Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Gdzie gaz ziemny?
Autor Wiadomość
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-09-2005, 13:06   Gdzie gaz ziemny?

Gdzie w Polsce montowana jest instalacja gazu ziemnego do auta? Zastanawiam się nad kupnem auta z takową lub montaż takiej tu w Polsce. No i nie wiem co się bardziej opłaca.
Czy ktoś posiada instalację, a jesli tak to jak się sprawuje? Jakie jest spalanie, koszt jazdy itp?
Ciekawi mnie czy rzeczywiście warto się tym interesować i czy lepiej szukać stacji czy inwestować w pompę podłączoną do instalacji w domku?
Co myślicie?
     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 04-09-2005, 15:23   

cytata

Głównym składnikiem gazu ziemnego jest metan, jego zawartość wynosi najczęściej od 90 do 97% (objętościowo). Gaz ziemny jest przechowywany w butlach, pod ciśnieniem około 20 MPa (200 atm). Stosowane oznaczenie CNG jest skrótem angielskiej nazwy - Compressed Natural Gas. Gaz ziemny o ciśnieniu atmosferycznym można również skraplać w niskich temperaturach, rzędu -162oC. Stosowane oznaczenie tego paliwa LNG jest również skrótem angielskiej nazwy Liquified Natural Gas. Do przechowywania skroplonego gazu ziemnego w samochodzie stosowane są pojemniki kriogeniczne z izolacją cieplną, najczęściej pianowo-proszkową. Objętość tych pojemników wynosi od 70 do 300 litrów. Występujące w nich ciśnienie jest rzędu 0,15 MPa. W tych warunkach ciekły gaz ziemny może być przechowywany nawet przez 3 do 4 dni, praktycznie bez strat wskutek parowania. W tym czasie ciśnienie odparowanego gazu nie powinno przekroczyć dopuszczalnej wartości wynoszącej 0,4 MPa. Stosowanie skroplonego gazu ziemnego zamiast gazu sprężonego pozwala na poprawę niekorzystnego, dla tego stosunku ilości przechowywanej energii do objętości masy całkowitej paliwa. Równocześnie, eksploatacja samochodów zasilanych skroplonym gazem ziemnym jest bezpieczniejsza, niż w przypadku stosowania gazu sprężonego, bowiem ryzyko eksplozji zbiorników paliwa w razie wypadku jest wówczas mniejsze. Przechowywanie sprężonego gazu ziemnego w butlach ciśnieniowych ze względu na ich znaczny ciężar, ogranicza możliwość jego stosowania do samochodów ciężarowych i autobusów. Masa butli produkcji krajowej o pojemności 80 dm3 wynosi około 100 kg. Umożliwia ona zmagazynowanie około 15 m3 gazu ziemnego w warunkach normalnych. W samochodzie umieszcza się od 4 do 6 butli, co pozwala na przechowywanie w nich od 60 do 90 m3 gazu w warunkach normalnych. Ta objętość gazu zapewnia przebieg samochodu, w zależności od warunków eksploatacyjnych, wynoszący od 200 do 300 km. Stosowane obecnie technologie wytwarzania butli kompozytowych pozwalają na znaczne obniżenie ich masy ( butla o pojemności 80 dm3 waży 30 kg ) a tym samym zmniejszenie dodatkowego obciążenia pojazdu zespołem butli magazynujących sprężony gaz ziemny. Wartość opałowa gazu ziemnego, w zależności od jego składu równa jest około 35,6 MJ/m3. Stąd też zużycie gazu ziemnego w m3, pod ciśnieniem atmosferycznym, odpowiada w przybliżeniu zużyciu benzyny w litrach na 100 km. W praktyce jednak zużycie gazu ziemnego w m3 jest nieco mniejsze niż benzyny w litrach. Liczba oktanowa gazu ziemnego wynosi około 105 jednostek , a więc charakteryzuje się on również znaczną odpornością na spalanie stukowe. Zakres zapalności gazu ziemnego jest szeroki, gdyż zawiera się w przedziale wartości współczynnika nadmiaru ţpowietrza od 0,6 do 1,9. Możliwe jest więc osiąganie stabilnej pracy silnika na mieszankach ubogich, co pozytywnie wpływa na jego ekonomiczność. Zarówno skroplona mieszanina propanu i butanu, jak i gaz ziemny są paliwami pełnowartościowymi. Gaz ziemny, przed jego stosowaniem jako paliwo silnikowe nie wymaga żadnej dodatkowej obróbki technologicznej. Również silniki zasilane gazem ziemnym nie wymagają zasadniczych zmian, w porównaniu z oryginalną wersją.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
Pele_Tipo 



Wiek: 38
Dołączył: 26 Mar 2005
Posty: 685
Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 04-09-2005, 17:08   

a masz gdzie zatankowac ??

pompa podlaczona do domu ?? ekhm jeszcze nie slyszalem by ktos zrobil sobie prywatny dystrybutor

jedna sprawa: poczekaj az to sie rozpowszechni chociaz w Warszawie i dopiero mysl co robic gdzies tam nad Odra
zreszta do was pozniej dojdzie bo macie blisko do Reichu
_________________
bylo 159A2.000, jest 160A1.046 i minus 200kg, a od niedawna takze pierwszy sponsor www.motohurt.com
  
