|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Wspomaganie - ostatnie starcie |
Autor |
Wiadomość |
~MAX
witamy nowego
Dołączył: 05 Lut 2007 Posty: 9 Skąd: Grudziądz
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 06-02-2007, 23:35 Wspomaganie - ostatnie starcie
|
|
|
Witam !
Szukałem i nie znalazłem żadnych konkretów na temat przeróbki układu kierowniczego w Tipo. Większość informacji sprowadza się do stwierdzenia, że jest kupa roboty, wychodzi drogo i szkoda zachodu. Ogólnie, to każdy potrafi powiedzieć co trzeba wymienić, ale nie widziałem wypowiedzi osoby, która napisałaby "zrobiłem i działa". Przydałoby się opisać cały proces dokładnie ze szczegółami technicznymi chociażby z tego względu, że sporo Tipków szczególnie z silnikami 1.4 nie ma wspomagania. No niestety (a może i stety) mi się taki trafił . Zimą nie jest źle, bo mam kółka z wąskimi zimówkami i jakoś da się kręcić, ale wiosną zakładam 15" na alu z oponami 195 i wtedy zaczynają się problemy. Żona stwierdziła, że walcem jeździć nie będzie. Tyle tytułem wstępu.
Konkrety na dzień dzisiejszy, kupiłem przekładnię, pompę, zbiorniczek, przewody, uchwyt pompy - czyli wszystko co wchodzi w skład instalacji wspomagania.
Do tego będę miał pompę wody z podwójnym kółkiem.
Z tego co się orientuje (jeśli się mylę, to proszę o korekty):
- wspomaganie jest napędzane z pompy wodnej zwykłym paskiem klinowym,
- w modelach ze wspomaganiem stosowano szeroki wielorowkowy pasek napędu alternatora,
- przy przeróbce trzeba wymienić wszystkie koła pasowe.
Chętnie zobaczę zdjęcie (najlepiej z modelu gaźnikowego) jak wygląda napęd pompy wspomagania i tu apel do posiadaczy takiego Tipo.
Nie wiem, czy po zmianie paska alternatora na szeroki muszę zastosować napinacz ?
Czy są jakieś różnice w połączeniu między kolumną, a przekładnią kierowniczą ?
Czy jest na tym forum choć jedna osoba, której taka przeróbka się udała?
~pzdr MAX |
_________________ ===============================
> - już nie - FIAT TIPO 1.4 1992 gaźnik + wspomaganie :-)
> - już nie - CHRYSLER VOYAGER 3.3 1992
> aktualnie LANCIA DELTA 1.8 1995
> oraz CHRYSLER TOWN & COUNTRY 3.8 2001 |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 07-02-2007, 00:31 Re: Wspomaganie - ostatnie starcie
|
|
|
~MAX napisał/a: | Witam !
Z tego co się orientuje (jeśli się mylę, to proszę o korekty):
- wspomaganie jest napędzane z pompy wodnej zwykłym paskiem klinowym,
- w modelach ze wspomaganiem stosowano szeroki wielorowkowy pasek napędu alternatora,
- przy przeróbce trzeba wymienić wszystkie koła pasowe.
Chętnie zobaczę zdjęcie (najlepiej z modelu gaźnikowego) jak wygląda napęd pompy wspomagania i tu apel do posiadaczy takiego Tipo.
Nie wiem, czy po zmianie paska alternatora na szeroki muszę zastosować napinacz ?
Czy są jakieś różnice w połączeniu między kolumną, a przekładnią kierowniczą ?
Czy jest na tym forum choć jedna osoba, której taka przeróbka się udała?
~pzdr MAX |
Na początek poczytaj tu.
1 Tak-pompa wspomagania jest napędzana zwykłym paskiem z pompy wodnej
2 Tak-w wersji z wspomaganiem jest stosowany szeroki pasek do napędu alternatora
3 Tak-przy przeróbce trzeba zmieniać koła pasowe na alternatorze i na wale korbowym.
Piszesz że będziesz miał pompę wody z podwójnym kołem więc to odpada.Zostaje rolka od szerokiego paska.Jest ona zamocowana na osi (dolnej śrubie) alternatora.Czy zastosujesz rolkę to twoja sprawa,ale skoro jest oryginalnie to pasowało by ją założyć.
Co do kolumny kierowniczej to ja tego nie wiem. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
~MAX
witamy nowego
Dołączył: 05 Lut 2007 Posty: 9 Skąd: Grudziądz
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 07-02-2007, 08:14
|
|
|
Czytałem wszystkie wątki dotyczące takiej przeróbki, znalazłem ich chyba 4. Niestety żaden nie kończy się happy end’em dlatego postanowiłem poruszyć ten temat jeszcze raz. Mam nadzieję, że wystarczy mi determinacji by poradzić sobie z taką z pozoru prostą przeróbką.
