|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Air Show RADOM 29-30 sierpnia 2009 |
Autor |
Wiadomość |
ego
Pomógł: 37 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Gru 2004 Posty: 3059 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 01-09-2009, 13:13
|
|
|
ciechu napisał/a: | jest pewne nagranie ale z nielegalnego źródła. Nic więcej nie mogę napisać. | a dlaczego? bo tego akurat zrozumiec nie mogę... chyba,że jesteś osobą na pwaznym stanowisku związanym z lotnictwem i obowiazuję Cie tajemnica zawodowa,innego sensownego wytłumaczenia raczej nie widze... |
_________________ było TiPo 2.0 16v sedicivalvole
i było Bravo 2.0 20v hgt ...
i było FOCUS 1.8 Zetec
jest nuova Bravo |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 01-09-2009, 13:20
|
|
|
ego napisał/a: | chyba,że jesteś osobą na pwaznym stanowisku związanym z lotnictwem i obowiazuję Cie tajemnica zawodowa,innego sensownego wytłumaczenia raczej nie widze... |
chyba że te info ma od osoby na poważnym stanowisku związanym z lotnictwem |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 01-09-2009, 22:14
|
|
|
ego, Luczu, eeeh, ja jestem którąś tam z kolei osobą, przekazującą tą informację, więc praktycznie jest to pewnie bez znaczenia. Chodzi o to, że Białoruś to kraj ciągle niestety rządzony przez komunistów. A komuniści nigdy nie przyznają się, że wypadek został spowodowany przez ich wspaniałych, bohaterskich (tego akurat im nie ujmując) pilotów. Dlatego tak naprawdę nie dowiemy się pewnie nigdy prawdziwych przyczyn katastrofy. Na pewno nie oficjalnie.
Na lotnisku pewne osoby będące bliżej związane z lotnictwem, a nie koniecznie z daną sytuacją używają tzw. skanerów, dzięki którym korzystając z CB mogą nasłuchiwać rozmowy między wierzą a samolotem. Co lepsi "googlarze" znajdą już nagranie w sieci
** Dodano: 01-09-2009, 23:18 **
ego napisał/a: | ciechu napisał/a:
jest pewne nagranie ale z nielegalnego źródła. Nic więcej nie mogę napisać.
a dlaczego? bo tego akurat zrozumiec nie mogę... chyba,że jesteś osobą na pwaznym stanowisku związanym z lotnictwem i obowiazuję Cie tajemnica zawodowa,innego sensownego wytłumaczenia raczej nie widze... | hehe, napisałem że nie mogę nic więcej napisać w sensie, że narazie nic więcej nie wiem, a nie że obowiązuje mnie tajemnica służbowa. Tym bardziej, że napisałem, że źródło jest nielegalne! |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-09-2009, 00:28
|
|
|
Dokładnie, bo kazde uzywanie skanera jest nielegalne, mozna podsłuchac rozmowy Policji, Strazy Pozarnej, Pogotowia Ratunkowego...... Marynarki wojennej oraz własnie wejsc na pasmo lotnicze, nigdy, ale to prze nigdy nie mówi sie o tym, kto i po co tego uzywa, poprostu jest to nielegalne
ciechu napisał/a: | korzystając z CB |
Sprostuje.... nie z CB tylko na KF (krótkie fale) |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 02-09-2009, 00:32
|
|
|
egon. napisał/a: | Dokładnie, bo kazde uzywanie skanera jest nielegalne, mozna podsłuchac rozmowy Policji, Strazy Pozarnej, Pogotowia Ratunkowego...... Marynarki wojennej oraz własnie wejsc na pasmo lotnicze, nigdy, ale to prze nigdy nie mówi sie o tym, kto i po co tego uzywa, poprostu jest to nielegalne |
taki mały OT - da się coś podsłuchac ze zwykłego cb w aucie ? |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-09-2009, 00:33
|
|
|
Luczu napisał/a: | taki mały OT - da się coś podsłuchac ze zwykłego cb w aucie ? |
Zapomnij. Czytaj uwaznie to nie CB to KF
Ale nie zbaczajmy z tematu bo bardzo ciekawy jest |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 02-09-2009, 08:25
|
|
|
egon. napisał/a: | Sprostuje.... nie z CB tylko na KF (krótkie fale) | podziękował
Co prawda nie ma w tym nagraniu synchronizacji i wiele rzeczy zostało wyciętych, ale dla ciekawskich tvn24 wrzuciła w sieć rozmowę (a wyszedł z niej monolog) oficera koordynującego pokaz Su-27. Trochę się to kupy nie trzyma, a tym bardziej nic to nagranie nie wyjaśnia. http://www.tvn24.pl/-1,16...,wiadomosc.html |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-09-2009, 08:30
|
|
|
ciechu, z jednym masz racje, z tego nagrania nic nie mozna wywnioskowac |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 02-09-2009, 08:43
|
|
|
Cytat: | Śledztwo w sprawie wypadku prowadzi białoruska prokuratura wojskowa. Według tamtejszej gazety telegraf.by, śledczy podejrzewają, że doszło do złamania 465 artykułu kodeksu karnego (czyli "naruszenia przepisów lotu oraz przygotowań do lotu"), które mogło spowodować śmierć dwóch pilotów.
