Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Brak katalizatora...
Autor Wiadomość
prymus81 


Wiek: 43
Dołączył: 22 Mar 2005
Posty: 21
Skąd: Legnica
Wysłany: 25-03-2005, 07:13   Brak katalizatora...

Witam,

Jak już wspominałem wcześniej, posiadaczem Tipo jestem od miesiaca. Silnik chodzi ładnie, ale przy wyzszych obrotach uklad wydechowy wydaje straszny, metaliczny dzwiek... bylem pewien, ze po prostu ktoras czesc tłumika jest do wymiany, ale co sie okazalo po wizycie u mechanika... auto nie ma katalizatora ! Pozostala jedynie sama puszka, bez zadnego wkladu (swietnie ktos to wyspawal sobie). Jestem w trakcie rozgladania sie za nowym i w zwiazku z tym mam pytanie:
- jaka jest różnica między wkładem ceramicznym a metalowym (który jest lepszy i dlaczego) ?
- czy obecny brak katalizatora ma negatywny wpływ na spalanie paliwa (jeśli tak, to w jakiej, orientacyjnej wielkości) ?

Pozdrawiam wszystkich i liczę na pomoc.
  
 
czecho 



Wiek: 50
Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 172
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 25-03-2005, 07:47   

auta po raz pierwszy zarejestrowane po sierpniu 1995 muszą mieć katalizator - jeśli masz starsze autko to możesz sobie katalizator odpuścić... no chyba że masz wysoko rozwiniętą świadomość ekologiczną :)
co do możliwośći usunięcia katalizatora to można zrobić to na kilka sposobów:
- wyjąć katalizator, zostawić pustą puszkę (wtedy masz te metaliczne dźwięki)
- wyjąć kata a w jego miejsce wstawić rurę
- strumienica w miejscu kata (rozwiązanie do przemyśklenia wraz z fachowcem od wydechów)
katalizator jak jest to po za zmniejszeniem emisji szkodliwości z rury nie robi niczego dobrego. zaburza przepływ spalin i zmniejsza moc silnika... dlatego często jest wyciągany. ponadto cena oryginalnego to koszmar. zostaja więc "uniwersalne"
metalowego nie stłuczesz jak ceramiki uderzając katem w kamień (na szczęście w Tipo nie jest o to tak łatwo jak na przykład w Polonezie) - metalowe stają się coraz powszechniejsze, ale zastanów się czy na prawdę nie masz na co wydawać kasy...
pozdrawiam
_________________
Tipo 1.6 i.e. suite '94 + LPG BRC
no to nie jest problem... to się wszystko zgłasza jako usterkę...
  
 
 
bicart 



Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 138
Skąd: GRYFICE
Wysłany: 25-03-2005, 13:01   

"auta po raz pierwszy zarejestrowane po sierpniu 1995 muszą mieć katalizator" jak to rozumiec? czyli te co byly rejestrowane przed siepniem 95 nie musza miec katalizatora czy chodzi tu o rocznik auta? zastanawiam sie czy jak mi przyjdzie jechac do przegladu a nie bede mial katalizatora to czy nie przyczepi sie gosciu? trzeba bedzie dac w .....zeby przeszedl przeglad;)
_________________
Fiat Tipo 1.4ie SPI 94r 3d MANIA
     assistance   Moneta
 
 
czecho 



Wiek: 50
Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 172
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 25-03-2005, 13:54   

jeśli auto miało pierwszą rejestrację (nazwijmy to umownie "zostało wyprodukowane") przed sierpniem 1995 roku to musi być wyposażone w sprawnie działający katalizator.
jak widzę w opisie masz furkę z 1994 czyli takiego obowiązku nie masz...
_________________
Tipo 1.6 i.e. suite '94 + LPG BRC
no to nie jest problem... to się wszystko zgłasza jako usterkę...
  
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 25-03-2005, 15:31   

Cytat:
jaka jest różnica między wkładem ceramicznym a metalowym (który jest lepszy i dlaczego) ?

