|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Czy można mieszać płyny hamulcowe?? |
Autor |
Wiadomość |
Wojtek
Wiek: 39 Dołączył: 04 Lis 2006 Posty: 38 Skąd: Wołomin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 14-01-2007, 12:47 Czy można mieszać płyny hamulcowe??
|
|
|
Witam :yawinkle:
Mam pewnie głupie, dla co poniektórych użytkowników Tempry, Tipo lub ogólnie aut, pytanie, a mianowicie...czy jeżeli nie wiem jaki mam obecnie płyn hamulcowy (nie dowiem sie od poprzedniego własciciela) to moge dolać, żeby był stan, jakiegoś innego płynu? Wyczytałem na forum że polecanym jest DOT4,a w książce od Temperki ze DOT3...czy jest jakas wielka różnica pomiedzy tymi płynami?? własciwie nigdy nie wymieniałem ani nie dolewałem płynu hamulcowego wiec poprostu pojecia nie mam czy mozna czy nie mozna dolewac, a jak pojade na stacje kupic płyn to beda mnie zapewniali że mozna dolewać aby tylko sprzedać ten płyn
Ogolnie pomijająć juz mój poprzedni bełkot, powtórze pytanie: czy można dolewać innego płynu hamulcowego do instatalcji w której znajduje się płyn hamulcowy o nazwie bliżej nie określonej? |
|
|
|
|
RaV
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 07 Paź 2005 Posty: 539 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 13:00
|
|
|
Nie - płynów nie można mieszać.
A typ jaki masz możesz poznać po kolorze - jeden jest żółtawy (chyba DOT3) drugi niebieskawy (chyba DOT4) |
_________________
|
|
|
|
|
Carol
Wiek: 34 Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 120 Skąd: Szczytno
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 13:01
|
|
|
DOT 4 można mieszać na 100% z DOT 3 ale nie można mieszać z R3.
DOT 4 jest barwy pomarańczowej.
DOT 3 nie wiem.
R3 jest niebieski.
Wiem bo sprawdzałem bo mam płyn w opakowaniu i czytałem etykietę.
I na bank DOT 4 jest barwy pomarańczowej. |
|
|
|
|
bob96
Pomógł: 7 razy Wiek: 63 Dołączył: 23 Lis 2004 Posty: 519 Skąd: Jastrzębie Zdrój
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 13:15
|
|
|
Moje zdanie jest takie , dolewać można, ale skoro że nie wiesz jaki jest obecnie płyn ,to najlepiej wymienić go w całości. Koszty nie wiele większe za to bezpieczeństwo napewno się poprawi |
_________________ Cromka 1.9 automat
Marea Weekend 1,8 +BRC sekwencja
Przez 7 latek Tempra 1,6 gażnik + gaz BRC
P.Walker+ Sirio ML145
Uniden 78 elite |
|
|
|
|
Wojtek
Wiek: 39 Dołączył: 04 Lis 2006 Posty: 38 Skąd: Wołomin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 14-01-2007, 15:58
|
|
|
Własnie chodzi o to ze niebardzo mam jak sprawdzic jakiego koloru mam ten płyn:) Bo ostatnio co pewien czas, przy przyspieszaniu zapalała mi się ta lampka taka jak od okładzin hamulców tylko że ta druga, ta nie z przerywanymi a z ciągłymi liniami po bokach. No i doczytałem ze może przyczyną być niski stan płynu hamulcowego, i chyba właśnie tak jest:) a jutro musze zrobić przegląd i nie chce żeby się ktoś przyczepił na diagnostyce, wiec wpadłem na pomysł zeby tylko uzupełnić stan a jak bede miał więcej czasu to wymienie całkiem płyn. Tylko teraz chyba bede musiał zaryzykować i troszkę tego DOT4 dolać...chyba niewiele, nie wiem po jakim ubytku zapala się lampka?? |
|
|
|
|
ROMI72
Pomógł: 2 razy Wiek: 52 Dołączył: 06 Lis 2006 Posty: 204 Skąd: Gryfice
Województwo: Zachodniopomorskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 17:18
|
|
|
Dolej DOT-3 taki byl stosowany fabrycznie jest on barwy żółtej |
|
|
|
|
Ninja
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Wrz 2005 Posty: 762 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 17:35
|
|
|
DOT-4 jest mieszalny z wczesniejszymi. Tak mi sie wydaje.
Natomiast R-3 z niczym niemieszaj.
A najlepiej poprosty wymień cały. Przepłucz uklad ham. i wlej nowy płyn. |
_________________
www.budowork.pl |
|
|
|
|
schab
Pomógł: 25 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Paź 2006 Posty: 616 Skąd: Radziszów k. Krakowa
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 18:18
|
|
|
Ninja napisał/a: | DOT-4 jest mieszalny z wczesniejszymi. Tak mi sie wydaje.
Natomiast R-3 z niczym niemieszaj.
