Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Do czego metalowa kulka w termostacie?
Autor Wiadomość
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 04-01-2005, 23:18   Do czego metalowa kulka w termostacie?

Kupiłem nowy termostat, ale zauważyłem że jest tam kulka która dodatkowo blokuje w jedną stronę przejście mały obieg->duży.
Do czego ona służy? Ktoś kiedyś napisał na forum, że ją czyści regularni bo się blokuje, ale niestety nie było wyjaśnienia czemu ona słuzy.
     assistance   Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 05-01-2005, 18:15   

A więc tak przy całkowitym zamknięciu termostatu (odcięta chłodnica) woda przez kulkę leci do nagrzewnicy i ona szybko daje ciepło.

Termostat nie ma charakterystyki liniowej i gdyby jej nie było woda by się przygotowała otworzył by się termostat ciepła woda by poszła dalej a ciepły silnik dostał by zimną wodę i znów by się termostat zamknął. Dzięki temu przepływowi silnik wównomiernie się nagrzewa a nie ma skoków temperarury.

Twoje niedogrzanie silnika spowodowane było brakiem kulki. A cała reszta może wyć sprawna.
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 05-01-2005, 21:24   

Jutro sprawdzę, jak to tylko kulka to mam nadzieję że będę mógł oddac termostat.
Dzięki i pozdro
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 08-01-2005, 20:33   

Sprawdziłem. Kulkę musiałem ruszyć spinaczem od spodu, tak się zastała!
Termostat jako całość (nie tylko zawór) otwiera się przy 87stopniach, a cały przy ok 97-98. Jest więc sprawny.
Tak się tylko zastanawiam o jakiej nagrzewnicy piszesz, bo ta kulka jest na połączeniu małego obiegu z dużym, a nagrzewnica w aucie pracuje tylko na małym. Dodatkowo kulka blokuje ruch płynu z silnika do chłodnicy puszcza w drugą stronę. Tak to wygląda jakby miała za zadanie umożliwić bieg płynu w odwrotnym kierunku czyli z chłodnicy do silnika. Tylko po co w wg mnie to cisnienie tłoczonej cieczy z silnika by na to nie pozwoliło.
Nic już nie wiem.
     assistance   Moneta
 
 
Jadodada 


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 304
Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 20-01-2005, 14:03   Odpowietrznik w termostacie.

W każdym termostacie zastosowanym w układzie chłodzenia silnika jest umieszczony odpowietrznik będący małym otworkiem na obrzeżu termostatu. Otworek ten może być zatykany przez różne rodzaje zaworków uruchamianych przez podnoszący się poziom płynu wewnątrz silnika. Bez tego otworku niemożliwe jest odpowietrzenie układu chłodzenia do tego stopnia aby płyn siegnął do termostatu ogrzał go i otworzył. Tak więc to urządzenie musi być drożne szczególnie przy wymianie płynu.
_________________
Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991.
  
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 11:09   

Ma ktoś zdjęcie lub rysunek gdzie jest ta ... kulka?
     assistance
 
 skype
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 03-02-2005, 11:31   

Popatrz na termostat od strony przykręcenia do silnika. Widzisz jeden otwór średnicy ok 1cm (wyjście na mały obieg), obok po prawej duży otwór i w nim termostat, a nad tym jest mała dziurka z wciśniętym w poprzek prętem. W środku tej dziurki jest ta kulka. Poruszaj termostatem to powinna stukać. Jeśli nie to sprawdż w Typowych Usterkach.
     assistance   Moneta
 
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 13:04   

Znalazłem, oczywiście nie stuka :(
Właśnie ją gotuję w wodzie z octem, działa na czajnik to może tutaj też odkamieni trochę :D
     assistance
 
 skype
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 03-02-2005, 13:16   

Poczytaj w moim poście na temat zruszenia tej kulki. Wejdz na typowe usterki.
Kulka jednak nie pomaga w dogrzewaniu auta, a jedynie w odpowietrzaniu, ale i tak odpowietrzenie zajęło mi dużo mniej czasu niż przy zapchanej kulce.
     assistance   Moneta
 
