Napięcie zasilania czujnika temp. płynu chłodzącego 2.0 8V |
Autor |
Wiadomość |
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 19-09-2012, 20:25 Napięcie zasilania czujnika temp. płynu chłodzącego 2.0 8V
|
|
|
Tipo ma silnik 159 A6.046 czyli 113KM a rządzi nim sterownik 4U3. Napięcie zasilania czujników powinno być 5V i tak jest poza czujnikiem temperatury płyny chłodzącego i czujnikiem temperatury powietrza w kolektorze, jeden i drugi dostaje od sterownika napięcie 4.3 V -mierzone we wtyczkach na odpiętych czujnikach(masa we wtyczce i masa na silniku daje to samo). Po odpięciu pozostałych czujników te wartości napięcia nie zmieniają się. Na złączu sterownika również to samo napięcie.
Napotkałem na forum tematy w których podawał ktoś takie wartości napięć także nie tylko u mnie tak jest.
Mam dwie teorię - albo sterownik ma uszkodzenie albo wynika to z tego że nałapał błędów i sam dostosował takie napięcie. Pod komputer nie podpinałem i nie wiem co siedzi w tym sterowniku.
Mógłby ktoś sprawdzić w swoim silniku prawidłowo pracującym jakie napięcie podaje sterownik do tych czujników? |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 19-09-2012, 21:08
|
|
|
gonik07, u mnie w 2.0 8v na wszystkich czujnikach bylo 4.9V. w sterowniku 4U3.Ponoc sama wartosc nie jest az tak istotna i nap.4.5V tez jest traktowane jako prawidlowe.Wazne jest natomiast by na wszystkich czujnikach napiecie bylo jednakowe bo jest to napiecie odniesienia(to +5V)Sterownik silnika nie ma mozliwosci regulacji tego napiecia bo reguluje je zwykly stabilizator 7805.Z czasem moze jednak szwankowac i podaje zbyt niskie napiecie.
Niestety nie mam mozliwosci rozkrecic komputer od tipo bo bym Ci powiedzial.Ale skoro mierzysz na wyjsciu przy komputerze i jest 4.3 V to stawialbym na uszkodzenie komputera choc mozna wymienic sam stabilizator. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 19-09-2012, 21:17
|
|
|
KrzychuB, za niskie napiecie powoduje ze czujniki podaja zle wartosci.W efekcie silnik zle pracuje lub duzo pali |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
Wysłany: 19-09-2012, 21:19
|
|
|
shagger78 napisał/a: | W efekcie silnik zle pracuje lub duzo pali | o
oooo to może to mi w d.. daje muszę mecha poprosic o zbadanie napięcia bo ja mam 2 lewe ręce do elektryki dzięki |
_________________ Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 19-09-2012, 21:30
|
|
|
KrzychuB,pomiar to prosta sprawa.Woltomierz w reke,zdejmujesz wtyczki z czujnikow i mierzysz we wtyczkach na wlaczonym zaplonie.Ma byc 5V okolo. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
KrzychuB
Pomógł: 45 razy Wiek: 40 Dołączył: 11 Cze 2009 Posty: 3983 Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
|
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 20-09-2012, 11:12
|
|
|
a ja mam jeszcze inną teorię jeśli pomiarów dokonywałeś na zgaszonym silniku to mogło wykazać takie wartości, kiedy pracuje alternator napięcie wzrasta, więc może i na czujniku się podniesie do +- 5V . najlepiej odpalić silnik i bez odpinania czujnika zmierzyć napięcie ( wkuć się w przewody )
aczkolwiek jeśli tam faktycznie za zbijanie napięcia do 5V odpowiadają tak jak napisał kolega shagger78, stabilizatory L7805 to musiało by wskazywać na ich uszkodzenie bo zakres ich stabilizacji nie zależnie od napięcia ( 7-20V ) zawsze wynosi 4,75V - 5,25V |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 20-09-2012, 14:39
|
|
|
Leśniczy, u mnie odpalanie silnika niewiele zmienialo.Napiecie podnosilo sie co najwyzej o 0.05V na odpalonym. |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 20-09-2012, 21:26
|
|
|
shagger78, dzięki za fachową podpowiedź rozkręciłem sterownik ale nie znalazłem w nim stabilizatora 7805,a sterownik wygląda tak
KrzychuB, zimny silnik po odpaleniu gaśnie, obroty falują, wszystko normuje się gdy silnik jest rozgrzany. Wszystko przez to, że sterownik "widzi" zimny silnik jako ciepły. A temu winne jest to napięcie. Robiłem próbę na drugim czujniku temperatury płynu poprzez schłodzenie go(to daje wyższe napięcie z czujnika) i zimny silniki nie zgasł a obroty były stabilne.
