|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
PORADNIK regeneracji tylnych zacisków |
Autor |
Wiadomość |
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 10:32 PORADNIK regeneracji tylnych zacisków
|
|
|
Opis regeneracji tylnego zacisku hamulcowego oznaczonego symbolem LUCAS 34
( 34 oznacza średnica tłoczka )
Zacisk występuje we wszystkich wersjach silnikowych fiata Tipo i Tempra oraz w niektórych modelach Alfy i Lanci a także Peugeotów.
Na wstępie dodam również że mówimy tu własnoręcznej naprawie elementu układu hamulcowego, dość WAŻNEGO elementu więc jeśli ktoś nie czuje się na siłach niech się tego nie podejmuje
A teraz trochę konkretów.
Potrzebne będą : flaszka benzyny ekstrakcyjnej, parę płaskich wkrętaków, ścisk stolarki , smar ( np. do łożysk, lub grafitowy ), dobre oświetlenie + latarka , klucz 10 , płaskie długie szczypce lub pęsetka, szczotka druciana i oczywiście zestaw nowych uszczelek np. autofren D4129 ( UWAGA autofren D4129 pasuje do zacisku LUKAS 34 - w przypadku innego zacisku ten zestaw może nie pasować )
1. Wymontowujemy zacisk z auta ( jeśli ktoś nie wie jak, to również na tym kroku powinien zaprzestać samodzielnej regeneracji )
2. Warto pomyśleć o ewentualnym „zaślepieniu” wykręconego przewodu gdyż będzie z niego kapał płyn, a jeśli ze zbiorniczka zejdzie płyn będzie trzeba odpowietrzać cały układ.
3. Wykręcamy tłoka w kierunku widocznym na fotce
4. Wyjęcie ślimaka, na którego nakręcony jest tłok –
Ślimak jest przytrzymywany w dnie cylinderka przez koszyczek zblokowany pieścieniem Segera. Wąski, płaski wkrętak należy umieścić przy jednym z ramion segera tak aby sprężynka pod pierścieniem mogła wypchnąć ramie segera do góry ( nie celujemy w otwór w pierścieniu tylko ok. 10 mm wcześniej, jest tam mała szczelinka gdzie da się wsadzić mały, płaski wkrętak) kiedy podważane ramię wyjdzie, robimy to samo z drugim, tylko tu należy już uważać bo kiedy wyjdzie drugie ramię pierścienia pozostałe „flaki” mogą nam wyskoczyć z dna zacisku.
5. Po wyciągnięciu koszyczka, sprężynki, segera oraz metalowych podkładek trzeba wyciągnąć samego ślimiaka, który będzie stawiał pewien opór. Jedyną metodą tutaj jest po prostu wyciągnięcie go na siłę. ( opór stawia mały oring uszczelniający ślimaka )
6. W otworze po ślimaku zostanie mały metalowy popychacz, który wyciągamy z dna zacisku wąskimi „szczypcami”
7. W tym momencie możemy zdemontować dźwignie ręcznego –
Wyjmujemy dużą sprężynę i odkręcamy kluczem 10 ogranicznik dźwigni.
Podważając dźwignię dużym wkrętakiem raz z lewej raz z prawej wyciągamy jej oś z
obudowy zacisku - jeśli ręczny działał bardzo słabo lub wogóle – wyjęcie dźwigni będzie utrudnione.
8. Wyciągamy wszystkie uszczelki gumowe wraz z tą która uszczelniała dźwignię ręcznego ( ta uszczelka może być w najgorszym stanie i stawiać opory przy wyciąganiu )
9. Wszystkie elementy dokładnie czyścimy benzyną zaś sam zacisk przed malowaniem czyścimy szczotką drucianą i obmywamy benzyną.
Teraz nasz zacisk powinien wyglądać mniej więcej tak
10. W pomalowany zacisk ( lub nie pomalowany jak kto woli ) w miejsce gdzie pracuje dźwignia ręcznego wkładamy nową uszczelkę, a do samego gniazda napychamy dużo smaru i wciskamy dźwignię.
( proszę nie zwracać uwagi że na jednej fotce zacisk jest pomalowany, a na drugiej nie – są to dwa różne zaciski )
11. . Na ślimaka zakładamy nowy oring i smarujemy gniazdo popychacza smarem, dodatkowo smarujemy powierzchnię boczną poniżej oringu oraz sam oring aby wszedł luźniej.
