Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak naprawić sprężarkę klimatyzacji T/T 1,4/1,6
Autor Wiadomość
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 07-06-2008, 18:59   Jak naprawić sprężarkę klimatyzacji T/T 1,4/1,6

Zaczynamy naprawę wbrew pozorom nie jest trudna

Potrzebne części

strzałką zaznaczyłem część na niej było napisane YL 430 nie wiem jak się ona nazywa

Może się to komuś przyda na łożysku pisało z jednej strony
W 255 i obok 908287
na drugiej stronie
W 42 i obok 908287
Nie wiem czy to są wymiary łozyska nie znam sie na tym.
Naprawiamy taką sprężarkę

Na początku musimy wyjąć sprzęgło sprężarki. Potrzebny jest ściągacz, nigdy nie podważajcie śrubokrętami pod sprzęgło bo je skrzywicie. Można samemu coś wykombinować. Nagwintować rurkę od zewnątrz wkręcić w sprzęgło strzałka nr 1 na zdjęciu w środek rurki wsadzić jakąś śrubę żeby stykała się strzałka numer 2 i nakręcać na nią nakrętkę sprzęgło schodzi.

Taki ściągacz może wyglądać tak. 1 wkręcamy do jedynki na zdjęciu wyżej, 2 powinna opierać się na 2 a nakrętkę wkręcamy. Wymieniamy co jakiś czas na dłuższą śrubę.

Przykro mi ale nie zrobiłem zdjęcia ściągniętego sprzęgła.
Teraz ściągamy koło pasowe. Używamy ściągacza, ja osobiście użyłem podnośnika hydraulicznego z jednej strony oparłem sprężarkę a z drugiej podnośnik hydrauliczny oparłem o ścianę i koło poszło.
Na zdjęciu ściągnięte koło pasowe

Teraz ściągnąłem tą część z pierwszego zdjęcia zaznaczoną strzałką. Na zdjęciu już jest ściągnięta. Zaznaczyłem strzałką gdzie była.

Teraz odkręcamy śruby ile się da bo niektóre blokują się o o elektromagnes. Blokujemy sprężarkę o część nr 2 i wyciskamy część numer 1. Ja użyłem podnośnika bo nie mam ściągacza i poszło. Nie lubię bić młotkiem.

Tak wygląda część po wyjęciu.



Teraz wybijamy delikatnie część tylną.

Tak wygląda ostatnia część od środka

A to jest część na której mi spier... powietrze przy próbie szczelności. Na tych oringach. Ale oprócz tej części trzeba wymienić te części z pierwszego obrazka jak się rozbierze sprężarkę.

Kilka zdjęć do obejrzenia





Łożysko ja nie musiałem wymieniać. Ale żeby je wymienić nie trzeba rozszczelniać klimy da się wyjąć spokojnie.

Składamy w odwrotnej kolejnośći

Teraz uwagi.
1. Nie używajcie dużo młotka.
2. Uważajcie przy wsadzaniu tej części zaznaczonej strzałką na pierwszym zdjęciu. Najpierw trzeba część środkową jakoś rozszerzyć żeby nie porysowała się na gwincie i wejściu na klin. Ja użyłem kartki z teczki na dokumenty dawniej były takie plastikowe cienkie i owinąłem dookoła tego gwintu i wejścia na klin i weszło spokojnie.

No to by było na tyle.
Jak coś to piszcie.

Jak nie będzie mój alternator przy działającej klimie wydalał to też opiszę jego wymianę na 90 A.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
  
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 07-06-2008, 19:04   

Adam1971, ile takie ustrójstwo nowe kosztuje? bo mam coraz wieksze checi na zalożenie klimy.. :food:
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 07-06-2008, 19:32   

To znaczy komplet klimy? Czy te części?
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
tipacz 



Pomógł: 85 razy
Wiek: 38
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 3093
Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
Wysłany: 07-06-2008, 19:39   

Adam1971, komplet klimy
_________________
Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...

jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...

