|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Olej mineralny, a panewki |
Autor |
Wiadomość |
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 10:08 Olej mineralny, a panewki
|
|
|
Panowie, mam takie pytanie. Robiłem w swoim Tipolocie panewki korbowodowe, okazało się, że były zupełnie styrane. Rzeczoznawca oglądał powiedział, żebym spróbował wymienić same panewki bez szlifowania wału, bo istnieje szansa że się uspokoi. Okazało się, że dalej stukają (choć wiadomo ciszej) po nagrzaniu silnika. Zastanawiam się czy zastosowanie bardziej gęstego mineralnego oleju coś pomoże?
Obecnie jeżdżę na półsyntetyku 10W/40, silnik nigdzie nie przecieka, ma przejechane 150k km. Teoretycznie, powinno pomóc, ale obawiam się że to półśrodek, a i tak czeka mnie remont. Co o tym sądzicie? |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 10:09
|
|
|
Spróbować nie zaszkodzi, ale cudów bym się nie spodziewał.
Ale generalnie, to i tak czeka cie remont, z panewkami nie ma żartów, to może być gorsze od pękającego rozrządu |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 10:17
|
|
|
Ojjj wiem, trochę się naczytałem a propos DOHC właśnie jakie mogą być problemy. Sprawa tylko jest taka, że auto ostatnio tylko stoi w garażu, a przyszedł czas że bardzo go potrzebuję. Remont wiadomo kosztowna sprawa, a auta potrzebuję na teraz. |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 19-03-2012, 15:28
|
|
|
Dragster napisał/a: | powiedział, żebym spróbował wymienić same panewki bez szlifowania wału |
No naprawdę niezłych fachowców mamy w kraju |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
piotr1
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Mar 2011 Posty: 77 Skąd: kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 15:36
|
|
|
bo panewki jak klocki hamulcowe są zużyte się wymienia i już ,,,,, |
_________________ Fiat Tempra 1,6 SW 1995
zielony moc 78 KM
Stag 200
Zavoli N
2 cewki z MAtrixa 5xx
FLo2
4 generacja wtrysku LPG w Monowtrysku ,, |
|
|
|
|
Luczu
Pomógł: 82 razy Wiek: 36 Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 5215 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
|
Wysłany: 19-03-2012, 18:32
|
|
|
egon napisał/a: | No naprawdę niezłych fachowców mamy w kraju |
kolega miał 2.0 8v i siadły panewki. Mechanik wymienił same panewki bez szlifu i nowe siadły po 70 km |
_________________ Było
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
|
|
|
|
|
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 18:38
|
|
|
Luczu napisał/a: | egon napisał/a: | No naprawdę niezłych fachowców mamy w kraju |
kolega miał 2.0 8v i siadły panewki. Mechanik wymienił same panewki bez szlifu i nowe siadły po 70 km |
U mnie wytrzymały jakieś 100-150 km No, nic trzeba zacząć zbierać na remont w takim razie..
Jaki jest orientacyjny koszt samych części (panewki, uszczelki, etc.) do DOHC? |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 18:54
|
|
|
Najpierw potrzebujesz kumategom mechanika. Trzeba wyjąć wał i go sprawdzić i wtedy będziesz wiedział czy wał do szlifu, czy nowy, dopiero potem można się rozglądać za panewkami.