Dzięki za zdjęcia, zawsze lepiej zobaczyć jak coś powinno wyglądać.
Na razie pozostały dwie niewiadome, mianowicie wieloklin łączący kolumnę z przekładnią - o tym przekonam się empirycznie jak dojdzie przesyłka z częściami, bo opinie z internetu są podzielone - i druga rzecz, to nieszczęsna rolka paska alternatora.
Na początku byłem przekonany, że jest ona na mimośrodzie ze sprężyną i pełni rolę napinacza – jak w każdym innym samochodzie, ale w zasadzie okazuje się że ma za zadanie zwiększenie kąta przylegania paska do koła alternatora. Pewnie gdybym ją olał, to będę miał problem z dobraniem krótszego paska, no i co ważniejsze przy większym obciążeniu może się ślizgać pasek na alternatorze.
~pzdr MAX |
_________________ ===============================
> - już nie - FIAT TIPO 1.4 1992 gaźnik + wspomaganie :-)
> - już nie - CHRYSLER VOYAGER 3.3 1992
> aktualnie LANCIA DELTA 1.8 1995
> oraz CHRYSLER TOWN & COUNTRY 3.8 2001 |
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 07-02-2007, 10:37
|
|
|
~MAX napisał/a: | Na razie pozostały dwie niewiadome, mianowicie wieloklin łączący kolumnę z przekładnią - o tym przekonam się empirycznie jak dojdzie przesyłka z częściami, bo opinie z internetu są podzielone -
...- będę miał problem z dobraniem krótszego paska, |
Wieloklin na przekładni ze wspomaganiem i bez wspomagania różnią się na pewno ( wiem - bo próbowałem zrobić to w drugą stronę - pozbyć się wspomagania ) . Poza średnicą i ilością zębów - różnią się i to znacznie - długością wałka .
A problemów z długością paska nie ma żadnych - wszystkie są robione z różnicą długości co 5 cm . Zawsze dobierzesz nr mniejszy , albo większy . |
|
|
|
|
slavol
Pomógł: 7 razy Wiek: 54 Dołączył: 24 Maj 2005 Posty: 200 Skąd: Chodzież
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 07-02-2007, 18:33
|
|
|
Ta rolkę możesz pominąć, kosztuje około 60zł i i rzeczywiście zwieksza przyleganie paska.
Ja jej niemam i nic nie piszczy (odpowiednio napięty i naładowany akumulator), pasek dobierzesz bez problemu. Za napinacz "robi" alternator i dobrze, jedna (droga) rolka przynajmniej z głowy.
Powodzenia i wytrwałości. |
_________________ Tipo 1.6 ie DGT 92r. Posadzony i utwardzony ;-) |
|
|
|
|
~MAX
witamy nowego
Dołączył: 05 Lut 2007 Posty: 9 Skąd: Grudziądz
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 12-02-2007, 13:00
|
|
|
Teraz już wiem, dlaczego nie znalazłem informacji, że komuś się udało przerobić układ kierowniczy. Jak to napisał kiedyś kolega schab - „problemy czekają cię głównie tam , gdzie ich się nie spodziewasz”.
W sobotę odebrałem przesyłkę z częściami (przekładnia, pompa wspomagania, przewody, zbiorniczek, jakiś wspornik i kawałek pompy wodnej. Pierwsze oględziny nie nastrajają optymistycznie . Dostałem „bebech” pompy wodnej z podwójnym kółkiem, ale to nie wystarczy, potrzebna będzie cała razem z obudową, bo jest inny odlew . Połączenie przekładni kierowniczej i kolumny jest tak różne, że na nic kombinacje, trzeba będzie wymienić kolumnę kierowniczą . No ale oczywiście to nie wszystko, w głowicy widać miejsca na zamocowanie wspornika, ale ... nie ma otworów, trzeba będzie wywiercić (ciekawe na jaką głębokość) no i nagwintować . Problemy się szykują, ale za późno żeby zrezygnować. Jak bym teraz wytłumaczył żonie, że jednak wspomagania nie będzie.
