Wymiana termostatu: laik + prawo marfiego |
Autor |
Wiadomość |
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 01:03 Wymiana termostatu: laik + prawo marfiego
|
|
|
Witam
Pełen optymizmu po przeczytaniu wszystkich postów dotyczących termostatu wziąłem się dzisiaj za wymianę tegoż elementu (2.0 8V). Bardziej z konieczności niż z chęci - autko paliło coraz więcej i więcej. Miarka się przebrała gdy po zatankowaniu pełnego baku benzyny przejechałem 300 km.
Jakoś mojej uwagi nie przykuł fakt, że silnik osiąga max. 60 st.C... do niedawna.
Jako że mam wymontowany stary identyczny silnik (kiedyś go zarżnąłem - jakoś kontrolki do mnie nie przemawiają) wziąłem nasadową 10 i odkręciłem od bloku cały moduł. Rozkręciłem na części pierwsze (blok od termostatu, nagrzewnicy i automatycznego ssania), przestudiowałem. Skręciłem i ponownie rozłożylem na części pierwsze.. i tak jeszcze 2 razy.
Opis do pierwszego z prawej zdjęcia
1)obudowa termostatu 2)moduł połączony z nagrzewnicą w kabinie 3) dystans - nic nie robi poza chyba odseparowaniem ciepła od dalszych części 4)elektrozawór autoamtycznego ssania (wyciągnij jego zasilanie na zapalonym, zimnym silniku - poczuj różnicę) 5)pokrywka z termostatem (wersja "bezwkładowa" wyjęta już z samochodu) - tutaj już uszkodzona 6)czujnik ciśnienia 7)czujnik temperatury
Hmm, nic trudnego - w autku jest identyczny moduł, dam sam rade.
Z wymontowanym ze starego identycznego silnika modułem pojechałem kupić termostat, a właściwie sam identyczny wkład.
Na stanie oczywiście brak w jakimkolwiek sklepie. No ale 1 dzien czekania to nie tragedia.
Dzis odebrałem wkład + dolewka płynu chłodzącego.
Trochę ze strachem ide na garaż - myśle - pewnie i tak coś sp#!@$%ę.
Jak tu upuścić płynu by nie poleciał w grunt. Górny cienki wężyk od zbiornika wyrównawczego (od termostatu to zbiornika) odkręciłem, i koniec szlałchu do butelki. Nie wiem czy prawidłowo, ale najłatwiej było to odkęcić, no i zadziałało bo ponad litr płynu samoczynnie wypłynął. Super. No to odkręcam 3 śruby trzymające samą obudowę termostatu. Unoszę pokrywę termostatu i już widzę że coś nie tak. W starym silniku po uniesieniu pokrywki wkład pozostawał na dole, a tutaj uniósł się razem z pokrywką... dziwne. No tak, ale żeby zajrzeć pod spód muszę odkręcić idące do pokrywki węże gumowe. Oczywiście jakieś 0,25L płynu i tak poszła w grunt.
I tutaj pierwszy raz strach mnie obleciał że nie poskładam wszystkiego do kupy... W samochodzie termostat był "bezwkładowy" (BYŁ - bo przy próbie siłowego wyciągnięcia się wziął rozkruszył w drobny mak !!!) a w starym silniku wystarczyło kupić sam wkład...z zewnątrz identycznie to wyglądało.
Opis do pierwszego z prawej zdjęcia
1) wkład termostatu w starym silniku 2,3,4) części z termostatu zamontowanego w samochodzie - chcąc sprawdzić czy przypadkiem wkładu nie da się wyjąć, delikatnie stuknąłem go kluczem - efekt - pękł przy pierwszym uderzeniu
Ktoś chyba jednak na górze się mną opiekuje, bo odkręcone obudowy były identyczne....no to nowa uszczelka, nowy wkład termostatu i pokrywka ze starego silnika... I znów mały problem, gdyż uszczelka zakładana na wkład termostatu była jakby ciut mniejszej średnicy i już tak ładnie ciasno w gnieździe nie leżała. Nie myśląc za dużo zmontowałem wszystko do kupy. Przy okazju złamałem czujnik ciśnienia... @#!$#@.... nic to, mam drugi w starym silniku.
Czas na dolanie płynu - w kabinie AHS na "HI", koreczek przy chłodnicy odkręcony i dolewam. Hmmm, pisało że z koreczka powietrze ma wylatywać a tu płyn się leje. Pozakręcałem wszystko.
Niech się dzieje wola nieba - odpalam auto... kurde coś się okropnie dymi spod silnika....Ech to tylko woda która skapała na kolektor wydechowy.
Po paru minutach mineło. Rura termostat-chłodnica zimna - myślę ok. Gdy na wskażniku wskazało ok 90st.C rura szybko się nagrzała...no to chyba mi sie udało.
