|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
Jak naprawić sprężarkę klimatyzacji T/T 1,4/1,6 |
Autor |
Wiadomość |
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 07-06-2008, 18:59 Jak naprawić sprężarkę klimatyzacji T/T 1,4/1,6
|
|
|
Zaczynamy naprawę wbrew pozorom nie jest trudna
Potrzebne części
strzałką zaznaczyłem część na niej było napisane YL 430 nie wiem jak się ona nazywa
Może się to komuś przyda na łożysku pisało z jednej strony
W 255 i obok 908287
na drugiej stronie
W 42 i obok 908287
Nie wiem czy to są wymiary łozyska nie znam sie na tym.
Naprawiamy taką sprężarkę
Na początku musimy wyjąć sprzęgło sprężarki. Potrzebny jest ściągacz, nigdy nie podważajcie śrubokrętami pod sprzęgło bo je skrzywicie. Można samemu coś wykombinować. Nagwintować rurkę od zewnątrz wkręcić w sprzęgło strzałka nr 1 na zdjęciu w środek rurki wsadzić jakąś śrubę żeby stykała się strzałka numer 2 i nakręcać na nią nakrętkę sprzęgło schodzi.
Taki ściągacz może wyglądać tak. 1 wkręcamy do jedynki na zdjęciu wyżej, 2 powinna opierać się na 2 a nakrętkę wkręcamy. Wymieniamy co jakiś czas na dłuższą śrubę.
Przykro mi ale nie zrobiłem zdjęcia ściągniętego sprzęgła.
Teraz ściągamy koło pasowe. Używamy ściągacza, ja osobiście użyłem podnośnika hydraulicznego z jednej strony oparłem sprężarkę a z drugiej podnośnik hydrauliczny oparłem o ścianę i koło poszło.
Na zdjęciu ściągnięte koło pasowe
Teraz ściągnąłem tą część z pierwszego zdjęcia zaznaczoną strzałką. Na zdjęciu już jest ściągnięta. Zaznaczyłem strzałką gdzie była.
Teraz odkręcamy śruby ile się da bo niektóre blokują się o o elektromagnes. Blokujemy sprężarkę o część nr 2 i wyciskamy część numer 1. Ja użyłem podnośnika bo nie mam ściągacza i poszło. Nie lubię bić młotkiem.
Tak wygląda część po wyjęciu.
Teraz wybijamy delikatnie część tylną.
Tak wygląda ostatnia część od środka
A to jest część na której mi spier... powietrze przy próbie szczelności. Na tych oringach. Ale oprócz tej części trzeba wymienić te części z pierwszego obrazka jak się rozbierze sprężarkę.
Kilka zdjęć do obejrzenia
Łożysko ja nie musiałem wymieniać. Ale żeby je wymienić nie trzeba rozszczelniać klimy da się wyjąć spokojnie.
Składamy w odwrotnej kolejnośći
Teraz uwagi.
1. Nie używajcie dużo młotka.
2. Uważajcie przy wsadzaniu tej części zaznaczonej strzałką na pierwszym zdjęciu. Najpierw trzeba część środkową jakoś rozszerzyć żeby nie porysowała się na gwincie i wejściu na klin. Ja użyłem kartki z teczki na dokumenty dawniej były takie plastikowe cienkie i owinąłem dookoła tego gwintu i wejścia na klin i weszło spokojnie.
No to by było na tyle.
Jak coś to piszcie.
Jak nie będzie mój alternator przy działającej klimie wydalał to też opiszę jego wymianę na 90 A. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 07-06-2008, 19:04
|
|
|
Adam1971, ile takie ustrójstwo nowe kosztuje? bo mam coraz wieksze checi na zalożenie klimy.. |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 07-06-2008, 19:32
|
|
|
To znaczy komplet klimy? Czy te części? |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
tipacz
Pomógł: 85 razy Wiek: 38 Dołączył: 07 Cze 2007 Posty: 3093 Skąd: Andrychów/Zagórnik
Województwo: Małopolskie
Zaproszone osoby: 5
|
Wysłany: 07-06-2008, 19:39
|
|
|
Adam1971, komplet klimy |
_________________ Tipo 1,4 SX LPG 1994r quartz metalic engine 160A1.046 - odjachało...
jest Passat B5 1,8 20V Syncro - pali tyle ile wlejesz...
