Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
czujnik temperatury silnika
Autor Wiadomość
Hemi 


Dołączył: 04 Gru 2004
Posty: 337
Skąd: W-wa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 20-01-2005, 20:39   

U mnie podobnie: mniej więcej między 1 a 2 kreseczką po 90 (czyli tak 100 - 110 st)
Ale panowie pamietajmy, że nie ma dwóch identycznych samochodów...

Oto dane książkowe dla włączania się "termowyłącznika wentylatora":
temp włączenia: 90 - 94 st. C
temp wyłączenia: 85 - 89 st. C
_________________
był:
FSO 1500
Fiat Tempra 1.6 S LPG
VW Golf 3 GT 1.8
jest:
Opel Vectra B Kombi 1.8 16V
     Moneta
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 20-01-2005, 21:05   

Może coś mylimy. U mnie po 90 stopniach jest siedem kresek. Na ostatniej jest 130 stopni. Najpierw są trzy małe(95,100, 105), potem większa (110), a po niej znów 3 małe, ale te są blisko siebie (pewnie logarytmicznie) (115,120,125) i kończąca 130.
Stąd mój wniosek że każda kreska to ok 5 stopni, czyli jeśli masz ok 2 kreski po 90 to jest to ok 97-98 stopni.
Może się mylę ale tak mi się wydaje. Wiem, że wentylator włącza się przy ok 100 stopniach, ale nadal nie wyjaśniona jest temperatura silnika w jeździe...jakieś 85-87 stopni
     assistance   Moneta
 
 
Hemi 


Dołączył: 04 Gru 2004
Posty: 337
Skąd: W-wa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 20-01-2005, 21:11   

mkaminski100 napisał/a:
Może coś mylimy. U mnie po 90 stopniach jest siedem kresek. Na ostatniej jest 130 stopni. Najpierw są trzy małe(95,100, 105), potem większa (110), a po niej znów 3 małe, ale te są blisko siebie (pewnie logarytmicznie) (115,120,125) i kończąca 130.
Stąd mój wniosek że każda kreska to ok 5 stopni, czyli jeśli masz ok 2 kreski po 90 to jest to ok 97-98 stopni.
Może się mylę ale tak mi się wydaje. Wiem, że wentylator włącza się przy ok 100 stopniach, ale nadal nie wyjaśniona jest temperatura silnika w jeździe...jakieś 85-87 stopni


OOOPPSS! przepraszam. Masz racje. Sorki ale jestem chory(mam gorączke) i coś musiało mi się przewidzieć. Zgadza się 7 kreseczek czyli to będzie 95-100 stopni. Jak bedę jechał (może w niedzielę) to sprawdzę jeszcze raz dokładnie w którym miejscu się włącza.
_________________
był:
FSO 1500
Fiat Tempra 1.6 S LPG
VW Golf 3 GT 1.8
jest:
Opel Vectra B Kombi 1.8 16V
     Moneta
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 20-01-2005, 22:26   

ja wlasnie dzisiaj sprawdzilem i wentylator wlacza mi sie dokladnie na 90 stopni i dwie kreski i wdlug moich obliczen jedna kreska to 5 stopni czyli przy ok 100 stopniach a wylacza sie przy ok 95 stopniach,widocznie tak musi byc :D
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-01-2005, 22:45   

mkaminski100 napisał/a:
Może coś mylimy. U mnie po 90 stopniach jest siedem kresek. Na ostatniej jest 130 stopni. Najpierw są trzy małe(95,100, 105), potem większa (110), a po niej znów 3 małe, ale te są blisko siebie (pewnie logarytmicznie) (115,120,125) i kończąca 130.
Stąd mój wniosek że każda kreska to ok 5 stopni, czyli jeśli masz ok 2 kreski po 90 to jest to ok 97-98 stopni.
Może się mylę ale tak mi się wydaje. Wiem, że wentylator włącza się przy ok 100 stopniach, ale nadal nie wyjaśniona jest temperatura silnika w jeździe...jakieś 85-87 stopni


To jet tak jak się ma za dokładne wskazania :D
W digitalu każdy segment odpowiada 10 st. i nie ma problemu czy to jest 83 czy 85 czy 87...itd.
Normalna temperatura pracy waha się między 80 a 90 st.
Jak ci pokazuje 85-87st. to masz wszystko w porządku, weź pod uwagę, że ani czujnik ani sam wskaźnik temperatury nie są 100% dokładne.
Problem byłby jakby ci pokazywał 70-80st. a tak to nie masz, czym się przejmować.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 20-01-2005, 22:45   

Dla informacji czujnik temperatury jest w bloku.