Poczekam jeszcze aż włączy się wentylator. W międzyczasie gumowa rura zaczęła puchnąć, spod opaski zaczął kapać płyn....za chwilę wentylator ruszył...
Ja się chyba nie nadaję do takich robót, jeszcze nic nie udało mi się zrobić w tym aucie samemu by było jak należy. Lepiej mi było nawet z taką pierdołą jechać do warsztatu.
No ale i tak jestem z siebie dumny. 1,5 godziny i tylko wąż gumowy z opaską czeka na wymianę. Myślałem że bedzie gorzej
PS. Za jakiś czas dam znać czy spalanie spadło, temperatura wzrosła i nic innego przy okazji nie zepsułem (tzn. nie zepsuło się). |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 20:55
|
|
|
krzys_mh, napisałeś że Cytat: | silnik osiąga max. 60 st.C... |
po czym poznałeś że to 60stopni, bo u mnie na desce digital palą się 3 kreseczki, max 4 przy tych temp. powietrza? Jeśli stoję w korku to te kreseczki nigdy nie dochodzą do 90 stopni.
Czy też mam termo do wymiany? |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
Wysłany: 11-11-2008, 20:56
|
|
|
jacek0772, możesz mieć.... odpowietrzony masz układ chłodzenia?? |
_________________ K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy
Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku
www.tomekmichalik.pl |
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 20:58
|
|
|
Również mam DGT - maksymalnie miałem 3 kreski, w korku czasem na chwilę 4 |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 20:59
|
|
|
ubek, a czy sam może się zapowietrzyć?
Jak się odpowietrza? |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 21:13
|
|
|
ubek, dzięki , teraz już wiem |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
evillysy
Pomógł: 4 razy Wiek: 41 Dołączył: 01 Mar 2007 Posty: 551 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 11-11-2008, 21:16
|
|
|
Nie wiem jak w Temprach 2.0 ale u mnie w Cromie jest też taki silnik (chyba ta sama konstrukcja generalnie) i też nie dogrzewał mi sie nigdy przy normalnej jeździe do 90' C, tylko jak stałem w korku to łapał 90 i włączał się wentylator. Wymieniłem termostat i to samo, temp. bez zmian.Aż w końcu wyczytałem gdzieś i potwierdzili to inni ,że temperatura optymalna tego silnika to 80-85' C |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 11-11-2008, 22:32
|
|
|
krzys_mh, Termostaty w naszych wozach są tak skonstruowane żeby otwierały się przy temperaturze ok 82-83 stopnie i mniej więcej taką temperaturę powinny utrzymywać. jeżeli osiągałeś max 60 stopni to prawie na bank miałeś uszkodzony termostat. Jeżeli układ jest zapowietrzony to (sytuacje z życia wzięte) jeśli masz instalacje LPG to ciężko będzie palił na gazie (ogrzewanie parownika, może być za wysoko umiejscowiony) albo kiedy ustawisz wentylator na ciepło to będzie leciało letnie ewentualnie chłodne powietrze. a skoro na pełnym baku benzyny zrobiłeś 300km to lekkie przegięcie... może sonda lambda albo cuś, bo od wadliwego termostatu spalanie może wzrosnąć o 1, max 2 litry... |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-11-2008, 08:08
|
|
|
Pierwsza jazda po wymianie termostatu - temperatura ładnie się ustabilizowała na poziomie 90st.C (6 kresek w DGT). |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
meter30
Pomógł: 26 razy Wiek: 36 Dołączył: 26 Paź 2007 Posty: 904 Skąd: Jędrzejów
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 12-11-2008, 08:30
|
|
|
krzys_mh, A jak spalanie?? |
_________________ Był Tipo 1.4 i.e. 3D TURBO LPG 1994r (MANIA)
Był Bravo 1,6 16V LPG 1997r (Bobek)
Był Citroen Xsara 1.4 8V LPG 1998r zmarł śmiercią tragiczną...
Był JAGUAR X-TYPE 2.0D 2005r
Jest Octavia 1.2 TSI 2011r |
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-11-2008, 15:43
|
|
|
Jesli chodzi o spalanie to sie wypowiem za kilkaset kilometrow. |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-11-2008, 19:40
|
|
|
Odpaliłem dzisiaj auto na zimnym silniku, chwyciłem chłodnicę u góry ręką, a ona po jakiejś minucie lub dwóch, zrobiła się ciepła.
To znaczy termo do wymiany?
A jeszcze jedno, w chłodnicy nie znalazłem żadnego odpowietrznika ani nic podobnego, może dlatego że chłodnica była wymieniana na nie wiadomo jaką. |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
romano
Pomógł: 56 razy Dołączył: 09 Sty 2005 Posty: 2132 Skąd: Chorzów
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 12-11-2008, 21:00
|
|
|
jacek0772 napisał/a: | Odpaliłem dzisiaj auto na zimnym silniku, chwyciłem chłodnicę u góry ręką, a ona po jakiejś minucie lub dwóch, zrobiła się ciepła.
