Problem z wtryskiem paliwa |
Autor |
Wiadomość |
przemo
witamy nowego
Wiek: 52 Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 3 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: 11-05-2005, 21:38 Problem z wtryskiem paliwa
|
|
|
Witam,
Mam nastepujacy problem. FIat Tempra 1.6 wtrysk jednopunktowy 1991r. nie podaje paliwa. Co moze byc przyczyna tego zachowania. Czy Komputer steruje bezposrednio wtryskiem czy poprzez jakies przekazniki?? Jaka moze byc przyczyna ??
Pozdrawiam ............ |
|
|
|
|
rhoody
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 29 Mar 2005 Posty: 191 Skąd: Kożuchów
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 11-05-2005, 22:57
|
|
|
sprawdź bezpiecznik/i od wtrysku... ewentualnie podjedź do jakiegoś diagnosty - jednak stawiam na bezpiecznik/i... powodzenia |
_________________ Była Tempra, jest Megane Coupe... |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 12-05-2005, 06:25
|
|
|
Oj wiele może być przyczyn. Najpierw zasilanie paliwem i regulator. Opór samego wtrysku to chyba 2-5Ohm. Co do wtrysku to może być stycznik na przedziale silnika lub opornik też na przegrodzie (dochodzą zielone kable). Potem czujnik halla (na wale rozrządu)- ok 500Ohm. Sprawdź czy ma iskrę, bo jej brak odłącza wtrysk.
Poza tym polecam kontrolę wszelkich połączeń, szczególnie wtyczka od czujnika halla-jest koło wspomagania (po lewej stronie silnika)
Jeśli nie wiesz jak to zrobić to pisz. |
|
|
|
|
przemo
witamy nowego
Wiek: 52 Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 3 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: 12-05-2005, 14:25
|
|
|
Bezpieczniki wszystkie OK, iskra jest, paliwo do wtrysku dochodzi. Zalany paliwem bezpośrednio silnik zapala i chwile pracuje. NIe ma zasilana na wtrysku, ale jak dalem impuls zasilania (na krotko) do wtrysku to zadzialal. Jak pisalem wczesniej mysle ze to bedzie wina komputera albo jakiegos przekaznika. W przypadku przekaznika to nie wiem ktory jest za to odpowiedzialny.
Pozdrawiam....... |
|
|
|
|
mkaminski100
Wiek: 44 Dołączył: 17 Gru 2004 Posty: 672 Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
|
Wysłany: 12-05-2005, 14:31
|
|
|
Te dwa na środku przegrody do przedziały pasażerskiego. Są pod plastikową pokrywą z 2 duzymi srubami. |
|
|
|
|
rhoody
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 29 Mar 2005 Posty: 191 Skąd: Kożuchów
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 12-05-2005, 23:22
|
|
|
a próbowałeś zresetować komputer??? |
_________________ Była Tempra, jest Megane Coupe... |
|
|
|
|
przemo
witamy nowego
Wiek: 52 Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 3 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: 14-05-2005, 11:21
|
|
|
Przekazniki funkcjonuja. Jak zresetowac komputer ?? |
|
|
|
|
wesol
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Mar 2005 Posty: 62 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 14-05-2005, 13:52
|
|
|
Miałem kiedyś taki problem. Jechałem i auto po prostu zagasło i już nie odpaliło. Elektryk stwierdził że centralka nie podaje impulsów na wtryskiwacz. Byli pewni zę to wina komputera i wymienili go na inny, dalej to samo. Po dwóch dniach szukania okazało się że gdzieś masa nie miała dobrego styku |
_________________ Wesol
TIPO 1.4 ie
Wrocław |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2005, 18:01
|
|
|
przemo napisał/a: | Przekazniki funkcjonuja. Jak zresetowac komputer ?? |
Odłączyć akumulator na kilka minut.
Szczegółowy opis: http://forum.tempra.org/viewtopic.php?t=1424 |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2005, 21:43 Centralka wtrysku
|
|
|
przemo
Zapoznaj się z Twoim systemem wtrysku na stronie: http://xoomer.virgilio.it/flmbe/Manualea.htm.
Ogólnie jak przekręcisz kluczyk w stacyjce na pozycję "MAR" to zasilanie podawane jest na jeden lub dwa przekaźniki sterujące zasilaniem pompy paliwa , centralki wtrysku i układu zapłonowego. Pompa paliwa zabezpieczona jest bezpiecznikiem , który zadziała w przypadku jest zatarcia aby nie wybuchł pożar w zbiorniku paliwa.