Zakładam że jesteś w 100% pewien że to te paneki a nie główne. Jeżeli chcesz remontować ten silnik, to lepiej go nie używaj, bo to tylko kwestia czasu jak pojdą pozostałe panewki albo korba wyjdzie bokiem . Przed wymianą panewek warto sprawdzić kompresję, i obejżeć cylindry (po rozbebeszeniu silnika) czy warto pakować się w remont. |
|
|
|
|
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 19:15
|
|
|
Kompresja silnika była mierzona- wydmuchał fabryczne ciśnienie na wszystkich cylindrach. Auta nie używam, chociaż jest mi potrzebne- zdaję sobie sprawę z tego co się może stać jak nie daj Boże przekręci się panewka lub wylezie korba
Czy same części zamkną się w 1000 zł? |
|
|
|
|
lynx
Pomógł: 10 razy Wiek: 39 Dołączył: 30 Wrz 2010 Posty: 420 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 20:04
|
|
|
Ile kosztują panewki już wiesz, bo wymieniałeś, szlif wału to kwestia max 200-300 zł a potem wiadomo filtry, oleje. |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 19-03-2012, 20:10
|
|
|
przy czym olej i filtr wymieniane po 300-500km, tak jak przy kompletnym remoncie. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 20-03-2012, 08:10
|
|
|
Ok, dzięki Panowie. A jeszcze a propos oleju, zostawić półsyntetyk po remoncie? |
|
|
|
|
egon
Pomógł: 57 razy Wiek: 42 Dołączył: 17 Paź 2007 Posty: 5516 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
Zaproszone osoby: 2
|
Wysłany: 20-03-2012, 12:34
|
|
|
Dragster napisał/a: | zostawić półsyntetyk po remoncie? |
Oczywiście |
_________________ VW Polo 9N 1,2 12V - żony
LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa |
|
|
|
|
Dragster
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 25 Skąd: Gorzów Wlkp./Poznań
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 20-03-2012, 17:32
|
|
|
Ok, dzięki wszystkim za informacje |
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 21:53
|
|
|
Kolego tego wału nie można szlifować !!!!
On jest azotowany i po szlifie robi się miękki jak masło, należało by go ponownie zaazotować a to już są koszty: szlif 300 zł + azotowanie 200 - 300 zł + komplet uszczelek + nowe panewki główne + korbowe to wyjdzie ci spokojnie ok 1500 zł. Moja rada jest taka - sprzedaj całość a unikniesz studni bez dna. Ten silnik jest fatalny bo wał wytrzymuje około 100 - 150 tys. i potem trzeba by go wymienić na NOWY a nie szlifować - zresztą podobną przypadłość mają alfy. W sumie ten silnik ma bardzo istotną wadę konstrukcyjną, gdyż korbowód jest za długi (jest duży skok tłoka) a za mało wydajna pompa oleju (może jak by od nowości zastosować olej 0W30 to by było dobrze) i następuje na wysokich obrotach i rozruchu zacieranie panewek. Mam identyczne już 2 takie silniki i obydwa klepią na panewkach (raz szlifowałem wał i tylko strata pieniędzy) |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 21:54
|
|
|
Tomilee, no niesamowite rzeczy opisujesz. Wyjaśnij dokładniej co to jest to azotowanie, bo pierwszy raz o tym słyszę. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 22:05
|
|
|
Azotowanie jest metodą utwardzania powierzchni metali - w wyniku tej obróbki warstwa utwardzona jest bardzo cienka inną metodą jest hartowanie - lepsza metoda ale w porównaniu z azotowaniem droga. Zapytaj w zakładzie gdzie szlifują wały to ci wszystko wytłumaczą, sprawdź twardość wału przed szlifem i po szlifie a zobaczysz. |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
maniutek
Pomógł: 18 razy Wiek: 39 Dołączył: 10 Paź 2007 Posty: 1174 Skąd: Warszawa(Ożarów Maz)
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 25-03-2012, 22:06
|
|
|
Czy to jest azotowanie to nie wiem, ale wal w silniku X30XE (opel omega 3.0) tez jest czyms powierzchniowo utwardzany i tez nie mozna go szlofiawac. Niektorzy pamietaja moje problemy z silnikami w omedze 3.0 Takze cos w tym jest co pisal kolega wyzej... |
_________________ Maniuś
Jesteś kimś - miej swój cel...
Był Fiat 126p elegant
Był Fiat Tempra 1,6 Gaźnik
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS max gleba, tuning
Był OPEL TIGRA 1,6 16V 106PS + krótka skrzynia
Był OPEL OMEGA 3.0 24V 211PS + LPG BRC Automat
Była Honda Civic 1,5 V-Tec 114PS
Był OPEL OMEGA 2.0 8V 115PS + LPG BRC stan fabryczny
Był Opel Calibra 2.0 C20NE 115PS
Był Opel Omega 2.0 16V automatic gearbox
Był Opel Omega BFl 2.0 16V automat + low...
