Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z nawiewem (kilka pytań)
Autor Wiadomość
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 26-09-2005, 17:31   Problem z nawiewem (kilka pytań)

Cześć,

Niedawno w wątku zatytułowanym "Coś nie tak z alternatorem ale co ?" pisałem, że wskutek niedoładowywania akumulatora dmuchawa kręciła za wolno i w efekcie spalił się bezpieczniok termiczny.

Alternator naprawiony, bezpiecznik termiczny przy opornikach dmuchawy wymieniony ale problem nie zniknął - po dłuższej pracy nawiewu (przynajmniej 20 minut) dmuchawa zaczyna okresowo zwalniać - tak jakbym przełaczył np. z IV na III biegu albo z III na II-gi itp. Występuje to okresowo, na chwilę (do kilku sekund), po chwili wszystko jest OK ale w miarę upływu czasu zaczyna zdarzać się coraz częściej i zwalnia coraz bardziej. W końcu, jesli się jej nie wyłączy zaczyna coś brzydko pachnieć. Wtedy za pierwszym razem od razu jej nie wyłączyłem i spalił się ten bezpiecznik termiczny przy opornikach.

Podejrzewam kilka rzeczy:
- zużyły się szczotki i dlatego dmuchawa zwalnia i oporniki się przegrzewają
- nie kontaktuje przełącznik biegów dmuchawy
- zacierają się łożyska (swego czasu popiskiwały ale wpuściłem w tulejki strzykawką olej do maszyn i przestała popiskiwać) - prąd płynie większy a chłodzenie gorsze i oporniki się przegrzewają

Oporniki i ich złącze - optycznie w idealnym stanie. Problem występuje na każdym biegu dmuchawy (rzecz jasna najbardziej widoczny jest na III i IV-tym), bez względu czy silnik samochodu włączony czy nie (więc nie ma związku z alternatorem).

I tu kilka pytań zanim zabiore się za rozbieranie:

- jak dobrać się do przełącznika ? (kiedyś chciałem zdjąć ten panelik zasłaniający pokrętła żeby wymienić żarówki podświetlające ale zdołałem go zaledwie z trudem odchylić, an tyle, żeby wymienić te żarówki). Wiem że trzeba zdjąć pokrętła i odkręcić trzy śrubki widoczne po otwarciu popielniczki. Ale co jeszcze ?
- jeśli to szczotki to czy są wymienne ?
- jeśli to łożyska i nie da się ich reanimować wpuszczając olej to ile może kosztować dmuchawa (ew. używana ?)

Pozdr,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
Tomilee 



Pomógł: 5 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Sty 2005
Posty: 598
Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
Wysłany: 26-09-2005, 19:31   

Właśnie jestem na etapie wymiany tej dmuchawki więc powiem tak, szczotki można wymienić bez problemów ale w tych silniczka nie jest trwały komutator i nie wiem czy wymiana coś da ale spróbować można, co do łożysk ślizgowych to jeżeli są duże luzy to wymiana w/w łożysk może pomóc. Wpuszcanie oleju raczej mało da lepiej dać smar do łożysk - dłużej będzie tam gdzie trzeba.
_________________
Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem :)
  
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 26-09-2005, 19:35   

Co do łożysk to bym się raczej obawiał tego że się zacierają niż że mają luzy :-(
Smaru to tam nie ma za bardzo jak dać - to są łożyska ślizgowe, z czego jedno praktycznie niedostępne (da się tam wpuścić co najwyżej kroplę oleju za pomocą strzykawki z igłą). Chyba, że da się zdjąć sam wiatrak ale nie mam pojęcia jak to zrobić...

BTW, dlaczego wymieniasz dmuchawę ?

