Złe działanie nawiewu / regulacja |
Autor |
Wiadomość |
Zbyniu
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 294 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 27-09-2005, 16:36 Złe działanie nawiewu / regulacja
|
|
|
Cześć,
Kilka osób na forum skarżyło się, że faktyczny nawiew nie zgadza się z ustawieniem pokrętła. Również i ja miałem ten problem - opisuję jak go rozwiązać.
Każde z trzech pokręteł jest połączone z cięgnem elastycznym (cyli linką w pancerzu) z ukladem nawiewu:
Pokrętło siły nawiewu steruje prędkością wentylatora oraz za pomocą linki steruje przesłoną regulującą siłe nawiewu - umieszczoną pomiędzy dmuchawą a głównym blokiem nawiewu. Ta linka wychodzi po stronie pasażera, jest dostępna po zdemontowaniu schowka. Nie ma tam chyba żadnej regulacji (przynajmniej jej nie zauważyłem).
Pokrętło regulacji temperatury poprzez cięgno steruje zaworem otwierającym przepływ wody przez nagrzewnicę. To cięgno jest dostępne po zdjęciu plastiku znajdującego się nad nogami kierowcy. Jest to cięgno zakończone głębiej, dalej od płaszczyzny kierownicy. Reguluje się je poprzez zmianę punktu zamocowania pancerza (po poluzowanie widocznej, klasycznej śrubki).
Najbardziej interesujące nas cięgno połączone z pokrętłem sterownia nawiewem również wychodzi po stronie kierowcy, jest zakończone bliżej płaszyzny kierownicy (lub deski rozdzielczej). Ono odpowiada za problemy ze sterowaniem nawiewu. Regulacja odbywa się poprzez zmianę punktu połączenia linki z dźwignią sterującą nawiewem. Aby poprawić to ustawienie konieczne jest poluzowanie widocznej śrubki mocującej linkę do plastikowej dźwigni. Potrzebny jest do tego miniaturowy klucz imbusowy (chyba 2 mm). Należy poeksperymentować przesuwając punkt zamocowania dźwigni sterującej na lince. W moim przypadku należało wydłużyć nieco końcowy odcinek linki (czyli jakby efektywnie skrócić linkę) i już wszystko jest tak jak być powinno :-)
Pozdr,
Zbyszek |
_________________ Zbyszek - Przyjaciel TTT
Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.) |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 01-10-2005, 20:44
|
|
|
Ja kiedys przy tym tez grzebalem i musze sobie wyregulowac od cieplo/zimno.
Bo jak dam na |zimno| to jednak lekko czuc cieple powietrze. Ale w zimie to i tak nie przeszkadza |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
Zbyniu
Pomógł: 1 raz Wiek: 51 Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 294 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 01-10-2005, 22:57
|
|
|
No to musisz poprawić :-) Wydaje mi się, że regulacja temperatury działa podwójnie - nie tylko steruje zaworem wody do nagrzewnicy ale także przesłoną umieszczoną na wspólnej osi z zaworem.
BTW, możliwe, że przy lince od siły nawiewu jest podobna regulacja jak przy lince od temperatury - poprzez zmianę punktu zamocowania pancerza (mogłem tego nie zauważyć, punkt uchwycenia linki nie jest na pewno regulowany - na końcu linki jest zrobione "oczko").
W każdym razie regulacja tych rzeczy to bułka z masłem - z czasem linki mogą się wyciągnąć a konstrukcja układu jest taka, że szczególnie w przypadku sterownia nawiewem, niewielkie zmiany mają duże znaczenie (niewelkie kąty obrotu dużo zmieniają a punkt zamocowania linki jest blisko osi obrotu).
Może dla odmiany ktoś z kolegów wie jak się dobrać do samych pokręteł, szczególnie do przełącznika biegów dmuchawy ? Co i tak zdemontować ?
Pozdr,
Zbyszek |
_________________ Zbyszek - Przyjaciel TTT
Jest Honda Accord 2.0i ES 1997 (162 tys.)