Był Chrysler Sebring Cabrio 2,5 V6
Był Opel Omega BFl 3.2 V6 Irmscher + manual gearbox
Było Audi A4 b5 (Na dojazdy do pracy)
Aktualnie Audi A6 C6 3.0 TDI (BMK) + TipTronic 264 PS |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 22:39
|
|
|
Ciekawe, no człowiek całe życie się czegoś uczy. Szczerze mówiąc, to jestem zaskoczony, bo słyszałem, że w wielu samochodach wykonuje się normalnie szlifowanie wału i zakłada grubsze panewki. Np w maluchach i w poldkach.
Oczywiście, to żeby nie było wątpliwości, to naprawdę dowiedziałem się czegoś nowego i nie ma w tym ani ironii próby polemizowania ani niczego takiego |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
MARIOVIRUS
Pomógł: 18 razy Wiek: 35 Dołączył: 30 Sty 2008 Posty: 571 Skąd: Bolesławiec
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 25-03-2012, 23:16
|
|
|
bez szlifu walu i panewek na dany szlif czyli grubszych nie ma mowy ze bedzie dzialac chyba ze panewka zastukala i od razu silnik wylaczony ze zrobil klika obrotow i wal nie jest jeszcze uszkodzony
Dragster, mam silnik 1,6 DOHC ktory kupilem do swojego tipo bo silnik 2.0 20V nie chcial gadac a potrzebowalem auta nieststy bez osprzetu moje kolo zamachowe nie pasowalo z jednowalkowego i skrzynia rowniez wiec go nie odpalilem stan nieznany ,silnik byl niby na chodzie z gwarancja miesiaczna jak kupowalem mam do niego obudowe filtra powierza dluga polos i komp z prawie cala wiazka jesli potrzebujesz silnika i chcesz zaryzykowac to odezwij sie a powinnismy sie dogadac gdyz mi lezy a niedlogo pewnie trafi na zlom rozebrany dodatkowo miejsce mi zajmuje po zewnetrznych ogledzinach lekko to troche zabrudzony i bylo grzebane bo wiekszosc na silikon uszczelnione mam kilka fotek a w razie czego to i porobi sie szczegolowe fotki
** Dodano: 26-03-2012, 00:25 **
mechanikow mamy cudownych oddalem 2 auta do mechanika w jednym obrocila sie panewka w drogim silnik igla swiezo zlozony muieli przelozyc silnik i ewentualnie skrzynie zeby mniej zabawy i taniej to poprzekladali wszystko zawieszenie uklad kierowniczy i silnik ze skrzynia zawiecha w dawcy byla martwa kolumna kierownicy na wykonczeniu a pieniedzy wzieli jak cygan za matke co do zmiany panewek to powiem tak mam u siebie zmienione na te same tj nominalne bez szlifu ale tu bylo profilaktycznie zmienione zanim cokolwiek sie wydazylo i jest ok to jest tak jak by sie zmienilo kulki w starym lozysku na nowe zmniejsza luzy i przy dobrej eksploatacji bedzie okale zawsze bierznie beda w jakims stopniu zurzyte
** Dodano: 26-03-2012, 00:27 **
Dodatkowo zobacz w korbach czy masz nawierty przez ktore odbywa sie smarowanie ja w silniku 2.0 20V nie mam takowych i musi byc olej gesty zeby jakiej smarowanie bylo panewek bo jest takie ile oleju wedrzes ie miedzy panewke w korbowud to ma poslizg niestety |
_________________ Tipo 1,6 I.E. 94r +LPG 835c1,000 było
Mercedes W123 200D 81r jest
Fiat Marea 2.0 20V 98r była
BMW E34 2.0 vanos był
Golf II 1.3 90r. był
Vento 1,8 LPG 94 był
Audi 80 2.6 94 było
Audi 100c4 2.8 quattro bylo
