Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
diagnostyka układu chłodzenia Tipo 1.4
Autor Wiadomość
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 14-05-2011, 12:01   diagnostyka układu chłodzenia Tipo 1.4

czołem,

w niniejszym elaboracie postanowiłem dać się wykazać wszystkim, którzy walczyli z remontami w układach chłodzenia swoich tipo- i tempro- lotów (a czasami nielotów) :badgrin:

PROBLEM:
temperatura na desce w czasie jazdy na trasie = jedna lub dwie kreski ponad 90C
Włączenie wentylatora chłodnicy następuje przy wskazaniu jak na foto:


OPIS DODATKOWY PROBLEMU:
problem mam od dość dawna tj. nie pojawił się nagle. Silnik nigdy się nie gotował, nie wywala płynu, nie ma żadnych wycieków, nie ubywa płynu, nie dymi parą, kompresja wzorowa (uszczelka jest OK). Wentylator nigdy nie włącza się na trasie, ani w mieści, chyba że stoję w korku to włącza się jak jest ciepło tak co dwie / trzy minuty na ok 20 sekund i zbija temperaturę o dwie kreski na podziałce.
Auto prawie od zawsze na LPG - BRC, montowany w profesjonalnym serwisie

STAN UKŁADU CHŁODZENIA:
- zalany płynem dynagel 2000 (nigdy nie zalewany wodą), wiek płynu ok 8 lat
- pompa wody obraca się dość lekko, nie ma luzów ani wycieków
- padł mi oryginalny termostat (nie mogłem zagrzać auta ponad 70C) więc wymieniłem go na nowy (wernet) 26tysiaków temu i od tej pory układ pracuje w ten sam sposób
- nagrzewa się szybko, rura doprowadzająca płyn do chodnicy robi się gorąca w okolicach 90C ale nie sprawdzałem jeszcze ile jest dokładanie na wskaźniku jak się termostat otwiera
- chłodnica ciepła na całej powierzchni, nie pogięta i nie zapchana przez owady
- rura odprowadzająca płyn z chłodnicy mocno ciepła ale wiadomo..nie tak jak ta doprowadzająca
- Reduktor nagrzany, wszystkie węże reduktora ciepłe
- ogrzewanie działa wzorowo
- układ odpowietrzony (nic nie bulgota, z motylka w chłodnicy leci płyn bez bąbelków powietrza
- korek zbiorniczka wyrównawczego szczelnie dokręcony
- wymieniony czujnik temperatury w bloku (odczyt bez zmian)

HIPOTEZA

temperatura silnika jest prawidłowa ale mnie deska oszukuje...
wg mnie włącznik wentylatora też jest ok bo układ pracuje nieźle tylko trochę na za wysokim zakresie skali wskaźnika

CZEGO POTRZEBUJĘ?
Waszego doświadczenia:

- czy pompa wody może nie wyrabiać tj czy może się uszkodzić (moja ma przebieg 157tys) w sposób inny niż wyciek i zatarcie łożysk (to na 100% u mnie nie występuje)
czy miał ktoś z Was problem z temperatura i jak wpłynęła na to wymiana pompy wody ?
- jaki wpływ na temperaturę ma wypłukanie całego układu ?
- jaki wpływ ma wymiana płynu (inny niż odnowienie parametrów zamarzania)
- jaki wpływ na temperaturę ma wymiana chłodnicy ?
- czy termostat może nawalać tym razem w druga stronę tj nie otwiera się całkowicie ? (to by mnie trochę zdziwiło bo wąż jest gorący i chłodnica też ma temperaturę)
- da się jakoś sprawdzić wskaźnik temp bez podmiany deski (nie bardzo mi się chce :roll: )
- inne doświadczenia 8)

ponieważ wszystkie usterki w aucie pousuwane więc trzeba się czymś zająć i padło na to :badgrin:

** Dodano: 30-05-2011, 15:05 **
nie spodziewałem się aż tylu pomysłów :-k , nie wyrabiam z czytaniem, proszę pojedynczo ! :badgrin:
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 09:18   

