Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
luz zaworowy
Autor Wiadomość
pawcio0706 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 146
Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 19-11-2012, 16:03   luz zaworowy

Witam
Mam silnik 1.6 na jednym walku.
Mam następujące pytanie czy w tym silniku ręcznie reguluje się luz zaworowy czy ustawia się on automatycznie :?:
_________________
Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990
     assistance
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-11-2012, 16:24   

pawcio0706, wymienia sie plytki w szklankach-trzeba dopasowac takie odpowiedniej rubosci.Sa stopniowane co 0.05 mm.Koszt jednej w sklepie ok.6zl.Ale zmudna robota przy tym :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
Kajlon 



Pomógł: 39 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 1421
Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 19-11-2012, 16:57   

Zawory ssące ustawia się na 0.40 a wydechowe na 0,50 +/- 0.05
_________________
Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd
     assistance   Moneta
 
 skype
 
pawcio0706 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 146
Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 19-11-2012, 17:10   

bo jeden zawor zaczyna troszke poklepywac na wolnych obrotach i mam to zamiar sprawdzic jeszcze w tym tygodniu plus wymiana uszczelki pod pokrywa bo puscila. Po regeneracji glowicy zapomnialem na smierc sprawdzic jak mi majstry zrobili :sciana:
_________________
Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990
     assistance
 
Kajlon 



Pomógł: 39 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 1421
Skąd: Trzebinia
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 19-11-2012, 17:14   

Co do pomiarów to robi się je na zimnym silniku 8) potrzebny będzie szczelinomierz i klucz 36 do obracania wałem.
_________________
Tempra 1.6 gaźnik + LPG
Tipo 1.4 ie mono RIP
Tipo 1.6 ie - swap na 2.0 8v - swap na 1.6 Hf Turbo
Lancia Lybra 2.4 jtd
Fiat Marea 1.9 jtd
     assistance   Moneta
 
 skype
 
pawcio0706 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 146
Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 19-11-2012, 17:29   

wszystko mam :) jak sprawdze to dam znac
_________________
Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990
     assistance
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-11-2012, 17:34   

Kajlon napisał/a:
Zawory ssące ustawia się na 0.40 a wydechowe na 0,50 +/- 0.05


Ustawiajac pierwszy raz zrobilem wlasnie takie w 1.6 i.e.bo takie chyba ksiazka podaje.W praktyce okazaly sie za duze.Pozniej musialem drugi raz robic bo byly za glosne.Obecnie mam S=0.3 i W.0.4.Dalej jeden delikatnie poklepuje ale juz nie jest w sumie zle.
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
Guzik 



Pomógł: 13 razy
Wiek: 33
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 774
Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 19-11-2012, 17:37   

shagger78 napisał/a:
Ustawiajac pierwszy raz zrobilem wlasnie takie w 1.6 i.e.Pozniej musialem drugi raz robic bo byly za glosne.

W 2.0 tak zrobiłem i klepały też, ale już nie miałem kiedy poprawić i tak zostało. Skoro fabryka tak zaleca to pewnie coś w tym musi być, ale według mnie luz za duży.
_________________
Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia :D
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
     assistance
 
 
pawcio0706 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2011
Posty: 146
Skąd: Bartoszyce
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Wysłany: 19-11-2012, 18:01   

ostatnio kolega ustawial u siebie tylko ze on ma Honde Civic V to pewnie nie ma co porownywac ale dawal na dolot 0.25 a wydech 0.3 jak dobrze pamietam
_________________
Fiat Tipo - 1.6 AGT cat.i.e. 1990
     assistance
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 20-11-2012, 04:47   

pawcio0706, jak bedziesz regulowal kieruj sie odrazu ku mniejszej wartosci niz ksiazka podaje zeby dwa razy roboty nie robic i plytek podwojnie nie kupowac :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-11-2012, 12:48   

Ssące - 0,40
Wydech - 0,50
tolerancja +/- 0,05 mm
tak wyczytałem w mądrej książce wydawnictwa WKŁ
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 20-11-2012, 14:20   

robertRK napisał/a:
Ssące - 0,40
Wydech - 0,50
tolerancja +/- 0,05 mm
tak wyczytałem w mądrej książce wydawnictwa WKŁ


No wlasnie madrej ksiazki sie trzymalem i musialem nazajutrz robic znowu :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-11-2012, 16:43   

Tak a dlaczego ? przejrzałem posty widzę że kolega Kajlon też takie wymiary podaje
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
bart128 



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 262
Skąd: Krakow
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 21-11-2012, 10:58   

Madra ksiazka podaje luzy dla nowego silnika, bez luzow na prowadnicach zaworowych, bez wytartych /przytartych krzywek i czopow walkow rozrzadu oraz obudowy, z prawidlowa temp pracy silnika, na dedykowanym oleju itp... ile takich silnikow jest po 20 latach w tipo czy temprze?