** Dodano: 21-09-2012, 14:21 **
Doszło do tego, że sterownik nie zasila wcale czujników. Będę szukał nowego. Ma ktoś może? |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 21-09-2012, 16:16
|
|
|
gonik07 napisał/a: | .Robiłem próbę na drugim czujniku temperatury płynu poprzez schłodzenie go(to daje wyższe napięcie z czujnika) i zimny silniki nie zgasł a obroty były stabilne.
|
ale napięcie nie ma tu nic do rzeczy....
te czujniki to nic innego jak termistory NTC
czym wyższa temperatura tym mniejsza oporność. komputer czyuta z czujnika oporność określaną w ohm'ach a nie żadne napięcie.
kolego ty weź sobie dobrze posprawdzaj te swoje czujniki ( zasysanego powietrza i temp. płynu ) za pomocą miernika, według tej tabeli ...
a jeśli będziesz miał jakieś zastrzeżenia to podjedź do sklepu moto poproś sprzedawce, żeby pokazał ci taki nowy czujnik, pomierz go sobie i porównaj ze swoim. ( tylko poproś o coś dobrego, a nie żadnego chinola za 10zł )
gonik07 napisał/a: |
** Dodano: 21-09-2012, 14:21 **
Doszło do tego, że sterownik nie zasila wcale czujników. Będę szukał nowego. Ma ktoś może? |
jeśli przed wyjęciem sterownika było napięcie, a teraz nie ma to chyba coś pomieszałeś. grzebałeś w tym sterowniku czy tylko go obejrzałeś ?
|
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 21-09-2012, 18:40
|
|
|
gonik07, trudno na zdjeciu wskazac ktory element to stabilizator.Napewno jakies tranzystory czy stabilizator napiecia sa pod blaszkami ktore dociskaja je do obudowy.Ale jesli napiecie juz calkiem zginelo moze sa jakies popekane luty z drugiej strony plytki.Popatrz uwaznie na sciezki lub poprostu lepiej zainwestowac w drugi sterownik silnika.
W swoim sterowniku tipo 2.0 8v 4U3 zauwazylem jeszcze ze jest miniaturowy potencjometr i nawet w obudowie byl otwor by go regulowac z zewnatrz.Nigdy jednak nie odkrylem do czego sluzyl.Wie moze ktos z Was? |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 21-09-2012, 20:59
|
|
|
Leśniczy, zakładając,że czujnik ma odpowiednią wartość rezystancji dla każdej temperatury to i tak będzie wprowadzał sterownik w błąd gdy nie dostanie od niego napięcia odniesienia 5V. Korzystałem z tabelki w której była dodatkowa kolumna wartości napięcia. Rezystancja czujnika wskazywała na temperaturę rzeczywista a napięcie na dużo wyższą przez co sterownik dostawał informacje , że silnik jest ciepły.Moją przeprawę z czujnikiem temp. płynu zacząłem od zakupu nowego czujnika za 35zł.W sterowniku poszukiwałem stabilizatora , który jest odpowiedzialny za te 4,3 V.I chyba sam sobie go dobiłem przez to.
shagger78, przyznam, że liczyłem na to, że z ten stabilizator znajdzie się na zdjęciu. Pod tymi blaszkami są tranzystory a tam napięcie 12V. Nie będę już reanimował tego sterownika. |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 21-09-2012, 23:36
|
|
|
ok więc szukaj drugiego compa ( jednak sądzę, że nie w tym problem )
dla ścisłości te "blaszki" którymi je nazywacie to radiatory ( jeśli któryś element redukuję napięcie z 12v na mniejsze to automatycznie generuje ciepło, które trzeba odprowadzić w radiatory ) nawet jeśli pod którąś "blaszką" znajduje się stabilizator 7805 to może mieć on inne oznaczenia. sterownik pochodzi z początku lat 90 więc nie koniecznie stosowano wtedy "znormalizowane" oznaczenia układów scalonych i tranzystorów. nawet teraz producenci elektroniki stosują inne oznaczenia dla prostych układów aby napraw mógł dokonać tylko serwis, a że serwis nie naprawia tylko wymienia całość to tym bardziej stosuje się compy nie rozbieralne, z elektroniką nie do rozszyfrowania ... |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
lordabarth
Pomógł: 33 razy Wiek: 43 Dołączył: 09 Sie 2005 Posty: 582 Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 22-09-2012, 09:56
|
|
|
gonik07, ja stawiam że stabilizator znajduje sie po lewej stronie na dole na twoim zdjeciu po blaszką z niebieską kropką.Chociaż nie sądze zeby problem tkwił w sterowniku.Sprawdź sobie masy pod podstawką akumulatora .Podepnij sobie na stole i zobacz czy masz dalej takie napięcie i spróbuj innego miernika.Możesz też podpiąć zamiast czujnika potencjometr i sprawdzic czy coś się zmienia i twoje przypuszczenia są prawdziwe.Najlepiej jednak byłoby podpiąć pod kompa i sprawdzić jaką temperature rzeczywiście dostaje ECU z czujnika.
shagger78, potencjometr w sterowniku jest od składu mieszanki. |
_________________ Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów. |
|
|
|
|
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 23-09-2012, 10:13
|
|
|
Sterownik dostaje napięcie z akumulatora ale nie zasila czujników. Masa jest ok.Dla pewności wezmę go na stół. Obecnie podpinanie potencjometru nie ma sensu.Drugi sterownik zweryfikuje problem.
