|
Ogólnopolski Klub Tempra Tipo Team
|
MAP sensor |
Autor |
Wiadomość |
marcinwodnik
Pomógł: 5 razy Wiek: 39 Dołączył: 06 Kwi 2005 Posty: 353 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 25-03-2006, 12:09 MAP sensor
|
|
|
Witam !
Mam pytanie czy popsuty czujnik MAP w silniku 2.0 8V mozesie objawiac :
- po ostygnieciu i zapaleniu lata z 30 sekund bieg jalowy
- czasem ostygniety silnik ( raz na 30 zapalen srednio ) jest ciezko uruchomic jakby zalewal sie
- cieply silnik jak izimny jest bardzo czuly na dodanie gazu w sensie szarpnie mocno ale ciagnie dobrze, czasem ma tzw. kangury
To moze byc czujnik map ? ( przewod cisnieniowy do niego jest oki )
czy bardziej sonda lambda ?? |
_________________ Pozdrawiam,
Marcin
Kochaj szalej nie pytaj co dalej !!
<Baby są kochane!!>
Bmw 745i 2004, Syrena 105 lux 1980 |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 25-03-2006, 21:49
|
|
|
marcinwodnik
To jest ciekawy temat i także o nim myślę.
Przedstawię Tobie kilka informacji o moim czujniku PRT 03/04.
Charakterystykę techniczną załączam pod tym adresem:
http://www.tempra.org/ttt/uploads/PRT%2003I04.pdf
Wartość ciśnienia jest podana w kPa. Wystarczy zmierzyć napięcie i odczytać z wykresu ciśnienie i porównać z tym poniżej.
EXAMINER Fiata przy niepracującym silniku odczytał ciśnienie ssania 654 mmHg ( 87,19 kPa).
Gliwice są ok. 300 m na poziomem morza i powinno być nie mniej niż 733 mmHg ( 97,73 kPa). Tak więc mój czujnik fałszuje o 79 mmHg (10,53 kPa). Czy jednak to go dyskwalifikuje to tego nie wiem. Na obrotach EXZAMINER nie potrafił nic odczytać.
Wg Magneti Marelli dla pracy na wolnych obrotach ok. 875 rpm powinien być kąt wyprzedzenia 10 stopni ± 3 i ciśnienie ssania 300 mmHg ± 30 ( 40 kPa ± 4). Pozostałe warunki to wtrysk 3 msec, temp pow. 35 stopni ± 5, temp. wody 95 stopni ±5 , pozycja potencjometru przepustnicy 2 ÷ 14 stopni, napięcie w instalacji 14 V ± 0,5. Temperatura zewnętrzna 20 stopni celsjusza.
Przedstaw pomiary swojego czujnika.
Mnie interesuje realizacja przez "komputer" "procedury hamowania silnikiem". Powinno być tak , że jeżeli mam obroty większe niż 1700 to po zdjęciu nogi z "gazu" na wtryski nie powinno być podawane paliwo. Samochód powiniem dynamicznie zwalniać. W moim przypadku ta procedura nie jest do końca realizowana. Na zimnym jest to odczuwalne , a na ciepłym bywa tak , że "złapie" tę procedurę i włączy znowu wtryk i potem ponownie włączy procedurę hamowania. Dla samochodu są to szarpania. Z tego co wiem za procedurę hamowania jest odpowiedzialny czujnik ciśnienia bezwzględnego, czujnik położenia przepustnicy i czujnik obrotów. Więc którys z nich ma problem lub komputer. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
marcinwodnik
Pomógł: 5 razy Wiek: 39 Dołączył: 06 Kwi 2005 Posty: 353 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 26-03-2006, 00:26
|
|
|
Witaj !