     assistance   Moneta
 
 skype
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 07-06-2008, 19:45   

Nie wiem czy to dużo ale ja dałem w przybiżeniu 600-700 zł za wszystko. Miałem szczęście bo części składałem od roku czasu i rozłożyło mi się to na raty. Ale każdemu będę mówił że jak ma okazję to niech kupi kompletną klimatyzację bo będą problemy z dokupowaniem pozostałych części.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
  
 
Hipo 



Pomógł: 30 razy
Wiek: 42
Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 2082
Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 07-06-2008, 20:59   

Hm ciekawe, z tego co widze to w zasadzie taka spężarka to nic innego jak pompa tloczkowa :D
_________________
Marea 2.4 TD HLX

JCB 3CX Contraktor
  
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 07-06-2008, 21:03   

No coś w tym jest ale wymiana uszczelniaczy nie jest trudna. Dlatego też chciałem to opisać bo ja wcześniej nie widziałem sprężarki od środka a komuś może się te zdjęcia przydazą.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 11-06-2008, 15:37   

Na początek: dobra robota. ;)
Mi raczej się to przyda, bo chyba tez będę musiał wymienić uszczelniacze. I coś jeszcze.
Nie tworzę osobnego tematu, tylko opiszę problem tutaj.

Otóż po napełnieniu układu klim. czynnikiem wraz z barwnikiem UV zauważyłem wyciek na sprężarce.
Oto fotki:





Zwracam się z pytaniem do osób, które miały podobny problem.
Czy wymiana uszczelniaczy to będzie wszystko, czy może jakieś dodatkowe koszty? ;)
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 11-06-2008, 18:07   

Ty masz wyciek od strony węży. Spróbuj je mocniej dokręcić jak nie pomoże to są pod nimi dwa oringi może to one puszczają
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
dziura 



Pomógł: 19 razy
Wiek: 45
Dołączył: 09 Maj 2008
Posty: 960
Skąd: Chorzów/Katowice
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-06-2008, 19:05   

Panowie nie napełniajcie swojej klimy byle G****M tzn zamiennikiem z jakimś tam barwnikiem :red_kartka:
Te sprężarki prawidłowo pracują na freonie (ogólnie zakazanym) to typ gazu R-12 lepiej poszukać gościa dysponującym tym
czynnikiem niż dać się zrobić w :cenuzra: a potem rozbierać klimke
_________________
TIPO 2.0 16V-sprzedany
Galant 2.5 V6 Sport Edition
     assistance   Moneta
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 12-06-2008, 12:30   

Wiesz, niektórzy stosują denaturat zamiast wódki, bo mówią, że lepiej się na nim "jedzie". ;)
Adam1971, od strony węży, ale to nie od węży. To z tych dwóch "dzyndzli", to nie są zaworki kontrolne?
A Ty jak sprawdzasz w zakładzie szczelność klimy, to wybierasz azot czy barwnik UV?
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 12-06-2008, 15:04   

Powiem ci szczerze że jak rozbierałem sprężarkę to nie przyszło mi do głowy żeby sprawdzić ten dekielek od zewnątrz. Tylko patrzyłem od środka. I nie wiem co to jest. Mnie gościu sprawdzał szczelność chyba tylko powietrzem. Nabił 15 atmosfer i poczekałem około 1 godziny i nic nie zeszło. A ja z nudów tam gdzie się dało sprawdzałem sobie starym sposobem mydłem z wodą dla pewności.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 14-06-2008, 13:33   

Adam1971 napisał/a:
to są pod nimi dwa oringi

Chodzi Ci o oringi w mocowaniach węży do tego dekla sprężarki, czy o oringi położone niżej od tych dwóch mocowań węży?
Bo jak patrząc na tą część sprężarki, to wygląda, jakby były cztery otwory, dwa z nich to otwory na węże a te dwa pozostałem wyglądają jak zaworki kontrolne - przynajmniej tak wnioskuję ze zdjęć z netu.
I właśnie z tych dwóch drugich otworów wycieka czynnik.