|
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 07-06-2008, 19:45
|
|
|
Nie wiem czy to dużo ale ja dałem w przybiżeniu 600-700 zł za wszystko. Miałem szczęście bo części składałem od roku czasu i rozłożyło mi się to na raty. Ale każdemu będę mówił że jak ma okazję to niech kupi kompletną klimatyzację bo będą problemy z dokupowaniem pozostałych części. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
|
Hipo
Pomógł: 30 razy Wiek: 42 Dołączył: 30 Kwi 2007 Posty: 2082 Skąd: Jarosław
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 07-06-2008, 20:59
|
|
|
Hm ciekawe, z tego co widze to w zasadzie taka spężarka to nic innego jak pompa tloczkowa |
_________________ Marea 2.4 TD HLX
JCB 3CX Contraktor |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 07-06-2008, 21:03
|
|
|
No coś w tym jest ale wymiana uszczelniaczy nie jest trudna. Dlatego też chciałem to opisać bo ja wcześniej nie widziałem sprężarki od środka a komuś może się te zdjęcia przydazą. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 11-06-2008, 15:37
|
|
|
Na początek: dobra robota.
Mi raczej się to przyda, bo chyba tez będę musiał wymienić uszczelniacze. I coś jeszcze.
Nie tworzę osobnego tematu, tylko opiszę problem tutaj.
Otóż po napełnieniu układu klim. czynnikiem wraz z barwnikiem UV zauważyłem wyciek na sprężarce.
Oto fotki:
Zwracam się z pytaniem do osób, które miały podobny problem.
Czy wymiana uszczelniaczy to będzie wszystko, czy może jakieś dodatkowe koszty? |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 11-06-2008, 18:07
|
|
|
Ty masz wyciek od strony węży. Spróbuj je mocniej dokręcić jak nie pomoże to są pod nimi dwa oringi może to one puszczają |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
dziura
Pomógł: 19 razy Wiek: 45 Dołączył: 09 Maj 2008 Posty: 960 Skąd: Chorzów/Katowice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-06-2008, 19:05
|
|
|
Panowie nie napełniajcie swojej klimy byle G****M tzn zamiennikiem z jakimś tam barwnikiem
Te sprężarki prawidłowo pracują na freonie (ogólnie zakazanym) to typ gazu R-12 lepiej poszukać gościa dysponującym tym
czynnikiem niż dać się zrobić w a potem rozbierać klimke |
_________________ TIPO 2.0 16V-sprzedany
Galant 2.5 V6 Sport Edition |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 12-06-2008, 12:30
|
|
|
Wiesz, niektórzy stosują denaturat zamiast wódki, bo mówią, że lepiej się na nim "jedzie".
Adam1971, od strony węży, ale to nie od węży. To z tych dwóch "dzyndzli", to nie są zaworki kontrolne?
A Ty jak sprawdzasz w zakładzie szczelność klimy, to wybierasz azot czy barwnik UV? |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 12-06-2008, 15:04
|
|
|
Powiem ci szczerze że jak rozbierałem sprężarkę to nie przyszło mi do głowy żeby sprawdzić ten dekielek od zewnątrz. Tylko patrzyłem od środka. I nie wiem co to jest. Mnie gościu sprawdzał szczelność chyba tylko powietrzem. Nabił 15 atmosfer i poczekałem około 1 godziny i nic nie zeszło. A ja z nudów tam gdzie się dało sprawdzałem sobie starym sposobem mydłem z wodą dla pewności. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 14-06-2008, 13:33
|
|
|
Adam1971 napisał/a: | to są pod nimi dwa oringi |
Chodzi Ci o oringi w mocowaniach węży do tego dekla sprężarki, czy o oringi położone niżej od tych dwóch mocowań węży?
Bo jak patrząc na tą część sprężarki, to wygląda, jakby były cztery otwory, dwa z nich to otwory na węże a te dwa pozostałem wyglądają jak zaworki kontrolne - przynajmniej tak wnioskuję ze zdjęć z netu.
I właśnie z tych dwóch drugich otworów wycieka czynnik.
** Dodano: 14-06-2008, 14:34 **
Pojadę w poniedziałek do serwisu, gdzie napełniałem, zobaczę, co powiedzą.