A ja ci gdzieś już odpowiadałem na te pytania :lalala: prócz tego że na żywca gadaliśmy.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 10:24   

Mosior napisał/a:
Auto prawie od zawsze na LPG - BRC, montowany w profesjonalnym serwisie

A serwisowane regularnie?Sprawdź czy na benzynie też tak jest.Jeśli nie to wyreguluj gaz bo możesz na ubogiej mieszance jeździć.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 10:29   

lordabarth, kolega zmieniał nie dawno reduktor na nowy no i przy okazji miał regulacje. Ja poleciłem koledze wypłukać instalacje chłodzenia jakąś chemią, dobrze było by też ściągnąć chłodnicę i ją również porządnie przelać, oraz wymienić płyn chłodniczy na nowy. Mniej więcej co 5lat dobrze jest zmieniać. Na pewno mu to nie zaszkodzi, a może pomóc, choć bardziej bym się skłaniał że to jakieś przekłamanie na desce (choć ponoć stara - ta w kratkę bez obrotomierza pokazywała tak samo). Czujnik wentylatora reaguje przy ok 95 może troszkę więcej, a na desce pokazuje tak na oko około 110
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 13:02   

Skoro pokazuje wiecej to może mase gdzieś ma słabą.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 13:11   

Też tak myślę.
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 22:07   

Masę mam ok, sprawdzałem podając z zupełnie świeżego miejsca :) układ wypłukany i płyn wymieniony, jest o jedną kreskę lepiej.

Regulacje robię regularnie i mieszanka jest ok (analizator + wygląd świec + spalanie = wszystko jest ok)

Muszę chyba wziąć się podpiąć po inna deskę, która na 100% dobrze wskazuje (wskazywała) :lalala:
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 07-06-2011, 22:35   

Już jesteś o jedną kreskę bliżej sukcesu jeszcze dwie i jesteś w domu :lalala:
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 07-06-2011, 22:52   

Moim zdaniem niewiele z tym zrobisz i ja bym to tak zostawił. Ale po kolei.
-pompa wody może mieć wyrobione łopatki i już nie tłoczy tyle płynu co kiedyś
-Stan płynu ma znaczenie. Z czasem woda odparowuje i zostaje sam glikol. Glikol ma prawie 2 mniejsze ciepło właściwe (tak po ludzku to woda odbiera 2 więcej ciepła ogrzewając się do tej samej temp.)
-auto w tym wieku ma wiele osadów w ukł. chłodzenia. Jedyne co pomoże to wymiana chłodnicy i rozbiórka silnika w celu czyszczenia kanałów w bloku

Z Twojego opisu wnioskuję że wszystko zaczęło się od wymiany termostatu, więc to pewnie jego wina. Mi zdarzały się wadliwe nówki prosto ze sklepu. Może mieć za mały skok albo temp. otwarcia o kilka stopni za wysoką.

Przestrzegam przed wszelkimi środkami do czyszczenia ukł. chłodzenia. Należy je stosować ŚCIŚLE wg instrukcji. Większość z nich to wodorotlenek sodu, który bardzo dobrze wyżera aluminium (głowica)
     Moneta
 
 
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-06-2011, 20:37   

lynx, i na razie zostawiam bo mam w trasie prawie 90C, wentylator w mieście się rzadko włącza a płyn nigdy nie się nie gotuje i nawet nie paruje (w widoczny sposób) więc pewnie wszystko ok ale wskazanie jest jakie jest :badgrin:
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 09-06-2011, 21:03   