** Dodano: 14-06-2008, 14:34 **
Pojadę w poniedziałek do serwisu, gdzie napełniałem, zobaczę, co powiedzą.
Mam nadzieję, że nie będę musiał drugi raz bulić za napełnienie po usunięciu rozszczelnienia u nich.
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 14-06-2008, 18:22   

Zrobiłem zdjęcia ja mam inną sprężarkę niż ty a zaworek u mnie to jest zaznaczony strzałką. Te dwie dziury w środku nic nie mają. Ale jestem ciekawy co ci powie majster od klimy. Ale wywnioskowałem z twojego pierwszego zdjęcia że zielony płyn spływa z węży bo do góry z tych zaworków (trochę nie wyraźne zdjęcia) to by się nie podnosił i zalewa te zaworki. A co do bulenia pieniążków za czynnik to nie będziesz musiał chyba płacić bo na przykład jak wymieniasz osuszacz to ci czynnik ściągają i potem nabijają ten sam.


_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 14-06-2008, 19:33   

Adam1971, zaznaczyłem na Twoim zdjęciu, skąd u mnie cieknie czynnik. Właśnie z tych dwóch dziur w środku.


Adam1971 napisał/a:
Te dwie dziury w środku nic nie mają

A mogą mieć oringi?
Sądzę, że mamy taką samą sprężarkę. Na moje oko masz Harrisona V5. Tak? Na forum ZielonyTBG zapodawał zdjęcie, jest taka sama jak moja.
A co do majstra, to mam nadzieję, że nie spełni się czarny scenariusz. ;)
Ale u mnie klima nie była używana od ponad roku (układ był pusty i rozszczelniony), poprzedni właściciel już odpuścił sobie z Temprą, bo dostał Audi od wujka. :P
A teraz ja ją doprowadzam do stanu błogości.
Adam1971 napisał/a:
trochę nie wyraźne zdjęcia

No, ale nie mam cyfry kompaktowej, tylko w telefonie. Staroświecki jestem. :badgrin:

** Dodano: 14-06-2008, 20:36 **
I dodam, że z tych dwóch dziur widać, jak się sączy czynnik. Jakby co sekundę wydostawał się pęcherzyk powietrza, podobnie jak się sprawdza dętkę w misce z wodą.
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 14-06-2008, 20:47   

Ja na tych dziurach nic nie mam one chowają się do środka są całkowicie zamkniętne. Nie ma na nich nic, ani w nich. A co do tych zdjęć to chodziło mi tylko że nie widać na nich czy masz jakieś zawleczki czy jak to się fachowo nazywa. A nie czym robiłeś zdjęcia. Bez urazy.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 15-06-2008, 22:21   

U mnie te otwory też są zaślepione.

Ale mam coś takiego tylko że na bocznej stronie dekla.

Ja musiałem kupić nową sprężarkę bo moja się rozleciała.Wyhaczyłem na Allegro prawie taką samą od Espero,ale właśnie-prawie.Musiałem założyć tylny dekiel i cale sprzęgło elektromagnetyczne od swojej starej.Trochę problemów było,bo ta "nowa" była skręcona śrubami z gwintem M7 a moja stara M6,ale przerobiłem i ją złożyłem.Jest ona już na ten nowy czynnik R 134a.

W tej sprężarce z Deawoo w tych dwóch otworach są dwa czujniki pod coś podpinane i jest to uszczelnione oringami,więc pewnie wystarczy to rozebrać i je powymieniać na nowe.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 16-06-2008, 18:53   

Dzięki ZielonyTBG, jutro jadę do speców i zobaczę, co powiedzą.
Ale bez ingerencji w sprężarkę się nie obejdzie.
Ja mam właśnie takie coś, jak Ty na drugim zdjęciu, tyle że u mnie jest to na tylnej ściance i razy 2. ;)

** Dodano: 24-06-2008, 00:51 **
No i okazało się, że sprężarka jest cała rozszczelniona. Uszczelnienia trzeba wymienić.
Heh, facet w serwisie zaproponował cenę 350zł. Wolę sam to zrobić.
Adam1971, Ty kupiłeś uszczelnienia sprężarki i wałka, czy tylko sprężarki?
Na Allegro widzę właśnie komplet uszczelnień.
http://www.allegro.pl/ite...corsa_astr.html
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Adam1971 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 53
Dołączył: 04 Lip 2005
Posty: 178
Skąd: Kielce
Wysłany: 08-07-2008, 08:15   