Mam nadzieję, że nie będę musiał drugi raz bulić za napełnienie po usunięciu rozszczelnienia u nich. |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 14-06-2008, 18:22
|
|
|
Zrobiłem zdjęcia ja mam inną sprężarkę niż ty a zaworek u mnie to jest zaznaczony strzałką. Te dwie dziury w środku nic nie mają. Ale jestem ciekawy co ci powie majster od klimy. Ale wywnioskowałem z twojego pierwszego zdjęcia że zielony płyn spływa z węży bo do góry z tych zaworków (trochę nie wyraźne zdjęcia) to by się nie podnosił i zalewa te zaworki. A co do bulenia pieniążków za czynnik to nie będziesz musiał chyba płacić bo na przykład jak wymieniasz osuszacz to ci czynnik ściągają i potem nabijają ten sam.
|
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 14-06-2008, 19:33
|
|
|
Adam1971, zaznaczyłem na Twoim zdjęciu, skąd u mnie cieknie czynnik. Właśnie z tych dwóch dziur w środku.
Adam1971 napisał/a: | Te dwie dziury w środku nic nie mają |
A mogą mieć oringi?
Sądzę, że mamy taką samą sprężarkę. Na moje oko masz Harrisona V5. Tak? Na forum ZielonyTBG zapodawał zdjęcie, jest taka sama jak moja.
A co do majstra, to mam nadzieję, że nie spełni się czarny scenariusz.
Ale u mnie klima nie była używana od ponad roku (układ był pusty i rozszczelniony), poprzedni właściciel już odpuścił sobie z Temprą, bo dostał Audi od wujka.
A teraz ja ją doprowadzam do stanu błogości.
Adam1971 napisał/a: | trochę nie wyraźne zdjęcia |
No, ale nie mam cyfry kompaktowej, tylko w telefonie. Staroświecki jestem.
** Dodano: 14-06-2008, 20:36 **
I dodam, że z tych dwóch dziur widać, jak się sączy czynnik. Jakby co sekundę wydostawał się pęcherzyk powietrza, podobnie jak się sprawdza dętkę w misce z wodą. |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 14-06-2008, 20:47
|
|
|
Ja na tych dziurach nic nie mam one chowają się do środka są całkowicie zamkniętne. Nie ma na nich nic, ani w nich. A co do tych zdjęć to chodziło mi tylko że nie widać na nich czy masz jakieś zawleczki czy jak to się fachowo nazywa. A nie czym robiłeś zdjęcia. Bez urazy. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 15-06-2008, 22:21
|
|
|
U mnie te otwory też są zaślepione.
Ale mam coś takiego tylko że na bocznej stronie dekla.
Ja musiałem kupić nową sprężarkę bo moja się rozleciała.Wyhaczyłem na Allegro prawie taką samą od Espero,ale właśnie-prawie.Musiałem założyć tylny dekiel i cale sprzęgło elektromagnetyczne od swojej starej.Trochę problemów było,bo ta "nowa" była skręcona śrubami z gwintem M7 a moja stara M6,ale przerobiłem i ją złożyłem.Jest ona już na ten nowy czynnik R 134a.
W tej sprężarce z Deawoo w tych dwóch otworach są dwa czujniki pod coś podpinane i jest to uszczelnione oringami,więc pewnie wystarczy to rozebrać i je powymieniać na nowe. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 16-06-2008, 18:53
|
|
|
Dzięki ZielonyTBG, jutro jadę do speców i zobaczę, co powiedzą.
Ale bez ingerencji w sprężarkę się nie obejdzie.
Ja mam właśnie takie coś, jak Ty na drugim zdjęciu, tyle że u mnie jest to na tylnej ściance i razy 2.
** Dodano: 24-06-2008, 00:51 **
No i okazało się, że sprężarka jest cała rozszczelniona. Uszczelnienia trzeba wymienić.
Heh, facet w serwisie zaproponował cenę 350zł. Wolę sam to zrobić.
Adam1971, Ty kupiłeś uszczelnienia sprężarki i wałka, czy tylko sprężarki?