Fiat Tipo 1.8 92 jest |
|
|
|
|
bart128
Pomógł: 6 razy Dołączył: 26 Wrz 2007 Posty: 262 Skąd: Krakow
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 26-03-2012, 06:40
|
|
|
Ludzie, kazdy wal korbowy w kazdym aucie jest powierzchniowo utwardzany na czopach, metodami azotowania naweglania, czasem plazmowo itp ,zaleznie od tego ,czy wal jest odlewany{ jak na przyklad w silniku 1.6 dohc w tipo} czy jest stalowa odkuwka{ jak w 2 litrowych wesjach tipo}.... Poniewaz te procesy najczesciej odbywaja sie na zasadzie dyfuzji w wysokiej temp i cisnieniu, warunki { na przyklad dlugosc} tego procesu okreslaja jak gleboko powstanie warstwa utwardzona. PROBLEM z walami do wersji 16v fiata jest taki ze PRODUCENT przewidzial tylko DWA nadwymiary naprawcze dla tego walu, dla wersji 8v wystepuja CZTERY nadwymiary naprawcze. Tak wymyslil PRODUCENT, ktory do wersji 8v podaje 4 nadwymiarowe numery {rodzaje} panewek, a do wersji 16v tylko DWA i w taki sposob przygotowuje waly korbowe. Wiec wal do 16v mozna szlifowac DO DRUGIEGO WYMIARU NAPRAWCZEGO a wal do 8v DO CZWARTEGO.
Jesli ktos zrobi trzeci szlif walu do 16v { na trzeci nadwymiar , w przypadku tego walu to jest 0.75mm wglab czopu, czyli ponizej wystepowania warstwy utwardzonej } to jest kretynem i nagla karma na niego splynie w postaci momentalnie zatartego walu.
I TU JEST PROBLEM Z MITYCZNA TRWALOSCIA WALU 16V. Problemem nie jest wal tylko kretyn ktory nie zajrzy do literatury , tylko znajdzie w katalogu nadwymiarowe panewy do 8v na 3 i 4 szlif { najlepiej takie za 25zl za komplet bo po co przeplacac}i stwierdzi "a ch..j 8v czy 16v jeden pies robim 4 szlif".....
Poprostu jak sie zatrze nominalny wal i pojezdzi jeszcze z obrocona panewa, to raczej nigdy nie wyjdzie pierwszy szlif bo 0.25 mm zdjete z czopu to za malo zeby zniwelowac kaniony wyryte przez "twarda" podstawe panewki po odpadnieciu od niej miekkiego stopu panewkowego, do tego dochodzi owalizacja czopu po przebiegu np 150000 km , ktora trzeba zniwelowac podczas szlifu. Jak wyjdzie drugi szlif to jest super swieto, dac na msze kupic panewy{ porzadne!!} i smigac,a jak szlifierz jeszcze wspomni, ze przydaloby sie zmierzyc i ewentualnie poddac naprawie korby po zatarciu, bo obracajaca sie panewa zrobila jajko z otworu to juz wogole fart nieslychany i jest szansa, ze taki silnik po "remoncie" bedzie poprawnie pracowal. ALE jesli naprawa przekroczy wymiar 2 szlifu to wal 16v idzie w kosz, TEORETYCZNIE.... bo w naszym kraju w ktorym czytanie instrukcji to syf i obciach robi sie szlify do oporu a potem pisze na forum w dziale legendy jaki to silnik 16v jest do niczego bo zrobil 400 km po szlifie i sie zatarl na panewie........na oleju z biedronki czy innego lidla , bez wyjecia resztek starych panewek z miski, bez wyplukania pompy oleju ,walu i magistrali z opilkow, bez sprawdzenia, czy np resztki panewek nie zatkaly jetow natrysku oleju na denka tlokow itp ... |
_________________ Solo italiana automobili da Cracovia |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|