Tempra Tipo Team Strona Główna Logo TTT
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team

 SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana termostatu: laik + prawo marfiego
Autor Wiadomość
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-11-2008, 01:03   Wymiana termostatu: laik + prawo marfiego

Witam
Pełen optymizmu po przeczytaniu wszystkich postów dotyczących termostatu wziąłem się dzisiaj za wymianę tegoż elementu (2.0 8V). Bardziej z konieczności niż z chęci - autko paliło coraz więcej i więcej. Miarka się przebrała gdy po zatankowaniu pełnego baku benzyny przejechałem 300 km.
Jakoś mojej uwagi nie przykuł fakt, że silnik osiąga max. 60 st.C... do niedawna.

Jako że mam wymontowany stary identyczny silnik (kiedyś go zarżnąłem - jakoś kontrolki do mnie nie przemawiają) wziąłem nasadową 10 i odkręciłem od bloku cały moduł. Rozkręciłem na części pierwsze (blok od termostatu, nagrzewnicy i automatycznego ssania), przestudiowałem. Skręciłem i ponownie rozłożylem na części pierwsze.. i tak jeszcze 2 razy.

Opis do pierwszego z prawej zdjęcia
1)obudowa termostatu 2)moduł połączony z nagrzewnicą w kabinie 3) dystans - nic nie robi poza chyba odseparowaniem ciepła od dalszych części 4)elektrozawór autoamtycznego ssania (wyciągnij jego zasilanie na zapalonym, zimnym silniku - poczuj różnicę) 5)pokrywka z termostatem (wersja "bezwkładowa" wyjęta już z samochodu) - tutaj już uszkodzona 6)czujnik ciśnienia 7)czujnik temperatury


Hmm, nic trudnego - w autku jest identyczny moduł, dam sam rade.
Z wymontowanym ze starego identycznego silnika modułem pojechałem kupić termostat, a właściwie sam identyczny wkład.


Na stanie oczywiście brak w jakimkolwiek sklepie. No ale 1 dzien czekania to nie tragedia.
Dzis odebrałem wkład + dolewka płynu chłodzącego.

Trochę ze strachem ide na garaż - myśle - pewnie i tak coś sp#!@$%ę.
Jak tu upuścić płynu by nie poleciał w grunt. Górny cienki wężyk od zbiornika wyrównawczego (od termostatu to zbiornika) odkręciłem, i koniec szlałchu do butelki. Nie wiem czy prawidłowo, ale najłatwiej było to odkęcić, no i zadziałało bo ponad litr płynu samoczynnie wypłynął. Super. No to odkręcam 3 śruby trzymające samą obudowę termostatu. Unoszę pokrywę termostatu i już widzę że coś nie tak. W starym silniku po uniesieniu pokrywki wkład pozostawał na dole, a tutaj uniósł się razem z pokrywką... dziwne. No tak, ale żeby zajrzeć pod spód muszę odkręcić idące do pokrywki węże gumowe. Oczywiście jakieś 0,25L płynu i tak poszła w grunt.
I tutaj pierwszy raz strach mnie obleciał że nie poskładam wszystkiego do kupy... W samochodzie termostat był "bezwkładowy" (BYŁ - bo przy próbie siłowego wyciągnięcia się wziął rozkruszył w drobny mak !!!) a w starym silniku wystarczyło kupić sam wkład...z zewnątrz identycznie to wyglądało.

Opis do pierwszego z prawej zdjęcia
1) wkład termostatu w starym silniku 2,3,4) części z termostatu zamontowanego w samochodzie - chcąc sprawdzić czy przypadkiem wkładu nie da się wyjąć, delikatnie stuknąłem go kluczem - efekt - pękł przy pierwszym uderzeniu


Ktoś chyba jednak na górze się mną opiekuje, bo odkręcone obudowy były identyczne....no to nowa uszczelka, nowy wkład termostatu i pokrywka ze starego silnika... I znów mały problem, gdyż uszczelka zakładana na wkład termostatu była jakby ciut mniejszej średnicy i już tak ładnie ciasno w gnieździe nie leżała. Nie myśląc za dużo zmontowałem wszystko do kupy. Przy okazju złamałem czujnik ciśnienia... @#!$#@.... nic to, mam drugi w starym silniku.
Czas na dolanie płynu - w kabinie AHS na "HI", koreczek przy chłodnicy odkręcony i dolewam. Hmmm, pisało że z koreczka powietrze ma wylatywać a tu płyn się leje. Pozakręcałem wszystko.
Niech się dzieje wola nieba - odpalam auto... kurde coś się okropnie dymi spod silnika....Ech to tylko woda która skapała na kolektor wydechowy.
Po paru minutach mineło. Rura termostat-chłodnica zimna - myślę ok. Gdy na wskażniku wskazało ok 90st.C rura szybko się nagrzała...no to chyba mi sie udało.
Poczekam jeszcze aż włączy się wentylator. W międzyczasie gumowa rura zaczęła puchnąć, spod opaski zaczął kapać płyn....za chwilę wentylator ruszył...
Ja się chyba nie nadaję do takich robót, jeszcze nic nie udało mi się zrobić w tym aucie samemu by było jak należy. Lepiej mi było nawet z taką pierdołą jechać do warsztatu.
No ale i tak jestem z siebie dumny. 1,5 godziny i tylko wąż gumowy z opaską czeka na wymianę. Myślałem że bedzie gorzej :)