Był FIAT TEMPRA 1.6 i.e S 1995 (sprzedany przy 149 tys.) |
|
|
|
|
dzejbi
Wiek: 44 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 310 Skąd: Łódź, Warszawa
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 28-11-2005, 21:50
|
|
|
Zbyszku, dzięki za zamieszczenie tej porady. Właśnie dziś po jej przeczytaniu ległem w brudnych ciuchach we wnęce na nogi kierowcy, odkręciłem osłonki i poprawiłem zarówno ogrzewanko (otwarcie przepustnicy), jak i uporządkowałem rodzaje nawiewów. Teraz jak ustawiam pokrętło np. na nogi to mi wieje na nogi a nie twarz.
Poniżej zamieszczam zdjęcia tych śrubek do regulacji (niestety wykonane tylko aparatem z komórki).
Jeśli ktos będzie chciał tam podłubać to zachęcam, nie jest to trudne. Nie bójcie się, nic tam raczej nie popsujecie. Pamiętajcie tylko o zaopatrzeniu się w bardzo mały klucz imbusowy (nie znam numeru ale wydaje mi się, że najmniejszy).
Polecam tę operację wszystkim, którzy mają średnio ciepłe powietrze z dyfuzorów i nie wieje wam powietrze zgodnie z rysunkiem na pokrętle.
UWAGA! Nie wiem jak wygląda sprawa z nawiewem automatycznym (najczęściej w deskach digital)
OPIS:
----------
1 - regulacja linki od temperatury (imbus)
2 - regulacja linki od sterowania nawiewem (imbus)
3 - regulacja otwarcia przepustnicy w nagrzewnicy (mała śrubka krzyżakowa)
Poniżej fotki: |
_________________ ZAMÓW KOSZULKĘ LUB KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ Z LOGO TTT
www.koszulki-klubowe.prv.pl
|
|
|
|
|
Mucha
Wiek: 39 Dołączył: 23 Paź 2005 Posty: 184 Skąd: Warszawa
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 01-12-2005, 17:09
|
|
|
Bardzo dziekuje za opisanie tej regulacjii.Teraz juz wiem dlaczego lecialo mi zimne powietrze.Wyregulowalem wszystko i jest ok.Zajelo mi to 20 minut + przerwa na papieroska :-)
Pozdrawiam i jeszcze raz dziekuje. |
_________________
|
|
|
|
|
Emf
Pomógł: 26 razy Wiek: 47 Dołączył: 16 Sty 2005 Posty: 2668 Skąd: Piotrków Trybunalski
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 01-12-2005, 19:23
|
|
|
Ja pierdziele nie wiem jak Wy to robicie skoro mi samo wykrecenie chyba ze 30 cholernych srubek zajelo godzine
Nie wyregulowalem do tego bo nie moglem obudowy sciagnac |
_________________ Była Włoszka.
Był Niemiec.
Teraz jest Francuz.
|
|
|
|
|
Pierone
Dołączył: 10 Lis 2006 Posty: 25 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 17-11-2006, 10:27
|
|
|
dodam ze mi przestawily sie zeby tego plastikowego kola od ustawienia gdzie ma wiac. widocznie ktos kiedys za mocno przekrecil. linka dzialala ok, ale kolko zebate obracalo sie w mniejszym zakresie niz powinno. na sile to nastawilem i teraz jest elegancko, jednak trzeba uwazac zeby nie polamac zebow(plastik). |
|
|
|
|
MAXIMUS
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 67 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 13-11-2007, 21:25
|
|
|
Też mam z tym problem,ustawiam na szybę a wieje mi na nogi itd,jutro zabieram się za te regulacje. |
_________________ Maximus |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 13-11-2007, 22:45
|
|
|
Wyregulowanie kierunków nawiewu nie jest problemem lecz dostrojenie ciepłe-zimne mnie pobiło. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
przemog666
Pomógł: 4 razy Wiek: 43 Dołączył: 03 Lip 2007 Posty: 541 Skąd: Mysłowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-11-2007, 20:52
|
|
|
