Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Napięcie zasilania czujnika temp. płynu chłodzącego 2.0 8V
Autor Wiadomość
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 19-09-2012, 20:25   Napięcie zasilania czujnika temp. płynu chłodzącego 2.0 8V

Tipo ma silnik 159 A6.046 czyli 113KM a rządzi nim sterownik 4U3. Napięcie zasilania czujników powinno być 5V i tak jest poza czujnikiem temperatury płyny chłodzącego i czujnikiem temperatury powietrza w kolektorze, jeden i drugi dostaje od sterownika napięcie 4.3 V -mierzone we wtyczkach na odpiętych czujnikach(masa we wtyczce i masa na silniku daje to samo). Po odpięciu pozostałych czujników te wartości napięcia nie zmieniają się. Na złączu sterownika również to samo napięcie.
Napotkałem na forum tematy w których podawał ktoś takie wartości napięć także nie tylko u mnie tak jest.

Mam dwie teorię - albo sterownik ma uszkodzenie albo wynika to z tego że nałapał błędów i sam dostosował takie napięcie. Pod komputer nie podpinałem i nie wiem co siedzi w tym sterowniku.

Mógłby ktoś sprawdzić w swoim silniku prawidłowo pracującym jakie napięcie podaje sterownik do tych czujników?
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-09-2012, 21:08   

gonik07, u mnie w 2.0 8v na wszystkich czujnikach bylo 4.9V. w sterowniku 4U3.Ponoc sama wartosc nie jest az tak istotna i nap.4.5V tez jest traktowane jako prawidlowe.Wazne jest natomiast by na wszystkich czujnikach napiecie bylo jednakowe bo jest to napiecie odniesienia(to +5V)Sterownik silnika nie ma mozliwosci regulacji tego napiecia bo reguluje je zwykly stabilizator 7805.Z czasem moze jednak szwankowac i podaje zbyt niskie napiecie.
Niestety nie mam mozliwosci rozkrecic komputer od tipo bo bym Ci powiedzial.Ale skoro mierzysz na wyjsciu przy komputerze i jest 4.3 V to stawialbym na uszkodzenie komputera choc mozna wymienic sam stabilizator.
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 19-09-2012, 21:11   

shagger78 napisał/a:
stawialbym na uszkodzenie komputera

BTW a jak się to objawia :?:
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-09-2012, 21:17   

KrzychuB, za niskie napiecie powoduje ze czujniki podaja zle wartosci.W efekcie silnik zle pracuje lub duzo pali :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 19-09-2012, 21:19   

shagger78 napisał/a:
W efekcie silnik zle pracuje lub duzo pali :)
o
oooo to może to mi w d.. daje muszę mecha poprosic o zbadanie napięcia bo ja mam 2 lewe ręce do elektryki :P dzięki
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 19-09-2012, 21:30   

KrzychuB,pomiar to prosta sprawa.Woltomierz w reke,zdejmujesz wtyczki z czujnikow i mierzysz we wtyczkach na wlaczonym zaplonie.Ma byc 5V okolo. :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
KrzychuB 



Pomógł: 45 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 3983
Skąd: Nowy Sącz
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 1
Wysłany: 19-09-2012, 21:34   

shagger78, PW i sorry za offtop
_________________
Mój Scenic https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/
Choruje na chorobę zwaną Scenic 8)
     assistance   Moneta
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 20-09-2012, 11:12   

a ja mam jeszcze inną teorię jeśli pomiarów dokonywałeś na zgaszonym silniku to mogło wykazać takie wartości, kiedy pracuje alternator napięcie wzrasta, więc może i na czujniku się podniesie do +- 5V . najlepiej odpalić silnik i bez odpinania czujnika zmierzyć napięcie ( wkuć się w przewody )

aczkolwiek jeśli tam faktycznie za zbijanie napięcia do 5V odpowiadają tak jak napisał kolega shagger78, stabilizatory L7805 to musiało by wskazywać na ich uszkodzenie bo zakres ich stabilizacji nie zależnie od napięcia ( 7-20V ) zawsze wynosi 4,75V - 5,25V
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 20-09-2012, 14:39   

