luz zaworowy |
Autor |
Wiadomość |
pawcio0706
Pomógł: 1 raz Wiek: 32 Dołączył: 29 Wrz 2011 Posty: 146 Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 16:03 luz zaworowy
|
|
|
Witam
Mam silnik 1.6 na jednym walku.
Mam następujące pytanie czy w tym silniku ręcznie reguluje się luz zaworowy czy ustawia się on automatycznie |
_________________ Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990 |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 19-11-2012, 16:24
|
|
|
pawcio0706, wymienia sie plytki w szklankach-trzeba dopasowac takie odpowiedniej rubosci.Sa stopniowane co 0.05 mm.Koszt jednej w sklepie ok.6zl.Ale zmudna robota przy tym |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Kajlon
Pomógł: 39 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 1421 Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 16:57
|
|
|
Zawory ssące ustawia się na 0.40 a wydechowe na 0,50 +/- 0.05 |
_________________ Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd |
|
|
|
|
pawcio0706
Pomógł: 1 raz Wiek: 32 Dołączył: 29 Wrz 2011 Posty: 146 Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 17:10
|
|
|
bo jeden zawor zaczyna troszke poklepywac na wolnych obrotach i mam to zamiar sprawdzic jeszcze w tym tygodniu plus wymiana uszczelki pod pokrywa bo puscila. Po regeneracji glowicy zapomnialem na smierc sprawdzic jak mi majstry zrobili |
_________________ Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990 |
|
|
|
|
Kajlon
Pomógł: 39 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 1421 Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 17:14
|
|
|
Co do pomiarów to robi się je na zimnym silniku potrzebny będzie szczelinomierz i klucz 36 do obracania wałem. |
_________________ Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd |
|
|
|
|
pawcio0706
Pomógł: 1 raz Wiek: 32 Dołączył: 29 Wrz 2011 Posty: 146 Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 17:29
|
|
|
wszystko mam jak sprawdze to dam znac |
_________________ Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990 |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 19-11-2012, 17:34
|
|
|
Kajlon napisał/a: | Zawory ssące ustawia się na 0.40 a wydechowe na 0,50 +/- 0.05 |
Ustawiajac pierwszy raz zrobilem wlasnie takie w 1.6 i.e.bo takie chyba ksiazka podaje.W praktyce okazaly sie za duze.Pozniej musialem drugi raz robic bo byly za glosne.Obecnie mam S=0.3 i W.0.4.Dalej jeden delikatnie poklepuje ale juz nie jest w sumie zle. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Guzik
Pomógł: 13 razy Wiek: 33 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 774 Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 17:37
|
|
|
shagger78 napisał/a: | Ustawiajac pierwszy raz zrobilem wlasnie takie w 1.6 i.e.Pozniej musialem drugi raz robic bo byly za glosne. |
W 2.0 tak zrobiłem i klepały też, ale już nie miałem kiedy poprawić i tak zostało. Skoro fabryka tak zaleca to pewnie coś w tym musi być, ale według mnie luz za duży. |
_________________ Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
|
|
|
|
|
pawcio0706
Pomógł: 1 raz Wiek: 32 Dołączył: 29 Wrz 2011 Posty: 146 Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 19-11-2012, 18:01
|
|
|
ostatnio kolega ustawial u siebie tylko ze on ma Honde Civic V to pewnie nie ma co porownywac ale dawal na dolot 0.25 a wydech 0.3 jak dobrze pamietam |
_________________ Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990 |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 20-11-2012, 04:47
|
|
|
pawcio0706, jak bedziesz regulowal kieruj sie odrazu ku mniejszej wartosci niz ksiazka podaje zeby dwa razy roboty nie robic i plytek podwojnie nie kupowac |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-11-2012, 12:48
|
|
|
Ssące - 0,40
Wydech - 0,50
tolerancja +/- 0,05 mm
tak wyczytałem w mądrej książce wydawnictwa WKŁ |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 20-11-2012, 14:20
|
|
|
robertRK napisał/a: | Ssące - 0,40
Wydech - 0,50
tolerancja +/- 0,05 mm
tak wyczytałem w mądrej książce wydawnictwa WKŁ |
No wlasnie madrej ksiazki sie trzymalem i musialem nazajutrz robic znowu |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-11-2012, 16:43
|
|
|
Tak a dlaczego ? przejrzałem posty widzę że kolega Kajlon też takie wymiary podaje |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
bart128
Pomógł: 6 razy Dołączył: 26 Wrz 2007 Posty: 262 Skąd: Krakow
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 21-11-2012, 10:58
|
|
|
Madra ksiazka podaje luzy dla nowego silnika, bez luzow na prowadnicach zaworowych, bez wytartych /przytartych krzywek i czopow walkow rozrzadu oraz obudowy, z prawidlowa temp pracy silnika, na dedykowanym oleju itp... ile takich silnikow jest po 20 latach w tipo czy temprze?