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 26-09-2005, 22:17   

a jeszcze z innej beczki - w sklepie na pewno się nie dupnęli i sprzedali ci bezpiecznik termiczny (co się przepala powyżej bodjże 163'C) a nie sprzedali np termistora co w zależności od temperatury zmienia swój opór ? wtedy by mogły być takie jaja... :lol:
w sklepach czasem pikne pomyłki robią...
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 26-09-2005, 22:59   

No nieeee.... Na 100% to jest bezpiecznik termiczny - nawet identycznie wygląda z tym oryginalnym (a wygląd jest dość charakterystyczny). Inna tylko temperatura zadziałania (157 st. C zamiast 165 bodajże).
Zresztą termistor dwałby efekt płynnej zmiany prędkości obrotów a nie jakieś przpyadkowe skoki.
A poza tym poprzedni bezpiecznik musiałby też być termistorem bo na mim efekt był identyczny (aż się nie spalił)...

Pozdr,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 27-09-2005, 07:35   

Jak wyjmiesz wirnik to wyczyść między lamelkami komutatora ten syf ze szczotek - to po pierwsze.
Obejrzy komutator i zobacz czy jeszcze sie nadaje do użytku.
Zobacz czy szczotki dociskają ładnie, czy są wystarczająco długie itp. jak coś to troszke rozciąg spreżynke żeby lepszy docisk był.

A moim zdaniem twoim problemem są rezystory. Wymień je i będzie dobrze.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-09-2005, 09:41   

Na pewno nie rezystory - tak jak powiedziałem na IV biegu jest to samo a wtedy rezystory nie mają nic do rzeczy (IV bieg działa nawet jak się je całkiem odłączy).
Czy wirnik da się wyjąć ? Raz trzymałem to w ręku i wydaje mi się że boczne elementy obudowy silnika w których są łożyska są jakby zaprasowane do stojana (stojan jest jakby uderzony przecinakiem w paru miejscach). To nie wyglądało na rozbieralne :-( Ale może źle pamiętam...

Pozdr,
Zbyszek

[ Dodano: 27-09-2005, 10:36 ]
To zacierające się łożyska - wyjąłem dmuchawę, przyniosłem do domu, podpiąłem do zasilacza laboratoryjnego (daje max. 5A - tyle dmuchawa pobiera przy 6V więc mogłem ją puścić na "pół gwizdka"). Po 15 minutach pracy zaczęła zwalniać tak samo jak w aucie aż w końcu w ogóle stanęłą. Gdy odciąłem zasilanie wirnik ledwo daje się obracać....

Pozdr,
Z.
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 27-09-2005, 10:44   

Pokrywki są zagniecione ale możesz to odgnieść i potem nożem znowu zacisnąć

mam takie łożyska (jeśli są na wałek fi8 a kula fi16,5 albo fi 13,5) ale i tak ich sam nie wymienisz bo je trzyma nakładka sprężysta i po wyrwaniu trzeba dać nową i zagnieśc przyrządem.
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
Zbyniu 



Pomógł: 1 raz
Wiek: 51
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 294
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 27-09-2005, 14:03   

Próbowałem zdjąc pokrywy ale nie dałem rady. Ostatecznie po prostu strzykawką zacząłem zakraplać olej silnikowy i obracać wałkiem, na początku ręcznie, potem już poprzez zasilanie silnika bez założonych łopatek (wtedy przy 14V pobiera jakieś 3A i ma niezłą prędkość :lol: ). Spokojnie udało się rozruszać wałek - teraz dopiero zobaczyłem jak naprawdę powinien dmuchać wentylator - kręci się dużo szybciej...
Mam nadzieję, że trochę jeszcze pochodzi. Jeśli nie to trzeba go będzie wymienić. Szczotki były zużyte max. do połowy - na długo jeszcze wystarczą, komutator też jest OK

Przy okazji wyregulowałem sobie układ nawiewu - wreszcie rzeczywisty nawiew zgadza się z ustawieniem pokrętła :-)

Pozdrawiam,
Zbyszek
_________________
Zbyszek - Przyjaciel TTT

Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.)
     Moneta
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load