PS. Za jakiś czas dam znać czy spalanie spadło, temperatura wzrosła i nic innego przy okazji nie zepsułem (tzn. nie zepsuło się).
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-11-2008, 20:55   

krzys_mh, napisałeś że
Cytat:
silnik osiąga max. 60 st.C...


po czym poznałeś że to 60stopni, bo u mnie na desce digital palą się 3 kreseczki, max 4 przy tych temp. powietrza? Jeśli stoję w korku to te kreseczki nigdy nie dochodzą do 90 stopni.
Czy też mam termo do wymiany?
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
ubek 



Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3790
Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
Wysłany: 11-11-2008, 20:56   

jacek0772, możesz mieć.... odpowietrzony masz układ chłodzenia??
_________________
K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy

Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku



www.tomekmichalik.pl
     Moneta
 
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-11-2008, 20:58   

Również mam DGT - maksymalnie miałem 3 kreski, w korku czasem na chwilę 4
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-11-2008, 20:59   

ubek, a czy sam może się zapowietrzyć?
Jak się odpowietrza?
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
ubek 



Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3790
Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
Wysłany: 11-11-2008, 21:04   

http://forum.tempra.org/t...zanie-vt614.htm
_________________
K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy

Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku



www.tomekmichalik.pl
     Moneta
 
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 11-11-2008, 21:13   

ubek, dzięki , teraz już wiem :)
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
evillysy 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 551
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 11-11-2008, 21:16   

Nie wiem jak w Temprach 2.0 ale u mnie w Cromie jest też taki silnik (chyba ta sama konstrukcja generalnie) i też nie dogrzewał mi sie nigdy przy normalnej jeździe do 90' C, tylko jak stałem w korku to łapał 90 i włączał się wentylator. Wymieniłem termostat i to samo, temp. bez zmian.Aż w końcu wyczytałem gdzieś i potwierdzili to inni ,że temperatura optymalna tego silnika to 80-85' C
     assistance   Moneta
 
 
meter30 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 36
Dołączył: 26 Paź 2007
Posty: 904
Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 11-11-2008, 22:32   

krzys_mh, Termostaty w naszych wozach są tak skonstruowane żeby otwierały się przy temperaturze ok 82-83 stopnie i mniej więcej taką temperaturę powinny utrzymywać. jeżeli osiągałeś max 60 stopni to prawie na bank miałeś uszkodzony termostat. Jeżeli układ jest zapowietrzony to (sytuacje z życia wzięte) jeśli masz instalacje LPG to ciężko będzie palił na gazie (ogrzewanie parownika, może być za wysoko umiejscowiony) albo kiedy ustawisz wentylator na ciepło to będzie leciało letnie ewentualnie chłodne powietrze. a skoro na pełnym baku benzyny zrobiłeś 300km to lekkie przegięcie... może sonda lambda albo cuś, bo od wadliwego termostatu spalanie może wzrosnąć o 1, max 2 litry...
_________________
Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r
     assistance
 
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-11-2008, 08:08   

Pierwsza jazda po wymianie termostatu - temperatura ładnie się ustabilizowała na poziomie 90st.C (6 kresek w DGT).
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
meter30 



Pomógł: 26 razy
Wiek: 36
Dołączył: 26 Paź 2007
Posty: 904
Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 12-11-2008, 08:30   

krzys_mh, A jak spalanie??
_________________
Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r
     assistance
 
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-11-2008, 15:43   

Jesli chodzi o spalanie to sie wypowiem za kilkaset kilometrow.
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-11-2008, 19:40   

Odpaliłem dzisiaj auto na zimnym silniku, chwyciłem chłodnicę u góry ręką, a ona po jakiejś minucie lub dwóch, zrobiła się ciepła.
To znaczy termo do wymiany?
A jeszcze jedno, w chłodnicy nie znalazłem żadnego odpowietrznika ani nic podobnego, może dlatego że chłodnica była wymieniana na nie wiadomo jaką.
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
romano 



Pomógł: 56 razy
Dołączył: 09 Sty 2005
Posty: 2132
Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
Wysłany: 12-11-2008, 21:00   

jacek0772 napisał/a:
Odpaliłem dzisiaj auto na zimnym silniku, chwyciłem chłodnicę u góry ręką, a ona po jakiejś minucie lub dwóch, zrobiła się ciepła.
To znaczy termo do wymiany?

