|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Malowanie zderzaka |
Autor |
Wiadomość |
Sir-Rafał
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 26 Gru 2007 Posty: 137 Skąd: Czarnków
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-07-2008, 21:53 Malowanie zderzaka
|
|
|
Witam...
Mam pytanie do lakierników. Sytuacja ma się tak, że niestety po poprzednim właścicielu mam zniszczony zderzak, odpryski farby, zacieki. Co ciekawe zderzak cały, ale chyba koleś chciał, żeby był gładki. Tak czy inaczej, trudniej już go zniszczyć niż poprawić.
Dlatego właśnie chciałbym go zrobić w domowym zaciszu, bo z drugiej strony nie chce wydać na niego dużej kasy. W moim dorobku mam już jakieś małe malowanie. Chcę prosić jednak o kroki jak to się robi. Ja wiem, że główne pkt to tak:
1. Oszlifować do czystego
2. Położyć szpachel
3. Dobrze wyszlifować
4. Wymalować podkładem (czym się charakteryzuje farba podkładowa?)
5. Pomalować lakierem (jakiej firmy, żeby była dobra, ile warstw, czy jakiś bezbarwny lakier na to, czy utwardzacz?)
Proszę o wskazówki co do pkt lub nowe pkt tak żebym wiedział co zrobić. I poradźcie jakieś firmy czy cokolwiek, naprawdę nie znam się za bardzo w tej dziedzinie, ale chciałbym to zrobić sam i proszę nie piszcie, że do lakiernika, bo szkoda mi kasy, a i tak zepsuć to co jest będzie trudno. Mieszkam w niewielkiej mieścinie, ale mogę pojechać przy okazji do Castoramy, czy Praktikera, czy innego sklepu w okolicy Poznania.
Z góry dzięki za wszelkie wskazówki !!! |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 15-07-2008, 14:35
|
|
|
Sir-Rafał, Lakierników Ci u nas niedostatek Masz w ogóle dostęp do kompresora? Jak nie to daruj temat, bo malowanie zderzaka to nie majątek, a jeżeli ma błyszczeć jak reszta auta to nie w sprayu siła. Jeżeli jest obdrapany to poszlifuj go tak, żeby dało radę położyć szpachel. I dalej....szlifujesz, szpachlujesz, szlifujesz, szpachlujesz...teraz nie będzie widać, ale po lakierowaniu mała górka szpachli i będzie wyglądała jak przez okno. Potem rzeczywiście malujesz podkładem.do plastików i jedziesz lakierem, z tym, że jak pomalujesz sobie lakierem od takim jak do karoserii to w końcu zacznie Ci z tego zderzaka odpadać. Najlepiej dodać plastyfikator, który czasem jest tez w podkładzie. Firma lakieru? Heh, najpierw się dowiedz z jakiej firmy mają numer Twojego koloru, a potem wybieraj. BTW utwardzacz dodajesz do bazy, a bezbarwny na koniec.
...a jeżeli chcesz po domowemu to jakie utwardzacze? Kupujesz 3 spraye. Podkład, bazę i clar. Szlifujesz i szpachlujesz tak samo jak w wersji pierwszej, bo wnioskuję, że chcesz aby się wygląd poprawił. Na to podkład, baza i clar. Nie narób sprayem zacieków i daj dobrze każdej warstwie wyschnąć. Nie spiesz się, jak nie zrobisz w 1 dzień to masz kolejny.
Powodzenia |
_________________
|
|
|
|
|
Sir-Rafał
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 26 Gru 2007 Posty: 137 Skąd: Czarnków
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 15-07-2008, 21:15
|
|
|
mrk69, ponieważ nikt przez dłuższy czas nie odpisywał wiec zacząłem działać sam i byłem w lokalnym sklepie z farbami i gadałem z kolesiem. W wyniku rozmowy kupiłem szpachel do plastiku z utwardzaczem (APP), szary podkład w sprayu i czarny mat w sprayu oba firmy Motip.
Nie mam dostępu do pistoletu, ale powiem tak: ponieważ naprawdę ten zderzak jest bardzo zniszczony, a ja mam czas, chęci i trochę miejsca w garażu dlatego chciałbym nauczyć się czegoś nowego, tak, żeby kiedyś w razie potrzeby móc zrobić sobie jakieś zaprawki na aucie. Miesiąc temu nie mając dużego pojęcia o mechanice wymieniłem w warunkach garażowych sprzęgło w moim Tipo wiec wierzę, że jak dobrzy ludzie na forum poradzą i ma się trochę chęci to da się to w miarę dobrze zrobić. Wiem, że nie będzie to tak super jak u fachowca (doświadczenie robi swoje) i nie będzie to tak szybko, ale chce spróbować. Najwyżej jak nie wyjdzie to będę się martwił, ale co się nauczę to moje.
Zatem proszę o rady. Jutro chce sobie spokojnie doprowadzić zderzak do tego, żeby nakładać szpachle i położyć pierwszą warstwę. A co z malowaniem? Na ten podkład i lakier dawać jeszcze bezbarwny? Chciałbym, żeby chociaż teoretycznie ten lakier wytrzymał tak z 3, 4 lata wiec nie musi to być jakiś mega super... No nie wiem, co mi radzicie w tej kwestii?
