jest chrupniecie, tylko zdecydowanie uderzenie, jakby ktos mlotkiem walnal w konstrukcje samochodu. Troche mnie to martwi, bo z sasiadem, ktory dlubie w autkach nie potrafilismy dojsc do tego co to moze byc. Wahacze sa nowe i dokrecone, zbieznosc tez jest zrobiona.
tempra-grafitmetalic napisał/a: | ... mam troche ponad 14 wolt poza tym jakie są żarówki może 100wat hehe a w tym przypadku to prawidłowy objaw ! |
No... jedna jest troche ponadprzepisowa...
tempra-grafitmetalic napisał/a: | Jakie masz obroty silnika nagrzanego do 90 st?? bez odbiorników żadnych?? |
Primo - mam spierniczony termostat i silnik nie dochodzi do takiej temperatury. Jakies namiary na termostaty w Krakowie ?
Secundo - nie mam obrotomierza, wiec i tak nie zmierze
tempra-grafitmetalic napisał/a: | styk pomiędzy pracującą blaszką a drugim elementem umnie pomogło miałem objaw że migacz chwilowo zostawał tzn nie migał tylko sie palił.
Ale u ciebie się samo załacza?? |
No wlasnie tak, niezaleznie od tego, co robie akurat z migaczami. Czasami sie zalacza jak sa wylaczone, czasami jak akurat migam.
tempra-grafitmetalic napisał/a: | może kabel jakiś jest luźny lub masz coś z włącznikiem awaryjnych????? |
Wlasnie tak "na czuja" to wydaje mi sie, ze to nie jest kwestia awaryjnych, bo one przy miganiu wlaczonym guzikiem wydaja charakterystyczne klik. A czy moze byc tak, ze gdzies z tylu masa nie łączy i prąd zamiast frunąc do Ziemi od razu, to znajduje sobie droge przez caly obwod swiatel (zalaczajac migacze) ?
miszko napisał/a: | Jedz do sprawdzenia wywazenia kola - drgania RACZEJ napewno sa spowodowane zly wywazeniem kola lub lozysko zaciera sie to tez moze byc powodem sciagania na jedna strone! Sprawdz zbieznosc. |
Kola sa wywazone i zbieznosc jest zrobiona. Przy zbieznosci / wywazeniu drgania sa bardziej "drżące" i maja wieksza czestotliwosc. Tutaj sa to plynne "wahania" kierownicy, tak jakby obok ktos Ci nia ruszal.
Narazie sciagnalem sobie ksiazke do tipa i bede sie edukowal. Zobaczymy co wyjdzie =) |
|
|
|
|
dziura.arek
Pomógł: 3 razy Wiek: 44 Dołączył: 28 Lis 2004 Posty: 690 Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 13-01-2005, 21:57
|
|
|
Cze też śmigam Tipkiem i polecam sklep w Modlnicy spoko ludzie można się dogadać.
Moim zdaniem jako urzytkownika Tipo nie odbijają ci tłoczki od hamulców przy kołach. Ja u siebie to rozbierałem i wymieniałem gumki acz kolwiek tego nie zalecają. Gumki kupiłem w interCarsie na Żmujdzkiej..
Co do zawieszenia to jest bardzo słabe. Jeśli masz nowe wachacze to wina może na łączeniu zwrotnicy i wachacza czyli swożniu. Jeśli jest to słabo skręcone to właśnie tak słychać i czuć dziwne luzy na kierownicy przy wyjściu z zakrętu jakby to koło uciekało. Może mieć też luz górnia poduszka amortyzatora. Ja też miałem falowanie i powodem tego był luz na przekładni kierowniczej (bez wspomagania). Wymieniłem w niej jedno łożysko i wszystko zesztywniało. Co do żażenia kontrolki to standartowa usterka Tipo niekontakt na złączkach. Problemu z kierunkami szukał bym przy kierownicy. Może być też przetarty kabel. |
|
|
|
|
GRAFIT
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 719 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 14-01-2005, 05:45
|
|
|
Te puknięcie o kaste pewnie jest na sworzniu jak pisze dziura arek albo coś nie dokręcone .
