|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
"Awaria" paska klinowego i ładowania. |
Autor |
Wiadomość |
StaszEeK
Wiek: 35 Dołączył: 06 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 14:29 "Awaria" paska klinowego i ładowania.
|
|
|
Witam wszystkich
Po długiej i bezawaryjnej jeździe, mój czerwono-różowy tipo doszedł do wniosku, że dawno się nie psuł. No więc postanowił ulec awarii...
Nie wiem jak to możliwe, lecz pasek klinowy, napędzający m.in. alternator, "odwrócił" się ząbkami do góry podczas jazdy, jakieś dwa dni temu.
To piszczenie było o tyle denerwujące, że podczas pisku szarpało nieco autem, więc naszły mnie obawy, że to coś poważnego, i trzeba jak najszybciej zbadać sytuację pod maską.
Niestety moje auto mnie uprzedziło w zamiarach - wczoraj wieczorem, na kasprzaka w dąbrowie górniczej, padł mi akumulator... Gdy otworzyłem maskę, przy świetle ulicznej latarnii na parkingu, wtedy dowiedziałem się właśnie, że pasek się "odwrócił" i jemu zawdzięczałem dziwne przyszarpywania i brak ładowania.
Pasek oczywiście poprawiłem, poskręcałem śrubki. I na pych. Niestety okazało się, że jakimś bliżej niewytłumaczonym cudem, straciłem całkowicie ładowanie (wracałem na światłach postojowych z gołonoga na zagórze po 21-ej :-)).
Dziś rano badałem stan okablowania, mas, kontrolkę akumulatora na desce. Wszystko jest wedle wszelkiej logiki i zasięgu wzroku sprawne i pospinane. Regulator napięcia był niedawno wymieniany na nowy. Alternator nie wykazywał wcześniej dziwnych zachowań. A ładowania jak nie było, tak dalej nie ma. Prąd jest brany jedynie z rozładowanego akumulatora, a odpalać można tylko na pych. :/ Przed "awarią" paska klinowego, ładowanie było sprawne.
Proszę o jakieś sugestie, porady, brak mi już pomysłów...
Pozdrawiam. |
_________________ Był - Cinquecento 700
Był - FSM 126p 89'
Był - Fiat Tipo 1.4 LPG
Jest - Polonez ATU Plus 1.6 GLi + LPG |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 14:37
|
|
|
A sprawdziłeś prąd ładowania? Co pokazuje miernik? Naładowałeś sobie na nowo akumulator? Założyłeś dobrze pasek? Czy dobrze go napiąłeś? Poprawnie pasek ma być dość mocno naciągnięty, ale na tyle luźny by dawał się obrócić o ok. 90 stopni niemniej nie więcej. Swoją drogą nie słyszałem jeszcze żeby pasek wywiną się na drugą stronę i przy tym nie spadł no cóż różne dziwy się zdarzają. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
StaszEeK
Wiek: 35 Dołączył: 06 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 14:53
|
|
|
JAM_BELFEGOR napisał/a: | A sprawdziłeś prąd ładowania? Co pokazuje miernik? |
Hmm... W jaki sposób najprościej to sprawdzić?
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Naładowałeś sobie na nowo akumulator? |
Jeszcze nie, ale dziś mam taki zamiar, gdy tylko dorwę jakiś prostownik.
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Założyłeś dobrze pasek? Czy dobrze go napiąłeś? Poprawnie pasek ma być dość mocno naciągnięty, ale na tyle luźny by dawał się obrócić o ok. 90 stopni niemniej nie więcej. |
Tak, dla pewności parokrotnie sprawdzałem. Napięcie jest odpowiednie, luz też...
JAM_BELFEGOR napisał/a: | Swoją drogą nie słyszałem jeszcze żeby pasek wywiną się na drugą stronę i przy tym nie spadł no cóż różne dziwy się zdarzają. |
Takie rzeczy tylko u mnie :] |
_________________ Był - Cinquecento 700
Był - FSM 126p 89'
Był - Fiat Tipo 1.4 LPG
Jest - Polonez ATU Plus 1.6 GLi + LPG |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 15:05
|
|
|
StaszEeK napisał/a: | JAM_BELFEGOR napisał/a:
A sprawdziłeś prąd ładowania? Co pokazuje miernik?
Hmm... W jaki sposób najprościej to sprawdzić? |
StaszEeK napisał/a: | Tak, dla pewności parokrotnie sprawdzałem. Napięcie jest odpowiednie, luz też...
| To jak sprawdziłeś napięcie jak chwile wcześniej pytasz się mnie jak to zrobić Użyłeś miernika w końcu i sprawdziłeś prąd ładowania czy nie? Ile woltów ci pokazuje? |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
Wysłany: 11-10-2011, 15:05
|
|
|
StaszEeK napisał/a: |
Hmm... W jaki sposób najprościej to sprawdzić? | miernik w dłoń, podepnij się do klem odpowiednio biegunami i Ci wyjdzie jakie masz ładowanie |
_________________ Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
|
|
|
|
|
StaszEeK
Wiek: 35 Dołączył: 06 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 15:12
|
|
|
KrzychuB napisał/a: | miernik w dłoń, podepnij się do klem odpowiednio biegunami i Ci wyjdzie jakie masz ładowanie |
Problem w tym, że po samym zachowaniu widać, że tego ładowania w ogóle nie ma... Miernik to na pewno potwierdzi.