To znaczy termo do wymiany? |
Jeżeli w tym czasie nie zagrzał się do tych 80 paru stopni a pewnie się nie nagrzał to na bank termostat do wymiany, przerabiałem już to niejeden raz. |
_________________ Fiat Tipo 1.6 gaźnik RIP
Nissan Primera P11 SR20DE
Nissan Primera P11.144(lift) SR20DE
|
|
|
|
|
ubek
Pomógł: 50 razy Wiek: 40 Dołączył: 14 Sie 2007 Posty: 3790 Skąd: Heilbronn
Województwo: Other
|
Wysłany: 12-11-2008, 21:51
|
|
|
jacek0772 napisał/a: | A jeszcze jedno, w chłodnicy nie znalazłem żadnego odpowietrznika ani nic podobnego |
Odpowietrznik może być n wężu. |
_________________ K.W.A. - Kamikaze Wariaty Alkoholicy
Przy 200 ciężko jest zobaczyć 40 na znaku
www.tomekmichalik.pl |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:01
|
|
|
ubek,
Cytat: | Odpowietrznik może być n wężu. |
na wężu jest
A powiedzcie mi, co mi będzie potrzebne do wymiany, oprócz terma oczywiście?(uszczelki, specjalne narzędzia, itp) |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
evillysy
Pomógł: 4 razy Wiek: 41 Dołączył: 01 Mar 2007 Posty: 551 Skąd: Łódź
Województwo: Łódzkie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:07
|
|
|
jacek0772, klucz 10 i to wszystko. uszczelkę masz w komplecie z termostatem |
|
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:07
|
|
|
Klucz 10 i dolewka płynu powinna wystarczyć. Przed zakupem upewnij się którą wersję termostatu masz w samochodzie. |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:34
|
|
|
krzys_mh, Cytat: | Przed zakupem upewnij się którą wersję termostatu masz w samochodzie. |
To są różne?
Ja mam tempre 1.6 94r jednopunktowy wtrysk. |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:35
|
|
|
Przeczytaj pierwszy post w tym temacie... |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 13-11-2008, 21:43
|
|
|
krzys_mh, no to nie ciekawie
Ale jak kupię inny to mi chyba wymienią.
** Dodano: 17-11-2008, 19:50 **
Dzisiaj wymieniłem termostat.
W sklepie podałem jakim autem śmigam poj. rok i moc w kW a na drugi dzień miałem termo i pasował.
Teraz przy zapalonych 5-u "kreseczkach" zaczyna się otwierać termostat, a przy 90 stopniach włącza się wentylator i chodzi przez ok. 10 sek.
Teraz w autku cieplutko. |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
krzys_mh
Pomógł: 4 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Kwi 2007 Posty: 107 Skąd: Bytom
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 22-12-2008, 22:00
|
|
|
Na zakończenie tematu melduję że po wymianie termostatu spalanie zmniejszyło się o 1,5litra/100km - obecnie 16,5 litra w cyklu mieszanym. Nie dużo ale zawsze kilkadziesiąt kilometrów więcej na jednym baku, no i cieplej w autku. |
_________________ Tempra automat 2.0 8V digital - sprzedana 17.09.2011 |
|
|
|
|
sterkam
witamy nowego
Wiek: 34 Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 3 Skąd: z daleka
Województwo: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 19:17
|
|
|
u mnie też termostat chyba do wymiany, bo na spostoju złapie max ok. 60 stopni (3kreski na DGT) a w jezdzie jeszcze przy tych mrozach (-18) to spadła mi nawet do chyba 30stopni (bo zadnej kreski nie bylo), no i chyba termowyłącznik tez siadł bo kiedys kiedys złapałem nawet do 7 kreski czyli ponad 90 stopni i sie nie wlaczyl wentylator... |
_________________ /F/I/A/T/ Tempra SW 1.9 tds |
|
|
|
|
jacek0772
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 05 Kwi 2008 Posty: 82 Skąd: Częstochowa
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 20:27
|
|
|
No to raczej na pewno termo.
Ale jeszcze sprawdź dokładnie. |
_________________ Trening czyni mistrza |
|
|
|
|
yoyo
Pomógł: 44 razy Wiek: 41 Dołączył: 07 Lis 2007 Posty: 2256 Skąd: Kraków
Województwo: Małopolskie
|
Wysłany: 08-01-2009, 20:37
|
|
|
ja się zbierałem do termostatu od wakacji i z lenistwa nie wymieniłem, a teraz na mrozie cierpię i muszę czekać na odwilż |
_________________ Niegdyś: Tempra S.W. 1,6 SX i.e LPG DGT "Grigio Nickel M.S."
Aktualnie: Marea 1.9 TD 100 ELX |
|
|
|
|
|