Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
PORADNIK regeneracji tylnych zacisków
Autor Wiadomość
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 07-06-2010, 10:32   PORADNIK regeneracji tylnych zacisków

Opis regeneracji tylnego zacisku hamulcowego oznaczonego symbolem LUCAS 34
( 34 oznacza średnica tłoczka )
Zacisk występuje we wszystkich wersjach silnikowych fiata Tipo i Tempra oraz w niektórych modelach Alfy i Lanci a także Peugeotów.
Na wstępie dodam również że mówimy tu własnoręcznej naprawie elementu układu hamulcowego, dość WAŻNEGO elementu więc jeśli ktoś nie czuje się na siłach niech się tego nie podejmuje :)
A teraz trochę konkretów.
Potrzebne będą : flaszka benzyny ekstrakcyjnej, parę płaskich wkrętaków, ścisk stolarki , smar ( np. do łożysk, lub grafitowy ), dobre oświetlenie + latarka :) , klucz 10 , płaskie długie szczypce lub pęsetka, szczotka druciana i oczywiście zestaw nowych uszczelek np. autofren D4129 ( UWAGA autofren D4129 pasuje do zacisku LUKAS 34 - w przypadku innego zacisku ten zestaw może nie pasować )

1. Wymontowujemy zacisk z auta ( jeśli ktoś nie wie jak, to również na tym kroku powinien zaprzestać samodzielnej regeneracji )
2. Warto pomyśleć o ewentualnym „zaślepieniu” wykręconego przewodu gdyż będzie z niego kapał płyn, a jeśli ze zbiorniczka zejdzie płyn będzie trzeba odpowietrzać cały układ.
3. Wykręcamy tłoka w kierunku widocznym na fotce

4. Wyjęcie ślimaka, na którego nakręcony jest tłok –
Ślimak jest przytrzymywany w dnie cylinderka przez koszyczek zblokowany pieścieniem Segera. Wąski, płaski wkrętak należy umieścić przy jednym z ramion segera tak aby sprężynka pod pierścieniem mogła wypchnąć ramie segera do góry ( nie celujemy w otwór w pierścieniu tylko ok. 10 mm wcześniej, jest tam mała szczelinka gdzie da się wsadzić mały, płaski wkrętak) kiedy podważane ramię wyjdzie, robimy to samo z drugim, tylko tu należy już uważać bo kiedy wyjdzie drugie ramię pierścienia pozostałe „flaki” mogą nam wyskoczyć z dna zacisku.

5. Po wyciągnięciu koszyczka, sprężynki, segera oraz metalowych podkładek trzeba wyciągnąć samego ślimiaka, który będzie stawiał pewien opór. Jedyną metodą tutaj jest po prostu wyciągnięcie go na siłę. ( opór stawia mały oring uszczelniający ślimaka )
6. W otworze po ślimaku zostanie mały metalowy popychacz, który wyciągamy z dna zacisku wąskimi „szczypcami”
7. W tym momencie możemy zdemontować dźwignie ręcznego –
Wyjmujemy dużą sprężynę i odkręcamy kluczem 10 ogranicznik dźwigni.
Podważając dźwignię dużym wkrętakiem raz z lewej raz z prawej wyciągamy jej oś z
obudowy zacisku - jeśli ręczny działał bardzo słabo lub wogóle – wyjęcie dźwigni będzie utrudnione.
8. Wyciągamy wszystkie uszczelki gumowe wraz z tą która uszczelniała dźwignię ręcznego ( ta uszczelka może być w najgorszym stanie i stawiać opory przy wyciąganiu )

9. Wszystkie elementy dokładnie czyścimy benzyną zaś sam zacisk przed malowaniem czyścimy szczotką drucianą i obmywamy benzyną.

Teraz nasz zacisk powinien wyglądać mniej więcej tak





10. W pomalowany zacisk ( lub nie pomalowany :) jak kto woli ) w miejsce gdzie pracuje dźwignia ręcznego wkładamy nową uszczelkę, a do samego gniazda napychamy dużo smaru i wciskamy dźwignię.



( proszę nie zwracać uwagi że na jednej fotce zacisk jest pomalowany, a na drugiej nie – są to dwa różne zaciski )
11. . Na ślimaka zakładamy nowy oring i smarujemy gniazdo popychacza smarem, dodatkowo smarujemy powierzchnię boczną poniżej oringu oraz sam oring aby wszedł luźniej.

12. Wąskimi szczypcami wkładamy w dno cylindra mały metalowy popychacz, a następnie wciskamy do oporu ślimaka i ustawiamy go tak, żeby duża metalowa podkładka z występem trafiła w otworek w dnie zacisku.