Leśniczy, u mnie odpalanie silnika niewiele zmienialo.Napiecie podnosilo sie co najwyzej o 0.05V na odpalonym.
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 20-09-2012, 21:26   

shagger78, dzięki za fachową podpowiedź :) rozkręciłem sterownik ale nie znalazłem w nim stabilizatora 7805,a sterownik wygląda tak


KrzychuB, zimny silnik po odpaleniu gaśnie, obroty falują, wszystko normuje się gdy silnik jest rozgrzany. Wszystko przez to, że sterownik "widzi" zimny silnik jako ciepły. A temu winne jest to napięcie. Robiłem próbę na drugim czujniku temperatury płynu poprzez schłodzenie go(to daje wyższe napięcie z czujnika) i zimny silniki nie zgasł a obroty były stabilne.

** Dodano: 21-09-2012, 14:21 **
Doszło do tego, że sterownik nie zasila wcale czujników. Będę szukał nowego. Ma ktoś może?
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 21-09-2012, 16:16   

gonik07 napisał/a:
.Robiłem próbę na drugim czujniku temperatury płynu poprzez schłodzenie go(to daje wyższe napięcie z czujnika) i zimny silniki nie zgasł a obroty były stabilne.


ale napięcie nie ma tu nic do rzeczy....
te czujniki to nic innego jak termistory NTC
czym wyższa temperatura tym mniejsza oporność. komputer czyuta z czujnika oporność określaną w ohm'ach a nie żadne napięcie.
kolego ty weź sobie dobrze posprawdzaj te swoje czujniki ( zasysanego powietrza i temp. płynu ) za pomocą miernika, według tej tabeli ...
a jeśli będziesz miał jakieś zastrzeżenia to podjedź do sklepu moto poproś sprzedawce, żeby pokazał ci taki nowy czujnik, pomierz go sobie i porównaj ze swoim. ( tylko poproś o coś dobrego, a nie żadnego chinola za 10zł )
gonik07 napisał/a:

** Dodano: 21-09-2012, 14:21 **
Doszło do tego, że sterownik nie zasila wcale czujników. Będę szukał nowego. Ma ktoś może?

jeśli przed wyjęciem sterownika było napięcie, a teraz nie ma to chyba coś pomieszałeś. grzebałeś w tym sterowniku czy tylko go obejrzałeś ?

_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 21-09-2012, 18:40   

gonik07, trudno na zdjeciu wskazac ktory element to stabilizator.Napewno jakies tranzystory czy stabilizator napiecia sa pod blaszkami ktore dociskaja je do obudowy.Ale jesli napiecie juz calkiem zginelo moze sa jakies popekane luty z drugiej strony plytki.Popatrz uwaznie na sciezki lub poprostu lepiej zainwestowac w drugi sterownik silnika.

W swoim sterowniku tipo 2.0 8v 4U3 zauwazylem jeszcze ze jest miniaturowy potencjometr i nawet w obudowie byl otwor by go regulowac z zewnatrz.Nigdy jednak nie odkrylem do czego sluzyl.Wie moze ktos z Was?
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 21-09-2012, 20:59   

Leśniczy, zakładając,że czujnik ma odpowiednią wartość rezystancji dla każdej temperatury to i tak będzie wprowadzał sterownik w błąd gdy nie dostanie od niego napięcia odniesienia 5V. Korzystałem z tabelki w której była dodatkowa kolumna wartości napięcia. Rezystancja czujnika wskazywała na temperaturę rzeczywista a napięcie na dużo wyższą przez co sterownik dostawał informacje , że silnik jest ciepły.Moją przeprawę z czujnikiem temp. płynu zacząłem od zakupu nowego czujnika za 35zł.W sterowniku poszukiwałem stabilizatora , który jest odpowiedzialny za te 4,3 V.I chyba sam sobie go dobiłem przez to.