| potwierdza się (jak na razie) moja hipoteza. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 02-09-2009, 21:26
|
|
|
Cytat: | Jak piszą "Izwiestija", w biurze projektującym samoloty Su uważa się, że niedzielny wypadek mógł być następstwem przeprowadzanej od dawna na Białorusi modernizacji myśliwców bez współpracy z ich producentem. Wykorzystuje się przy tym nielicencjonowane wyposażenie pokładowe, przeznaczone dla klientów z krajów Trzeciego Świata. "W samolocie nieprawidłowo zadziałała awionika i piloci utracili kontrolę nad pracą silników" - cytuje gazeta krążącą wśród konstruktorów opinię. |
a tu się obala...
dobrze wiesz że nie tak prędko dowiemy się prawdy. a pewnie i tak najprawdziwsza prawda nie zostanie podana... |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 02-09-2009, 22:34
|
|
|
konikks napisał/a: | a pewnie i tak najprawdziwsza prawda nie zostanie podana... |
No tu sie zgodze, bo oni nigdy nam całej prawdy nie mówią |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 03-09-2009, 09:15
|
|
|
konikks napisał/a: | a tu się obala... | może nie koniecznie nieprawidłowe działanie silników (o czym pisałem wcześniej) zapewne jest powodem katastrofy. Tego nie da się ukryć i cokolwiek podadzą media i tak będę obstawiał, że silniki nawaliły (lub układ nimi sterujący). Tylko, że nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy nie wyciągają żadnych wniosków. Su-27 i podobny konstrukcyjnie mniejszy MiG-29 są najliczniej rozbijanymi samolotami na pokazach lotniczych. W większości przypadków (poza zderzeniami) przyczyną rozmiarów katastrofy jest brak wysokości, a w związku z tym czasu, na próbę ratowania ludzi, siebie czy sprzętu.
Co do pilotów... wszystko wskazuje na to, że nie chcieli się katapultować. Konsekwencje związane ze stratą maszyny i spowodowaniem katastrofy lotniczej prawdopodobnie ich przerosły. Ale to inna bajka.
Co więcej - zastanawiające jest, dlaczego piloci zmienili plan pokazu i zamiast wykonania półbeczki, po czym miało nastąpić wyrównanie i powrót nad oś pasa - w krytycznym momencie zdecydowali się na półpentlę, co jest trudniejsze i potrzeba do tego dużo więcej przestrzeni... |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-09-2009, 10:28
|
|
|
najpierw piszesz że wg ciebie przyczyną mógłby być błąd pilota
ciechu napisał/a: | Cytat:
Śledztwo w sprawie wypadku prowadzi białoruska prokuratura wojskowa. Według tamtejszej gazety telegraf.by, śledczy podejrzewają, że doszło do złamania 465 artykułu kodeksu karnego (czyli "naruszenia przepisów lotu oraz przygotowań do lotu"), które mogło spowodować śmierć dwóch pilotów.
potwierdza się (jak na razie) moja hipoteza. |
teraz piszesz że mogła to być usterka maszyny.
ciechu napisał/a: | nieprawidłowe działanie silników (o czym pisałem wcześniej) |
równie dobrze mógłbyś napisać że samolot się rozbił bo się rozbił |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 03-09-2009, 11:12
|
|
|
konikks, bo dla Ciebie wszystko powinno być proste Albo - albo. Chcę po prostu napisać, że chłopaki przeholowali z ostatnią figurą, aczkolwiek mogli z tego wyjść tak jak TEN PILOT, który już nie lata. Tyle, że on miał szczęście, bo silniki pracowały pełną parą. Na tą katastrofę złożyło się wiele czynników. A nie tylko awionika. Czytaj moje posty ze zrozumieniem i otwórz się trochę na sprawę, a nie ograniczasz się tylko do tego co podają media. Tym bardziej rosyjskie.