Dopiero teraz dojrzałem ten temat. Co prawda nie drażni mnie za bardzo że wieje w aucie inaczej niż rysunki pokazują, ale fajnie by było gdyby było tak jak powinno być. W weekend biorę się do roboty. Pozdrawiam. |
_________________ było - FIAT 126p
było - ŁADA WAZ 2103 1,5 83hp
było - stado "poldolotów" od Borewicza do Caro
było - FORD ESCORT 1,3 MK3 + LPG
było - FORD ESCORT 1,6 XR3i MK4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,4 + LPG
było - FIAT TIPO 1,6 DOHC + LPG
było - MITSUBISHI COLT III 1,6 dajzel nonturbo
było - FIAT CZINKŁACZENTO 700 + LPG
było - NISSAN SUNNY 1,4 16V + LPG
było - FIAT TEMPRA 2,0 8V AUTOMAT + LPG
Jest - FIAT PUNTO II FL 1,3 16V dajzel
było - Mercedes Actros 380 Euro3
było - Volvo FH 400 Euro3
było - Renault Premium DCI 410 Euro5
było - drugie Renault Premium DCI 410 Euro5
jest - Scania P420 Euro4 |
|
|
|
|
kro_ma
Wiek: 40 Dołączył: 30 Maj 2006 Posty: 142 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-11-2007, 12:33
|
|
|
zawor mam tak ustawiony na max otwiera zawor a i tak jest nie za cieple powietrze
jak zdemontowac nagrzewnicer zeby ja wyczyscic z brudu moze on blokuje grzanie pozdrawiam i dzieki za odp. |
_________________ Tipo 1.8 GT rok 94/95 3D
Seat Toledo 1.9 TD rok 94 |
|
|
|
|
MAXIMUS
Pomógł: 1 raz Wiek: 50 Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 67 Skąd: Pleszew
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 15-11-2007, 18:23
|
|
|
kro_ma, a jak sprawa z termostatem kolego,bo jeżeli ten paskud nie działa właściwie to nie dogrzejesz auta,ale jeżeli wskaźnik temperatury pokazuje że masz te 80-90 stopni to pewnie kwestia nagrzewnicy. A wąż od nagrzewnicy jest adekwatnie ciepły do wskazań czujnika temperatury?.
** Dodano: 15-11-2007, 20:04 **
kro_ma, Doczytałem,że termostat masz zmieniony,więc może coś jest nie tak z tym zaworem od nagrzewnicy,przekręcasz w pozycje krańcowom ale czy on napewno się otwiera? |
_________________ Maximus |
|
|
|
|
bob96
Pomógł: 7 razy Wiek: 63 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 519 Skąd: Jastrzębie Zdrój
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-11-2007, 20:22
|
|
|
Najlepiej zdemontuj osłone znajdującą się w okolicy prawego kolana kierowcy i sprawdż czy linka ( drut ) na zaworze od nagrzewnicy nie jest poluzowana. Jest to częsta przyczyna słabego ogrzewania. |
_________________ Cromka 1.9 automat
Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja
Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC
P.Walker+ Sirio ML145
Uniden 78 elite |
|
|
|
|
kro_ma
Wiek: 40 Dołączył: 30 Maj 2006 Posty: 142 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 15-11-2007, 22:58
|
|
|
sprawdzalem zawor jest do oporu sprawdzalem ze sciagnieta linka i zawor otwiera sie do konca pozdrawiam |
_________________ Tipo 1.8 GT rok 94/95 3D
Seat Toledo 1.9 TD rok 94 |
|
|
|
|
Rudiger
Wiek: 46 Dołączył: 19 Mar 2007 Posty: 130 Skąd: Białystok
Województwo: Podlaskie
|
Wysłany: 20-11-2007, 12:57
|
|
|
A ja dopiero wczoraj zauważyłem że gdy nastawię nawiew na nogi do wieje na szybę, a jak na szybę to wieje na nogi . Reszta ustawień jest ok. Czy też powinienem przeregulować tę linkę?
Ponieważ idzie zima, ogrzewanie jest takie sobie i jeżdzę codziennie na krókich dystansach zastosowałem stary patent czyli przesłonę przed chłodnicą. Jak na razie jest ok, auto szybciej się nagrzewa, na kilkunastokilometrowej trasie też się nie przegrzewa, a jeśli temperatura zbliża się do 90 wystarczy włączyć 2 lub 3 stopień dmuchawy.
