Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Azot?
Autor Wiadomość
mattipo 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 237
Skąd: Gdynia
Województwo: Pomorskie
Wysłany: 03-05-2010, 11:47   Azot?

Pompował z was ktoś koła azotem? Jakie są plusy, a jakie minusy azotu zamiast powietrza w kole? Usługa płatna 5 zł od opony. Co sadzicie?:)
_________________
było : tipo 1.4 AGT srebrna strzała :P
Jest: Marea 1.9 TD 100km :) krwawa Mery :D
     assistance
 
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 03-05-2010, 13:14   

Pompowanie kół azotem
Pompowanie opon samochodowych sprężonym azotem nie jest niczym nowym: od blisko trzydziestu lat metoda ta jest z powodzeniem stosowana w sportach samochodowych, w tym m.in. w Formule 1. Pomimo to wciąż wzbudza liczne kontrowersje, podważające zasadność wykorzystywania jej w normalnych autach osobowych.
Użytkownicy samochodów osobowych często zadają pytania dotyczące wymiernych korzyści wynikających z pompowania opon sprężonym azotem, zamiast tradycyjnie powietrzem z kompresora. Postanowiliśmy zapytać o zalety i wady tej metody specjalistów w kilku serwisach świadczących tę usługę.


Nabijanie w butlę?
Wielu użytkowników samochodów uważa, iż napełnianie opon azotem jest jedynie chwytem marketingowym, mającym przynieść dodatkowy dochód serwisowi: koszt napompowania wszystkich kół tym gazem wynosi ok. 20 zł, zaś na większości stacji korzystanie z kompresora jest bezpłatne. Poza tym, jak twierdzi wielu kierowców, w powietrzu jest przecież 78 proc. azotu, po co zatem stosować go z butli? Z takim stanowiskiem nie zgadza się Przemysław Rybiński, współwłaściciel serwisu opon w Żarach (woj. lubuskie): – Azot utrzymuje ciśnienie w oponach trzykrotnie dłużej niż powietrze atmosferyczne. Poza tym, podczas eksploatacji w wysokich temperaturach opona nie flaczeje, zmniejsza się również ryzyko jej wystrzału. Stałe ciśnienie wpływa na zmniejszenie oporu toczenia, zużycie paliwa oraz na żywotność opon – dodaje. Zdaniem fachowców, ciśnienie niższe od nominalnego o 0,2 bara, zwiększa zużycie gum o 10 proc. Przy niedoborze 0,6 bara żywotność opon zmniejsza się już o połowę.

Felgi bez nalotu?
W opinii wielu serwisantów, pompowanie sprężonym azotem wpływa też pozytywnie na stan techniczny felg samochodowych, w szczególności stalowych.
– Gaz ten nie wchodzi w reakcję z metalem, zmniejsza się zatem ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy – wyjaśnia Tomasz Gołębiewski z firmy Wulkan z Kolonii Zaścianki (woj. podlaskie). – Poza tym azot nie zawiera pary wodnej, która może dostawać się do wnętrza opony, np. podczas pompowania powietrzem, przy niesprawnym jego osuszaczu w zakładach wulkanizatorskich.

Często również przy napełnianiu gum tradycyjną metodą, do wnętrza zasysany jest olej i inne zanieczyszczenia warsztatowe. Dzieje się tak na skutek niewłaściwie funkcjonującego układu odolejania sprężonego powietrza.

Wady pompowania azotem
Największą niedogodnością związaną ze stosowaniem azotu jest dopompowywanie tego gazu, związane z koniecznością dojechania do odpowiedniej placówki (i ewentualną opłatą). W tym miejscu trudno też o prawidłowy pomiar, ponieważ opony są zagrzane, do tego niekoniecznie równomiernie, a mierzyć należy „na zimno”. Części użytkowników wydaje się z kolei, że po napompowaniu kół azotem nie muszą już kontrolować ciśnienia, mylnie zakładając, że wystarczy jak dwa razy w roku robi to serwis. Azot wprawdzie dłużej utrzymuje ciśnienie w oponie, ale i on stamtąd „ucieka”, chociaż znacznie wolniej niż powietrze atmosferyczne. A konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia w oponie są identyczne dla azotu i powietrza – do uszkodzenia opony albo jej zejścia z obręczy włącznie. Przypomnijmy, że producenci pojazdów i eksperci zalecają kontrolę ciśnienia co dwa tygodnie i przed dalszym wyjazdem.

Azot na dwa sposoby
Sprężonego gazu można używać bezpośrednio z butli – to najprostsza i najtańsza metoda, niewymagająca specjalnych instalacji. Jej wadę stanowi jednak konieczność częstej wymiany butli. Drugą metodą, pociągającą jednak za sobą większe nakłady finansowe, jest pozyskiwanie azotu z powietrza, za pomocą wytwornicy wyposażonej w specjalną membranę z włókien polimerowych. Jej zadanie polega na rozdzielaniu cząsteczek tlenu od cząsteczek azotu: pierwsze z nich są szybsze i odbijają się od membrany, drugie zaś przenikają przez nią do wnętrza wytwornicy. Zaletą tej metody jest możliwość jednoczesnego napełniania opon samochodowych azotem na kilku stanowiskach serwisowych.


Dwa pytania do Seweryna Szromika, kierownika serwisu samochodowego P.H.U. Stangum w Katowicach

– Czy są jakieś przeciwwskazania dotyczące pompowania azotem?
– Nie polecam azotu do opon dętkowych, spotykanych jeszcze np. w starszych pojazdach. Pompowanie takie jest po prostu bezcelowe: w przypadku dętki powietrze jest tak samo dobre jak azot, ponieważ nie ma bezpośredniego styku z felgą, a nic nie kosztuje. W szczególności zalecam natomiast napełnianie azotem opon nowych aut ze stalowymi felgami, ze względu na ograniczenie możliwości występowania na tych ostatnich korozji. Metoda ta może być jednak stosowana we wszystkich typach i rodzajach felg i opon samochodowych.

– Wciąż jednak niewielu użytkowników samochodów jest przekonanych do pompowania azotem…
– Wynika to głównie z wciąż jeszcze małej wiedzy na ten temat. Problem polega również na tym, iż praktyczne korzyści wynikające z napełniania opon azotem są widoczne dopiero po dłuższym czasie eksploatacji. Jedną z najważniejszych, jest na pewno ekonomiczna: stosując tę metodę można obniżyć zużycie paliwa do 3 proc., co jest na pewno istotne przy intensywnej eksploatacji auta, np. w przypadku pojazdów służbowych. Mniejsze spalanie, o czym nie trzeba nikogo przekonywać, wpływa także na ochronę środowiska.

Artykuł ze strony http://www.opony.com.pl/e...azotem.html[/b]
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 32 days
Network load