Mosior masz przekłamania na wskaźniku temp. gdyby wiatrak na chłodnicy załączał się przy ok 115C to miałbys ciągle przegrzany silnik. więc zacznijmy od podstaw czyli czujnik temp. znajdujący sie blisko głowicy i przekazujący odczyty na deskę bierze masę z silnika, zaś deska, która te wyniki odczytuje bierze masę ze szkieletu auta. więc to że podałeś masę do czujnika z inn ego źródła nie miało prawa pomóc. więc na dzień dobry zapoznaj się z tym tematem i spróbuj mojego patentu
http://forum.tempra.org/t...3em++wygra%B3em

a tak ogólnie to który czujnik w bloku wymieniłeś ? bo jeśli ten niebieski przy termostacie to ten czujnik podaje temperaturę silnika na komputer a nie na deskę, na deskę odczyty podaje inny czujnik.

z kolei jesli faktycznie na silniku temp dochodziła by do 115C i wentylator włączał się za późno to by wskazywało na uszkodzony termostat, który by się otwierał za mało lub wcale. tym sposobem na silniku była by podwyższona temp ponieważ nie otwierało by dużego obiegu lub do chłodnicy docierało za mało gorącego płynu ... ale zdaję się, że teoria termostatu odpada ponieważ go wymieniłeś.
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 09-06-2011, 21:33   

Leśniczy,
przed przeróbką jaka była temp w trasie?? spadała do 90 czy też była zawyżona??
     Moneta
 
 
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 09-06-2011, 22:28   

Leśniczy, termostat Vernet, wg mnie jest ok (sprawdzałem też po temp węży). Czujnik w bloku (ten od deski wymieniałem na nowy i wskazania identyczne (Vernet)więc wróciłem do oryginału fiata (stary czujnik).

Poczytam zaraz co mi tam podesłałeś w tym linku 8)
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 10-06-2011, 09:14   

lynx, podczas jazdy pokazywało 100-110C a np w momencie kiedy włączał się wentylator na chłodnicy temp na desce podskakiwała do końca czyli 130C, po zastosowaniu patentu w w/w temacie wszystko wróciło do normy
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 10-06-2011, 16:54   

Leśniczy,
Twój przypadek jednak był inny niż kolegi Mosior, . U autora w trasie temperatura w trasie spada do 90. Wnioskuje z tego że u niego probleme nie jest elektryka, a pompa ewentualnie chłodnica. Przy zmniejszonej wydajności pompy, woda wolniej krąży w obiegu, co powoduje że w silniku mocniej się nagrzewa, natomiast w chłodnicy mocniej się schładza. To skolei powoduje że wentylator się włącza później niż powinien.
     Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 10-06-2011, 17:35   

czujnik która odpala wentylator znajduję się w dolnej części chłodnicy i startuje przy ok 95C i podobno w tym czasie na desce pokazuje juz ok 115C to jest zbyt duża rozbieżność jesli termostat i sam obieg jest sprawny. po za tym nie sądzę aby to była umierająca pompa wody bo gdyby nie miała siły tłoczyć wody na duży obieg to tym bardziej woda nie docierałaby do nagrzewnicy a kolega pisał, że grzanie działa wzorowo. ja obstawiam, że to jakies przekłamanie na wskaźniku na desce, zaś rzeczywista temperatuta silnika to 90C.

Mosior, który czujnik wymieniałeś chyba nie ten niebieski przy termostacie ?
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
lynx 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 420
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 10-06-2011, 17:41   

Gdyby to czujnik przekłamywał, to w trasie temp. nie spadała by do 90C. Ogrzewanie jest "wpięte" przed termostatem, który stawia duży opór przepływu, dlatego ogrzewanie działa ok.
     Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 10-06-2011, 22:26   

hmmm no dobrze biorąc pod uwagę, że w sprzedaży zamiast pompy z metalowymi łopatkami mozna kupić tańsze wynalazki np. harta z plastikowymi łopatkami to może tłumaczyć w/w objawy. niestety w 1.4 pompa jest na rozrządzie ( jak się nie mylę ) czyli jej sprawdzenie będzie wymagało zdjęcia paska , spuszczenia płynu i wyjęcia pompy ... dość czasochłonny zabieg. dobrze by było żeby kolega wykluczył wszystkie możliwe opcje zanim się tego podejmie.
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
Luczu 