Na razie jeszcze kompletuje części. Jak już się uda to przygotuje odpowiednią dokumentacje fotograficzno opisową, jednym pomoże, innych odstraszy. |
_________________ ===============================
> - już nie - FIAT TIPO 1.4 1992 gaźnik + wspomaganie :-)
> - już nie - CHRYSLER VOYAGER 3.3 1992
> aktualnie LANCIA DELTA 1.8 1995
> oraz CHRYSLER TOWN & COUNTRY 3.8 2001 |
|
|
|
|
miszko
Pomógł: 111 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Lis 2004 Posty: 6990 Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 12-02-2007, 13:35
|
|
|
Dlatego też pewnie tak mało informacji o przeróbkach. Ja na szczęście mam wspomaganie, ale aż dziwne, że tak dużo trzeba przerabiać tzn. wiercenie i inne odlewy, myślalem, że poprostu nie będzie danych części, a reszta powinna być taka sama, a tu widać zonk.
Co do przekładni kierowniczej, to raczejnie ma się co dziwić, że jest inna. Tutaj akurat nie powinieneś być zaskoczony |
_________________ Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska |
|
|
|
|
~MAX
witamy nowego
Dołączył: 05 Lut 2007 Posty: 9 Skąd: Grudziądz
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 15-02-2007, 20:10
|
|
|
miszko napisał/a: | Co do przekładni kierowniczej, to raczejnie ma się co dziwić, że jest inna. Tutaj akurat nie powinieneś być zaskoczony |
Nie dziwię się, że jest inna przekładnia kierownicza, tylko dziwi mnie że jast taka duża różnica w połączeniu przekładni z kolumną kierownicy (wieloklin).
Wszystko jest na dobrej drodze, kolumnę kierowniczą pasującą do nowej maglownicy kupiłem za niewielkie pieniądze i nawet teraz będe miał regulację wysokości
Brakuje mi tylko szerokiego koła pasowego na wał, nigdzie nie mogę go zdobyć.
** Dodano: 25-02-2007, 17:58 **
Robota zakończona wspomaganie działa
Koszt części wyniósł mnie ok. 450,-
Niespodzianek co nie miara , ale się jednak dało.
W przygotowaniu opis całej operacji wraz z fotkami (choć nie jest ich za wiele) |
_________________ ===============================
> - już nie - FIAT TIPO 1.4 1992 gaźnik + wspomaganie :-)
> - już nie - CHRYSLER VOYAGER 3.3 1992
> aktualnie LANCIA DELTA 1.8 1995
> oraz CHRYSLER TOWN & COUNTRY 3.8 2001 |
|
|
|
|
Bratek
Wiek: 39 Dołączył: 16 Sty 2007 Posty: 51 Skąd: Rymanów Zdrój
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 07-03-2007, 00:12
|
|
|
Mam pytanie odnośnie, czy cały układ wspomagania razem z kolumną kierwoniczą, pompą wspomagania... itd.. itp... z Tempry 1,6 MPI, będę mogł przełożyć do swojego Tipo 1,4 gaźnik? Wspomaganie nie mam, ale właśnie chciałbym przełożyć z Tempry j.w. |
|
|
|
|
opti
Pomógł: 29 razy Wiek: 41 Dołączył: 10 Kwi 2007 Posty: 1621 Skąd: Podkarpacie
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 10-04-2007, 19:17
|
|
|
~MAX napisał/a: | Witam !
Szukałem i nie znalazłem żadnych konkretów na temat przeróbki układu kierowniczego w Tipo. Większość informacji sprowadza się do stwierdzenia, że jest kupa roboty, wychodzi drogo i szkoda zachodu. Ogólnie, to każdy potrafi powiedzieć co trzeba wymienić, ale nie widziałem wypowiedzi osoby, która napisałaby "zrobiłem i działa". Przydałoby się opisać cały proces dokładnie ze szczegółami technicznymi chociażby z tego względu, że sporo Tipków szczególnie z silnikami 1.4 nie ma wspomagania. No niestety (a może i stety) mi się taki trafił . Zimą nie jest źle, bo mam kółka z wąskimi zimówkami i jakoś da się kręcić, ale wiosną zakładam 15" na alu z oponami 195 i wtedy zaczynają się problemy. Żona stwierdziła, że walcem jeździć nie będzie. Tyle tytułem wstępu.
Konkrety na dzień dzisiejszy, kupiłem przekładnię, pompę, zbiorniczek, przewody, uchwyt pompy - czyli wszystko co wchodzi w skład instalacji wspomagania.
Do tego będę miał pompę wody z podwójnym kółkiem.
Z tego co się orientuje (jeśli się mylę, to proszę o korekty):
- wspomaganie jest napędzane z pompy wodnej zwykłym paskiem klinowym,
- w modelach ze wspomaganiem stosowano szeroki wielorowkowy pasek napędu alternatora,
- przy przeróbce trzeba wymienić wszystkie koła pasowe.
Chętnie zobaczę zdjęcie (najlepiej z modelu gaźnikowego) jak wygląda napęd pompy wspomagania i tu apel do posiadaczy takiego Tipo.