** Dodano: 27-09-2012, 19:29 **
Sprawdzałem sterownik poza autem i nie podaje napięcia na wyjścia czujników. Wygląda na uszkodzony na amen.
** Dodano: 01-10-2012, 21:15 **
Zdobyłem drugi sterownik, podpiąłem i wraz to samo napięcie dostają te dwa czujniki-4.3V. Wziąłem więc sterownik na stół i znów to samo- 4.3V.Wygląda na to, że ten sterownik nie jest do końca sprawny a miał być. Spróbuje jeszcze test z potencjometrem jak go zdobędę. |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 02-10-2012, 10:47
|
|
|
gonik07, wiesz jakie są szanse, że trafiłeś drugi sterownik z dokładnie takimi samym uszkodzeniami jak twój ? zerowe ... tym bardziej, że ten problem nie jest jakaś typową wadą, która dręczy T/T
napięcie 4.3V zamiast 5v jest raczej dopuszczalne i problem tkwi gdzie indziej |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-11-2012, 11:48
|
|
|
Dałem sobie spokój ze sterownikiem, testu z potencjometrem nie robiłem, ale nie ustałem w poszukiwaniach przyczyny problemu.Skupiłem się na vae i wygląda na to, że ktoś kiedyś przy tym nieźle namieszał. Chodzi o podłączenie przewodów elastycznych powietrza do obudowy vae i przepustnicy.
A było to tak: króciec poziomy(wejście) obudowy vae podłączony przewodem z króćcem od dołu przepustnicy. Króciec pionowy vae skierowany w dół podłączony przewodem do przepustnicy od góry przy śrubie regulacji bazowej prędkości biegu jałowego(dodatkowy przewód "fajka"). To miejsce wygląda tak:
Mi to wygląda na pomylone kierunki i błędne podłączenie od góry przypustnicy przez ten przewód w kształcie fajki. Przewód powietrza pomiędzy przepustnicą a obudową filtra ma od dołu wyjście, u mnie nic nie było podłączone w to miejsce tylko zaślepione.
Zastosowałem takie zmiany: króciec poziomy vae podłączyłem do wyjścia w przewodzie między przepustnicą a obudową filtra, a króciec pionowy vae do przepustnicy od dołu.
Pozostał sam sobie przewód fajkowy od góry przepustnicy
Po tej operacji silnik nie gaśnie jak było to wcześniej po dopaleniu na zimnym.Auto ma instalację gazową, może gazownicy zrobili taka hecę z tymi przewodami.
Moje pytania:
Czy to podłączenie jest prawidłowe?
Wie ktoś gdzie ma iść ten przewód fajkowy? |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
Raku
Pomógł: 18 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 2622 Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
|
|
|
|
|
shagger78
Pomógł: 38 razy Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 1262 Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 08-11-2012, 22:35
|
|
|
gonik07, wlasnie patrze na zdjecia swojego bylego 2.0 8v i tego przewodu ktory zaslepiles poprostu u mnie nie bylo a instalacja lpg tez byla :)Pewnie krociec do tego przewodu wstawiony dodatkowo w obudowe prxzepustnicy.Obejrzyj go dokladnie czy wyglada na fabryczna robote |
_________________ Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER |
|
|
|
|
Renegat...
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2012 Posty: 121 Skąd: KOLUSZKI
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 09-11-2012, 13:56
|
|
|
Na benzynie też faluje?odłącz VAE i zobacz czy obroty będą skakać czy nie jesli nadal beda szukasz dalej.Czujnik niebieski sprawdź przy termostacie jeżeli jest zwalony obroty strasznie wysokie....Też przerabiam ten problem u siebie.. |
|
|
|
|
gonik07
Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 09-11-2012, 15:53
|
|
|
shagger78, szukałem fotek przepustnicy i na żadnej nie ma tego króćca co u mnie, wygląda na to, że ktoś dołożył go ale zrobił to nie byle jak, jest wkręcany w obudowę przepustnicy, tyle że ma inny kształt i materiał jak pozostałe a wygląda tak
Renegat..., czujnik temp.płynu wymieniony, było o tym wyżej, obroty już nie falują tak jak to było wcześniej, jeszcze nie przetestowałem dobrze auta po tych zmianach z vae. Ten sam problem masz- może coś doradzę, sporo czasu spędziłem nad tym silnikiem, odezwij się na PW.
Raku, vae nawet ciasno wchodzi w swoją obudowę, nie podejrzewam tu nieszczelność ale poprawię |
_________________ Części do Tipo 1,4 B 159A2.000 |
|
|
|
|
|