Poza tym może być coś z napędem tzn sprawdź pół ośki czy są dokręcone czy nie ma luzu? kolejna rzecz to maglownica!!!!!!!!!!!!
bo umnie też puka są to w niej tulejki wyrobione kolumna właśnie puka nieraz ostro!!! |
_________________ Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 26-06-2005, 22:29
|
|
|
tompaw
Odnośnie punktu 2, zajrzyj na stronę http://forum.tempra.org/v...ghlight=przegub i przyczytaj mój post a Twoja sprawa się wyjaśni.
Odnośnie punktu 1 - sprawdż wachacze a szczególnie ich tylne łożyska. Przy ruszaniu przód tył powinny końcówki wachaczy z nich wychodzić. Może wystarczy je wymienić ale jezeli okaże sie że są wybite sworznie - to lepiej całe wachacze i będziesz miał komfort jazdy.
Odnośnie punktu 3 - należy uznać wyłącznik świateł awaryjnych za uszkodzony i wymienić na nowy kupiony w serwisie fiata - każdy inny może być uszkodzony. Można również spróbować go naprawić. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
unknown
Pomógł: 66 razy Wiek: 41 Dołączył: 17 Mar 2005 Posty: 3978 Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 27-06-2005, 00:24
|
|
|
hamulce - tłoczki lubią robić jaja, zwł jak się kiedyś raz dbrze zapieką.....
ja z mmoimi miałem tak, że co 3 miechy wypadało przesmarować, czyścić itp by się racjonalnie zachowywały, ale wygrałem....
sprawdzałeś przewdoy hamulcowe? te gumowe - one się lubią spsuć, a co najlepsze robić jaja - ich guma w środku lbu pękać 'parcieć' itp i czasami przytyka (choć nie zawsze) czasem ustaje, czasem wraca...... stare gumowe przewody mogą wywołać podobne efekty - odpowietrzysz a mimo tego nie zawsze równomiernie dojdzie do obu stron (tłoczków) ciśnienie/płyn....
2) co do ściągania, falowania itp - sprawdź zbieżność , sprawdź gałki (drążki kier.-końcówki) przy zwrotnicach - jak masz już wyrobione i mają luzy to tak będzie i nowe trza (można znaleźć po chyba 2X zł/szt), stukanie/dup - w jakim stanie wahacz - sworzeń, 'poduszka'/górne mocowanie amorka? nie przesunęło się coś/wyrobiło? choć przegub półosi też b.możliwy, łożysko też ale tu by raczej cały czas coś grało/szumiało/wyło.....
co do ściągania to też: tarcze/hamulce, koła-opony/felgi, _łożyska_ (przekonałem się sam) i kto wie co jeszcze... sprawdzanie po kolei...
3) akku - ładowanie w normie, choć jeśli kotrolka Ci puszcza oczka :-) polecam sprawdzić dokładniej akumul. jak i alternator (szczeg. regulator napięcia);
padający akumulator może robić w sobie wewn. zwarcie i przeciążać alternator, a ten po czasie w końcu padnie (koszty różne, niemałe)..... padający alternator - szczeg. regulator napięcia - powoduje czasami różne migania kontrolki ładowania;
jeśli alternator jest w porządku , regulator Ci działa (może chwilami tylko nie domagać jeśli się nie uszkodził na poważnie, a wtedy mogłeś akurat mierzyć ładowanie jak działał) i w tym obrębie nie ma problemów z ładowaniem, to może paski masz już starsze i 'skoki' obrotów poważniejsze przy puszczaniu gazu itp - kontrolka ładowania jest dość wrażliwa na rodzaje/poziomy/skoki napięć ładowania....
temat(y) też wałkowane na forum używaj funkcji szukaj :-)
co do kierunkowskazów - tu np. wyrobienie przełącznika możliwe, ale jak masz coś pomieszane w instalacji czy jakiś drutek gdzieś lata/styka się to też możesz mieć takie efekty..... zwłaszcza, jeśli migają (podczas 'ataku' migania :-) )nie z równą częstotliwością tylko różnie.... jeszcze inna przyczyna - wyrobiony przerywacz - w końcu jest tam cś a'la przekaźnik i zawsze jakoś sobie 'spawa' przy przełączaniu, nawet przy małych prądach i normalnej pracy.... mogło to 'zaśniedzieć' na styku, wtedy nie kontaktuje, albo sam w sobie się wyrobił i czasem sobie 'lotto' jakoś w środku, wtedy przypadkowe migania jak najbardziej, a prawidłowe migania gdy włączysz niekoniecznie..... |
_________________
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy http://www.nizu.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|