Jest to nic innego jak termistoror ujemnym współczynniku temperaturowym. Czyli im wyższa temperatura tym niższa rezystancja.

Natomiast w chłodnicy jest termowyłącznik. Czyli przy danej temperaturze załancza wentylator.

Nie da się zamienić tych czujników.
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 20-01-2005, 23:08   

Uważam jednak że ok 83 stopnie (tyle mniej więcej pokazuje) to jednak za mało.
Fakt, że się ładnie i szybko grzeje, ale martwi mnie ta temperatura i nie wiem czy mogę zrobić coś by jednak trzymał się bardziej 90.
Jakie są u Was wskazania na desce?

Właśnie myślałem że nie ma takiej możliwości żeby zamienić oba próbniki. Czy jest jednak sens czyścić je co jakiś czas (np co rok?)? Czy ma to wpływ na wskazania?
     assistance   Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-01-2005, 23:09   

dziura.arek napisał/a:
Dla informacji czujnik temperatury jest w bloku.

Jest to nic innego jak termistoror ujemnym współczynniku temperaturowym. Czyli im wyższa temperatura tym niższa rezystancja.

Natomiast w chłodnicy jest termowyłącznik. Czyli przy danej temperaturze załancza wentylator.

Nie da się zamienić tych czujników.


A dokładniej to są 2 czujniki plus termowyłącznik.

Jeden czujnik jest w kolektorze ssącym i jest to czujnik typu CTN(ujemny współczynnik temperaturowy). Daje on sygnał do komputera wtrysku.
Drugi jest w głowicy i on informuje o temperaturze silnika na desce rozdzielczej.
No i termowyłączik w chłodnicy włączający wentylator
Tak jest w przypadku siników 1,4/1,6 OHC
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 20-01-2005, 23:44   

Jestem po "testach" i u mnie grzanie wygląda tak: Ok 50 - stopni górna rura do chłodnicy powolutku robi się ciepła, ale to jest chyba normalne bo termostat to nie jest idealny zawór. Potem do ok 80 stopni ciepło idzie powoli aż do chłodnicy. Termostat raczej nie jest otwarty, bo w małym obiegu woda jest ciepła, a w dużym tylko rura doprowadzająca do chłodnicy jest cieplejsza. Sama chłodnica i nawet wejscie jest chłodne.
Potem ok 80 czuć jak otwiera się termostat, bo chłodnica powoli robi się ciepła i wtedy temp staje w miejscu. Dolna rura też dostaje ciepła i temp utrzymuje sie niewiele ponad 80. No i dalej powoli się rozgrzewa do ok 100 (ok 10 minut), aż włączy się wentylator.
Czy w takim rzypadku sam czujnik w bloku może być uszkodzony, ale jeśli tak to dlaczego włączenie wentylatora pokazuje na ok 100 stopniach?
Czy jest możliwość żeby sprawny w "garnku" termostat przestal działać w samochodzie?

Jeśli jest to termostor to pewnie sa jakieś wartości (pewnie oporu) dla określonych temperatur. Wtedy można dokładnie sprawdzić jaka jest rzeczywista temperatura w bloku silnika.
Czy ktoś posiada takie wartości lub mógłby sprawdzić jak to wygląda?

I pytanko jeszcze jedno: Do czego komputerowi potrzebna jest temperatura i czy ma to związek z czujnikiem położenia przepustnicy? Zauważyłem że chyba z tym tez mam problemy bo mi silnik gaśnie. Dławi się i nierówno pracuje, a potem gaśnie. Jak odłaczę wtyczkę od czuj.poł.przep to znów wraca do normy.
     assistance   Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 21-01-2005, 16:57   

Teoretycznie wydaje się, że rura do chłodnicy powinna być zimna dopóki termostat się nie otworzy, czyli do tych 80 kilku stopni.
Może ci termostat do końca się nie zamyka i puszcza płyn na chłodnice i dlatego robi się ona ciepła.
A sprawdzałeś czy termostat jest szczelny? do 80 st. nie powinien nic przepuszczać.
Dzisiaj postaram się sprawdzić jak to wygląda w praktyce.