A najlepiej poprosty wymień cały. Przepłucz uklad ham. i wlej nowy płyn. |
R3 to raczej nie powinieneś mieć , bo stosuje się go do starych układów hamulcowych z bębnami ( Maluch ) . Natomiast koledzy dobrze radzą z innych względów .
Po pierwsze fakt , że zapala ci się kontrolka od poziomu płynu świadczy najprawdopodobniej nawet nie o jego ubytkach , tylko o dużym zużyciu okładzin hamulców ! W związku z tym większość płynu jest w zaciskach , stąd jego niższy poziom . Przy dużym zużyciu okładzin częste jest zjawisko zeszkliwienia powierzchni klocka , a w konsekwencji skuteczność hamulców drastycznie spada . I pomimo , że dolejesz płynu do zbiorniczka - przeglądu nie przejdziesz ze względu na zbyt mało skuteczne hamulce .
Powód drugi : płyny hamulcowe są bardzo higroskopijne ( chłoną wodę z powietrza ) . Im wyższa kategoria - tym bardziej . Duża ilość wody w płynie hamulcowym powoduje , że jego temperatura wrzenia gwałtownie spada . Przy długim i mocnym hamowaniu może dojść do takiego zjawiska , że w zacisku pojawi ci się bombel pary wodnej , a efekt tego jest taki , jak zapowietrzonych hamulców !
Odpowiedz sobie sam : czy koszt dwóch opakowań płynu ( na przepłukanie i wymianę ) jest wyższy od ceny swojego życia ? A wymieniając płyn i odpowietrzając hamulce zafunduj sobie odrobinę luksusu i zmień klocki ... |
|
|
|
|
Wojtek
Wiek: 39 Dołączył: 04 Lis 2006 Posty: 38 Skąd: Wołomin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 14-01-2007, 20:48
|
|
|
Panowie, ja rozumiem ze bezpieczenstwo przede wszystkim, ale chodzi o to że musze jutro zrobic przegląd i bede miał na to ok 1 godz (dolać płynu i zrobić przegląd) zeby sie do pracy nie spóźnic i dlatego chce tylko dolać troche płynu żeby kontrolka zgasła:) Jak bedzie wiecej czasu to i tak wymienie płyn, bo to raczej napewno płyn bo okładziniy ostatnio były zmieniane i jak zakładałem zimówki to widziałem że jeszcze sporo jest. hamulce też są ok i myśle że nie bedzie z tym problemu na diagnostyce, tylko ta nieszczęsna kontrolka:/
Dlatego sie zapytałem czy można trochę płynu dolać, czy się nic wielkiego nie stanie czasem:)
Ps. A jak sprawdzić jaki mam płyn inną drogą niż wyciągnięcie jakieś ilości ze zbiorniczka? Bo w zbiorniczku już nie ma;/
Ps2. Oki po kłopocie, właśnie sie poprzedniego właściciela dopytałem o ten płyn, jest DOT4:)
Dzięki wielkie wszystkim za podpowiedzi:)Sorki za zamieszanie...ale wymienić i tak trzeba będzie:) |
|
|
|
|
Ninja
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 22 Wrz 2005 Posty: 762 Skąd: Gdańsk
Województwo: Pomorskie
|
Wysłany: 14-01-2007, 22:27
|
|
|
a ja wlasnie mialem napisac zebys dolał w takim razie DOT-4. Po tym nic by sie nie stało. |
_________________
www.budowork.pl |
|
|
|
|
Wojtek
Wiek: 39 Dołączył: 04 Lis 2006 Posty: 38 Skąd: Wołomin
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 15-01-2007, 10:11
|
|
|
No i sie udało:) Nalałem DOT4 i lampka zgasła
Przeglad wypadł rewelacyjnie
Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc |
|
|
|
|
YaSIu
Pomógł: 2 razy Wiek: 45 Dołączył: 13 Mar 2006 Posty: 154 Skąd: Świdnica
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 15-01-2007, 21:51
|
|
|
Wojtek napisał/a: | No i sie udało:) Nalałem DOT4 i lampka zgasła
Przeglad wypadł rewelacyjnie
Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc |
Bo też nic nie powinno się stać, chyba że ktoś eksperymentował z układem hamucowym. DOT4 ma poprostu większą temperaturę wrzenia niż DOT3. Te płyny są mieszalne ze sobą, ale tylko w górę tzn. do DOT3 można dolać DOT4 i wyższe ale nigdy na odwrót. Z kolei R3 nie jest mieszlany z żadnym innym płynem, ale nie jest on stosowany w żadnym "zachodnim" samochodzie. Był on stosowany tylko w samochodach rodzimych (126p, 125, Polonez starsze modele). |
_________________ Był Mercury Cougar V6 3.8 --- jest Tipo 1.6 LPG 835C1000 już ponad 270kkm. |
|
|
|
|
Carol
Wiek: 34 Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 120 Skąd: Szczytno
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
|
Wysłany: 20-01-2007, 22:41
|
|
|
Mam kumpla co do uno zalał R3 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|