Wypowiedź głównego konstruktora Su-27 Aleksieja Kryszewa:
"Tym (awioniką - przyp. tłum.) zajmowała się mała firemka, z którą zawarła umowę strona białoruska. Nie wiem, dlaczego Białorusini na to poszli, my protestowaliśmy. Faktem jest, że utracony samolot był w podeszłym wieku (prod. ok. 1989-90). Ale jak był serwisowany, tego nie wiem, my go nie doglądaliśmy."
Wiadomo przecież, że w interesie biura Suchoja jest oczyścić się z zarzutów. Więc innych komentarzy nie należy się spodziewać. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 03-09-2009, 12:35
|
|
|
Pamietajmy tez o tym, ze mogły w tym przypadku zawiezdz oba czynniki, zarówno sprzet (silnik... nie koniecznie dwa) i człowiek (za mała wysokosc) przypuscmy, ze jeden czynnik niemiał miejsca:
Padł tylko silnik - piloci mieliby wiecej czasu na uratowanie samolotu, wyzsza wysokosc wiekrze szanse.
zawiódł człowiek - silniki sprawne, takze prawdopodobnie na dopalaczach tez udałoby sie z tego wyjsc.
Ale to tylko moje spekulacje |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
konikks
Pomógł: 43 razy Wiek: 42 Dołączył: 16 Lis 2006 Posty: 2755 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 04-09-2009, 08:06
|
|
|
ciechu napisał/a: | a nie ograniczasz się tylko do tego co podają media. |
a ty skąd masz informacje?
próbujesz mnie obrazić? |
_________________ Prawdziwy Zdrajca Włoskiej Marki
HAM RADIO |
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 04-09-2009, 08:11
|
|
|
egon. napisał/a: | Ale to tylko moje spekulacje | dobrze piszesz wszyscy spekulujemy.
konikks napisał/a: | a ty skąd masz informacje? | po raz kolejny przypominam Ci - czytaj ze zrozumieniem.
konikks napisał/a: | próbujesz mnie obrazić? | ???
Wstawiam ten film dla uczczenia pamięci pilotów - nie jako materiał do dywagacji. Uwaga - to co widać za samolotem w 2:22 to błąd w kompresji filmu i nic więcej. Nie doszukiwać się odpadających części.
CHWAŁA BOHATEROM |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
pawel76
Pomógł: 4 razy Wiek: 48 Dołączył: 11 Mar 2008 Posty: 855 Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 04-09-2009, 10:53
|
|
|
konikks, może ciut nie w temacie ale mam wrażenie ,że sie czepiasz ,ciągle próbujesz krytykowac to co pisze ciechu, nie wiem o co Ci chodzi
Z szacunkiemi ,bez podlizywania powiem ,że ciechu, ma olbrzymią wiedze techniczną i próbuje każdy możliwy przyczynek tej tragedii wyłożyć nam laikom w czytelny sposób
Uważasz ,że wiesz lepiej? Sorki nie wydaje mi się nie obraź sie ale tak myślę |
_________________ Było Tipo 1.4ie jest Astra 1.4 rocznik 97 od teściowej |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 04-09-2009, 13:01
|
|
|
Radomska prokuratura rejonowa zajmie się sprawą krótkofalowa z radomia, który nagrał i umieścił w internecie ostatnią rozmowę między naziemną kontrolą lotów i pilotami rozbitego Su-27. Może mu grozić do 2 lat więzienia. (...) Wg. ustaleń śledczych podczas niedzielnych pokazów lotniczych krótkofalowiec - amator z Radomia przy użyciu skanera radiowego nagrał ostatnią rozmowę radiową między białoruskim kontrolerem lotów a pilotami.
A dziwiliście się, czemu to takie tajne jest. |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 04-09-2009, 13:05
|
|
|
Luczu napisał/a: | A dziwiliście się, czemu to takie tajne jest. |
Kto sie dziwił, przeciez napisalismy, ze uzywanie scanera jest nielegalne |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 04-09-2009, 13:07
|
|
|
egon., bardziej mi chodziło o to :p
ego napisał/a: | ciechu napisał/a:
jest pewne nagranie ale z nielegalnego źródła. Nic więcej nie mogę napisać.