shagger78, przyznam, że liczyłem na to, że z ten stabilizator znajdzie się na zdjęciu. :) Pod tymi blaszkami są tranzystory a tam napięcie 12V. Nie będę już reanimował tego sterownika.
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 21-09-2012, 23:36   

ok więc szukaj drugiego compa ( jednak sądzę, że nie w tym problem )

dla ścisłości te "blaszki" którymi je nazywacie to radiatory ( jeśli któryś element redukuję napięcie z 12v na mniejsze to automatycznie generuje ciepło, które trzeba odprowadzić w radiatory ) nawet jeśli pod którąś "blaszką" znajduje się stabilizator 7805 to może mieć on inne oznaczenia. sterownik pochodzi z początku lat 90 więc nie koniecznie stosowano wtedy "znormalizowane" oznaczenia układów scalonych i tranzystorów. nawet teraz producenci elektroniki stosują inne oznaczenia dla prostych układów aby napraw mógł dokonać tylko serwis, a że serwis nie naprawia tylko wymienia całość to tym bardziej stosuje się compy nie rozbieralne, z elektroniką nie do rozszyfrowania ...
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
lordabarth 



Pomógł: 33 razy
Wiek: 43
Dołączył: 09 Sie 2005
Posty: 582
Skąd: Wolbrom
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 22-09-2012, 09:56   

gonik07, ja stawiam że stabilizator znajduje sie po lewej stronie na dole na twoim zdjeciu po blaszką z niebieską kropką.Chociaż nie sądze zeby problem tkwił w sterowniku.Sprawdź sobie masy pod podstawką akumulatora .Podepnij sobie na stole i zobacz czy masz dalej takie napięcie i spróbuj innego miernika.Możesz też podpiąć zamiast czujnika potencjometr i sprawdzic czy coś się zmienia i twoje przypuszczenia są prawdziwe.Najlepiej jednak byłoby podpiąć pod kompa i sprawdzić jaką temperature rzeczywiście dostaje ECU z czujnika.

shagger78, potencjometr w sterowniku jest od składu mieszanki.
_________________
Włoskie samochody są ja Media Markt...nie dla idiotów.
     Moneta
 
 skype
 
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 23-09-2012, 10:13   

Sterownik dostaje napięcie z akumulatora ale nie zasila czujników. Masa jest ok.Dla pewności wezmę go na stół. Obecnie podpinanie potencjometru nie ma sensu.Drugi sterownik zweryfikuje problem.

** Dodano: 27-09-2012, 19:29 **
Sprawdzałem sterownik poza autem i nie podaje napięcia na wyjścia czujników. Wygląda na uszkodzony na amen.

** Dodano: 01-10-2012, 21:15 **
Zdobyłem drugi sterownik, podpiąłem i wraz to samo napięcie dostają te dwa czujniki-4.3V. Wziąłem więc sterownik na stół i znów to samo- 4.3V.Wygląda na to, że ten sterownik nie jest do końca sprawny a miał być. Spróbuje jeszcze test z potencjometrem jak go zdobędę.
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
Leśniczy 



Pomógł: 65 razy
Wiek: 39
Dołączył: 29 Maj 2009
Posty: 1711
Skąd: Ostrowiec Św.
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 02-10-2012, 10:47   

gonik07, wiesz jakie są szanse, że trafiłeś drugi sterownik z dokładnie takimi samym uszkodzeniami jak twój ? zerowe ... tym bardziej, że ten problem nie jest jakaś typową wadą, która dręczy T/T
napięcie 4.3V zamiast 5v jest raczej dopuszczalne i problem tkwi gdzie indziej
_________________
Było - Tipo 2.0 8V 115HP GranTurismo
Jest - Honda Civic MB6 1.8 VTi 182HP
  
 
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 07-11-2012, 11:48   

Dałem sobie spokój ze sterownikiem, testu z potencjometrem nie robiłem, ale nie ustałem w poszukiwaniach przyczyny problemu.Skupiłem się na vae i wygląda na to, że ktoś kiedyś przy tym nieźle namieszał. Chodzi o podłączenie przewodów elastycznych powietrza do obudowy vae i przepustnicy.

