|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Gdzie gaz ziemny? |
Autor |
Wiadomość |
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-09-2005, 13:06 Gdzie gaz ziemny?
|
|
|
Gdzie w Polsce montowana jest instalacja gazu ziemnego do auta? Zastanawiam się nad kupnem auta z takową lub montaż takiej tu w Polsce. No i nie wiem co się bardziej opłaca.
Czy ktoś posiada instalację, a jesli tak to jak się sprawuje? Jakie jest spalanie, koszt jazdy itp?
Ciekawi mnie czy rzeczywiście warto się tym interesować i czy lepiej szukać stacji czy inwestować w pompę podłączoną do instalacji w domku?
Co myślicie? |
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 04-09-2005, 15:23
|
|
|
cytata
Głównym składnikiem gazu ziemnego jest metan, jego zawartość wynosi najczęściej od 90 do 97% (objętościowo). Gaz ziemny jest przechowywany w butlach, pod ciśnieniem około 20 MPa (200 atm). Stosowane oznaczenie CNG jest skrótem angielskiej nazwy - Compressed Natural Gas. Gaz ziemny o ciśnieniu atmosferycznym można również skraplać w niskich temperaturach, rzędu -162oC. Stosowane oznaczenie tego paliwa LNG jest również skrótem angielskiej nazwy Liquified Natural Gas. Do przechowywania skroplonego gazu ziemnego w samochodzie stosowane są pojemniki kriogeniczne z izolacją cieplną, najczęściej pianowo-proszkową. Objętość tych pojemników wynosi od 70 do 300 litrów. Występujące w nich ciśnienie jest rzędu 0,15 MPa. W tych warunkach ciekły gaz ziemny może być przechowywany nawet przez 3 do 4 dni, praktycznie bez strat wskutek parowania. W tym czasie ciśnienie odparowanego gazu nie powinno przekroczyć dopuszczalnej wartości wynoszącej 0,4 MPa. Stosowanie skroplonego gazu ziemnego zamiast gazu sprężonego pozwala na poprawę niekorzystnego, dla tego stosunku ilości przechowywanej energii do objętości masy całkowitej paliwa. Równocześnie, eksploatacja samochodów zasilanych skroplonym gazem ziemnym jest bezpieczniejsza, niż w przypadku stosowania gazu sprężonego, bowiem ryzyko eksplozji zbiorników paliwa w razie wypadku jest wówczas mniejsze. Przechowywanie sprężonego gazu ziemnego w butlach ciśnieniowych ze względu na ich znaczny ciężar, ogranicza możliwość jego stosowania do samochodów ciężarowych i autobusów. Masa butli produkcji krajowej o pojemności 80 dm3 wynosi około 100 kg. Umożliwia ona zmagazynowanie około 15 m3 gazu ziemnego w warunkach normalnych. W samochodzie umieszcza się od 4 do 6 butli, co pozwala na przechowywanie w nich od 60 do 90 m3 gazu w warunkach normalnych. Ta objętość gazu zapewnia przebieg samochodu, w zależności od warunków eksploatacyjnych, wynoszący od 200 do 300 km. Stosowane obecnie technologie wytwarzania butli kompozytowych pozwalają na znaczne obniżenie ich masy ( butla o pojemności 80 dm3 waży 30 kg ) a tym samym zmniejszenie dodatkowego obciążenia pojazdu zespołem butli magazynujących sprężony gaz ziemny. Wartość opałowa gazu ziemnego, w zależności od jego składu równa jest około 35,6 MJ/m3. Stąd też zużycie gazu ziemnego w m3, pod ciśnieniem atmosferycznym, odpowiada w przybliżeniu zużyciu benzyny w litrach na 100 km. W praktyce jednak zużycie gazu ziemnego w m3 jest nieco mniejsze niż benzyny w litrach. Liczba oktanowa gazu ziemnego wynosi około 105 jednostek , a więc charakteryzuje się on również znaczną odpornością na spalanie stukowe. Zakres zapalności gazu ziemnego jest szeroki, gdyż zawiera się w przedziale wartości współczynnika nadmiaru ţpowietrza od 0,6 do 1,9. Możliwe jest więc osiąganie stabilnej pracy silnika na mieszankach ubogich, co pozytywnie wpływa na jego ekonomiczność. Zarówno skroplona mieszanina propanu i butanu, jak i gaz ziemny są paliwami pełnowartościowymi. Gaz ziemny, przed jego stosowaniem jako paliwo silnikowe nie wymaga żadnej dodatkowej obróbki technologicznej. Również silniki zasilane gazem ziemnym nie wymagają zasadniczych zmian, w porównaniu z oryginalną wersją. |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
Pele_Tipo
Wiek: 38 Dołączył: 26 Mar 2005 Posty: 685 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 04-09-2005, 17:08
|
|
|
a masz gdzie zatankowac ??
pompa podlaczona do domu ?? ekhm jeszcze nie slyszalem by ktos zrobil sobie prywatny dystrybutor
jedna sprawa: poczekaj az to sie rozpowszechni chociaz w Warszawie i dopiero mysl co robic gdzies tam nad Odra
zreszta do was pozniej dojdzie bo macie blisko do Reichu |
_________________ bylo 159A2.000, jest 160A1.046 i minus 200kg, a od niedawna takze pierwszy sponsor www.motohurt.com
|
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-09-2005, 17:54
|
|
|
No tak, tylko jaki jest faktyczny koszt instalacji oraz czy w ogóle warto to robić? Jak na razie to jest 9 stacji w Polsce a zasięg do 300km jest...malutki. Pozostaje specjalna sprężarka do domku oraz nie ruszanie się na więcej niż 100km z domu. Takie casko można sobie sprowadzić z USA i podłączyć pod domową instalację jak kuchenkę.