a dlaczego? bo tego akurat zrozumiec nie mogę... chyba,że jesteś osobą na pwaznym stanowisku związanym z lotnictwem i obowiazuję Cie tajemnica zawodowa,innego sensownego wytłumaczenia raczej nie widze... |
|
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 04-09-2009, 13:10
|
|
|
Luczu, no tak
Dlatego takich rzeczy sie nie ujawnia tylko zachowuje dla siebie, takie urządzenie jak scaner jest dla własnego urzytku i lepiej nic nikomu o tym nie mówic
pawel76, mam takie samo wrazenie |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 04-09-2009, 13:14
|
|
|
egon. napisał/a: | pawel76, mam takie samo wrazenie |
Jak już się tak posypało ... To ja też. Nie widzę powodu do naskakiwania na siebie ... Czasem kogoś coś wkurzy ale żeby o takie coś ? Hmm |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
ciechu
Pomógł: 65 razy Wiek: 45 Dołączył: 29 Lis 2007 Posty: 4008 Skąd: Leszno
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-09-2009, 18:16
|
|
|
"Flota się starzeje, piloci za mało latają" - Wiktor Baraniec, komentator wojskowy Komsomolskiej Prawdy
Białoruskie Siły Powietrzne posiadają ok. 130 samolotów Su. Wszystkie te samoloty pochodzą ze "schowków" ZSRR. Najmłodszy z nich ma prawie 20 lat. A załogi, tak na Białorusi jak i w Rosji, cierpią na tę samą chorobę - małe naloty.
Według międzynarodowych standardów pilot myśliwski, aby nie stał się samobójcą, powinien wylatać przynajmniej 150 godzin rocznie. Wobec problemów z paliwem roczny nalot pilota w Rosji wynosi 45-50 godzin, a na Białorusi jeszcze mniej - 30-35 godzin.
Wprawdzie białoruski Su-27UBM był w uprzywilejowanej sytuacji - latał po 50 godzin rocznie, ale to wciąż za mało dla pilotów.
Całkiem możliwe, że białoruski pilot chciał błysnąć zakrytycznymi możliwościami maszyny. I znalazł się w nadzwyczajnej sytuacji.
Specjaliści mówią jednak, że głównej przyczyny wypadku należy upatrywać w znacznym stopniu zużycia sprzętu. Nawet, jeżeli w kabinie siedzą asy, nie wybronią się z sytuacji awaryjnej, o ile samolot "nie trzyma w powietrzu wymaganych parametrów".
http://kp.by/daily/24353/540922/
"Piloci nie próbowali się katapultować" - okiem głównego konstruktora Su-27
Fotel K-36 od dawna montuje się we wszystkich rosyjskich samolotach. W zasadzie jest to ten sam fotel, który stosuje się w lotach kosmicznych. Wysoce niezawodny. Zawsze sprawdzał się świetnie - wyjaśnia Komsomolskiej Prawdzie główny konstruktor Su-27, pierwszy zastępca dyrektora generalnego zakładów Suchoja, Aleksiej Knyszew. - Niesprawność systemu katapultowania nie mogła być przyczyną śmierci białoruskich pilotów, to wykluczone. Jeśli tylko podjęliby próbę katapultowania, powiodłaby się ze stuprocentową pewnością. Jest, niestety, zasadą w lotnictwie, że nowe rozwiązania wymagają ofiar, prawa rządzące lotnictwem pisane są krwią.
- Pracuje teraz komisja wyjaśniająca przyczyny wypadku. Czy do udziału w jej pracach zaproszono specjalistów z zakładów Suchoja?
- Przedstawiciele producenta zapraszani są wtedy, kiedy są jakieś niejasności odnośnie techniki. Ale w tym przypadku problemem nie była technika. Ale oczywiście nie wypada mi publicznie dywagować na temat wypadku przed ogłoszeniem raportu komisji. Jestem przecież głównym konstruktorem tego samolotu.
- Czy oglądał pan zapis wypadku?
- Naturalnie, wielokrotnie oglądałem. Chciałbym wierzyć, że piloci ratowali samolot lub siedziby ludzkie. Mam sprecyzowaną opinię na temat przyczyn katastrofy, ale jako główny konstruktor nie mogę jej wyjawić. Poczekajmy na raport komisji.
"Podjąć decyzję o katapultowaniu to prawie niemożliwe" - wywiad z Kwoczurem
Piloci w kabinie siedzieli na cud-fotelach. Fotel K-36 jest w stanie uratować załogę na wysokości od 0 do 25 tysięcy metrów. Czyli nawet na powierzchni ziemi. Zdarzyły się przypadki uratowania się pilotów katapultujących się z samolotu ogarniętego płomieniami. Choćby tragiczne pokazy we Lwowie w 2002.
Fotel K-36 montowany jest w rosyjskich samolotach bojowych od końca lat 70. Nawet Amerykanie interesowali się w latach 90. tym cudem radzieckiej myśli konstrukcyjnej.
Najlepszą reklamą tego fotela stał się przypadek pilota oblatywacza Anatolija Kwoczura. W 1989 roku na salonie lotniczem w Le Bourget jego Mig-29 zwalił się na bok i zaczął spadać. Nos samolotu był skierowany pionowo w dół. Ale na 2,5 sekundy przed wybuchem katapulta wystrzeliła Kwoczura po torze ukośnym w stosunku do kierunku ruchu samolotu.