Nie wszystkie wersje np 2.0 8v dohc maja fabrycznie zalecane te same luzy zaworowe, nie wiem jak w przypadku tipo/tempry, ale np: fiat argenta 2.0 na gazniku mial inne luzy na wydechowym niz ten sam silnik na wtrysku{ inny ksztalt/wznios krzywki}, 131 brava {wersja fiata 131 na usa} miala jeszcze inne luzy{ znowu inne krzywki} 124 spider turbo{ usa} jeszcze inne itp. Czasem w "literaturze" mozna spotkac sprzeczne dane wynikajace z uogolnien w temacie, pisza jedna wartosc dla wszystkich 2.0 i tyle. Trzeba samemu dojsc do ladu z konkretnym motorem, ustawic fabryczne dla danego numeru silnika, jak stuka to zmniejszyc o 0.05 itp, jak walki szklanki plytki prowadnice wytyrane to ustawiac mozna nawet co miesiac i bedzie klekot:)

Wytarte krzywki bardzo szybko straca wyregulowany plytkami luz bo poprostu nie maja juz warstwy utwardzonej i szybko traca ksztalt/wznios.
_________________
Solo italiana automobili da Cracovia
  
 
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 21-11-2012, 14:39   

robertRK, madre ksiazki podaja czasem glupoty-poprostu.Dla przykladu podam chocby napiecie na czujnikach ktore ma byc 5V z ochylkami 0,5 V.W paktyce jest przewaznie 4.3V i nie jeden juz sterownik wymienil sadzac ze jest uszkodzony.To samo ze spalaniem paliwa-zwykle jest wieksze niz producent podaje.Ostatnio jedna z firm wyrokiem sadu musiala zwracac koszty paliwa wszystkim uzytkownikom bo zanizyli o 1 L/100 dane ksiazkowe.Oczywiscie takie procesy to tylko w USA :)
Ze spalaniem oleju na 1000km tez to samo.Otwieram ksiazke i widze niebotyczne ilosci rzedu 1L/1000km i producent twierdzi ze to normalne :red_kartka: Ksiazka obslugi z mercedesa :) To nic innego jak zabezpieczanie sie producenta przed ewentualnymi reklamacjami.W praktyce spalanie oleju rzedu 1L/1000km swiadczy o totalnym zuzyciu silnika.W ksiazce Tipo tez podaja dosc spore wartosci(tipo 2.0 do 0,5l/1000)

To samo tyczy sie luzow zaworowych.Producent podaje wyzsze wartosci by uchronic sie przed zbyt szykim wycieraniem walka wskutek zbyt malych lozow tym samym unikajac ewentualnych reklamacji gwaarancyjnych.Wiec przy pozniejszej regulacji zalecaja wieksze luzy niz sami robia w fabryce a przeciez dochodza jeszcze zwiekszone luzy i wytarte elementy o czym kolega powyzej napisal.Takie jest moje zdanie.I nie sadze by w nowym silniku fabryka regulowala luzy na 0.5 mm bo wg.danych nawet te 0.55 tez miesci sie w normie.

Z kolei japonskie konstrukcje maja luzy zaworowe bardzo male.Nawet na poziomie 0.10-0.20 mm.

Obecnie mam luzy w 1.6 i.e na poziamie 0.4i 0.3.Prawde mowiac nalezaloby jeszcze je zmniejszyc o 0.05mm bo lekkie popukiwanie slysze.Wiec ksiazki jedno a praktyka drugie.Jestem za tym zeby sie ksiazek trzymac jak i wartosci regulacyjnych ale czasem trzeba wziac poprawke :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
robertRK 


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 523
Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 21-11-2012, 17:47   

Wiesz jak przeczytałem Twoją odpowiedź to nasuwa mi się jedna myśl : teoria swoje z praktyka swoje :)
_________________
Roberto :)
Był : Fiat Tipo 2.0 GT Aut
Był : Fiat Tipo 1.9 TDs SX
Był : Fiat Marea 1.9 JTD 110 SX
Był : pożyczony Peugeot 307 HDi
Jest : Renault Megane II CC
     assistance   Moneta
 
qe2 


Dołączył: 02 Sty 2013
Posty: 11
Skąd: kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 03-01-2013, 11:40   

tylko "wyciśnij" olej spod płytek
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 33 days
Network load