Dzieki za fachowo odpowiedz. W poniedzialek wymienei rurke do czujnika bo nie poodba mi sie ( moze sie zginac i zaciskac przez to w jednym mijscu ) jesli to nie pomoze to zrobie pomiary tak jak mowiles. Moj przypadek jest dziwny przynajmniej i denerwujacy ! Dam znac w poniedzialek...robie sam bo serwis rozlozyl rece
[ Dodano: 25-03-2006, 23:30 ]
Jakbys mogl to spojrz na to http://forum.tempra.org/viewtopic.php?t=3908 to sie tyczy tez tego mojego problemu jest dokladniej opisane. |
_________________ Pozdrawiam,
Marcin
Kochaj szalej nie pytaj co dalej !!
<Baby są kochane!!>
Bmw 745i 2004, Syrena 105 lux 1980 |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 27-03-2006, 13:40
|
|
|
marcinwodnik
Dzisiaj rano po uruchomieniu silnika (wolne obroty) dodaję "gazu" aby ruszyć , a silnik obniża obroty to ja z powrotem puszczam pedał gazu i silnik zwiększa obroty, no to ponownie naciskam gaz a tu obroty znowu spadają, tak więc puszczam gaz a obroty znowu rosną i tym razem puszczam powoli sprzęgło i silnik zgasł. Silnik nie ma żadnej mocy , nic nie potrafi "zrobić". Po "sekundzie" uruchamiam ponownie i silnik zachowuje się normalnie i mogę jechać.
Czy takie objawy pracy silnika to czujnik ciśnienia bezwzględnego!
To powyżej zdażyło się pierwszy raz! |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 29-03-2006, 18:24
|
|
|
Jadodada u mnie też coś takiego występuje. Tylko, że w moim autku ostatnio pojawiło się tyle problemów, że jak coś całkiem nie siądzie to chyba nie znajdę usterki. |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 29-03-2006, 19:26
|
|
|
Jarek38
Zbież "myśli" i wyłóż "objawy"!
Silnik jest ten sam!
Napisz jaki masz symbol sterownika wtrysku.
Czy masz dwa osobne przekażniki tj.: pompy i główny, czy też razem w jednej obudowie.
Napisz do czego już zajrzałeś!
Jak przetestujemy system to wskażemy miejsce do przeglądu. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
marcinwodnik
Pomógł: 5 razy Wiek: 39 Dołączył: 06 Kwi 2005 Posty: 353 Skąd: Poznań
Województwo: Wielkopolskie
|
Wysłany: 29-03-2006, 21:53
|
|
|
Witam !
Panowie wiec tak - w piatek podmienie czujnik map i bede wiedzial dokladnie. Co do gasniecia..kiedy dodajesz gazu zmienia sie podcisnienie wtedy sensor map powinien zmienic swoje wskazania. Mam jednak pytanie czy nie zalewa sie Tobie silnik? Ja cos takiego mialem podobnego to byl winien czyn temp. zasysanego powietrza. Sprawdz weze podcisnieniowe do czujnika map. W piatek napisze jaki jest efekt ale w Twoim przypadku bym jeszcze sprawdzil styki od czujnika map chcociaz bardziej pewnie moze byc niestety walniety ten czujnik. W piatek to rozbieram i dam znac dokladnie co i jak bo mnie to juz wkurzylo ( treaz jezdze duzym fiatem kumpla a w piatek to zrobie )
[ Dodano: 29-03-2006, 21:54 ]
Sprawdz jeszcze czy TPS dziala prawidlowo.
[ Dodano: 29-03-2006, 22:43 ]
Jarek nie wiem jakie masz jeszcze inne objawy ale glowna bolaczka tych silnikow sa podcisnienia..bo ogolnie silnik jest udana konstrukcja. Co do gasniecia silnika przy dodawaniu gazu moze to byc takze wogole brak sygnalu z TPSU. Sprawdz czy silnik sie nie zalewa jednak bym szukal w :
- czujnik temp cieczy chlodzacej
- czujnik temp. powietrza
- map sensor
Napisz jesli cos znajdziesz ciekawego eh pozno juz...