12. Wąskimi szczypcami wkładamy w dno cylindra mały metalowy popychacz, a następnie wciskamy do oporu ślimaka i ustawiamy go tak, żeby duża metalowa podkładka z występem trafiła w otworek w dnie zacisku.
13. Teraz w zacisk wkręcamy z powrotem ( śrubkę ) ogranicznik pracy ręcznego i zakładamy sprężynę na dźwignię od ręcznego
14. Kolejno na ślimaka zakładamy :
- dużą metolową podkładkę
- mała podkładkę
- sprężynę
- koszyczek ( „listki” koszyczka można lekko pozaginać do środka ale z wyczuciem aby sprężyna nadal luźno wchodziła w koszyczek )
15. ( do tej części przyda się druga osoba ) Za pomocą ścisku stolarskiego i małej rurki naciskamy koszyczek tak aby „siadł” na dnie. Tu nie będę rozpisywał jak to zrobić bo wystarczy zerknąć na foto. Na fotce również zaznaczyłem gdzie ma się znajdować segerek w momencie dociskania koszyczka.
16. Kiedy koszyczek dojdzie do dna, przesuwamy segera ze ścisku na koszyczek i średnio-małym wrętakiem umieszczamy w „rowku” środek segerka i przytrzymujemy wkrętakiem, a dopiero później drugim małym wkrętakiem próbujemy zablokować jedno z ramion segera . kiedy to się uda postępujemy tak samo z drugim ramieniem tyle, że w tym momencie nie musimy już przytrzymywać wciśniętego na początku środka segera.
Ma to wyglądać mnie więcej tak jak na fotce ( na fotce nie ma sprężyny więc koszyczek nie jest dopychany rurką do dna jest jedynie zdjęcie poglądowe jak zablokować segera )
17. Zakładamy uszczelkę do wnętrza cylindra oraz drugą uszczelkę naciągamy na tłoka w ten sposób
następnie podstawę uszczelki umieszczamy w rowku zacisku i próbujemy wkręcić tłoka.
18. Gotowy zacisk montujemy w aucie, dokładnie odpowietrzamy , regulujemy linkę od ręcznego i gotowe ….
w praktyce działa to mniej więcej tak zaciągnięcie ręcznego na :
1 ząbek - auto może stać nawet pod góre
2 ząbek - można hamować w czasie jazdy
3 ząbek zupełne zablokowanie obu tylnych kół |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
|
Guzik
Pomógł: 13 razy Wiek: 33 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 774 Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 15:06
|
|
|
I super
Mnie bardzo pomogło. Jeśli ktoś chce, to zaciski można oddać do piaskowania, ale należy pamiętać, że musimy je zabezpieczyć(wkręcić stary odpowietrznik, wkręcić coś w miejsce przewodu hamulcowego(ja użyłem do tego starego przewodu) i włożyć do końca tłok wraz ze starą uszczelką(tą w środku).
Efekt?
Pokażę dziś wieczorem jak odbiorę swoje zaciski, ale szczotką nie da się ich dobrze doczyścić w każdym miejscu(przynajmniej ja nie mogłem).
I jeszcze coś, w systemie hamulcowym bendix z zaciskami girling(nie wiem czy poprawnie piszę nazwę?) zestaw uszczelek może mieć inne oznaczenie(jak odbiorę swoje, to napiszę konkretnie, bo wiem, że nie jest to D4129 tylko coś innego). |
_________________ Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
|
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 15:19
|
|
|
Poradnik naprawdę ciekawie zrobiony, myślę, że warto by go przełożyć w pdf, albo inny plik i uploadować poradnik. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Leśniczy
Pomógł: 65 razy Wiek: 39 Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 1711 Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 15:24
|
|
|
Jelcyn, ogólnie muszę poprawić jeszcze pare zdjęć i opisów - bo na razie to taka wersja BETA
pisałem dzisiaj na szybko bo wiem że kolega Guzik, jest w trakcie takiej regeneracji.
kiedy wszystko ładnie dopracuje to wtedy przerzucę na PDF |
_________________ Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP |
|
|
|
|
Jelcyn
Pomógł: 59 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Gru 2008 Posty: 3248 Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 15:26
|
|
|
ok, będę czekal
Ps.: nie obrazisz się, jak przeniosę go do działu ,,Rozwiązane usterki i Porady''? Tam chyba bardziej pasuje. |
_________________ NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA |
|
|
|
|
Guzik
Pomógł: 13 razy Wiek: 33 Dołączył: 10 Lip 2007 Posty: 774 Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 07-06-2010, 19:41
|
|
|
Po piaskowaniu |
_________________ Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|