13. Teraz w zacisk wkręcamy z powrotem ( śrubkę ) ogranicznik pracy ręcznego i zakładamy sprężynę na dźwignię od ręcznego

14. Kolejno na ślimaka zakładamy :
- dużą metolową podkładkę
- mała podkładkę
- sprężynę
- koszyczek ( „listki” koszyczka można lekko pozaginać do środka ale z wyczuciem aby sprężyna nadal luźno wchodziła w koszyczek )


15. ( do tej części przyda się druga osoba ) Za pomocą ścisku stolarskiego i małej rurki naciskamy koszyczek tak aby „siadł” na dnie. Tu nie będę rozpisywał jak to zrobić bo wystarczy zerknąć na foto. Na fotce również zaznaczyłem gdzie ma się znajdować segerek w momencie dociskania koszyczka.

16. Kiedy koszyczek dojdzie do dna, przesuwamy segera ze ścisku na koszyczek i średnio-małym wrętakiem umieszczamy w „rowku” środek segerka i przytrzymujemy wkrętakiem, a dopiero później drugim małym wkrętakiem próbujemy zablokować jedno z ramion segera . kiedy to się uda postępujemy tak samo z drugim ramieniem tyle, że w tym momencie nie musimy już przytrzymywać wciśniętego na początku środka segera.
Ma to wyglądać mnie więcej tak jak na fotce ( na fotce nie ma sprężyny więc koszyczek nie jest dopychany rurką do dna jest jedynie zdjęcie poglądowe jak zablokować segera )




17. Zakładamy uszczelkę do wnętrza cylindra oraz drugą uszczelkę naciągamy na tłoka w ten sposób

następnie podstawę uszczelki umieszczamy w rowku zacisku i próbujemy wkręcić tłoka.

18. Gotowy zacisk montujemy w aucie, dokładnie odpowietrzamy , regulujemy linkę od ręcznego i gotowe ….


w praktyce działa to mniej więcej tak zaciągnięcie ręcznego na :
1 ząbek - auto może stać nawet pod góre
2 ząbek - można hamować w czasie jazdy
3 ząbek zupełne zablokowanie obu tylnych kół
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
  
 
Guzik 



Pomógł: 13 razy
Wiek: 33
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 774
Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 07-06-2010, 15:06   

I super :)
Mnie bardzo pomogło. Jeśli ktoś chce, to zaciski można oddać do piaskowania, ale należy pamiętać, że musimy je zabezpieczyć(wkręcić stary odpowietrznik, wkręcić coś w miejsce przewodu hamulcowego(ja użyłem do tego starego przewodu) i włożyć do końca tłok wraz ze starą uszczelką(tą w środku).
Efekt?
Pokażę dziś wieczorem jak odbiorę swoje zaciski, ale szczotką nie da się ich dobrze doczyścić w każdym miejscu(przynajmniej ja nie mogłem).

I jeszcze coś, w systemie hamulcowym bendix z zaciskami girling(nie wiem czy poprawnie piszę nazwę?) zestaw uszczelek może mieć inne oznaczenie(jak odbiorę swoje, to napiszę konkretnie, bo wiem, że nie jest to D4129 tylko coś innego).
_________________
Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia :D
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
     assistance
 
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 07-06-2010, 15:19   

Poradnik naprawdę ciekawie zrobiony, myślę, że warto by go przełożyć w pdf, albo inny plik i uploadować poradnik.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 07-06-2010, 15:24   

Jelcyn, ogólnie muszę poprawić jeszcze pare zdjęć i opisów - bo na razie to taka wersja BETA :)
pisałem dzisiaj na szybko bo wiem że kolega Guzik, jest w trakcie takiej regeneracji.
kiedy wszystko ładnie dopracuje to wtedy przerzucę na PDF
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
Jelcyn 



Pomógł: 59 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 3248
Skąd: Lublin
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 07-06-2010, 15:26   

ok, będę czekal
Ps.: nie obrazisz się, jak przeniosę go do działu ,,Rozwiązane usterki i Porady''? Tam chyba bardziej pasuje.
_________________
NIE DRAŻNIJ MODA, BAN URODY CI NIE DODA
     assistance   Moneta
 
Guzik 



Pomógł: 13 razy
Wiek: 33
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 774
Skąd: Pińczów/Kraków
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 07-06-2010, 19:41   



Po piaskowaniu 8)
_________________
Tempra 2.0 8V - pozostały miłe wspomnienia :D
BTW - może kupię ZADBANĄ(nie szrot!) Tempre.
     assistance
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load