Z góry dziękuję za wszystkie rady raz jeszcze!!! |
|
|
|
|
mrk69
Pomógł: 31 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 1884 Skąd: Kwidzyn
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 16-07-2008, 09:17
|
|
|
Co do lakierowania to tak jak piszesz . Najpierw podkład, potem lakier, a potem bezbarwny. Niektórzy robią jeszcze coś takiego, że po lakierze szlifują go papierem wodnym i dopiero po szlifie dają kilka warstw bezbarwnego i jeszcze raz szlif wodnym...tak koło 2 do 2.5 tysiąca. Ale jak m być tak do nauki to nie wiem czy będziesz się chciał bawić. Tyle, że jeżeli kupiłeś lakier matowy i chcesz ,z żeby został matowy, to bezbarwnego nie dawaj. W innym wypadku (czyli jeżeli chcesz, żeby się błyszczało) to tak. |
_________________
|
|
|
|
|
Sir-Rafał
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 26 Gru 2007 Posty: 137 Skąd: Czarnków
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 17-07-2008, 21:21
|
|
|
mrk69, dziękuję bardzo za rady. Odpowiedni plusik zaraz stawiam:)
Swoją drogą to zostało mi położyć farbę. Nie wyszło najgorzej, aczkolwiek mam kilka małych dziurek na szpachlu, bo ten zderzak w Tipo to już bardziej pozakrzywianego nie mogli zrobić chyba... Ale i tak jest o niebo lepiej, te małe niedoskonałości tylko z bliska widać... Jeszcze raz dzięki!!! |
|
|
|
|
DARREK
Pomógł: 22 razy Wiek: 39 Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 502 Skąd: Legnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 24-07-2008, 21:15
|
|
|
mrk69, a gdzie wyczaić ten numer?
update: sorry, znalazłem.. pytania nie było
( http://forum.tempra.org/t...erow-vt2606.htm ) |
_________________ Tipo 2.0 8V '91 159.A6.046 DGT - odszedł...
Renault Espace IV 2.0 |
|
|
|
|
Lechu
witamy nowego
Dołączył: 23 Paź 2008 Posty: 8 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 27-10-2008, 09:47 Re: Malowanie zderzaka
|
|
|
Sir-Rafał napisał/a: | Witam...
Ja wiem, że główne pkt to tak:
1. Oszlifować do czystego
2. Położyć szpachel
3. Dobrze wyszlifować
|
Sir-Rafal mam zamiar zrobic to samo. Czym szlifowales? Mechanicznie? |
_________________ Fiat Tipo 1.4 i.e. '94 |
|
|
|
|
Bobek1
Wiek: 39 Dołączył: 19 Wrz 2008 Posty: 12 Skąd: warszawa grochów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 27-10-2008, 22:41 Re: Malowanie zderzaka
|
|
|
Lechu napisał/a: | Sir-Rafał napisał/a: | Witam...
Ja wiem, że główne pkt to tak:
1. Oszlifować do czystego
2. Położyć szpachel
3. Dobrze wyszlifować
|
Sir-Rafal mam zamiar zrobic to samo. Czym szlifowales? Mechanicznie? |
Więc może od początku
Jeżeli masz pęknięcia lakieru,odpadający stary lakier,itp to musisz to rozmatować.Możesz do tego użyć papieru wodnego jeżeli tych pęknięć nie jest dużo(papier do tego potrzebny to 240,400,600)papieru o granulacji 240 używa się tylko na pęknięcia,odpryski,itp.Jeżeli zmatujesz dokładnie wszystkie te ubytki papierem 240 to wszystkie miejsca na które będziesz kładł szpachlę popraw papierem 400 resztę zderzaka zmatuj 600.szpachlę najlepiej docierać papierem na sucho o granulacji od 120 do 360 ważne jest żeby nie wyjeżdżać papierem poza szpachlę coby nie na wycinać dziur w plastiku.Szpachlę na wstępne docieranie traktujemy papierem 120 poprawki końcowa faza docierania 240 i już ostatni szlif papierem coś ok 360.Jeżeli zderzak zostanie przygotowany do lakierowania to używamy dwóch podkładów.Pierwszy jest to podkład wiążący na plastiki(tego podkładu dajemy cieniutką warstwę)Następnie po wyschnięciu pierwszego podkładu nakładamy podkład właściwy którym to podkładem uzupełniamy ewentualne niedociągnięcia po szpachli(dziurki)najlepiej jest żeby podkład poleżał min jeden dzień zanim zaczniemy go matować pod lakier.Do matowania podkładu pod lakier potrzebny będzie lakier kontrolny może to być zwykły czarny mat.Lakierem kontrolnym przetryskujemy cały podkład po to żeby przy matowaniu wiedzieć ile trzeba zetrzeć podkładu aby był wystarczająco gładki.