Ogólnie to zeszłej zimy Tipo lepiej grzał, w tym roku jest założony gaz i myślę że równoległe spięcie parowanika z nagrzewnicą zmniejszyło przepływ czynnika a co za tym idzie teperaturę nawiewanego powietrza |
|
|
|
|
GrzesiekK
Dołączył: 04 Kwi 2007 Posty: 146 Skąd: podkarpackie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 11-01-2008, 07:32
|
|
|
Ja w systemie AHS jak dam np. z 31 stopni na 30 to odrazu leci zimne poprostu jest albo zimne albo gorące niema pośredniego stanu co to jest może silniczek albo panel. |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 20-01-2008, 16:21
|
|
|
Możliwe że masz padnięty czujnik temperatury w kabinie. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO
Dołączył: 28 Sty 2008 Posty: 56 Skąd: Kasinka Mała
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 29-01-2008, 16:59
|
|
|
Witam. Może mi ktoś poradzić bo mam kłopot. Otóż gdy przekręcę pokrętło regulacji obrotów to działa mi dopiero na czwartym stopniu. Na 1, 2, 3 nic sie nie dzieje . co może być tego przyczyną?? Z góry dziękuje. |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 29-01-2008, 18:26
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO,
Na 1000 % jest to opornica dmuchawy, która znajduje sie za/pod schowkiem zaraz za dmuchawą. Zobacz bo może Ci poprostu wypadła kostka z opornicy i temu nie bedzie działać. Kable zobaczysz bez ściągania schowka jak popatrzysz od spodu. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO
Dołączył: 28 Sty 2008 Posty: 56 Skąd: Kasinka Mała
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 29-01-2008, 20:12
|
|
|
tipacz96vc, sprawdziłem, kostka jest dobrze wpięta do opornicy, przeczyściłem wszystkie styki i dalej nic. Pewno będzie opornica do wymiany bo co innego by mogło byc... Dzięki za rade tipacz96vc, |
_________________ Zapraszam do komentowania mojego Tipka
http://forum.tempra.org/t...-ie-vt10420.htm
-->Teraz FIAT TIPO 1.6 i.e. '92 ~192000 km
-->W Planach VW POLO 1.2 12V |
|
|
|
|
maro.marek
Pomógł: 5 razy Wiek: 47 Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 137 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 29-01-2008, 20:26
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO, jak bedziesz pewny ze to opornica to ja mam na wydaniu za taniche |
_________________ maro.marek |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 29-01-2008, 21:25
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO,
Najlepiej sprawdź opornice jakiegoś znajomego co ma tt a jak nie to zawsze możesz podskoczyc do maro.marek, i to by było najlepsze rozwiązanie bo byś w aucie sprawdził. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
TIPO 1.6- BARTO
Dołączył: 28 Sty 2008 Posty: 56 Skąd: Kasinka Mała
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 30-01-2008, 19:46
|
|
|
Podjadę do znajomego bo ma Tipo i sprawdzimy ta opornice ale coś mi się zdaje że to ona będzie do wymiany.
maro.marek, a ile byś chciał za ta opornice?? |
_________________ Zapraszam do komentowania mojego Tipka
http://forum.tempra.org/t...-ie-vt10420.htm
-->Teraz FIAT TIPO 1.6 i.e. '92 ~192000 km
-->W Planach VW POLO 1.2 12V |
|
|
|
|
maro.marek
Pomógł: 5 razy Wiek: 47 Dołączył: 24 Lis 2007 Posty: 137 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 30-01-2008, 19:54
|
|
|
za dyszke jest twoja |
_________________ maro.marek |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 30-01-2008, 20:24
|
|
|
maro.marek napisał/a: | za dyszke jest twoja |
TIPO 1.6- BARTO, bierz bo ja za zamiennik płaciłem 48zeta a orginał w ASO w Bielsku-Białej sobie cenią 158zł |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
|