|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Komputer |
Autor |
Wiadomość |
RetX
Pomógł: 1 raz Wiek: 29 Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 56 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 16-01-2020, 11:09 Komputer
|
|
|
Cześć, czy ktoś z was posiada komputer do Tipolota, żeby przyjechać i sprawdzić? Czasami świeci się marchewa i samochód prawie cały czas szarpie, czasem na zimnym przy 0 temperaturze od razu po odpaleniu gaśnie (jakby nie dawał ssania). Silnik 1.6 monowtrysk. Wiem, że to auto miało kompa tylko jakiegoś archaicznego, ale może dałoby się coś ustalić, bo niestety szukanie igły w stogu siana trwa już zbyt długo jak dla mnie... |
_________________ ---------------------------------------------------------------
Mam nowe 'stare' Tipo! 1.6ie Suite z klimą <3 |
|
|
|
|
mikee72
Pomógł: 2 razy Wiek: 52 Dołączył: 11 Lis 2012 Posty: 584 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 16-01-2020, 14:35
|
|
|
Przerabiałem podobne problemy w swoim białym 1.6 75KM 93r i winną przydławek była sonda lambda.
Na komputerze diagnostycznym od razu widać było, że źle pracuje.
W śliwkowym też miałem problemy z przydławkami - ale to nie była sonda, działa dobrze.
Podmieniałem komputer i CPW - bez poprawy, dopiero wymiana cewki pomogła.
Cały czas zdarza się - od czasu do czasu, rzadko - jakby zgubienie zapłonu,
czasem mrugnie marchewa, czasem nawet się utrzyma i później znika.
To się zdarza zazwyczaj na niskich obrotach, na wolnych silnik potrafi wtedy zgasnąć.
Gdzieś mam komputer ze swojego byłego.. jak znajdę dam znać.
Ale zacznij od komputera diagnostycznego i sprawdź działanie sondy.
Acha i zaprezentuj tego Suite |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 16-01-2020, 14:51
|
|
|
w sensie chcesz podłączyć komputer do diagnostyki? u Panie... ciężko pamiętaj że to auto z lat 90tych zaś OBD weszły po 2000r. Bezpiecznie od 2002r. dla benzyniaków. 1.6 Na momowtrysku ma jakaś tam jednostkę sterującą, ale gniazda OBD się nie spodziewaj. Powinna być gdzieś na grodzi w środku lub z lewej strony bodajże (jak się mylę to poprawcie mnie) wtyczka Fiatowska na 2 lub 3 piny płaska. Do zaczytania może nadać się stary ELM237 z przelotką na fiatowskie złączę. Gorzej z oprogramowaniem. Było swego czasu chyba takie coś jak Fiat ECU Scan nie wiem na ile to zagra na tym kompie. Nie testowałem. ECU jeśli zbiera jakieś błędy to będzie ich nie wiele. Dostaniesz np. komunikat o wypadaniu zapłonu i tak nie zawile się dowiesz.
Ale... jest to tak prosty silnik że ogarniesz i bez kompa do diagnostyki. Co tam masz kilka czujników na krzyż, jeden wtrysk, cewka, moduł zapłonowy, ECU i od cała elektronika. Opisz dokładnie co kiedy jak i gdzie.
Generalnie z tego krótkiego opisu wynika że wypada zapłon. Często będziesz miał tak że będzie to suma kilku usterek. Np. kilka naraz z opisanych poniżej.
Zacznij od prostych rzeczy wszystko masz na wierchu.
- wykręć świece, sprawdź czy nie strzeliła któraś, jaka jest przerwa pomiędzy elektrodą, jaki kolor mają świece.
- wyciągnij sobie wtyczkę od czujnika położenia wału i zobacz z multimetrem w ręku czy masz zmiany w oporności obwodu jak przykładasz śrubokręt do czujnika. Jak możesz wymontuj go i na stół będzie lepiej. Podgrzej sobie go suszarką i taki sam test. Oporności CPW są w książce Sam naprawiam Fiata Tipo, jest gdzieś w dziale download.
- obejrzyj kable zapłonowe, najlepiej w nocy czy nie iskrzą. Może są już stare i gubisz iskrę.
- rozepnij wytyczę i sprawdź uzwojenie cewki zapłonowej - wtórne i pierwotne też multimetrem wartości oporności w książce. Cewka może być już na wykończeniu i dawać słabą iskrę.
- wyczyść sobie przepustnicę nie wiem czy na monowtrysku był silnik krokowy czy nie jeśli był też sobie wyczyść. W bosch'u było chyba kombo z CPW razem.
- po patrz na wężyki podciśnieniowe zwłaszcza ten do digiplex'a czy są całe czy nie ma dziury. Wręcz ściągnij i dokładnie pooglądaj, dmuchnij czy drożny.
- posprawdzaj masę do karoserii czy nie skorodowana to samo w aku na klemach. Ważne masa - silnik karoseria czy jest ok.
- posprawdzaj wtyczki od wszystkich czujników czy całe nie zaśniedziałe styki itp. psiknij jakimś preparatem do styków.
- posprawdzaj kable od czujników i osprzętu czy niema naderwań, przetarć izolacji, czy jakaś kuna kotek czy inny zwierz czegoś nie nadgryzło.