(trzeba zcierać podkład do momentu aż zniknie lakier kontrolny)Do matowania zderzaka również na mokro potrzebny będzie papier o granulacji 800.Lakier w zależności od tego jaki kolor zderzaka chcemy jeżli ma to być zwykły czarny zderzak to polecam struktórę do plastików firmy boll.Natomiast jeśli ma to być w kolorze nadwozia to również w zależności od tego jaki lakier mamy na aucie.Pierwsza opcja to lakier akrylowy którego używamy wtedy kiedy nasze auto nie jest w metaliku(akryl to lakier jednoskładnikowy który nie wymaga lakieru bezbarwnego,do niego przy zakupie w komplecie dostajemy rozpuszczalnik utwardzacz i lakier)druga opcja to lakier dwuskładnikowy(jest to lakier składający się z bazy tj.koloru i z lakieru bezbarwnego nadającego połysk i ochronę bazie.)W przypadku lakierowania akrylem max trzy warstwy powinny wystarczyć jeśli lakierujemy dwuskładnikowym bazę nakładamy tyle razy aż pokryje podkład i nie będzie cieni lakier bezbarwny nakładamy dwa do trzech razy.Mam nadzieję że dość jasno to wytłumaczyłem jeśli o czymś zapomniałem to przepraszam.Zyczę powodzenia |
|
|
|
|
Lechu
witamy nowego
Dołączył: 23 Paź 2008 Posty: 8 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 28-10-2008, 15:08
|
|
|
Wielkie dzięki Bobek1! W moim przypadku zacznę od papieru o granulacji 600 bo nigdy nie miałem lakieru na zderzaku. W ubogich wersjach Tipo nie było lakieru na dolnych częściach zderzaków. Chciałem sobie takie dorobić razem z lakierem na lusterkach.
W paru miejscach zderzaka mam zadrapania i nierówności. Tam wyszlifuje 400-tką i tak jak dalej mówisz.
Na sieci znalazłem kilka fajnych filmików. Niestety nie ma nic o renowacji starych zderzaków. Pewnie dlatego ze amerykanie nie bawią sie w takie rzeczy i od razu kupują nowe. Niemniej jednak dla osób zainteresowanych tematem polecam filmiki poglądowe w języku angielskim:
http://www.expertvillage....9_paint-car.htm |
_________________ Fiat Tipo 1.4 i.e. '94 |
|
|
|
|
albert1991
Pomógł: 24 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Cze 2008 Posty: 1071 Skąd: Kłodawa (konińskie)
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 28-10-2008, 15:30
|
|
|
Lechu, barzo fajna stronka pokazane jest na niej chba wsztko od pompowania koła po malowanie i wyciaganie silnika |
_________________ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność - w kierowcy |
|
|
|
|
Achim
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 17 Lip 2009 Posty: 122 Skąd: Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-12-2009, 18:21
|
|
|
A jaki będzie efekt jeśli zrobie malowanie bez szpachli i bez szlifowania poprostu malowanie na żywca I do którego miejsca malować ten dół jak ktoś ma zderzak orginalnie malowany to prosiłbym o fotke dokąd malować (sory że odkopuje) |
_________________ /F/i/A/T/ Tipo 1.4i.e. 71KM-czeka na lepsze czasy
Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 120KM-daily |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 13-12-2009, 22:59
|
|
|
Achim napisał/a: | A jaki będzie efekt jeśli zrobie malowanie bez szpachli i bez szlifowania poprostu malowanie na żywca | odpadnie po kilku dniach/godzinach, ponieważ nie będzie się trzymało. Najpierw się będzie brzydko łuszczyć a potem odpadnie. Wiem, bo sam mam takie poprawki na swoich. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
dota4fun
Dołączył: 19 Sie 2009 Posty: 35 Skąd: Sucha Beskidzka
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 22-01-2010, 22:37
|
|
|
dokladnie odpadnie...najlepiej sie będzie trzymało na zywicy...szpachla odpada....i to jest tzw kurestwo;] fakt robot y duzo ale efekt idelany... robie takie rzeczy tak ze jeszcze nikt nie narzekał |
_________________ 1.9 TD.S Tempra
mood ^^
Design podstawa
Tuning zabawa |
|
|
|
|
albert1991
Pomógł: 24 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Cze 2008 Posty: 1071 Skąd: Kłodawa (konińskie)
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 22-01-2010, 22:49
|
|
|
dota4fun, górnik nie odgrzebuj starych tematow |
_________________ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność - w kierowcy |
|
|
|
|
Bdm
Pomógł: 39 razy Dołączył: 26 Lip 2007 Posty: 1999 Skąd: RDM
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 23-01-2010, 17:19
|
|
|
albert1991, spojrzał byś na daty... Miesiąc to nie tak dużo.... |
_________________ Pomoc Drogowa Radom okolice, możliwe dłuższe wyjazdy, holowanie + naprawa w warsztacie, zabudowa 4.60 łagodna, długie najazdy, atrakcyjne ceny tel: 531-165-551
SPRZEDAM CZĘŚCI TEMPRA/TIPO 2.0 MECHANIKA ELEKTRYKA BLACHARKA WNĘTRZE |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|