Jaka sama nazwa wskazuje różnica jest w zastosowanym materiale z którego zrobiony jest wlad katalizatora. Zdecydowanie lepszy jest katalizator z wkładem metalowym jego zalety to:
- większa odporność na uderzenia(ceramiczny może pęknąć)
- większa odporność na szybkie zmiany temperatury(wjechanie w kałużę)
- większa żywotność
- mniejszy opór dla spalin.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
dziura.arek 



Pomógł: 3 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Lis 2004
Posty: 690
Skąd: Kraków - Zielonki
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 25-03-2005, 22:12   

Ja w moim pierwszym tipo też nie miałem katal... i tak jeździłem nic się nie działo i nawet ze spalinami mieściłem się w normie.
     assistance   Moneta
 
 
miszko 



Pomógł: 111 razy
Wiek: 41
Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 6990
Skąd: Toruń
Województwo: Kujawsko-Pomorskie
Wysłany: 25-03-2005, 22:56   

Pewnie masz puszke bo stary katalizator byl do wymiany pewnie go poprzedni wlasciciel uszkodzil i nowego juz nie chcial kupowac (bo duzo $$).

Mozesz nie miec kata, ale jesli masz wbite w dowodzie "kat." to teoretycznie moze sie ktos przyczepic. Ale jesli nie masz wbite w dowodzie to nie ma problemu (plus ta restrykcja ze przed sierpniem '95 tak jak poprzednicy mowili).
_________________
Fiat Tempra 1.6, LPG, '94, ~425 tys. km, srebrna
Zajrzyj na Fiat Klub Polska
     assistance   Moneta
 
 
prymus81 


Wiek: 43
Dołączył: 22 Mar 2005
Posty: 21
Skąd: Legnica
Wysłany: 26-03-2005, 07:35   

Tak właśnie myślę, że poprzedniemu właścicielowi nie chciało się wymienić katalizatora... dziwne to, gdyż jest sprowadzony z niemiec, a z tego co wiem w tym kraju dba sie o stan techniczny samochodów (tyle że pewnie nowszych i lepszej marki :? ) Katalizator juz kupilem (uniwersalny, kosztował mnie 230zł) poniewaz w dowodzie mam go wbitego...
  
 
czecho 



Wiek: 50
Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 172
Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 26-03-2005, 23:37   

to że masz wbite w dowodzie "kat." nic nie znaczy
jeśli autko jest sprzed połowy 1995 to nie musi miec katalizatora.
AMEN
_________________
Tipo 1.6 i.e. suite '94 + LPG BRC
no to nie jest problem... to się wszystko zgłasza jako usterkę...
  
 
 
GRAFIT 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 40
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 719
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 27-03-2005, 04:12   

Tu masz Czecho racje że jak starsze niż 95 nie potrzeba.Ale jedna jeszcze sprawa W miejsce kata nie wolno dawać strumienicy !!! strumienica fachowo montowana jest zamiast srodkowego tłumika.

Ja jestem wrogiem kata z paru powodów;
1; gorsze wydalanie spalin i utrata kilku kucy
2; układ wydechowy osiąga wieksze temperatury i czesto się przepala.
Katalizator jest bdb ale nie dla auta tylko srodowiska.Sądze ze dla auta to udręka.Nie mam kata i na analizatorze nie mam kłopotu przy badaniu technicznym .Na analizatorze miesci się
w bdb przedziale.

JAk ktoś by zrezygnował z kata to najlepiej kawałek rury wstawić i luz.Srodkowy tłumik zastąpic strumienicą i końcowy przelotowiec z mega końcówą 8) 8) 8) 8) I troche mocy się zyska .
_________________
Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo :)
     assistance   Moneta
 
 
Raku 



Pomógł: 18 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 2622
Skąd: \/\/ \/\/ /\
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 27-03-2005, 11:59   

tempra-grafitmetalic napisał/a:
Srodkowy tłumik zastąpic strumienicą i końcowy przelotowiec z mega końcówą 8) 8) 8) 8) I troche mocy się zyska .

Jak się nie umie to się nie bawcie w strumienice!! One też są syfem! :twisted:
Żeby cokolwiek dała, i tak nie wiele, trzeba ją założyć w fachowy sposób, czyli obliczyć jakieś tam odległości, przepływ spalin itd. Bo tak poprostu zamias tłumika wsadzanie strumienicy mija się z celem! Przepływ spalin zostaje zaburzony i to wcale silnikowi nie pomaga!! :evil:
Proponuje wsadzić kawałek rurki zamiast katalizatora, środkowy tłumik przelotowy a końcowy przelotowo-komorowy!
A najlepiej pojechać do Firmy powiedzieć czegi się oczekuje, a oni już się zajmą, obliczą i zrobią fajny układ wydechowy 8) Hehe
_________________
klik, klik
*TempRa 2.0 8v dłubane N/A ---> 3.0 v6 w trakcie
*Tipo 2.0 16v ---> 1.6 8v HF Turbo, 200KM+
     Moneta
 
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 27-03-2005, 13:21   

Cytat:
Nie mam kata i na analizatorze nie mam kłopotu przy badaniu technicznym .Na analizatorze miesci się w bdb przedziale.