Sprawdź ponadto przewody instalacji elektrycznej w komorze silnika:
- czy dotykają gorących miejsc i są pozbawione izolacji.
- czy wiszą dodatkowe łącza i są niezaizolowane.
- czy jakas wtyczka wypadła lub udaje , że jest podłączona.
- czy słychać pompę paliwa w zbiorniku.
- odszukaj bezpiecznik od zasilania pompy w komorze silnika - powinien być osłonięty puszką plastikową. Będzie tam również jeden lub dwa przekaźniki sterowane z stacyjki. Wyjmij przekaźniki i zobacz styki. Jeżeli są dwa to jeden jest od pompy a drugi od centralki wtrysku. Sprawdź te przekaźniki. Na podanej stronie znajdziesz potrzebne schematy połaczeń występujących w przekaźnikach. Powinny "cykać" przy przekręceniu kluczyka na MAR.
- czy przewody dochodzące do stacyjki są w niej czy też jakiś jest luźny i można go wyjąć.
- czy centralka jest pewnie podłączona.
- czy masa centralki wtrysku jest pewnie podłączona do korpusu silnika.
- czy jest masa samochodu tj. przewód minusowy od akumulatora podłączony jest do karoserii i do obudowy przekładni. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
rhoody
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 29 Mar 2005 Posty: 191 Skąd: Kożuchów
Województwo: Lubuskie
|
Wysłany: 14-05-2005, 21:47
|
|
|
jadodada ja u siebie mam to wszystko sprawne a i tak na wolnych obrotach "zdycha" bez trzymania gazu... a i na 1 i 2 lubi szarpać i zgasnąć... (pompa sprawna, bo nowa) |
_________________ Była Tempra, jest Megane Coupe... |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2005, 22:31
|
|
|
rhoody napisał/a: | jadodada ja u siebie mam to wszystko sprawne a i tak na wolnych obrotach "zdycha" bez trzymania gazu... a i na 1 i 2 lubi szarpać i zgasnąć... (pompa sprawna, bo nowa) |
To może wariuje ci silnik krokowy albo potencjometr przepustnicy. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2005, 23:34
|
|
|
rhoody
Z Twoich postów wynika, że masz silnik 1,6 z wtryskiem.
Twoja centralka wykonuje zaprogramowane procedury.
Procedura hamowania silnikiem rozpoczyna się jeżeli zdejmiesz nogę z gazu przy obrotach silnika powyżej 1700.
Jak to odczytuje komputer:
- w czujniku przepustnicy jest stycznik , który go informuje o zamknięciu przepustnicy.
- w kolektorze ssącym zmienia się skokowo ciśnienie i o tym informuje go czujnik ciśnienia bezwzględnego.
To powoduje wysterowanie przez centralkę wtrysku wyłącznika "cut-off" , który odłącza masę od sterowania zapłonem i masę od wtryskiwacza. W związku z tym w tym czasie w tych obwodach nie płynie prąd. Wtryskiwacz nie podaje paliwa , a układ zapłonowy nie daje iskry.
Czujnik obrotów informuje centralkę wtrysku o zmianach obrotów silnika poniżej 900 i centralka wysteruje wyłącznik "cut- off" , który załączy masę i znowu bedzie zasilanie na wyżej wymienionych obwodach.
W związku z tym, że nie znam dokładnie konstrukcji tego urządzenia to nie mogę wskazać jak zidentyfikować styk masy, który jest permamentnie załączany i rozłączany przez centralkę.
Spróbuj zmierzyć napięcie pomiędzy przewodem masowym układu zapłonowego lub wtryskiwacza wychodzącymi z wyłącznika "cut -off" a masą silnika. Wtryskiwacz lub układ zapłonowy muszą być w tym czasie wysterowane przez centralkę. Nie powinno być żadnego napięcia lub oporność powinna być "zero"
W każdym wyłączniku elektrycznym pod napięciem wyłączanym występuje iskra pomiędzy stykami, która powoduje nadpalenie się styków i przez to gorszą przewodność styku.