- Trudno jest podjąć decyzję o katapultowaniu się? - zapytaliśmy Bohatera Rosji, zasłużonego pilota oblatywacza ZSRR, Anatolija Kwoczura.
- Czy trudno? Bardzo trudno. Nadzwyczaj trudno. Nawet nie wiem, z czym taką decyzję porównać. Proszę zrozumieć, że jeżeli człowiek myśli o katapultowaniu, oznacza to, że już jest w awaryjnej sytuacji. Trudno się katapultować, bo ważne jest, żeby nie zabić ludzi na ziemi, nie mniej ważna jest utrata samolotu. To dwa istotne czynniki, które do ostatniej chwili powstrzymują przed skorzystaniem z możliwości ratunku.
- Fotel K-36 praktycznie na 100% pozwala ocalić życie.
- Ale nie pomaga w podjęciu decyzji. Jeżeli się go uruchomi, oczywiście pomoże przeżyć. Ale zagrożenie utraty życia nie przesłania wszystkiego. Jest zawodowstwo, jest samolot, reputacja pilota, zagrożenie dla ludzi na ziemi. To silniejsze od instynktu samozachowawczego.
- Czy trudniej jest się katapultować, jeżeli w kabinie jest dwóch pilotów?
- Trudniej. Miałem dwa przypadki katapultowania, w obu sytuacjach decyzja należała do mnie - raz byłem sam, drugi raz dowodziłem. Oczywiście podejmuje się decyzję, ale czas płynie. Jeżeli oni zdecydowaliby się wystrzelić na samym początku krytycznej sytuacji, na pewno by ocaleli. Ale ich uwagę zajmowało co innego. Wydaje mi się, że początkowo próbowali uratować samolot. A kiedy okazało się to niemożliwe, ratowali to, co było na ziemi. Zakładam, że że to, co widzieli piloci pod sobą na ziemi, zasadniczo wpłynęło na ich zachowanie. Jeżeli byłby to po prostu las, po prostu by się wystrzelili. Ale przyjmuję, że widzieli co innego. I jest to hamulec moralny, który, moim zdaniem, występuje u zdecydowanej większości pilotów. W takim przypadku instynkt samozachowawczy nie działa. Oni oczywiście wiedzą, że jest szansa ratunku. Wiedzą, że zdarzają się przypadki, kiedy można się uratować w bardzo egzotycznych sytuacjach. Fotel może ocalić nawet na powierzchni ziemi. Oczywiście im wyżej, tym lepiej. Ale kiedy się pikuje, szanse ratunku maleją. Póki co, cudownych foteli jeszcze nie ma.
- Pan ocalał w taki właśnie fantastyczny sposób.
- Myślę, że moje życie ocalało dzięki kombinacji możliwości fotela, wybuchu i jakichś innych sił, których za bardzo nie rozumiem. Tamtym pilotom trochę mniej się powiodło. Ceną tego "trochę" jest życie. Zawsze jest granica. Tyle, że my nigdy dokładnie jej nie poznamy. Jedno można powiedzieć na pewno: piloci tego samolotu do samego końca działali. Na wideo widziałem, że dopóki nie zniknęli za linią lasu, pilotowali samolot. Czyli podejmowali racjonalne działania na rzecz polepszenia sytuacji.
- Czy ta zła sytuacja mogła być wynikiem błędów w pilotażu?
- Błąd w pilotażu to jeszcze nie jest wina. W tym, co widziałem na wideo, można wyróżnić dwa etapy lotu: pierwszy jest dla mnie niezrozumiały, ale dalej wszystko jest jasne. Piloci wybrali optymalny tor ruchu, żeby ujść od zbliżającej się ziemi.
http://kp.by/daily/24354.3/541054/
** Dodano: 08-02-2010, 17:29 **
http://wiadomosci.wp.pl/k...,wiadomosc.html I niczego się nie dowiemy Chyba, że ktoś z polskiej komisji puści parę z gęby. Ale tego bym się nie spodziewał, bo było to zbyt wąskie grono, a konsekwencje byłyby baaaardzo duże. W skali międzynarodowej. |
_________________ Było:
Tempra "bleu lord" 1.6 86KM z LPG
Tempra "smoczyca" 1.6ie 75KM z LPG
Tipo "el niño" 1.4ie 3D 70KM Pb
Bravo "bravo" 1.6 16V 103KM Pb
Jest:
156 SW 1.9JTD 145KM |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|