Na Allegro widzę właśnie komplet uszczelnień.
http://www.allegro.pl/ite...corsa_astr.html |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
Adam1971
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 04 Lip 2005 Posty: 178 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 08-07-2008, 08:15
|
|
|
Ja wymieniałem tylko trzy oringi i dławik. Tylko uważaj przy wkładaniu dławika, żeby ci się ten teflon nie wywinal na zewnątrz. On ma wejść w takim ustawieniu jak jest fabrycznie, czyli wsunięty do wewnątrz. Nasmaruj ją i przy wkładaniu lekko rozszerz. |
_________________ Tempra 1,6 93 r. gaźnik |
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-07-2008, 16:08
|
|
|
ZielonyTBG, czy kupiłeś sprężarkę od Daewoo właśnie taką z mocowaniem węży z boku, jak na tym zdjęciu?
Rozumiem, czemu zmieniłeś tylną część. Ale dlaczego zmieniałeś sprzęgło od starej sprężarki? Czy to konieczne?
Czy Twoim zdaniem taka sprężarka by pasowała? Bo na moje oko jest taka sama, jak Harrison V5.
|
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 29-07-2008, 16:27
|
|
|
Witam.Pewnie i dało by się,ale trzeba by troszkę pomyśleć i trochę pospawać.Jak bym miał taką jak na Twojej fotce to pewnie bym ją przerobił.
Co do drugiego pytania,to musiałem wymienić tylny dekiel co wiązało się z koniecznością przegwintowania 6 otworów z M6 na M7 i rozwiercenia otworów na śruby które łączą sprężarkę z uchwytem.W momencie gdy już ją włożyłem do auta okazało się że koło pasowe sprężarki jest przesunięte względem koła pasowego na wale korbowym o jakieś 1.5 cm.Musiałem ją wyjąć i przełożyć całe sprzęgło z mojej starej sprężarki.Na szczęście pasowało jak ulał.
Co do trzeciego pytania dotyczącego sprzęgła to na odpowiedziałem już wyżej,ale biorąc pod uwagę fakt że Twoja sprężarka ma inne uchwyty,to nie ma to znaczenia bo przerabiając mocowanie,ustawisz obydwa koła pasowe tak jak będziesz chciał.
A jeśli chodzi o tylny dekiel,to było to konieczne ze względu na inne przewody do podłączenia sprężarki do układu.(Załączam fotkę oryginału)Jak widać na fotce,otwór zasysający jest na tej samej wysokości jak otwór tłoczący.W sprężarce z Espero węże też wychodziły w tym samym miejscu ale była różnica wysokości jakieś 5 milimetrów (jeśli dobrze pamiętam) co dyskwalifikowało sprężarkę.Myślałem żeby przefrezować dekiel na równo,ale było tam za mało aluminium i zrobił bym w nim dziurę Więc jeżeli u Ciebie otwory są na równej wysokości to raczej nie trzeba nic zmieniać.
A sprężarkę którą kupiłem wyglądała jak ta z tej drugiej fotki.
|
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-07-2008, 16:40
|
|
|
Trochę roboty.
Ta sprężarka z drugiego zdjęcia to taka, która ma otwory z tyłu, tak samo jak w Harrisonie. I dlatego przykuła moją uwagę. Wygląda identycznie.
Myślałem też o kupnie nowego Harrisona. Tylko ceny jeszcze nie znam, ale się dowiem.
** Dodano: 29-07-2008, 17:41 **
I jeszcze jedno pytanie. Czy przy wymianie sprężarki, oleju w niej, wypadałoby wymienić osuszacz? Ile taki filtr może być użytkowany w aucie? Pewnie ma określony jakiś limit czasu/kilometrów. |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 29-07-2008, 16:51
|
|
|
Słyszałem że osuszacz trzeba wymienić gdy zostaje rozszczelniony układ klimatyzacji.Ile w tym prawdy to nie wiem.Po rozszczelnieniu trzeba koniecznie zatkać szczelnie przewody,żeby układ nie wchłaniał wilgoci. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Wieprz
Pomógł: 23 razy Dołączył: 18 Lut 2008 Posty: 444 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 29-07-2008, 16:56
|
|
|
Dzięki za informacje. |
_________________ Talbot Horizon -> Skoda Felicia -> Fiat Ritmo -> Talbot Horizon -> Fiat Tempra SW Liberty HSD, 1.6 MPI, 90KM 127Nm, Pb/LPG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|