Do czego metalowa kulka w termostacie? |
Autor |
Wiadomość |
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 04-01-2005, 23:18 Do czego metalowa kulka w termostacie?
|
|
|
Kupiłem nowy termostat, ale zauważyłem że jest tam kulka która dodatkowo blokuje w jedną stronę przejście mały obieg->duży.
Do czego ona służy? Ktoś kiedyś napisał na forum, że ją czyści regularni bo się blokuje, ale niestety nie było wyjaśnienia czemu ona słuzy. |
|
|
|
|
dziura.arek
Pomógł: 3 razy Wiek: 44 Dołączył: 28 Lis 2004 Posty: 690 Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 05-01-2005, 18:15
|
|
|
A więc tak przy całkowitym zamknięciu termostatu (odcięta chłodnica) woda przez kulkę leci do nagrzewnicy i ona szybko daje ciepło.
Termostat nie ma charakterystyki liniowej i gdyby jej nie było woda by się przygotowała otworzył by się termostat ciepła woda by poszła dalej a ciepły silnik dostał by zimną wodę i znów by się termostat zamknął. Dzięki temu przepływowi silnik wównomiernie się nagrzewa a nie ma skoków temperarury.
Twoje niedogrzanie silnika spowodowane było brakiem kulki. A cała reszta może wyć sprawna. |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 05-01-2005, 21:24
|
|
|
Jutro sprawdzę, jak to tylko kulka to mam nadzieję że będę mógł oddac termostat.
Dzięki i pozdro |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 08-01-2005, 20:33
|
|
|
Sprawdziłem. Kulkę musiałem ruszyć spinaczem od spodu, tak się zastała!
Termostat jako całość (nie tylko zawór) otwiera się przy 87stopniach, a cały przy ok 97-98. Jest więc sprawny.
Tak się tylko zastanawiam o jakiej nagrzewnicy piszesz, bo ta kulka jest na połączeniu małego obiegu z dużym, a nagrzewnica w aucie pracuje tylko na małym. Dodatkowo kulka blokuje ruch płynu z silnika do chłodnicy puszcza w drugą stronę. Tak to wygląda jakby miała za zadanie umożliwić bieg płynu w odwrotnym kierunku czyli z chłodnicy do silnika. Tylko po co w wg mnie to cisnienie tłoczonej cieczy z silnika by na to nie pozwoliło.
Nic już nie wiem. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 20-01-2005, 14:03 Odpowietrznik w termostacie.
|
|
|
W każdym termostacie zastosowanym w układzie chłodzenia silnika jest umieszczony odpowietrznik będący małym otworkiem na obrzeżu termostatu. Otworek ten może być zatykany przez różne rodzaje zaworków uruchamianych przez podnoszący się poziom płynu wewnątrz silnika. Bez tego otworku niemożliwe jest odpowietrzenie układu chłodzenia do tego stopnia aby płyn siegnął do termostatu ogrzał go i otworzył. Tak więc to urządzenie musi być drożne szczególnie przy wymianie płynu. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 11:09
|
|
|
Ma ktoś zdjęcie lub rysunek gdzie jest ta ... kulka? |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 03-02-2005, 11:31
|
|
|
Popatrz na termostat od strony przykręcenia do silnika. Widzisz jeden otwór średnicy ok 1cm (wyjście na mały obieg), obok po prawej duży otwór i w nim termostat, a nad tym jest mała dziurka z wciśniętym w poprzek prętem. W środku tej dziurki jest ta kulka. Poruszaj termostatem to powinna stukać. Jeśli nie to sprawdż w Typowych Usterkach. |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 13:04
|
|
|
Znalazłem, oczywiście nie stuka
Właśnie ją gotuję w wodzie z octem, działa na czajnik to może tutaj też odkamieni trochę |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 03-02-2005, 13:16
|
|
|
Poczytaj w moim poście na temat zruszenia tej kulki. Wejdz na typowe usterki.
Kulka jednak nie pomaga w dogrzewaniu auta, a jedynie w odpowietrzaniu, ale i tak odpowietrzenie zajęło mi dużo mniej czasu niż przy zapchanej kulce. |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 13:28
|
|
|
Tak, czytałem Typowe usterki.
Narazie usuwam kamień.
Sprawdzałem termostat i jest ok. 82-100 st C.