Identyczna sytuacja miała miejsce, gdy nie było styku na kontrolce akumulatora na desce, lecz ona jest całkowicie sprawna w tej sytuacji.
Jedyne co mnie dziwi, to fakt, że kontrolka akumulatora gdy odpalę samochód (oczywiście z rozpędu z górki :]), nawet nie mignie. Wg. kontrolki wszystko jest sprawne. A przy przekręcaniu kluczyka zachowuje się normalnie.
** Dodano: 11-10-2011, 16:13 **
JAM_BELFEGOR napisał/a: | To jak sprawdziłeś napięcie jak chwile wcześniej pytasz się mnie jak to zrobić Użyłeś miernika w końcu i sprawdziłeś prąd ładowania czy nie? Ile woltów ci pokazuje? |
Chodziło mi o napięcie paska alternatora W sensie że odpowiednie naciągnięcie no |
_________________ Był - Cinquecento 700
Był - FSM 126p 89'
Był - Fiat Tipo 1.4 LPG
Jest - Polonez ATU Plus 1.6 GLi + LPG |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 15:24
|
|
|
StaszEeK, na oko to chłop w szpitalu umarł . Miernik w łapę i po naładowaniu akumulatora zmierz jego napięcie po godzinie od dołączenia z prostownika. Następnie pal auto i mierz aktualne napięcie, dodawaj odejmuj gazu (kręć go nawet do 5000tyś.) Patrz czy wartości się nie zmieniają. Z tymi wynikami na forum, to dostaniesz diagnozę. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
StaszEeK
Wiek: 35 Dołączył: 06 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 15:39
|
|
|
JAM_BELFEGOR Zgadzam się z Tobą. Jak tylko doszukam miernika, to sprawdzę.
Jednak na podstawie wcześniejszych ciekawych przygód z tym pojazdem, objaw jest jednoznaczny - ładowania nie ma w ogóle, napięcie z alternatora (jeżeli takowe idzie w ogóle), w żaden sposób nie dociera do akumulatora
Czy altek mógł tak ot zdechnąć w wyniku "odwrócenia" się paska i ślizgania się takowego przez ok. 2 dni? Podczas poprawiania paska było ciemno, grzebałem trochę "na wyczucie" przy tym pasku, przy słabej poświacie latarni na gołonogu. Posprawdzałem dziś kable, podpięcia, masy, klemy. Od tej strony wszystko wygląda poprawnie... |
_________________ Był - Cinquecento 700
Był - FSM 126p 89'
Był - Fiat Tipo 1.4 LPG
Jest - Polonez ATU Plus 1.6 GLi + LPG |
|
|
|
|
JAM_BELFEGOR
Pomógł: 111 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Sty 2008 Posty: 3717 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 11-10-2011, 21:20
|
|
|
StaszEeK, powiedział bym że raczej odwrotnie. Sam z siebie pasek się nie odwrócił, albo się zużył, albo był źle założony, albo poszły łożyska w alternatorze, Raczej innej opcji nie widzę na taką cyrkową sztuczkę, no chyba że coś jakimś cudem wpadło między pasek, a koło. Całkowity brak ładowania może być spowodowany przepaleniem uzwojenia. Póki co proszę cie o pomiar miernikiem tak jak ci pisałem to że wydaje ci się że nie ma ładowania wcale nie musi oznaczać że go nie ma. Najczęściej w alternatorze pada regulator albo mostek rzadsze są przypadki z uzwojeniem, prędzej zajedziesz łożyska zbyt mocno naciągniętym paskiem, niż usmażysz alternator. |
_________________ FIAT TIPO 1.4 - (78HP) Typ : 159A2.000 (P/LPG) SPRZEDANY
RENAULT MEGANE III - 1.6 16V (110HP) - K4M 858
LANCIA DELTA II - 2.0 16V (139HP) - 836A3.000 |
|
|
|
|
StaszEeK
Wiek: 35 Dołączył: 06 Maj 2011 Posty: 42 Skąd: Sosnowiec
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-10-2011, 13:45
|
|
|
JAM_BELFEGOR, zwracam honor.
Postanowiłem wbrew wcześniejszym moim zapewnieniom sprawdzić pasek jeszcze raz...
Pierwsze co mnie zaskoczyło, to moment, kiedy ręką przekręciłem, bez oporu, koło pasowe alternatora, gdy ten pasek niby wedle mojego odczucia, był dobrze i porządnie naciągnięty
Alternator nie dawał prądu, bo tak naprawdę nie miał go z czego produkować, a był przesunięty do końca na śrubie regulacyjnej naciągu paska
Zakupiłem nowiutki pasek firmy bosch, bodajże 10x864. Jak porównałem nowy do starego, to pomyślałem że miałem więcej szczęścia niż rozumu, że stary się jakimś cudem nie rozleciał na strzępy podczas jazdy
Dziękuje wam za pomoc, mam nauczkę na przyszłość.
Ps. Za ile mniej więcej kilometrów sprawdzić napięcie nowego paska i ew. poprawić? |
_________________ Był - Cinquecento 700
Był - FSM 126p 89'
Był - Fiat Tipo 1.4 LPG
Jest - Polonez ATU Plus 1.6 GLi + LPG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|