Jeżeli w tym czasie nie zagrzał się do tych 80 paru stopni a pewnie się nie nagrzał to na bank termostat do wymiany, przerabiałem już to niejeden raz.
_________________
Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE

     Moneta
 
 
ubek 



Pomógł: 50 razy
Wiek: 40
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 3790
Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
Wysłany: 12-11-2008, 21:51   

jacek0772 napisał/a:
A jeszcze jedno, w chłodnicy nie znalazłem żadnego odpowietrznika ani nic podobnego


Odpowietrznik może być n wężu.
_________________
K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy

Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku



www.tomekmichalik.pl
     Moneta
 
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-11-2008, 21:01   

ubek,
Cytat:
Odpowietrznik może być n wężu.


na wężu jest
A powiedzcie mi, co mi będzie potrzebne do wymiany, oprócz terma oczywiście?(uszczelki, specjalne narzędzia, itp)
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
evillysy 



Pomógł: 4 razy
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 551
Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
Wysłany: 13-11-2008, 21:07   

jacek0772, klucz 10 i to wszystko. uszczelkę masz w komplecie z termostatem
  
     assistance   Moneta
 
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-11-2008, 21:07   

Klucz 10 i dolewka płynu powinna wystarczyć. Przed zakupem upewnij się którą wersję termostatu masz w samochodzie.
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-11-2008, 21:34   

krzys_mh,
Cytat:
Przed zakupem upewnij się którą wersję termostatu masz w samochodzie.


To są różne?
Ja mam tempre 1.6 94r jednopunktowy wtrysk. :(
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-11-2008, 21:35   

Przeczytaj pierwszy post w tym temacie...
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 13-11-2008, 21:43   

krzys_mh, no to nie ciekawie
Ale jak kupię inny to mi chyba wymienią.

** Dodano: 17-11-2008, 19:50 **
Dzisiaj wymieniłem termostat.
W sklepie podałem jakim autem śmigam poj. rok i moc w kW a na drugi dzień miałem termo i pasował.
Teraz przy zapalonych 5-u "kreseczkach" zaczyna się otwierać termostat, a przy 90 stopniach włącza się wentylator i chodzi przez ok. 10 sek.
Teraz w autku cieplutko.
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
krzys_mh 


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 14 Kwi 2007
Posty: 107
Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
Wysłany: 22-12-2008, 22:00   

Na zakończenie tematu melduję że po wymianie termostatu spalanie zmniejszyło się o 1,5litra/100km - obecnie 16,5 litra w cyklu mieszanym. Nie dużo ale zawsze kilkadziesiąt kilometrów więcej na jednym baku, no i cieplej w autku.
_________________
Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011
     assistance
 
 skype
 
sterkam 
witamy nowego


Wiek: 34
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 3
Skąd: z daleka
Województwo: Świętokrzyskie
Wysłany: 08-01-2009, 19:17   

u mnie też termostat chyba do wymiany, bo na spostoju złapie max ok. 60 stopni (3kreski na DGT) a w jezdzie jeszcze przy tych mrozach (-18) to spadła mi nawet do chyba 30stopni (bo zadnej kreski nie bylo), no i chyba termowyłącznik tez siadł bo kiedys kiedys złapałem nawet do 7 kreski czyli ponad 90 stopni i sie nie wlaczyl wentylator... :(
_________________
/F/I/A/T/ Tempra SW 1.9 tds
  
 
 
jacek0772 


Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 82
Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
Wysłany: 08-01-2009, 20:27   

No to raczej na pewno termo.
Ale jeszcze sprawdź dokładnie.
_________________
Trening czyni mistrza
     Moneta
 
yoyo 


Pomógł: 44 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 2256
Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
Wysłany: 08-01-2009, 20:37   

ja się zbierałem do termostatu od wakacji i z lenistwa nie wymieniłem, a teraz na mrozie cierpię i muszę czekać na odwilż
_________________
Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX
     Moneta
 
 skype
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska

Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść.
Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.

Server uptime: 29 days
Network load