Mam wyjętą głowicę bo padła uszczelka. Okazało się że silnik się przegrzał, ale nie wiem czemu. Jak sprawdzić pompę wody? |
|
|
|
|
bicart
Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 138 Skąd: GRYFICE
|
Wysłany: 03-02-2005, 13:51
|
|
|
wita. zatem jak ta kulka ma za zadanie odpowietrzyc termostat wiec ma wplyw na przegrzanie sie silnika poniewaz nie jest zalany do konca i nie wyczuwa wysokiej temperatury plynu chlodzacego i nie puszcza go na chlodnice. zatem jak dobrze rozumuje gdy rosnie temperatura na wskazaniu a wentylator na chlodnicy nie wlaczy sie a jest sprawny tak jak i czujnik temperatury ten w chlodnicy zatem mozna podejzewac ze sam termostat jest uszkodzony lub kulka zablokowana. jak sie myle to prosze o sprostowanie:) pozdro Bicart |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 03-02-2005, 14:05
|
|
|
Nie, nie. Wlewając płyn przez zbiornik nie może się on w całości dostać do silnika, bo górny "zawór" jakim jest termostat jest zamknięty. Wtedy wchodzi tylko trochę płynu, bo na górze w silniku gromadzi sie powietrze. Kulka ta wtedy wypychana ciśnieniem powietrza otwiera sie i uchodzi ono do zbiornika wyrównawczego. Zadanie spełnia jednak tylko przy zalewaniu płynem i rzeczywiście wtedy może dojśc do przegrzania silnika. POtem już odpowietrzony układ nie potrzebuje kulki.
Podczas pracy nie ma jakiegoś specjalnego zadania, albo nie zostało ono potwierdzone. |
|
|
|
|
bicart
Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 138 Skąd: GRYFICE
|
Wysłany: 03-02-2005, 14:22
|
|
|
teraz rozumiem;) .Takie forum to dobra sprawa, dzieki niemu o wielu sprawach dowiedzialem sie i ulatwilo mi naprawianie,wyszukiwanie usterek w aucie. chwala pomyslodawcy!:) |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 17:45
|
|
|
Nie mogę ruszyć tej kulki...
Wyskoczyłem nawet do Rossmana po Cilit i zalałem nim ten otworek.
Narazie muszę czekać aż to cholerstwo rozpuści kamień |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 03-02-2005, 18:11
|
|
|
Weź mocny spinacz i wygnij w U tak żeby jedno ramię miało ok 1-1,5cm. Wyjmij cały zawórek termostatu (wciśnij i przekręć blaszkę na górze) i włóż krótsze ramię spinacza do środka przez otwór po zaworze. Przez wyjście na duży obieg obczaj gdzie jest wyjście tego otworka z drugiej strony. Włóż tam koniec spinacza i pociągnij. Kulka wyskoczy i dopiero potem zalej Cilitem czy lepiej octem- działa tak samo, nie niszczy tak aluminium i jest duuuuużo tańszy. |
|
|
|
|
bob96
Pomógł: 7 razy Wiek: 63 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 519 Skąd: Jastrzębie Zdrój
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 03-02-2005, 18:14
|
|
|
Kabar napisał/a: | Nie mogę ruszyć tej kulki...
Wyskoczyłem nawet do Rossmana po Cilit i zalałem nim ten otworek.
Narazie muszę czekać aż to cholerstwo rozpuści kamień |
Czy w Twoim aucie chłodnica była zalana wodą Wymieniałem termostat po 10 letnim używaniu i nie stwierdziłem żadnego osadu.Kulka była lużna, tylko termostat już ze względu na wiek nie domykł się do konca. |
_________________ Cromka 1.9 automat
Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja
Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC
P.Walker+ Sirio ML145
Uniden 78 elite |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 18:15
|
|
|
Udało się...
Spinacze się wyginały.
Dopiero jak wziąłem takie grube kółko od kluczy (bardzo twardy, sprężynowy drut) i wygiąłem to wyszło...
Ocet już cały zużyłem, został Cillit |
|
|
|
|
Kabar
Wiek: 47 Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 109 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 03-02-2005, 18:17
|
|
|
Nie, raczej płynem.
Kamienia prawie nie było, termostat sprawny.
Ale ta kulka była uparta jakaś...
Auto ściągnąłem z Niemiec z padniętą uszczelką pod głowicą i dopiero je reanimuje... |
|
|
|
|
|