[ Dodano: 29-03-2006, 23:09 ]
Jeszcze jedna rzecz...przyjrzyj sie uwaznie czy przewod od czujnika polozenia walu nie spadl z opasek i czy nie wpada w kola pasowe od paska klinowego!!!!!!!!! juz kilka tempr widzialem z takim przypadkiem przewod jest przecierany i zwiera do masy..czyli brak iskry szarpanie silnika itd..mowie o modelach z motorem 2.0 8v. Jeszce jedna ciekawostka to w skrzynce gdzie znajduje sie przekaznik od pompy paliwa min. , wchodzi tam wiazka kablowa a profil powinien byc zabezpieczony gumowa oslona fabrycznie. jesli jej nie ma te przewody moga sie przetrzec o krawedz tego profilu co tez moze prowokowac rozne dziwne sytuacje.
[ Dodano: 19-04-2006, 23:35 ]
Witam !
Jadodada:
Wiec tak czujnik MAP byl zly ale on zla nie robil najwiekszego. MAP wymieniony. Po diagnostyce ukladu paliwowego ( czlowiek syrene robil jak ma czas a tu sie w bzdury bawi ), doszedlem do wniosku ze LEJA WTRYSKI przy niskim cisnieniu. Posniesione cisnienie na 4,5 bara w listwie paliwowej i znacznie lepiej spalanie mniejsze, silnik rowno chodzi...w przyszlym tygodniu wtryski zostana wymieniona wsyztskie 4 na probe. Sonda lambda byla oki. Regulator cisnienia paliwa przeszedl diagnostyke pomyslnie a ta kwogole kupilem forda scorpio wiec wloszka musi sie starac wiec panie i panowie leja wtryski na 90 % badz sa klopoty z ich praca ( zacinanie sie itd ). Jadodada spojrz na uklad paliwowy jeszcze, ja sie pobawilem w tuning ukladu paliwowego iwyszlo szydlo z worka :D ehh zapach beny sciekajacej na goracy silnik po regulatorze cisnienai paliwa mmm :D |
_________________ Pozdrawiam,
Marcin
Kochaj szalej nie pytaj co dalej !!
<Baby są kochane!!>
Bmw 745i 2004, Syrena 105 lux 1980 |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 24-04-2006, 12:34
|
|
|
marcinwodnik
Dziękuję za wiadomość!
Ostatni Twój post był o oczekiwaniu na niebieski MAP sensor.
Postanowiłem nie inwestować i zaczekać na wyniki Twoich zmagań.
W czasie oczekiwania postanowiłem sprawdzić warunki przebiegów prądowo-napięciowych występujących w systemie sterowania pracą silnika.
Moje wyniki pomiarów napięcia na akumulatorze (12,35 V) i przekaźniku głównym (11,77 V na stykach 87 , 87a) informowały o tym , że system sterowania (pin 20 ) jest zasilany napięciem poniżej minimalnego ( tj. 11,8 V).
Napięcie w złączu diagnostycznym było 10,7 V, a powinno być 12 ± 0,5V.
Napięcie pomierzone w wyjętej wtyczce czujnika temperatury powietrza i wody wyniosło 4,2 V , a powinno być conajmniej 4,5 do 5,0 V - dokładniej powinno być równe napięciu 5 V wytwarzanemu przez sterownik wtrysku ("komputer").
Znalazłem przyczynę "spadku" napięcia na złączu czerwonego kabla w rozruszniku. Jeden kabel rozruchowy jest w tym zlączu od akumulatora , a drugi biegnie do skrzynki rozdzielczej zasilania (+) samochodu.
Po oczyszczeniu końcówek napięcie zasilania systemu powróciło do wartości zgodnej z napięciem akumulatora czyli takim jakie wystepuje i w tym dniu występowało 12,35 V na: akumulatorze, stykach 87 przekaźnika głównego, pin 20 zasilania "komputera".
W wyniku poprawy warunków zasilania "komputera" jest mniejsze zużycie paliwa. Wyniki przedstawie później.