Tylko, że dla gaźnikowców są całkiem inne normy i żeby się w nich nie zmieścić musiałbyś mieć rozregulowany gaźnik. O zmieszczeniu się w normie dla aut z katalizatorem możesz sobie tylko pomarzyć. :lol:
Cytat:
JAk ktoś by zrezygnował z kata to najlepiej kawałek rury wstawić i luz.Srodkowy tłumik zastąpic strumienicą i końcowy przelotowiec z mega końcówą I troche mocy się zyska .

Grafit coś się tak uparł na tą strumienicę, w większości przypadków które znalazłem w necie, albo nie dawała nic, albo tylko pogarszała sytuację.
Co do kata to rzeczywiście najlepszym pomysłem jest chyba zastąpienie go kawałkiem rury. Żeby tłumiki coś dały to najlepiej jagby były policzone pod konkretny model, na uniwersalnych możemy liczyć na pewno na "basik" a z przyrostami mocy to już pewnie różnie bywa.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
mkaminski100 



Wiek: 44
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 672
Skąd: Basingstoke
Województwo: Other
Wysłany: 28-03-2005, 11:07   

No, ale czy po wyciągnięciu katalizatora nie będzie metalicznego dzwięku jak napisano wcześniej? Mój kat chyba był puknięty (zawieszenie obniżone o ok 4-5cm) i teraz ceramika sobie lata w środku. Myślę, że to jeszcze gorzej niż by go nie było w ogóle.
Zastanawiam się więc czy wybebeszyć środek i tak założyć czy kupić uniwersalny z metalową wkładką? Auto spaliny ma duuużo poniżej normy (sprawdzane w 2 zakładach i goście po kilka razy robili badania, bo nie wierzyli :) ) więc o środowisko się nie martwię. Auto jest z III 93 więc mogę wywalić. O wzrost mocy mi nie chodzi i na ryku też mi strasznie nie zależy. Może jedynie na lekko basowym pomruku, ale to juz tłumk końcowy...
     assistance   Moneta
 
 
ego 



Pomógł: 37 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Gru 2004
Posty: 3059
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 28-03-2005, 11:26   

ja mam wyciagniety katalizator,rzeczywiscie jest taki metaliczny odgłos,ze spalinami tez nie mialem problemu,sa w normie mimo braku katalizatora
_________________
było TiPo 2.0 16v sedicivalvole :food:
i było Bravo 2.0 20v hgt :placz: ...
i było FOCUS 1.8 Zetec :bambam:
jest nuova Bravo
     assistance   Moneta
 
 
Hemi 


Dołączył: 04 Gru 2004
Posty: 337
Skąd: W-wa
Województwo: Mazowieckie
Wysłany: 29-03-2005, 22:13   

Romano ma rację: w gaźnikowych nie ma i nie było nigdy katalizatorów, a normy czystosci spalin są inne
_________________
był:
FSO 1500
Fiat Tempra 1.6 S LPG
VW Golf 3 GT 1.8
jest:
Opel Vectra B Kombi 1.8 16V
     Moneta
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 02-07-2005, 20:02   

Z tych postów dalej nic nie wiem:
Cytat:
jeśli auto miało pierwszą rejestrację (nazwijmy to umownie "zostało wyprodukowane") przed sierpniem 1995 roku to musi być wyposażone w sprawnie działający katalizator

Pierwsza rejestracja w kraju to 1996 rok
W niemczech 1992

To według polskiego prawa mam po 1995 i nie moge wycinać kata czy moge ??
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
unknown 



Pomógł: 66 razy
Wiek: 41
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 3978
Skąd: |°Bielsko-Biała°|
Województwo: Śląskie
Wysłany: 02-07-2005, 20:26   

teoretycznie pierwsza , najpierwsza dla auta rejestracja u ciebie to 1992r, więc nie ma obowiązku mieć katalizatora; a w dowodzie masz wbity czy nie? jeśli nie to może można założyć :-) że np nie było czy w niemczech wycięli :-)
_________________
------------------------ :!: ----------------------- :arrow: ---------- :idea: ---------------------------------------------------- :!: ------------------------------------- :arrow: ----------------- :idea: ---------------------------- [MC Donald's :arrow: ] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| :arrow: ^ Zlot TTT |------------------------ :dresik:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ==========================================================================================================================================================================================