Ja wymieniałem tylko trzy oringi i dławik. Tylko uważaj przy wkładaniu dławika, żeby ci się ten teflon nie wywinal na zewnątrz. On ma wejść w takim ustawieniu jak jest fabrycznie, czyli wsunięty do wewnątrz. Nasmaruj ją i przy wkładaniu lekko rozszerz.
_________________
Tempra 1,6 93 r. gaźnik
  
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 29-07-2008, 16:08   

ZielonyTBG, czy kupiłeś sprężarkę od Daewoo właśnie taką z mocowaniem węży z boku, jak na tym zdjęciu?


Rozumiem, czemu zmieniłeś tylną część. Ale dlaczego zmieniałeś sprzęgło od starej sprężarki? Czy to konieczne?
Czy Twoim zdaniem taka sprężarka by pasowała? Bo na moje oko jest taka sama, jak Harrison V5.
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 29-07-2008, 16:27   

Witam.Pewnie i dało by się,ale trzeba by troszkę pomyśleć i trochę pospawać.Jak bym miał taką jak na Twojej fotce to pewnie bym ją przerobił.

Co do drugiego pytania,to musiałem wymienić tylny dekiel co wiązało się z koniecznością przegwintowania 6 otworów z M6 na M7 i rozwiercenia otworów na śruby które łączą sprężarkę z uchwytem.W momencie gdy już ją włożyłem do auta okazało się że koło pasowe sprężarki jest przesunięte względem koła pasowego na wale korbowym o jakieś 1.5 cm.Musiałem ją wyjąć i przełożyć całe sprzęgło z mojej starej sprężarki.Na szczęście pasowało jak ulał. :D

Co do trzeciego pytania dotyczącego sprzęgła to na odpowiedziałem już wyżej,ale biorąc pod uwagę fakt że Twoja sprężarka ma inne uchwyty,to nie ma to znaczenia bo przerabiając mocowanie,ustawisz obydwa koła pasowe tak jak będziesz chciał.
A jeśli chodzi o tylny dekiel,to było to konieczne ze względu na inne przewody do podłączenia sprężarki do układu.(Załączam fotkę oryginału)Jak widać na fotce,otwór zasysający jest na tej samej wysokości jak otwór tłoczący.W sprężarce z Espero węże też wychodziły w tym samym miejscu ale była różnica wysokości jakieś 5 milimetrów (jeśli dobrze pamiętam) co dyskwalifikowało sprężarkę.Myślałem żeby przefrezować dekiel na równo,ale było tam za mało aluminium i zrobił bym w nim dziurę ;D Więc jeżeli u Ciebie otwory są na równej wysokości to raczej nie trzeba nic zmieniać.
A sprężarkę którą kupiłem wyglądała jak ta z tej drugiej fotki.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 29-07-2008, 16:40   

Trochę roboty.
Ta sprężarka z drugiego zdjęcia to taka, która ma otwory z tyłu, tak samo jak w Harrisonie. I dlatego przykuła moją uwagę. Wygląda identycznie. ;)
Myślałem też o kupnie nowego Harrisona. Tylko ceny jeszcze nie znam, ale się dowiem.

** Dodano: 29-07-2008, 17:41 **
I jeszcze jedno pytanie. Czy przy wymianie sprężarki, oleju w niej, wypadałoby wymienić osuszacz? Ile taki filtr może być użytkowany w aucie? Pewnie ma określony jakiś limit czasu/kilometrów.
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
ZielonyTBG 



Pomógł: 94 razy
Wiek: 46
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 2212
Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
Wysłany: 29-07-2008, 16:51   

Słyszałem że osuszacz trzeba wymienić gdy zostaje rozszczelniony układ klimatyzacji.Ile w tym prawdy to nie wiem.Po rozszczelnieniu trzeba koniecznie zatkać szczelnie przewody,żeby układ nie wchłaniał wilgoci.
_________________
Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
     assistance   Moneta
 
 skype
 
Wieprz 


Pomógł: 23 razy
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 444
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
Wysłany: 29-07-2008, 16:56   

Dzięki za informacje. ;)
_________________
Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load