W złączu diagnostycznym poprawiło się na 11,30 V, lecz nie jest to jeszcze wymagana wartość minimalna czyli 11,5 V. Napięcie pomierzone w wyjętej wtyczce czujnika temperatury powietrza i wody poprawiło się na 4,3 V , a powinno być conajmniej 4,5 V. Więc dalej będę ten temat diagnozował. Wygląda na to , że jakiś czujnik ma 'zwarcie" lub przewody sygnałowe czujników mają "zwarcie", a może i "komputer" trzeba "zmienić".
Teraz po przeczytaniu Twojego nowego postu polecam sprawdzenie warunków zewnętrznych zasilania systemu. Podejrzenie moje bierze się z tego , że dopiero podwyższenie ciśnienia paliwa daje odpowiednią dawkę potrzebną do pracy silnikowi.
Wtryskiwacz dla prawidłowej pracy "otwierania" powinien być zasilany napięciem conajmniej 11,80 V. Więc jeżeli napięcie jest niższe to jego otwarcie jest "krótsze" w czasie lub może do niego nie dochodzić np przy rozruchu.
Zamykanie wtryskiwacza jest mechaniczne. Zamyka sprężyna umieszczona w zaworze wtryskiwacza.
Szczelność wtryskiwacza sprawdza się przy ciśnieniu 3 bar (bez pracy silnika , pracuje tylko pompa paliwa) w czasie 30 sek bez żadnej kropli paliwa na dyszy wtryskiwacza od momentu wytworzenia ciśnienia 3 barów.
Ten typ wtryskiwacza ustawiony nominalnie na 3 bary , pracuje prawidłowo przy ciśnieniu paliwa od 2,5 bara do 3,2 bara i napięciu zasilania od 11,8 V do 14,9 V.
Napisz jakiemu testowi poddałeś wtryskiwacze , aby stwierdzić ich nieszczelność.
To że paliwo leje się po przepustnicy na regulator ciśnienia może oznaczać również , że czujnik fazy ssania znajdujący się na rozdzielaczu zapłonu, może być "uszkodzony" lub "przestawiony" i wskazywać zbyt późno fazę ssania lub zbyt wcześnie uruchamiać sygnał dla wtryskiwaczy. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
ZielonyTBG
Pomógł: 94 razy Wiek: 46 Dołączył: 12 Lut 2006 Posty: 2212 Skąd: Tarnobrzeg
Województwo: Podkarpackie
|
Wysłany: 24-04-2006, 16:37
|
|
|
Jadodada u mnie też jest 4.3V na czujniku temp.płynu,a powinno być 5V.Może w tym jest problem z zalewaniem na zimnym silniku.Czujnik gdy jest zimny ma duży opór,więc jeżeli puści się na niego mniejsze napięcie,to prąd dochodzący do kompa będzie mniejszy niż powinien,co komp uzna za "mega"zimny silnik.Jeszcze posprawdzam przekażnik i zasilanie kompa.Zrobił bym podmiane żeby wyeliminować usterke kompa,ale nikt w okolicy takiego nie ma. |
_________________ Była:Tempra SW 1,6 SXie
Jest:Fiat Croma 1.9 i Lancia Prisma 1.5
SW is COOL!!