---------------- :!: ----------------------------------------- :arrow: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :idea: ---------------------------------- :!: ---------------------------- :arrow: ------------------------------------------------------------ :!: ---------------------------------- :arrow: ------------- :idea: --------------------
była niezawodna 1.6 Gaźnik LPG...jest Celica V 2.0 GTi na razie się trzyma kupy ;) http://www.nizu.pl
     assistance   Moneta
 
 
jabko 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Lis 2004
Posty: 1012
Skąd: dolny śląsk
Województwo: Dolnośląskie
Wysłany: 02-07-2005, 20:43   

W dowodzie mam wbite "katalizator"
Rejestracja Niemcy 1992
Polska 1996

Chce wywalić bo śmierdzi
_________________
Tipo 1.6i.e '92
Ogromnie lubię kobiety, zwłaszcza te
piękne i uległe
     Moneta
 
 
bicart 



Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 138
Skąd: GRYFICE
Wysłany: 04-07-2005, 18:23   

Witam. słyszalem ze "katy" dzialaja poprawnie tylko przez okolo 100-120tys.km a pozniej powinno sie wymienic zeby nie bylo niespodzianek. zastanawiam sie kiedy jest z nim nie tak? pomiar spalin chyba nie jest do konca wiarygodnym wskaznikiem ze "kat"jest zly bo czasami powodem moze byc zla praca "sondy lamba" chyba ze wiemy ze spalanie mamy w normie a jedynie spaliny sa poza norma to mamy dowod ze "kat" jest zuzyty. moje auto ma pierwsza rejestracje w maju 94 zatem nie obejmuje go obowiazek posiadania "kata" na zegarku mam 140tys.km zatem mozna sie za jakis czas spodziewac zlej pracy jego i zastanawialem sie ze jak wstawie za niego rurke i pojade na przeglad czy gosciu bedzie dokonywal pomiaru dla auta z "katem" czy jak dla auta bez czyli"gaznikowca"? jak myslicie?
_________________
Fiat Tipo 1.4ie SPI 94r 3d MANIA
     assistance   Moneta
 
 
GRAFIT 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 40
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 719
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 04-07-2005, 18:28   

Mam, 93 rok gaźnk ,w dowodzie mam wbite 1,6 kat.Mimo ze go nigdy nie było koles wbił kat, bo moją tempra smigał po europie .Nie mam zadnego kłopotu bez kata same plusy!!
_________________
Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo :)
     assistance   Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 04-07-2005, 18:40   

GRAFIT napisał/a:
Mam, 93 rok gaźnk ,w dowodzie mam wbite 1,6 kat.Mimo ze go nigdy nie było koles wbił kat, bo moją tempra smigał po europie .Nie mam zadnego kłopotu bez kata same plusy!!


Jak juz mowimy o dziwnych wpisach w dowodzie rejestracyjnym, to ja mam rowniez wpisane "1.4 kat", mimo ze auto jest gaznikowe. Do tego krajowe.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
GRAFIT 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 40
Dołączył: 17 Gru 2004
Posty: 719
Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
Wysłany: 04-07-2005, 18:44   

Marcin a wiesz dlaczego? był okres ze takich aut nie wypuszczano za granice pewnych panstw.
Ludzie robili wpis np 1.6 kat i smykali po europie .Mało ktory celnik badał analizatorem spaliny
8)
_________________
Była Tempra gaźnik 1.6 jest BMW coupe 318i
Było Bmw jest Mondeo :)
     assistance   Moneta
 
 
Marcin - fiattipo.pl 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 05 Sty 2005
Posty: 1166
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 05-07-2005, 07:14   

GRAFIT napisał/a:
Marcin a wiesz dlaczego? był okres ze takich aut nie wypuszczano za granice pewnych panstw.
Ludzie robili wpis np 1.6 kat i smykali po europie .Mało ktory celnik badał analizatorem spaliny
8)


Byc moze cos w tym jest. Akurat moj Tipo smigal przez lata wlasciwie tylko po wsi pod Tarnowem, ale moze zapobiegliwie zrobiono taki, a nie inny wpis :)
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Tipo 1.4S '94 LPG (SPRZEDANY)
Corolla LE 1.8 VVTi 2004
------------------------------
tipo.republika.pl
     Moneta
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load