Najlepiej widoczne jest to zjawisko w przerywaczach mechanicznych aparatów zapłonowych. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2005, 15:54
|
|
|
Jadodada napisał/a: | - w kolektorze ssącym zmienia się skokowo ciśnienie i o tym informuje go czujnik ciśnienia bezwzględnego. |
Gwoli ścisłości w układach mono-jetronic nie ma czujnika ciśnienia bezwzględnego.
Jadodada napisał/a: | To powoduje wysterowanie przez centralkę wtrysku wyłącznika "cut-off" , który odłącza masę od sterowania zapłonem i masę od wtryskiwacza. W związku z tym w tym czasie w tych obwodach nie płynie prąd. Wtryskiwacz nie podaje paliwa , a układ zapłonowy nie daje iskry. |
W układach wtrysku jednopunktowego mono-jetronic przy funkcji cut off odcinany jets tylko wtryskiwacz, za zaplon odpowiada modul Digiplex
Jadodada napisał/a: | W związku z tym, że nie znam dokładnie konstrukcji tego urządzenia to nie mogę wskazać jak zidentyfikować styk masy, który jest permamentnie załączany i rozłączany przez centralkę. |
Wtryskiwaczem steruje styk nr 13 |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
dziura.arek
Pomógł: 3 razy Wiek: 44 Dołączył: 28 Lis 2004 Posty: 690 Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 15-05-2005, 20:42
|
|
|
Romano ma rację mono-jetronic nie jest ściśle powiązany z Digiplexem. |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2005, 22:10
|
|
|
Kolego romano dziękuję za sprostowanie , że nie ma w tym układzie osobnego czujnika ciśnienia bezwzględnego. Taki czujnik jest w urządzeniu digiplex 2. W nim jest przyłącze do przewodu podciśnienia w kolektorze dolotowym (ssącym).
Wtryskiwacz jest zasilany z przekaźnika pompy paliwa przez dodatkowy rezystor a drugi przewód wtryskiwacza jest podłączony do styku nr 13 w centralce.
Wyłącznik "Cut-off" ma przewód masowy od wtryskiwacza podłączony do styku nr 3 centralki. Centralka w odpowiednim momencie "łączy" elektrycznie te dwa styki.
Od tego samego złącza przewodu masy wtryskiwacza w wyłączniku "cut-off" biegnie przewód masy do elektronicznego modułu sterowania układu zapłonowego Digiplex 2 do styku nr 6.
W wyłączniku "cut-off" są jeszcze trzy styki. Jeden jest połączony przewodem a masą samochodu a dwa pozostałe podłączone są przewodami do centralki do styków o numerach 23 i 24. Centralka stykami o numerach 23 i 24 steruje silnikiem nastawnika przepustnicy czy tez regulatora biegu jałowego albo tzw. ssania automatycznego a większość nazywa to "ustrojstwo" silnikiem krokowym.
Przy montażu nastawnika przepustnicy trzeba ustawić śrubę zderzakową przepustnicy tak aby pomiędzy tą śrubą a całkowicie cofniętym popychaczem tego nastawnika była szczelina tzw. luz o wartości 0,40 ÷ 0,50 mm. Ta szczelina musi być aby komputer wiedział w jakiej pozycji granicznej jest nastawnik i nie sterował dalej do osiągnięcia tej pozycji a co za tym idzie spalenia silnika krokowego. W tym ustawieniu pomiędzy stykami nastawnika nr 3 i 4 będzie oporność równa "nieskończoność". Jeżeli w szczelinę włożymy szczelinomierz to między tymi samymi stykami oporność będzie równa "zero" czyli masa wtryskiwacza i digipleksu będą połączone z masą samochodu (silnika).
Jak do działa? W momencie uruchomienia silnika nastawnik przepustnicy naciska na śrubę zderzakową przepustnicy i uchyla przepustnicę tak jakby to robić mógł kierowca naciskając na pedał "gazu". Ja nie wiem co się dzieje gdy ta szczelina pomiędzy popychaczem a śrubą zderzakową jest większa niz wymagany luz. Może tutaj jest rozwiązanie tego problemu!
Poprzednio podałem adres do strony internetowej lecz może niezbyt dokładnie teraz podaję ponownie: http://xoomer.virgilio.it...m#_Toc499487566 |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2005, 22:23
|
|
|
Kolego Jadodada, gratuluję cierpliwości i zaangażowania w zgłębianiu tematu.
Gdyby było więcej takich opisów, to chyba nie musielibyśmy korzystać z serwisów. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
|