Co do czujnika temp. i TPS(czujnik położenia przepustnicy), komp musi wiedzieć jaka jest temperatura aby wzbogacić mieszankę na zimnym silniku, taki rodzaj automatycznego ssania.
TPS i prędkość obrotowa decydują o czasie wtrysku, wiadomo im więcej otwarta przepustnica i wyższe obroty tym więcej powietrza się dostaje do silnika i komp. musi dać więcej paliwa.
A silnik wariuje ci na wolnych obrotach czy w czasie jazdy?
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 21-01-2005, 21:19   

Sprawdziłem empirycznie i u mnie górna rura od termostatu do chłodnicy jest zimna nawet jak mam na desce 80 st. Jak u ciebie przy 50 st robi się ciepła to masz walnięty termostat.
Wymień termostat i powinno być ok.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 22-01-2005, 00:02   

Niby wymiana może załatwić problem, ale martwi mnie to że mechanik sprawdzający auto na kompie powiedział, że wskaźnik zaniża do wskazań komputera ok 8 stopni i jak pokazuje 83 to jest 90.
Nie wiem czy to prawda, ale część osób mówi że ma 90 a część że na nowym termostacie ma 83-84. Jak to jest i z czego wynika taka różnica?
Co do gaśniecia to obcykałem inny powód: Wczoraj jak sprawdzałem termostat to jak mnie @$bła iskra to zobaczyłem całą droge mleczną. Sorry za wyraz, ale to było naprawdę porządne kopnięcie z modułu. Przód auta jest tak fatalnie zrobiony, że z kratki nawiewu powietrze i rozproszona przez chłodnicę para wodna leci prosto na świece, przewody i moduł/kopułkę. To powoduje strasznie szybkie zawilgocenie. Dodatkowo 2 osłony gumowe na module mam uszkodzone więc myślę, że w pewnych momentach przewody mają tak duży przeskok że pali na 3 lub 2 gary. To chyba to samo co jest opisane w poście o braku mocy.
Jak trzymam gaz to silnik ma tyle paliwa żeby nie zgasł, ale jak puszcze, to nie może pokonać obrtów i gaśnie. I wydaje mi się że to jest właśnie powód.

Czy ma ktoś może wartości oporu dla czunika temp w bloku silnika przy 90 stopniach? Wtedy bym sobie spam sprawdził.
     assistance   Moneta
 
 
Adams_ki63 


Wiek: 61
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 24
Skąd: Przemyśl
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 18-11-2005, 20:38   czujnik temperatury

Nie zamieniaj przewodów do czujników bo ten, który jest do wskaźnika ma stałe połączenie i wraz ze wzrostem temperatury silnika zmienia sie jego opornośc, a wraz z tym wskazówka podnosi się lub opada. A czujnik w chłodnicy (działą) włącza wentylator na chłodnicy tylko w momencie gdy zostanie osiągnięta pewna graniczna wartość tzn. zostanie osiągnięta odpowiednia temperatura i znajdujący się wewnątrz bimetal zrobi zwarcie i zamknie obwód elektryczny. Po ostudzeniu chłodnicy bimetal się automatycznie odkształca do normalnej pozycji i obwód jest otwarty, a co za tym idzie wyłącza wentylator. Pozdrawiam Adams_ki63
_________________
Adams_ki63
Tipo 1,6ie cat + LPG
     assistance
 
 
PiotrekLu 


Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 15
Skąd: lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 18-12-2005, 14:45   

SIEMANKO u mnie jak silnik popracuje troche tempereture mam 90 stopni,a tak apropo , kiedys padł mi termostat kupiłęm nowy miałęm go niecałe 2 miesięce i podczas jazdy do wawy na lotnisko mało brakowało i by sie zagotował , wyje. . termostat i do lublina poleciałem bez niego, co prawda spaliła mi gazu tyle co ruski czołg opału ale dojechałem szczesliwie:) , mam znajomego mechanika mówił ze robił samochód jakiemus facetowi i strwierdzi ze termostat ma walniety , nim dostał dobry to 3 razy musia sie do sklepu wracac , bo co dali to był popsuty i tak w kółko, dopiero 4 termostat był dobry
  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 31 days
Network load