Nie wszystkie wersje np 2.0 8v dohc maja fabrycznie zalecane te same luzy zaworowe, nie wiem jak w przypadku tipo/tempry, ale np: fiat argenta 2.0 na gazniku mial inne luzy na wydechowym niz ten sam silnik na wtrysku{ inny ksztalt/wznios krzywki}, 131 brava {wersja fiata 131 na usa} miala jeszcze inne luzy{ znowu inne krzywki} 124 spider turbo{ usa} jeszcze inne itp. Czasem w "literaturze" mozna spotkac sprzeczne dane wynikajace z uogolnien w temacie, pisza jedna wartosc dla wszystkich 2.0 i tyle. Trzeba samemu dojsc do ladu z konkretnym motorem, ustawic fabryczne dla danego numeru silnika, jak stuka to zmniejszyc o 0.05 itp, jak walki szklanki plytki prowadnice wytyrane to ustawiac mozna nawet co miesiac i bedzie klekot:)
Wytarte krzywki bardzo szybko straca wyregulowany plytkami luz bo poprostu nie maja juz warstwy utwardzonej i szybko traca ksztalt/wznios. |
_________________ Solo italiana automobili da Cracovia |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 21-11-2012, 14:39
|
|
|
robertRK, madre ksiazki podaja czasem glupoty-poprostu.Dla przykladu podam chocby napiecie na czujnikach ktore ma byc 5V z ochylkami 0,5 V.W paktyce jest przewaznie 4.3V i nie jeden juz sterownik wymienil sadzac ze jest uszkodzony.To samo ze spalaniem paliwa-zwykle jest wieksze niz producent podaje.Ostatnio jedna z firm wyrokiem sadu musiala zwracac koszty paliwa wszystkim uzytkownikom bo zanizyli o 1 L/100 dane ksiazkowe.Oczywiscie takie procesy to tylko w USA
Ze spalaniem oleju na 1000km tez to samo.Otwieram ksiazke i widze niebotyczne ilosci rzedu 1L/1000km i producent twierdzi ze to normalne Ksiazka obslugi z mercedesa To nic innego jak zabezpieczanie sie producenta przed ewentualnymi reklamacjami.W praktyce spalanie oleju rzedu 1L/1000km swiadczy o totalnym zuzyciu silnika.W ksiazce Tipo tez podaja dosc spore wartosci(tipo 2.0 do 0,5l/1000)
To samo tyczy sie luzow zaworowych.Producent podaje wyzsze wartosci by uchronic sie przed zbyt szykim wycieraniem walka wskutek zbyt malych lozow tym samym unikajac ewentualnych reklamacji gwaarancyjnych.Wiec przy pozniejszej regulacji zalecaja wieksze luzy niz sami robia w fabryce a przeciez dochodza jeszcze zwiekszone luzy i wytarte elementy o czym kolega powyzej napisal.Takie jest moje zdanie.I nie sadze by w nowym silniku fabryka regulowala luzy na 0.5 mm bo wg.danych nawet te 0.55 tez miesci sie w normie.
Z kolei japonskie konstrukcje maja luzy zaworowe bardzo male.Nawet na poziomie 0.10-0.20 mm.
Obecnie mam luzy w 1.6 i.e na poziamie 0.4i 0.3.Prawde mowiac nalezaloby jeszcze je zmniejszyc o 0.05mm bo lekkie popukiwanie slysze.Wiec ksiazki jedno a praktyka drugie.Jestem za tym zeby sie ksiazek trzymac jak i wartosci regulacyjnych ale czasem trzeba wziac poprawke |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
robertRK
Pomógł: 7 razy Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2009 Posty: 523 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 21-11-2012, 17:47
|
|
|
Wiesz jak przeczytałem Twoją odpowiedź to nasuwa mi się jedna myśl : teoria swoje z praktyka swoje |
_________________ Roberto
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC |
|
|
|
|
qe2
Dołączył: 02 Sty 2013 Posty: 11 Skąd: kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 03-01-2013, 11:40
|
|
|
tylko "wyciśnij" olej spod płytek |
|
|
|
|
|