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 13:28   

Tak, czytałem Typowe usterki.
Narazie usuwam kamień.
Sprawdzałem termostat i jest ok. 82-100 st C.
Mam wyjętą głowicę bo padła uszczelka. Okazało się że silnik się przegrzał, ale nie wiem czemu. Jak sprawdzić pompę wody?
     assistance
 
 skype
 
bicart 



Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 138
Skąd: GRYFICE
Wysłany: 03-02-2005, 13:51   

wita. zatem jak ta kulka ma za zadanie odpowietrzyc termostat wiec ma wplyw na przegrzanie sie silnika poniewaz nie jest zalany do konca i nie wyczuwa wysokiej temperatury plynu chlodzacego i nie puszcza go na chlodnice. zatem jak dobrze rozumuje gdy rosnie temperatura na wskazaniu a wentylator na chlodnicy nie wlaczy sie a jest sprawny tak jak i czujnik temperatury ten w chlodnicy zatem mozna podejzewac ze sam termostat jest uszkodzony lub kulka zablokowana. jak sie myle to prosze o sprostowanie:) pozdro Bicart
     assistance   Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 03-02-2005, 14:05   

Nie, nie. Wlewając płyn przez zbiornik nie może się on w całości dostać do silnika, bo górny "zawór" jakim jest termostat jest zamknięty. Wtedy wchodzi tylko trochę płynu, bo na górze w silniku gromadzi sie powietrze. Kulka ta wtedy wypychana ciśnieniem powietrza otwiera sie i uchodzi ono do zbiornika wyrównawczego. Zadanie spełnia jednak tylko przy zalewaniu płynem i rzeczywiście wtedy może dojśc do przegrzania silnika. POtem już odpowietrzony układ nie potrzebuje kulki.
Podczas pracy nie ma jakiegoś specjalnego zadania, albo nie zostało ono potwierdzone.
     assistance   Moneta
 
 
bicart 



Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 138
Skąd: GRYFICE
Wysłany: 03-02-2005, 14:22   

teraz rozumiem;) .Takie forum to dobra sprawa, dzieki niemu o wielu sprawach dowiedzialem sie i ulatwilo mi naprawianie,wyszukiwanie usterek w aucie. chwala pomyslodawcy!:)
     assistance   Moneta
 
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 17:45   

Nie mogę ruszyć tej kulki...
Wyskoczyłem nawet do Rossmana po Cilit i zalałem nim ten otworek.
Narazie muszę czekać aż to cholerstwo rozpuści kamień
     assistance
 
 skype
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 03-02-2005, 18:11   

Weź mocny spinacz i wygnij w U tak żeby jedno ramię miało ok 1-1,5cm. Wyjmij cały zawórek termostatu (wciśnij i przekręć blaszkę na górze) i włóż krótsze ramię spinacza do środka przez otwór po zaworze. Przez wyjście na duży obieg obczaj gdzie jest wyjście tego otworka z drugiej strony. Włóż tam koniec spinacza i pociągnij. Kulka wyskoczy i dopiero potem zalej Cilitem czy lepiej octem- działa tak samo, nie niszczy tak aluminium i jest duuuuużo tańszy.
     assistance   Moneta
 
 
bob96 



Pomógł: 7 razy
Wiek: 63
Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 519
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Województwo: Śląskie
Wysłany: 03-02-2005, 18:14   

Kabar napisał/a:
Nie mogę ruszyć tej kulki...
Wyskoczyłem nawet do Rossmana po Cilit i zalałem nim ten otworek.
Narazie muszę czekać aż to cholerstwo rozpuści kamień


Czy w Twoim aucie chłodnica była zalana wodą :?: Wymieniałem termostat po 10 letnim używaniu i nie stwierdziłem żadnego osadu.Kulka była lużna, tylko termostat już ze względu na wiek nie domykł się do konca.
_________________
Cromka 1.9 automat
Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja
Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC
P.Walker+ Sirio ML145
Uniden 78 elite
     assistance
 
 skype
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 18:15   

Udało się... :D :D :D
Spinacze się wyginały.
Dopiero jak wziąłem takie grube kółko od kluczy (bardzo twardy, sprężynowy drut) i wygiąłem to wyszło...
Ocet już cały zużyłem, został Cillit :)
     assistance
 
 skype
 
Kabar 


Wiek: 47
Dołączył: 03 Lut 2005
Posty: 109
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 03-02-2005, 18:17   

Nie, raczej płynem.
Kamienia prawie nie było, termostat sprawny.
Ale ta kulka była uparta jakaś...
Auto ściągnąłem z Niemiec z padniętą uszczelką pod głowicą i dopiero je reanimuje...
     assistance
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load