Co do legalności to zapewne Pan Minister powie, że to szkodliwe dla Państwa, ale cóż ja poradzę, że Państwo jest bardziej szkodliwe dla mnie niż ja dla niego...to nie ja je rabuję, to ono rabuje mnie. Ja nic nie ukradłem, a Pan Minister...szkoda gadać.
Znam ludzi którzy po odpowiednich przeróbrach tankują auta z przydomowych butli do grzania domu. To też przecież LPG, ale tańszy. Wiem że mówimy o ziemnym, ale to też mały dystrybutor, do użytku własnego
Jeśli chodzi o dostepność to ok 30km od granicy mam stację i to właśnie w byłych DDRach jest więcej stacji Erdgazu. Im dalej w Niemcy tym większa panika. Tam to nawet prądem już grzeją, bo się boją (albo olejem).
Może lepiej kupić auto z instalacją fabryczną? Zafira, Multipla itp mają już butle w podłodze. Może to jest lapsze rozwiązanie zamiast bagażnika z zespołem butli?
Co do silników to słyszałem, ale nie jestem tego w 100% pewien, że instalacje te są dedykowane głównie do silników diesla i z nimi najlepiej pracują. Ciekawe czy to prawda.
Jak na razie śmigam na LPG i nie narzekam, ale boję się, że nasz mądry rząd po wyborach stwierdzi, że akcyza na ten gaz jest za mała i znów zaczną kombinować. A w przypadku gazu ziemnego tankując w domu z instalacji nie mogą nic zrobić |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 04-09-2005, 21:21
|
|
|
Ja jestem raczej sceptycznie nastawiony bo jesli tylko nasz rzad zwietrzy w tym biznes to udupi i CNG
Jak na razie koszt montazu instalki jest zabojczy.
Wolalbym juz zainstalowac sekwencyjne LPG bo koszt nizszy, a autko chodzi jak malina. |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
jabko
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 1012 Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 05-09-2005, 06:44
|
|
|
Emf ale sam gaz drogi (LPG)
I chodzi o to coby szukać juz nowszych źródeł które przez kilka lat (z LPG sie to udawało ponad 10lat) będą tanie.
Przypomnę ci że w 1996 jak mój kolega miał gaz w renówce to wszyscy sie śmiali że nie ma stacji, ze wybuchnie, i że jeździ na wode.
Więc nie ma co sie zniechęcac. Początki są ciężkie ale trzeba się już rozgladać - chyba że jednak cen LPG nie podniosą.
Zobaczymy po wyborach. |
_________________ Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 05-09-2005, 06:54
|
|
|
No, ale wieści z rynku paliwwego są straszne. W Niemczech jeszcze trochę i litr PB95 będzie kosztował 1,5€, więc i u nas dobije do 5zł. LPG jest pochodną ropy, więc i tutaj cena jest zależna od surowca.
W przypadku gazu ziemnego można go tanio wydobywać i nie jest on wcale zalezny od ropy. Dlatego wybiegając w przyszłość wnioskuję, że będzie to kolejne źródło zasilania aut. Może jeszcze nie za rok, ale ceny paliw przybliżają ten moment niemiłosiernie. |
|
|
|
|
MupiK
Pomógł: 15 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Maj 2005 Posty: 1350 Skąd: Zabrze
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 05-09-2005, 11:02
|
|
|
Hehe a ja tam bym chail auto na wode ;-) |
_________________ www.aquamelior.pl - systemy filtracji wody, chemia i części do ekspresóworaz akcesoria, systemy filtracji powietrza, klimatyzacje, stacje uzdatniania wody, pompy ciepła i inne. W razie pytań proszę śmiało pisać. |
|
|
|
|
dzejbi
Wiek: 44 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 310 Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 05-09-2005, 23:16
|
|
|
mkaminski100 napisał/a: | Jak na razie to jest 9 stacji w Polsce ... |
Z tego co wyczytałem w linku, który podał Miszko to jest już "aż" 10 stacji CNG i "aż" 748 pojazdów, z czego większośc to autobusy i pojazdy użytkowe a tylko 35 sztuk to auta prywatnych właścicieli.
Jak widać narazie to wszystko raczkuje. W Łodzi na przykład narazie nie ma stacji ładowania CNG. Ma być w co prawda w niadalekiej przyszłości wybudowana ale tylko z racji na przekształcanie naszych miejsckich autobusów w ten alternatywny sposób zasilania. W mniejszych miastach będzie z tym bardzo ciężko, gdyż główną przeszkodą jest usytuowanie gazociągu. |
_________________ ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
|
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 06-09-2005, 05:34
|
|
|
Ogólnie to stacji jest więcej, ale tylko 9 jest ogólnodostępna. Jeśli zainteresowanie byłoby większe to postawienie stacji wymaga jedynie dostępności gazu ziemnego, a z tym takiego strasznego problemu nie ma.
W innych krajach jak NIemcy, Belgia Dania, ANglia itp paliwo to jest bardziej rozpropagowane i się sprawdza, więc wnioskuję, że może i u nas zacznie się robic kiedyś popularnie. Niestety jak to zwykle bywa, wielkie koncerny nie propagują rozwiązań ekologicznych czy tanich, a takie które dają zyski, więc boję się, że za czas jakiś zaczną nam wpychać wodów zamiast gazu ziemnego. Przetworzenihie wodoru jest niestety dość kosztowne i paliwo to będzie na pewno droższe od CNG.
http://www.elpigaz.com/cng_stacje.htm |
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 06-09-2005, 14:56
|
|
|
Dochodzi jeszcze jeden mankament.
Tankowanie CNG trwa duuuuuuuzo dluzej niz obecnych paliw. |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|