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-09-2005, 17:54   

No tak, tylko jaki jest faktyczny koszt instalacji oraz czy w ogóle warto to robić? Jak na razie to jest 9 stacji w Polsce a zasięg do 300km jest...malutki. Pozostaje specjalna sprężarka do domku oraz nie ruszanie się na więcej niż 100km z domu. Takie casko można sobie sprowadzić z USA i podłączyć pod domową instalację jak kuchenkę.
Co do legalności to zapewne Pan Minister powie, że to szkodliwe dla Państwa, ale cóż ja poradzę, że Państwo jest bardziej szkodliwe dla mnie niż ja dla niego...to nie ja je rabuję, to ono rabuje mnie. Ja nic nie ukradłem, a Pan Minister...szkoda gadać.
Znam ludzi którzy po odpowiednich przeróbrach tankują auta z przydomowych butli do grzania domu. To też przecież LPG, ale tańszy. Wiem że mówimy o ziemnym, ale to też mały dystrybutor, do użytku własnego ;)
Jeśli chodzi o dostepność to ok 30km od granicy mam stację i to właśnie w byłych DDRach jest więcej stacji Erdgazu. Im dalej w Niemcy tym większa panika. Tam to nawet prądem już grzeją, bo się boją (albo olejem).
Może lepiej kupić auto z instalacją fabryczną? Zafira, Multipla itp mają już butle w podłodze. Może to jest lapsze rozwiązanie zamiast bagażnika z zespołem butli?
Co do silników to słyszałem, ale nie jestem tego w 100% pewien, że instalacje te są dedykowane głównie do silników diesla i z nimi najlepiej pracują. Ciekawe czy to prawda.
Jak na razie śmigam na LPG i nie narzekam, ale boję się, że nasz mądry rząd po wyborach stwierdzi, że akcyza na ten gaz jest za mała i znów zaczną kombinować. A w przypadku gazu ziemnego tankując w domu z instalacji nie mogą nic zrobić :)
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 04-09-2005, 19:05   

http://www.gazziemny.pl/79.htm
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
Emf 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 47
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 2668
Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 04-09-2005, 21:21   

Ja jestem raczej sceptycznie nastawiony bo jesli tylko nasz rzad zwietrzy w tym biznes to udupi i CNG
Jak na razie koszt montazu instalki jest zabojczy.
Wolalbym juz zainstalowac sekwencyjne LPG bo koszt nizszy, a autko chodzi jak malina.
_________________
Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.

     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 05-09-2005, 06:44   

Emf ale sam gaz drogi (LPG)
I chodzi o to coby szukać juz nowszych źródeł które przez kilka lat (z LPG sie to udawało ponad 10lat) będą tanie.

Przypomnę ci że w 1996 jak mój kolega miał gaz w renówce to wszyscy sie śmiali że nie ma stacji, ze wybuchnie, i że jeździ na wode.
Więc nie ma co sie zniechęcac. Początki są ciężkie ale trzeba się już rozgladać - chyba że jednak cen LPG nie podniosą.

Zobaczymy po wyborach.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 05-09-2005, 06:54   

No, ale wieści z rynku paliwwego są straszne. W Niemczech jeszcze trochę i litr PB95 będzie kosztował 1,5€, więc i u nas dobije do 5zł. LPG jest pochodną ropy, więc i tutaj cena jest zależna od surowca.
W przypadku gazu ziemnego można go tanio wydobywać i nie jest on wcale zalezny od ropy. Dlatego wybiegając w przyszłość wnioskuję, że będzie to kolejne źródło zasilania aut. Może jeszcze nie za rok, ale ceny paliw przybliżają ten moment niemiłosiernie.
     assistance   Moneta
 
 
MupiK 



Pomógł: 15 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 1350
Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
Wysłany: 05-09-2005, 11:02   

Hehe a ja tam bym chail auto na wode ;-)
_________________
www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać.
     Moneta
 
 
dzejbi 



Wiek: 44
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 310
Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 05-09-2005, 23:16   

mkaminski100 napisał/a:
Jak na razie to jest 9 stacji w Polsce ...


Z tego co wyczytałem w linku, który podał Miszko to jest już "aż" 10 stacji CNG i "aż" 748 pojazdów, z czego większośc to autobusy i pojazdy użytkowe a tylko 35 sztuk to auta prywatnych właścicieli.

Jak widać narazie to wszystko raczkuje. W Łodzi na przykład narazie nie ma stacji ładowania CNG. Ma być w co prawda w niadalekiej przyszłości wybudowana ale tylko z racji na przekształcanie naszych miejsckich autobusów w ten alternatywny sposób zasilania. W mniejszych miastach będzie z tym bardzo ciężko, gdyż główną przeszkodą jest usytuowanie gazociągu.
_________________
ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 06-09-2005, 05:34   

Ogólnie to stacji jest więcej, ale tylko 9 jest ogólnodostępna. Jeśli zainteresowanie byłoby większe to postawienie stacji wymaga jedynie dostępności gazu ziemnego, a z tym takiego strasznego problemu nie ma.
W innych krajach jak NIemcy, Belgia Dania, ANglia itp paliwo to jest bardziej rozpropagowane i się sprawdza, więc wnioskuję, że może i u nas zacznie się robic kiedyś popularnie. Niestety jak to zwykle bywa, wielkie koncerny nie propagują rozwiązań ekologicznych czy tanich, a takie które dają zyski, więc boję się, że za czas jakiś zaczną nam wpychać wodów zamiast gazu ziemnego. Przetworzenihie wodoru jest niestety dość kosztowne i paliwo to będzie na pewno droższe od CNG.

http://www.elpigaz.com/cng_stacje.htm
     assistance   Moneta
 
 
Emf 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 47
Dołączył: 16 Sty 2005
Posty: 2668
Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 06-09-2005, 14:56   

Dochodzi jeszcze jeden mankament.
Tankowanie CNG trwa duuuuuuuzo dluzej niz obecnych paliw.
_________________
Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.

     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load