Nie wiem, czy po zmianie paska alternatora na szeroki muszę zastosować napinacz ?
Czy są jakieś różnice w połączeniu między kolumną, a przekładnią kierowniczą ?
Czy jest na tym forum choć jedna osoba, której taka przeróbka się udała?
~pzdr MAX |
witam
to moze ja bede pierwsza osoba ktorej sie udalo zamontowac wspomaganie do tipolca
(bo robilismy to dwa lata temu z przyjacielem )
wiadoma sprawa troszke roboty bylo ale juz od dwoch lat smigam ze wspomaganiem kierownicy, klamotow troszke bylo potrzebne zeby to wszystko poskladac do kupy, a dokladnie to tak:
- pompa wspomagania,
- zbiorniczek wspomagania,
- waz cisnieniwy
- waz dorowadzajacy olej ze zbiorniczka do pompy wsp.
- przekladnia kierownicza ze wspomaganiem,
- kolo pasowe walu szerowki pasek 5pk,
- kolo pasowe na pasek 5kp na alternator,
- pompa wody z kolem pasowym na pasek 5pk i pasek klinowy do napedu pompy wsp.
- drozek kolumny kierowniczy (wieloklin jest drobniejszy niz przy wersji bez wspomy)
- napinacze do pompy wspomagania,
- uchwycik mocujacy zbiorniczek plynu dorobiony zostal wlasnorecznie,
i pewnie by bylo tyle z klamotow...
powodem montazu wspomagania bylo to ze 1.7d ze wspomaganiem wychodzil tylko za doplata ze strony kupujacego w salonie, ale ze moj najlepszy przyjaciel to takie 3w1 tj. mechanik-blacharz-lakiernik postaniwilismy sie podjac montazu wspomagania
wiekszosc klamotow zalatwil mi przyjaciel mechanik od swojego bdb znajomka ktory ma szrot z czesciami, poczotkowo w planie bylo sciagniecie z wloch jakiegos tipolca ktory mial wspome to bysmy mieli praktycznie ulatwione zadanie na maxa - tylko przekladka z jednego auta na drugie, ale jak sie okazalo ciezko uswiadczyc 1.7d ze wspoma to nic konkretnego ziom majacy szrot nie znalazl, wiec zabralismy sie za kompletowanie klamotow.. pompe wody, maglownice (przek. kier), pompe wspomagania, kolo pasowe na wal, kolo pasowe alternatora, mocowania napinaczy wzielismy z 1.9td z pierwszych wypustow do 91roku, waz cisnieniowy + waz zasilania razem ze zbiorniczkiem i kolumna kierownicza odkupilem od lebka z allegro mozna powiedzic w super kasie bo 30zl krzyknal mi za weze i zbiorniczek a cos kolo 50zl za kompletna kolumne kierownicza do wspomy.. wszystkie nyple srubki itp brane byly od zioma ze szrotu.. prace trwaly w sumie dwa dni i opieralismy sie tylko na wczesniejszym looknieciu pod maske tipolca 1.9td ktorym jezdzil gostek pare km od mojej miejscowosci i paru fotek z epera.. tylo.. wiadoma sprawa najpierw poleciala przekladnia kierownica, pozniej zdemontowalismy pompe wody, alternator itp.. pompe wody skladalismy z dwoch, a mianowicie tylna obudowa poszla z mojej starej pompy 1.7 a przod tj. czesc glowna poszla z 1.9td..jesli chodzi o drazek od kierownicy do przekladni to nie przekladalismy go calego, przelozylismy tylko krzyzak z drobniejszym wieloklinem do wspomy.. jakis wiekszych problemow nie bylo pozatym ze po wyskladaniu wszystkiego i odpaleniu i odpowietrzeniu ukladu kierownica smigala ciezej niz bez wpsomagania ale okazalo sie ze pompa wspomagania nie dawala praktycznie zadnego cisnienia.. po podniance pompy wspomagania na inna wszystko zaczelo banglac jak stary.. hmm wsporniki do mocowania pompy wsp. mielismy wszystkie z 1.9td wiec bylo tylko poskladac, poustawiac napinacze itp, zadnych wiercen oprocz montazu zbiorniczka na plyn nie bylo, bloki silnikow i glowice 1.7d - 1.9td sa praktycznie takie same, ja mialem juz wszystkie otwory byly fabrycznie przygotowane.. klamoty brane od zima ze szrotu kosztowaly mnie dwie skrzynki piwa (tj 100zl) wiec naprawde za free mi wszystko przyjaciel zalatwil do tego wszystko poskladal i smigam jak stary ze wspomaganiem.. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|