|
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 24-04-2006, 21:42
|
|
|
Witam
Ja na czujniku temp. płynu mam 5,03 V, tylko chyba mam jakiś dziwny czujnik - powiedzcie czy w ramach silnika 1.8 - 2.0 8V były jakieś różne odmiany tego czujnika ? |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
Jadodada
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Sty 2005 Posty: 304 Skąd: Gliwice
Województwo: Śląskie
|
Wysłany: 25-04-2006, 23:06
|
|
|
Tomilee
We wszystkich wersjach 1.8 i 2.0 były te same czujniki WTS 05 (woda) , ATS 04 (powietrze) i PRT 03/04 (MAP sensor - ciśnienie bezwzględne). W pobieralni schematów jest o nich szerzej. |
_________________ Fiat Tempra 2.0 i.e. cat. wersja SX SS "TAXI" D rocznik maj 1991. |
|
|
|
|
Tomilee
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 14 Sty 2005 Posty: 598 Skąd: Opole
Województwo: Opolskie
|
Wysłany: 27-04-2006, 21:55
|
|
|
Wymieniłem czujnik temp i nic nie pomogło na moje problemy z gasnącym silnikiem podczas hamowania, natomiast zaczeło śmierdzieć z rury wydechowej bardziej niż kiedyś. Chyba będę musiała zająć się lambdą, chyba że do czegoś innego sie przyczepię. Ma ktoś może zdjęcie potencjometru od przepustnicy do modelu 1.8 bo mój jest jakiś mało oryginalny. |
_________________ Tipo 1.8 GT
Fiat Ducato 2,5 D - fura z sianem |
|
|
|
|
mac
Wiek: 50 Dołączył: 02 Sty 2006 Posty: 95 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 26-05-2006, 21:23
|
|
|
Uff!
No to wpadłem między starych wyjadaczy
Te czujniki potrafią rzeczywiście nieźle namieszac...
Też miałem problem z "odpałem" gorącego silnika - okazało się, że Czujnik temp. cieczy chłodzącej postanowił zgłupiec. Czasem odpalał bez problemu, czasem ogłupiony przezeń "komputer" zalewał silnik bogatą mieszanką.
Czujnik (niebieski) został wymieniony i wszystko wróciło do normy.
Tydzień później termometr zwariował i 80 st. C (w czasie jazdy) przemieniał na 120, a w czasie postoju 150. Więc drugi czujnik (czerwony) też został wymieniony i... nic. Zabawa z masą załatwiła sprawę ostatecznie.
Z MAP-em nie mam jeszcze doświadczeń.
Pojawił się w waszych zaawansowanych rozważaniach wątek spalania.
Ile zżerają wasze silniki "krwi" 95 albo 98-oktanowej?? |
_________________ Tipo 2.0 ie cat 8V GranTurismo |
|
|
|
|
muflonek
Pomógł: 2 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Sie 2005 Posty: 84 Skąd: Ciechanów
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 26-05-2006, 22:24
|
|
|
moj czy to jest 95 czy 98 zżera wszystko co mu się da |
|
|
|
|
mac
Wiek: 50 Dołączył: 02 Sty 2006 Posty: 95 Skąd: Wrocław
Województwo: Dolnośląskie
|
Wysłany: 26-05-2006, 22:56
|
|
|
To oczywiste, ż bestia żre wszystko
Tylko ILE? |
_________________ Tipo 2.0 ie cat 8V GranTurismo |
|
|
|
|
Jarek38
Pomógł: 2 razy Wiek: 54 Dołączył: 22 Lis 2004 Posty: 550 Skąd: Mińsk Mazowiecki
Województwo: Mazowieckie
|
Wysłany: 07-08-2006, 18:00
|
|
|
Jadodada napisał/a: | We wszystkich wersjach 1.8 i 2.0 były te same czujniki WTS 05 (woda) , ATS 04 (powietrze) i PRT 03/04 (MAP sensor - ciśnienie bezwzględne) |
Dziś wykręciłem czujnik podciśnienia bezwzględnego i okazało się że jest to czujnik PRT 03/03 0511AG 10-105kPa. Czujnik PRT 03/04 ma oznaczenie 1048AG i podaną tylko jedną wartość ciśnienia 100 kPa.
Poza tym mój jest niebieski, a PRT 03/04 jest czarny (przynajmniej ten który dostałem od TEMPRAWG) |
_________________ Tempra 2.0 ie 8V + LPG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Wersja do druku
|
© 2004-2011 by tempra.org & Fiat Klub Polska
Wypowiedzi oraz zdjęcia należą do ich autorów. Nie odpowiadamy za ich treść. Zabrania się kopiowania zdjęć, treści oraz plików zawartych na tej stronie bez zgody administracji.
|