A było to tak: króciec poziomy(wejście) obudowy vae podłączony przewodem z króćcem od dołu przepustnicy. Króciec pionowy vae skierowany w dół podłączony przewodem do przepustnicy od góry przy śrubie regulacji bazowej prędkości biegu jałowego(dodatkowy przewód "fajka"). To miejsce wygląda tak:

Mi to wygląda na pomylone kierunki i błędne podłączenie od góry przypustnicy przez ten przewód w kształcie fajki. Przewód powietrza pomiędzy przepustnicą a obudową filtra ma od dołu wyjście, u mnie nic nie było podłączone w to miejsce tylko zaślepione.
Zastosowałem takie zmiany: króciec poziomy vae podłączyłem do wyjścia w przewodzie między przepustnicą a obudową filtra, a króciec pionowy vae do przepustnicy od dołu.

Pozostał sam sobie przewód fajkowy od góry przepustnicy

Po tej operacji silnik nie gaśnie jak było to wcześniej po dopaleniu na zimnym.Auto ma instalację gazową, może gazownicy zrobili taka hecę z tymi przewodami.
Moje pytania:
Czy to podłączenie jest prawidłowe?

Wie ktoś gdzie ma iść ten przewód fajkowy?
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-11-2012, 22:22   

generalnie to on (vae) nie jest skręcony, tam może pojawiać się nieszczelność.
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
shagger78 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 1262
Skąd: Góra Kalwaria
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 08-11-2012, 22:35   

gonik07, wlasnie patrze na zdjecia swojego bylego 2.0 8v i tego przewodu ktory zaslepiles poprostu u mnie nie bylo a instalacja lpg tez byla :)Pewnie krociec do tego przewodu wstawiony dodatkowo w obudowe prxzepustnicy.Obejrzyj go dokladnie czy wyglada na fabryczna robote :)
_________________
Było:
- FIAT TIPO 2.0 I.E. DGT 8V 115KM GRAN TURISMO + LPG rok 1990 kolor czarny
Jest:
- FIAT TIPO 1.6 I.E. 8V 75 KM 1994 BLEU PETROL
-SMART F2 0.8 cdi 41 KM rok 2001 BLACK
-BMW E46 TOURING 2.0 D 136 KM 1999 SILVER
     assistance   Moneta
 
 
Renegat... 


Pomógł: 3 razy
Wiek: 39
Dołączył: 28 Sie 2012
Posty: 121
Skąd: KOLUSZKI
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 09-11-2012, 13:56   

Na benzynie też faluje?odłącz VAE i zobacz czy obroty będą skakać czy nie jesli nadal beda szukasz dalej.Czujnik niebieski sprawdź przy termostacie jeżeli jest zwalony obroty strasznie wysokie....Też przerabiam ten problem u siebie..
  
 
 
gonik07 


Dołączył: 13 Kwi 2012
Posty: 15
Skąd: Puławy
Województwo: Lubelskie
Wysłany: 09-11-2012, 15:53   

shagger78, szukałem fotek przepustnicy i na żadnej nie ma tego króćca co u mnie, wygląda na to, że ktoś dołożył go ale zrobił to nie byle jak, jest wkręcany w obudowę przepustnicy, tyle że ma inny kształt i materiał jak pozostałe a wygląda tak


Renegat..., czujnik temp.płynu wymieniony, było o tym wyżej, obroty już nie falują tak jak to było wcześniej, jeszcze nie przetestowałem dobrze auta po tych zmianach z vae. Ten sam problem masz- może coś doradzę, sporo czasu spędziłem nad tym silnikiem, odezwij się na PW.

Raku, vae nawet ciasno wchodzi w swoją obudowę, nie podejrzewam tu nieszczelność ale poprawię :)
_________________
Części do Tipo 1,4 B 159A2.000
  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 28 days
Network load