Pomógł: 82 razy
Wiek: 36
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 5215
Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
Zaproszone osoby: 3
Wysłany: 10-06-2011, 23:49   

Leśniczy napisał/a:
niestety w 1.4 pompa jest na rozrządzie ( jak się nie mylę )


mylisz się


1.4 /1.6 są na tyle kochanymi silnikami, że oprócz idiotoodpornej konstrukcji są prosto złożonymi silnikami bez udziwnień :p Pompa wody jest na pasku klinowym.
_________________
Było :D
Tipo 1.4 78hp
Bravo 1.9 jtd GT 105 / 99r
Jest
A4 B5 2.4 V6 PB 165 / 00r
     Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 11-06-2011, 10:18   

Luczu, w takim układzie kolega będzie miał "trochę" mniej zabawy z wytarganiem pompy
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
MARIOVIRUS 


Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 30 Sty 2008
Posty: 571
Skąd: Bolesławiec
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 11-06-2011, 12:55   

jaka jest temp otwarcia termostatu ? jak bedzie za wysoka tez moga byc cyrki ale stawial bym na pompe ze nie daje rady pompowac , zawsze mozesz zrobic tak ze wyjmiesz calkiem termostat i zlozysz uklad jak byl pomijajac termostat pobujasz po miescie az sie nagrzeje ( bedzie to dlugo trwalo ) i juz bedziesz mial jeden element wykluczony
_________________
Tipo 1,6 I.E. 94r +LPG 835c1,000 było
Mercedes W123 200D 81r jest
Fiat Marea 2.0 20V 98r była
BMW E34 2.0 vanos był
Golf II 1.3 90r. był
Vento 1,8 LPG 94 był
Audi 80 2.6 94 było
Audi 100c4 2.8 quattro bylo
Fiat Tipo 1.8 92 jest
  
     assistance   Moneta
 
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-06-2011, 17:56   

pompę mam oryginał na aluminiowym wiatraku. Ilu mechaników już pytałem to żaden nie widział zużytego wirnika..ponoć zawsze jak pada to łożysko albo uszczelnienie.
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 13-06-2011, 19:34   

jeśli łopatki są metalowe to nie ma szans na ich zużycie. Mosior, a czy próbowałeś poprawić masę tak jak to opisywałem w w/w linku ? i czy czujnik który wymieniałeś to na pewno ten od wskaźnika, a nie przypadkiem niebieski przy termostacie ???
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
JAM_BELFEGOR 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 3717
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-06-2011, 19:42   

Leśniczy napisał/a:
eśli łopatki są metalowe to nie ma szans na ich zużycie
Nie zgodzę się. Właśnie te metalowe szybciej padają bo zjada je korozja a jak jeszcze ktoś w układzie ma więcej wody niż płynu chłodzącego to już kaplica :lalala:
_________________
FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000
     assistance   Moneta
 
Mosior 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 527
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 13-06-2011, 19:53   

MARIOVIRUS, jeszcze nie ale to zrobię w wolnej chwili. Czujnik na pewno podmieniłem dobry bo w mojej wersji sa tylko dwa. Jeden w bloku koło świec a drugi w chłodnicy do wiatraka. Nie mam nic przy termostacie.
JAM_BELFEGOR, no jak tylko pisze co wiekowi mechanicy mi powiedzieli, którzy pomp już wyciągnęli pewnie w setkach... dodatkowo się dowiedziałem, że gdyby pompa siadała jeśli chodzi o wydajność to widać by to było też na ogrzewaniu kabiny na 4 biegu wentylatora a u mnie jest bosko pod tym względem więc bez rozbierania pompę raczej wykluczam.
_________________
FIAT TIPO 1.4S + LPG, 78 kucyków
razem przeżywamy upadki i wzloty..
FORD MONDEO MK3 2.2TDCI Platinum - zaprojektowany by cieszyć :)
     assistance
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load