- w 1.6 SPI czujnik położenia przepustnicy z silnikiem krokowym były zespolone - tu nie mam pewności warto to sprawdzić skoro piszesz ze gaśnie ci na zimnym. Jaka jest reakcja na uchył przepustnicy - multimetr. Zmiany w napięciu stałym zakres do 12V
- szarpanie na zimnym silniku możne też być spowodowane złą dawka paliwa, warto sprawdzić czy sonda lambda daje jakieś oznaki życia. Sondy były 3 lu 4 biegunowe. Trzeba sobie sprawdzić obwód grzewczy czy jest ciągłość i sygnałowy czy są skoki napięcia i czy jest reakcja na gaz. W sieci znajdziesz sobie filmiki jak sprawdzać sondy jednopasmowe, nic skomplikowanego.
- przy okazji zobacz sobie jak wygląda filtr powietrza.
- warto też zrobić pomiar kompresji, może któryś cylinder się kończy i nie ma sprężania i zapłonu.
To wszystko zrobisz za free, jedynie co to kilka prostych narzędzi, multimetr i manometr do sprawdzenia sprężania.... a no i browarek
Jak coś nie wiesz jak zrobić pisz. Jak się nie czujesz na siłach daj komuś kto to ogarnie.
** Dodano: 16-01-2020, 18:36 **
A jak masz wersję z kopułką warto też zajrzeć a jak wyglądają - kopułka i palec rozdzielacza czy nie wypalone już. To jest wcześniejsza wersja 1.6 potem trochę ja zmodernizowali zmieniając dekiel zaworowy obudowę filtra trochę osprzętu no i w miejsce aparatu zapłonowego poszła cewka zespolona, z która za wiele się nie zrobi.
** Dodano: 16-01-2020, 19:01 **
a wypatrzyłem ci na zdjęciu silnik masz zapewne 159A3.046 lub 159A3.048 czyli ten starszy typu na wtrysku, za aparatem zapłonowym w głowicy i digiplex'em 2
Opór czujnika CPW - 0,4-0,5 Ohm opór cewki uzwojenie wtórne ok. 4300-5300 Ohm po stronie pierwotnej wynik ten podziel bodajże przez 10. Cewka Magnetii Marelli BAE504D z jednym wyjściem. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
RetX
Pomógł: 1 raz Wiek: 29 Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 56 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 17-01-2020, 13:56
|
|
|
Jak piszesz o zdjęciach, to chyba niebieskiego Tipo, tamten był 1.4. Teraz mam srebrnego 1.6 75km bez kopułki.
Jeżeli chodzi o gaśniecie, mechanik znalazł jakieś zwarcie w cpu i naprawił, teraz będzie zmieniał sondę i sprawdział kwestie szarpania. Jak to nie pomoże pewnie faktycznie zainteresuję się cewką. Aczkolwiek obstawiam sondę, bo razem z pojawieniem się szarpania przestał działać gaz, a mam 1 czy tam 2 generację, która opiera silnik krokowy gazu na odczytsch z sondy... Zobaczymy.
Natomiast na pewno sprawdzę to wszystko co pisaliście, gdyby to nie pomogło, a no i gdyby nie pomogło, to faktycznie komputer na podmiankę do sprawdzenia byłby złotem!
Względem zdjęć, jak tylko go odbiorę to dam zdjęcia, bo szykuje się porządne pranie wnętrza i sesja, już nie mogę się doczekać <3 |
_________________ ---------------------------------------------------------------
Mam nowe 'stare' Tipo! 1.6ie Suite z klimą <3 |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 17-01-2020, 18:33
|
|
|
A tak patrzyłem na zdjęcie niebieskiego. Zwarcie z CPW (pisałeś cpu ale mniemam ze chodziło ci o CPW)? Jeśli miałeś tak jak ja foto poniżej to takich rzeczy się nie naprawia. Jak paski przecięły izolację na przewodzie czujnika to finisz. Od razu jak nie chcesz mieć problemu polecam zakupić nowy. Taka Januszerka Ci się zemści mówię Ci ze swojego przypadku.
Mój gubił zapłon i po nowych świecach kablach, czyszczeniu kupy osprzętu dalej był problem. Po rozebraniu silnika wyszło parę takich "kwiotków" |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
RetX
Pomógł: 1 raz Wiek: 29 Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 56 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 17-01-2020, 23:22
|
|
|
Faktycznie, ktoś tu narozrabiał, motyw z CPW znam, bo ostatnio w cinquecento 900 (bo mam takiego słodkiego popierdalaczka) mi się przetarł. Wymieniłem od razu, tego nie ma co łatać bo nigdy nie osiągnie się choć wymiernych efektów, ba trasie można sobie zaizolować i skręcić na szybko, ale nie żeby tak jeździć :-) Pisząc CPU miałem na myśli sterownik zapłonu (digiplex), było z nim już na tyle źle, że Tipo w ogóle nie miało iskry. Nie pytałem na razie mechanika o szczegóły co dokładnie tam było, więc szczegółowo nie opiszę jeszcze niestety :-( |
_________________ ---------------------------------------------------------------
Mam nowe 'stare' Tipo! 1.6ie Suite z klimą <3 |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 19-01-2020, 00:21
|
|
|
Tylko pamiętaj digiplex to tylko moduł zapłonowy. No widzisz czasem mechanicy odwalają taką Januszerkę jak u mnie i potem długo szukaj dlaczego auto nie chodzi jak należny. Co ciekawe taka sama Januszernia była zrobiona ja sondzie lambda Tak więc rożnie to bywa... a i czujnik z ABS'a w jednym z kół miałem na kosteczce do łączenia kabli nieizolowanej dramat. Ale to nic. Właśnie rozbieram drugą głowicę do 2.0 16v co tam się "staneło" to ja pierdziele. Takiego czegoś jeszcze moje oczy nie widziały. Jak pozbieram do kupy do założę temat "Janusze mechaniki" i wrzucę przebitki warte zobaczenia. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|